Gigabyte teaset PCIe 5.0-ssd met 12,5 GB/s leessnelheid

Gigabyte teaset PCIe 5.0-ssd met 12,5 GB/s leessnelheid

Ook Gigabyte voegt zich bij de opslagfabrikanten die de overstap op PCIe 5.0 wagen. De nieuwe Aorus-ssd's klokken leessnelheden à 12,5 GB/s.

De nieuwe reeks ssd's werd geteased via het Britse Twitter-account van Aorus. Naast een eerste foto van de nieuwe 'Aorus Gen5 10000'-schijven — wederom vooral in het zwart en aanvankelijk zonder heatsink — werden daarbij ook testresultaten van CrystalDiskMark 7.0 gedeeld. 

Aorus' geteste PCIe 5.0-ssd is een 1 TB-variant, die respectievelijk 12.454 MB/s en 10.075 MB/s klokt in sequentiële lees- en schrijfsnelheden. Andere resultaten, zoals de willekeurige geplaatste input/output-snelheden, lijken met deze testronde vooralsnog geen grote sprongen te maken ten opzichte van vorige generatie. 

In een grofweg gelijktijdig gepubliceerd persbericht kondigt Gigabyte de komst van de nieuwe Aorus-ssd's in officiëlere vorm aan. De hardwarefabrikant stelt dat de producten in ieder geval in volumes van 1 TB en 4 TB zullen verschijnen, met gegarandeerde leessnelheden van minstens 10.000 MB/s — waar ook het nummer in de noemer op gebaseerd is. 

Ook geeft Gigabyte trots aan wie de flash-opslagchips en geheugencontrollers voor de nieuwe gaming-ssd's zal fabriceren: Phison. De twee merken werken al sinds de hoogtijdagen van logge sata-schijven samen en zetten de collaboratie ook voor PCIe 5.0 voort. Grof genomen stelt Gigabyte dat de nieuwe generatie ssd's tot 55 procent sneller opereert dan diens PCIe 4.0-aanbod. 

Ondanks de vele details en beloftes laat Gigabyte nog niet doorschemeren wanneer de eerste PCIe 5.0-ssd's hun intrede doen — laat staan hoe het kostenplaatje zich verhoudt tot de vorige generatie. Wel wordt verwezen naar de aanstaande lancering van geschikte moederborden, waaronder die op de AMD's X670-chipset, maar nergens wordt een releasedatum of -periode benaderd.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Jeetje welke programma's of games hebben zulke snelheden nodig dan? Ontwikkelaars kunnen nu al op de huidige consoles zo goed als een einde aan laadschermen maken is sommige games.

0
test

@Riyakuya je zou minder te hoeven inladen ook bij grote games. Oftewel als dit de standaard wordt kunnen de games nog groter worden.

0
test

@GoofyZ3 Dit is ook waarom ik relatief 'hyped' ben voor DirectStorage. Zodra pc-games uiteindelijk een soort universele opslagstandaard adopteren, kunnen we echt grotere stappen zetten rondom laadtijden en onafgebroken spelwerelden. Voor nu zijn het vooral de schijven die buitenproportioneel snel pretenderen te zijn, met in verhouding te weinig games of applicaties die slim gebruikmaken van de hogere snelheden en bandbreedtes.

0

Aanbevolen voor jou