Splatoon 3 voert broodnodige veranderingen door

Splatoon 3 voert broodnodige veranderingen door

Nintendo’s Hisashi Nogami is even onzichtbaar als belangrijk in de geschiedenis van het bedrijf. Hij bedacht Animal Crossing, speelde een belangrijke rol bij de ontwikkeling van Super Mario World 2: Yoshi’s Island en boekte recent succes met Splatoon. De games in die laatste franchise volgen elkaar nu in zo’n rap tempo op dat menig speler zich afvraagt of Splatoon 3 wel gerechtvaardigd is.

In de vorige twee games is de kern van de opvallende multiplayertitel namelijk onveranderd gebleven. In Nogami’s koddige wereld strijden zogenaamde Inklings in verschillende modi tegen Octolings door met kleurrijke inkt elkaar uit te schakelen en territorium te veroveren. Splatoon 2 breidde na het origineel uit 2015 de solocontent uit, voegde het coöperatieve Salmon Run toe en wist de franchise neer te zetten als Nintendo’s eerste echte servicegame.

Niet elk facet van dat laatste is perfect of logisch. Samen met vrienden een paar potjes spelen werkt verrassend omslachtig, de rotatie van een klein aantal maps maakt lange sessies gauw eentonig en de Salmon Run is – hou je vast –slechts op een aantal momenten van de dag beschikbaar. De verbeteringen van Splatoon 3 bestaan daarom vooral uit verfijningen van dergelijke problemen. 

Splatoon 3

In de geest van vriendschap

Neem de Flipper, een vernieuwde lobby die spelers vanuit het centrale Splatsville kunnen bezoeken. Niet alleen fungeert het als een gezellig aangekleed sportcafé, het is ook een centrale omgeving waar spelers ‘ghosts’ van vrienden zien rondlopen om zich direct bij een potje aan te kunnen sluiten. Een informatieblokje geeft aan welke modus ze spelen en eenmaal in een party wordt de groep niet meer gescheiden. Fijn, maar ook essentieel in een shooter die samenwerking aanmoedigt.

Ook van uitrusting wisselen is eenvoudiger geworden. Tijdens het wachten zijn spelers vrij om rond te wandelen op de schietbaan en gekozen wapens en accessoires uit te testen. Die accessoires bestaan zoals voorheen uit kledingstukken met passieve bonussen, zoals meer weerstand tegen vijandelijke inkt en een extra grote tank.

Splatoon 3 moet vol zitten met dat soort kleine, cosmetisch aantrekkelijke veranderingen. Dingen als naambordjes, een volledig in te delen locker en Miiverse-achtige tekeningen vervullen feitelijk geen enkele rol, maar geven de game net wat meer sfeer dan de gemiddelde multiplayershooter.

Splatoon 3
Splatoon 3
Splatoon 3

In de praktijk is er verder weinig veranderd; een potje Turf War met acht spelers voelt zoals altijd als een georganiseerde chaos. Inkt vliegt in het rond, pompende muziek overstemt vrolijke geluidseffecten en iedereen kan direct uit de voeten. Naast twee nieuwe wapens – de verdraaid handige Splatana, dat zowel als slagwapen als afstandswapen fungeert, en Triospanner-pijl en boog – moeten enkele nieuwe bewegingsopties het spel iets dynamischer maken. Met name de zogenaamde muurboost, een extra duwtje in de rug tijdens het omhoog zwemmen, maakt voortbewegen in levels net iets vlotter.

Bovenstaande aanpassingen zijn voor de competitieve speler ongetwijfeld een big deal, maar voor de gemiddelde kliederaar bewijst de verhitte wedstrijd dat Splatoon 3 nog altijd Splatoon is. Dat letterlijk alle wapens en maps uit de voorgaande game terugkeren, plus een aantal nieuwe arena’s, bevestigt dat sentiment alleen maar.

Splatoon 3

Niet louter een leerschol

Daarom is de verhaalmodus wellicht de meest interessante toevoeging aan Splatoon 3. Nintendo heeft duidelijk gekeken naar het succes van de briljante Octo Expansion van Splatoon 2 en combineert dergelijke losstaande levels met grotere werelden om te verkennen. Het is nog niet helemaal duidelijk hoeveel daarin te doen valt, maar enkele npc’s, waardevolle verzamelobjecten en pittigere, optionele levels bieden in elk geval wat afwisseling.

De hoofmoot blijft echter de losstaande levels, waarin spelers in ruil voor viseieren - de in-game valuta - uitdagingen aangaan. Hoewel de beschikbare levels in onze speelsessie nog niet de hoogtes van Octo Expansion bereiken, gaan ze op een soortgelijke, creatieve manier om met de mechanieken van de franchise. Zo moeten we een schot van de exploderende Triospanner-pijl goed timen om anders onverslaanbare vijanden te splatten en is het huisdier Salimini de sleutel tot enkele platformpuzzels.

Het valt te bezien of de uiteindelijke levels net zo uitdagend en creatief worden als bovengenoemde uitbreiding op Splatoon 2; volgens een woordvoerder van Nintendo is de verhaalmodus dan ook iets toegankelijker. Hoe dan ook lijkt de singleplayermodus van Splatoon eindelijk meer dan een veredelde tutorial voor de multiplayermodus.

Splatoon 3

Weinig risico’s

Uiteraard keert ook het populaire Salmon Run terug, dat nu gelukkig op elk moment van de dag beschikbaar is. Veel meer dan een aantal nieuwe bazen biedt de coöperatieve modus echter niet, al maken ze je wel het leven zuur. Op een moeilijkheidsgraad van vijftien procent – wellicht de meest welkome verandering van de modus is dat je deze nu zelf kunt instellen – weten we de drie golven aan vijanden maar nipt te overleven.

De willekeurige wapens en constant wijzigende grootte van de arena houden de boel daarbij fris. Ook is de optie om viseieren, waarvan er elke ronde een oplopend aantal bemachtigd moet worden, in het verzamelnet te gooien een verademing ten opzichte van de vorige versie. Niet constant heen en weer hoeven te lopen en het ei fysiek naar het doel brengen maakt scoren een stuk prettiger.

Splatoon 3

Maar ook dat zijn kleine zaken die sporadische Splatoon-spelers pas spelenderwijs zullen opmerken en voor nieuwe spelers niet meer dan logisch zijn. Enerzijds maakt dat Splatoon 3 een vervolg dat weinig durft te veranderen aan een succesvolle IP. Anderzijds kan er daarom nog maar weinig misgaan. Met een ambitieus tweejarenplan voor ondersteuning en een aanvullende uitbreiding houdt Nintendo de Splatoon-franchise voorlopig in de schijnwerpers.

Splatoon 3 verschijnt op 9 september voor Nintendo Switch.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Ik vraag me af waarom fans dit denken of het gerechtvaardigd is. Ik mag hopen dat dit niet dezelfde mensen zijn die wel elk jaar de nieuw CoD kopen. Of elke fifa.want Splatoon komt nog lang niet in die zelfde frequentie uit. Komt nog bij als je deze serie echt leuk vind kan ik me niet indenken dat je niet blij wordt van een nieuw deel. En hoezo komen ze vaak uit? Deel 2 is uitgekomen in de zomer van 2017. Dat is 5 jaar geleden. En dan vragen mensen zich serieus af of het gerechtvaardigd is omdat ze in een rap tempo volgen? Welk rap tempo. Is dit niet gewoon een beetje onzin die bedacht is door de schrijver. Dat eigenlijk weinig mensen zo denken maar dat het gewoon leuk klinkt? Welke fan van een serie vind een nieuw deel na 5 jaar te snel? Tussen deel 1 en 2 zat krap 2 jaar ofzo. Maar nu 5 jaar en men vind dat serieus te vlug? Of vraagt zich dat af? Ik hoop zo dat dat geen CoD of FIFA gamers zijn dan. Want die komen pas veel te snel voor mijn gevoel. FIFA zou makkelijk om de 5 jaar kunnen met elkaar jaar de update.

0
test

@watashi wa maurice desu. Ik vermoed dat het sneller aanvoelt omdat het derde deel op hetzelfde systeem uitkomt als het tweede deel, terwijl het eerste deel op de WiiU uitkwam en daardoor als 'veel langer geleden' aanvoelt. En ook omdat in die vijf jaar de twee coronajaren zaten, die door de monotomie van het vele thuiszitten achteraf als (veel) korter ervaren worden dan ze daadwerkelijk waren. Net zoals een dag veel langer aanvoelt als je veel verschillende activiteiten en afspraken hebt. Mij verbaasde het ook even toen je zei dat het alweer 5 jaar geleden was. Voor mij voelde het ook als 'slechts' een paar jaar geleden dat Splatoon 2 uitkwam.

0
test

@Robert-Frans Goed maar waarom is dat bij CoD dan minder aan het woord? Nu net daarom is het opmerkelijk dat bij deze game het ineens opvalt en bij elke andere serie men eigenlijk al weer uitkijkt en verwacht dat een nieuw deel komt. Ik snap wel dat Corona het gevoel is, maar dat zou dan toch bij elke game moeten zijn en dat blijkt niet. Als 5 jaar zou voelen als 2 dan voelt 1 elk jaar CoD dus als elke 4 maanden. En dat doet het niet. Denk toch dat er dan ergens ook iets anders meespeelt. Kan zijn dat het hetzelfde systeem is. Anderzijds is dat met de concurrentie ook niet. Die komen ook meer per generatie. Misschien Nintendo zelf. Want dat is geen uitgegever van vaak dezelfde game in 1 generatie. Misschien dat dat het inderdaad dan is. Dat was een reden die ik ook in mijn hoofd had. Maar toch opmerkelijk dat de ene game dan snel aanvoelt en de andere als normaal. Terwijl de andere normale veel sneller komt dan die ene die die snel aanvoelt.

0
test

Ik kijk er naar uit!

0

Aanbevolen voor jou