Hands-on
Dead Space

Dead Space is geen overbodige remake

Betere graphics en audio verergeren de horror

Geschreven door Marvin Toepoel op
In veertien jaar tijd is er veel veranderd, maar Dead Space staat nog altijd bovenaan vele lijstjes met beste horrorspellen. Volgend jaar zou de game echter wel eens plaats kunnen maken voor de remake, want door diens groteske graphics, sterk verbeterde audio en nog menselijkere hoofdpersonage belooft het de ultieme versie van Dead Space te worden.

Van de buitenkant lijkt de USG Ishimura niet bepaald interessant, maar wie Dead Space heeft gespeeld weet dat het zwevende stuk metaal met zijn monotone kleurenpalet onvergetelijke horror huisvest. Het is ook niet voor niets dat wanneer je het ruimteschip in beeld ziet komen in de Dead Space-remake – we mochten de eerste drie hoofdstukken van het spel spelen – je hartslag gelijk omhoog schiet. Want van buiten is de Ishimura nog steeds zo nietszeggend als bijna anderhalf decennium geleden, maar je weet dat zodra Isaac Clarke een diagnose van het ruimteschip bekijkt, hij – en in het verlengde daarvan jij – er helemaal alleen voor staat. En de Necromorphs zich zullen laten gelden.

Dead Space

Creatief met ledematen

Die Necromorphs zijn net als de rest van de game voorzien van een mooie, nieuwe laag verf – al is ‘mooi’ misschien niet het juiste woord als we het over de overgenomen lijken van de Ishimura-bewoners hebben. Na het zien van de vernieuwde ‘aliens’ uit Dead Space kun je in ieder geval niet anders dan concluderen dat de extra details van deze monsters enorm bijdragen aan hoe graag je ze zou willen ontlopen. Het is nog duidelijker te zien dat ze ooit mens waren; niet alleen aan de gezichten die er vaak nog (half) aan hangen, maar ook aan alles wat er aan de binnenkant zit.

Door het nieuwe peeling-systeem zie je die binnenkant nog beter en vaker dan veertien jaar geleden. Ontwikkelaar Motive heeft de Necromorphs namelijk opnieuw opgebouwd met verschillende lagen. Isaac schiet huid, pezen, spieren en botten kapot, en hoe dat eruitziet hangt af van de hoek waaruit hij richt, maar ook welk wapen hij gebruikt. Dat geeft de speler meer ruimte om zijn creativiteit de vrije loop te laten, bijvoorbeeld door dezelfde ledemaat met verschillende wapens te beschieten. Een schot van de Pulse Rifle laat niets over van de huid, terwijl een zaag uit de Ripper een arm aan een paar pezen laat bungelen. 

Dead Space

Vertrouwd, maar niet oud

De Necromorphs komen net als in 2008 uit vrij voorspelbare hoeken kruipen, in ieder geval gedurende de eerste hoofdstukken. Grote, rechthoekige luchtschachten in de muren zijn zelden veilig, terwijl ze ook vaak uit het plafond komen vallen of uit een afgrond komen kruipen. Sommige dingen veranderen dus nooit, maar dat geeft wel aan dat Motive ook op het gebied van gameplay het origineel niet helemaal uit het oog verliest. Hetzelfde valt enigszins te zeggen over de locatie. De Ishimura is een bekend strijdtoneel, maar je kunt niet volledig afgaan op de kennis die je in het origineel opdeed.

Het ruimteschip heeft tal van nieuwe gangen en verbindingen tussen de bekende locaties die Isaac bezoekt om het te kunnen repareren. Er zijn ook enkele nieuwe kamers die je niet verplicht bent om te bezoeken, maar waar je wel handige spullen kunt vinden en meer te weten komt over de Ishimura en zijn bewoners. Tussendoor zijn enkele nieuwe obstakels geplaatst, al is het in de eerste drie hoofdstukken vooral een kwestie van het oplossen van dezelfde omgevingspuzzels als in het origineel. Vaak met behulp van Stasis, de blauwe straal die Isaac kan ‘schieten’ en zowel objecten als vijanden tijdelijk vertraagt. Dat is nog altijd een uitstekende manier om zowel de omgeving te manipuleren als jezelf wat ademruimte te geven in gevechten.

Hoewel de omgevingen bekend voorkomen, versterken nieuwe grafische technieken vanaf minuut één het beklemmende gevoel dat de Ishimura altijd al gaf. De contrasten zijn groter, waardoor je nog minder duidelijk kunt zien of er in het donker een Necromorph schuilt. En ze zijn dramatischer, waardoor bijvoorbeeld het Medical Deck een nog diepere indruk achterlaat. Met bloed bedekte bedden zijn opgelicht, beschadigde schermen aan de muren laten medische foto’s van de door Necromorphs overgenomen bemanning zien, en even verder onthullen groen opgelichte reageerbuizen dat iets is ontsnapt. De omgeving vertelt op deze manier meer verhalen - een enorm pluspunt voor deze remake.

Dead Space
Dead Space (2008)
Dead Space
Dead Space (2023)

Menselijker

Het verhaal is een belangrijk punt voor Motive. Dat wordt meer gelijkgetrokken met de lore die Dead Space 2 en 3 aan het universum toevoegden, met als resultaat onder andere een hoop nieuwe tekstbestanden om te lezen. Toch loopt het spel niet op de zaken vooruit en is het vooral gefocust op Isaacs eenzame strijd tegen een onbekende vijand. Maar waar Isaac in het origineel een nietszeggend personage was, laat hij in de remake uitgebreid van zich horen. Zijn stem wordt ingesproken door dezelfde acteur als in de vervolgen, Gunner Wright, en dat draagt bij aan de menselijkheid én geloofwaardigheid van het hoofdpersonage.

Die menselijkheid spreekt ook uit de momenten waarop Isaac niet deelneemt aan een dialoog of in zichzelf praat, met dank aan wat Motive de ‘Intensity Director’ noemt. Dat houdt in dat de game gaandeweg bepaalt hoe de gangen en zijkamers van de Ishimura worden gevuld met onder andere rook, lichteffecten en Necromorphs. Je kunt aan Isaac zien en vooral horen wanneer hij deze stressvolle momenten ervaart. Al deze factoren beïnvloeden Isaacs hartslag en ademhaling, én welke geluiden hij maakt. Het verhoogt het gevoel van dreiging op subtiele wijze. Elke horrorervaring is gebaat bij een menselijk middelpunt, dus ook wat dat betreft lijkt de remake het origineel te overstijgen.

Dead Space

Toch valt er ook op een negatieve manier te gruwelen van de previewversie van Dead Space. De bugs stapelen zich in rap tempo op; Stasis-puzzels werken niet mee, een deur gaat niet open terwijl dat wel zou moeten, Isaac kan ineens niet meer bewegen, explosies zijn funest voor de framerate en afgehakte lichaamsdelen bewegen spastisch rond. Ook keldert de framerate van deze versie naarmate je langer speelt, wat erg jammer is gezien de game een ‘onafgebroken’ ervaring wil bieden door laadschermen weg te laten en de gehele game – inclusief filmpjes – in één shot te laten afspelen. Motive heeft nog even de tijd om deze problemen op te lossen. Hopelijk lukt dit ze, want dan belooft dit de beste versie van Dead Space te worden.

Dead Space komt op 27 januari 2023 uit voor pc, Xbox Series X en S en PlayStation 5.

Dit artikel delen:

Lees meer

Valve legt handelsmerk voor 'Neon Prime' vast No More Heroes 3 nu verkrijgbaar op pc, PlayStation en Xbox
24

Reacties op: Dead Space is geen overbodige remake

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Snoop213

    • 14 oktober 2022 17:12
    Heb het orgineel gemist. Dus ik kijk naar de remake ontzettend uit. Ook het bewijs wat ik eerder zei dat EA ook goede dingen maakt of uitgeeft

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 14 oktober 2022 18:29
    @Snoop213
    Jezus man, je lijkt coola wel. We weten nu onderhand wel dat je een klein stijfje krijgt van EA. Het is echt niet nodig omdat onder elk artikel nog eens te benadrukken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 14 oktober 2022 18:51
    @The_Stifmeister Daar was hij weer geeiriteerd en chagrijnig zoals altijd. Is dat niet erg vermoeiend om altijd zo geeiriteerd te zijn naar andere? Daarbij heb ik geen voorkeur voor EA zoals Coola dat voor Ubisoft heeft. Die alles goed praat wat krom bij Ubisoft is. Ik vindt dat er genoeg op EA valt aan te merken. Alleen kijken mensen hier niet verder dan hun neus lang is. En kraken alles wat ze maken al van te voren af. En met BF en Fifa en Anthem volledig terecht. Maar EA geeft prima games uit en maakt ook prima games waar deze game een mooi voorbeeld van is. Dus nee je zit er met bovenstaande opmerking volledig naast.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 14 oktober 2022 20:37
    @Snoop213 En het beste wat EA kan maken nu is een remake van een 14 jaar oude game ? Hoe kun je uberhaupt DS1 gemist hebben in die tijd? :|
    ik zal je alvast verklappen wat er a DS1 gebeurde bij EA, deel 2 introduceerde zwaardere mtx en bij deel 3 ongelooflijke mtx en zat het echte einde van de game in betaalde DLC. daarna sloten ze de studio van dead space. Top bedrijf dat EA…. De mensen van dead space zitten nu aan The Calisto protocol te werken waar ik eigenlijkk meer naar uitkijk, maar dat terzijde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 14 oktober 2022 21:08
    @ali3n8tor Ik heb deze games gemist omdat mijn interesses in die tijd bij andere series lagen. En ik zeg ook niet dat EA alles goed doet. Maar hier wordt gedaan dat alles wat EA uitgeeft of in ontwikkeling heeft automatisch troep is. En dat gaat mij te ver. En ik kijk erg uit naar deze remake. En ook naar de Calisto protocol.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 15 oktober 2022 01:05
    @Snoop213 men vergeet denk ik star wars fallen order en it take two steeds. Maar ea deed ooit goeie dingen tot ze zeiden triple a games zijn dood en leveren geen geld op, maar denk dat sony en Nintendo en from software daar tegen deel van bewezen hebben

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 15 oktober 2022 05:01
    @hulstpower Dat maar ook games als unravel. En EA zei ooit dat Singleplayer games dood waren. Maar volgens mij zijn ze daar gelukkig op terug gekomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 15 oktober 2022 08:46
    @Snoop213 ja gelukkig wel

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 14 oktober 2022 21:14
    @The_Stifmeister Als het probleem je maar blijft achtervolgen moet je misschien eens naar jezelf gaan kijken in plaats van naar anderen, gap.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Markus88

    • 14 oktober 2022 17:35
    Ik lees dat de framerate keldert hoe meer je speelt, dus ga er vanuit dat je op een pc heb gespeed en dit een memory leak is? Misschien dan toch maar oppakken voor de console als de performance inderdaad zo bagger is (voor nu altans).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 14 oktober 2022 18:07
    @Markus88 het is een preview versie, als in…nog niet af. ga daar nou niet je keuze op baseren en wacht de definitieve review af.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Markus88

    • 15 oktober 2022 09:38
    @Messtranor Zoals ik zei, Ik koop 'em sowieso, maar waarschijnlijk console als het zo slecht draait. En ik zeg ook "(voor nu altans)." Dus ik wacht sowieso de kat uit de boom. Heb er in ieder geval zin in!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Vambier

    • 15 oktober 2022 11:24
    @Markus88 Want op een console kun je geen memleaks hebben?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Markus88

    • 15 oktober 2022 12:25
    @Vambier Heb persoonlijk het gevoel dat het op console minder is. Heb vaak genoeg games gespeeld op de pc waar memory leak een issue was, toen de ps4/ps5 versie gekocht en er geen last van had. (Laatste game waarmee ik dit had was Steelrising). Maar zoals ik zei, even de kat uit de boom kijken. Maybe valt het allemaal wel mee!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 15 oktober 2022 16:13
    @Markus88 memory leaks kan in elk stuk software zitten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Markus88

    • 15 oktober 2022 19:03
    @Ziminar Ja, dat snap ik? Zeg ook niet dat dat niet zo is?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Marvin_Toepoel

    • 16 oktober 2022 12:50
    @Markus88 Ik speelde op pc, inderdaad!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    chefry

    • 14 oktober 2022 21:37
    De grootste verbetering vind ik toch echt dat Isaac nu kan praten. Dat veranderd het spel totaal. Het origineel speel ik nog graag. Net zoals deel 2 en 3.

    Stiekem hoop ik nog op een deel 4 in de toekomst.

    De pre-order is al gedaan

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Agent 4125

    • 15 oktober 2022 08:52
    Ziet er tof uit. Nu het origineel aan het herspelen en die is nu ook nog verrassend goed speelbaar. Er zit zo'n heerlijk zenuwslopend alleen in de ruimte-gevoel in deze game. Enig minpuntje dat ik zo lees is dat de necromorphs ook in de nieuwe versie uit vrij voorspelbare hoeken komen. Dat hadden ze wel mogen aanpakken / verbeteren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Keesje_NLNL

    • 15 oktober 2022 10:57
    Hopelijk worden deel 2 en deel 3 ook ge-remaked. En dan deel 3 zonder coo-op natuurlijk..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.