Favorieten van de Redactie
Breath of the wild

Hyrule is de beste open wereld ooit gemaakt

Vindt Ron, althans

Geschreven door Ron Vorstermans op
We hebben een fantastisch gamejaar achter de rug en we hebben allemaal volop games gespeeld dit jaar. Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2017 en de Top 100 van 2018 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over hun favoriete games van 2017. Vandaag: Ron met The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

Volgens mij zie ik een lichtstraal. Het is te ver in de verte om het goed te kunnen zien, maar Zelda: Breath of the Wild beloont nieuwsgierigheid, dus ik zet ‘t op een rennen. Op de plek waar het maanlicht geconcentreerd neerdaalt zie ik ruim tien kleine konijntjes om een lichtgevend, majestueus ros met vier ogen huppelen. Het is de Lord of the Mountain, zo zou Google me uren later vertellen, Zelda’s meest begeerde mount.

Lord of the Mountain

Vervolgens gaat het snel. Ik grijp mijn bompijlen. Zonder bij het magische moment stil te staan laat ik ‘t dood en verderf regenen. De Lord of the Mountain, op dat moment gewoon een doelwit, zakt door zijn hoeven. Dood. Ik sta er dan niet bij stil, maar ik ben dom geweest. Een paar maanden later, in bed met mijn Switch, kom ik er bij toeval achter dat de Lord of the Mountain is teruggekeerd. Op dezelfde plek, onder dezelfde lichtstraal.

Ik herstel mijn fout, sluip rustig naar het paard en spring op zijn rug. Een minuutje later is de Lord of the Mountain getemd en sprinten we samen door nieuw berggebied op de wereldkaart. Nog nooit ging ik zo snel, de mount maakt zijn naam waar. Ik kan ‘m niet voor eeuwig bij me houden, later zou hij opeens verdwijnen en ben ik gewezen op mijn normale knol Johan. Maar toch, we ontdekken prachtige dingen. Twee Shrines, één Korok seed, één quest. Een prima balans.

Ik kan nog wel even doorgaan als het over memorabele momenten gaat in Zelda: Breath of the Wild. Het zijn er zo ontzettend veel. Zelda is een belachelijk goede game, die ook nog eens belachelijk lang goed blijft.

Lord of the Mountain

Het grote geheim

Ik heb er zoveel tijd in gestoken, het oplossen van kleine puzzeltjes in de zogeheten Shrines. Naarmate de teller opliep leerde ik Link steeds beter kennen. Telekinese, magnetisme: door slim met de unieke krachten van Link om te gaan ontdekte ik dat Breath of the Wild meer mogelijk maakt dan mogelijk lijkt. Hyrule laat met zich stoeien op manieren die in andere openwereldgames niet eens in je opkomen. Nintendo voorziet in mogelijkheden, het is aan de speler om ze te ontdekken.

Het resultaat is houdbaarheid. Hoe langer ik Zelda speel, hoe beter ‘ie wordt.

Zet dat af tegen veel andere hedendaagse openwereld-rpg’s. Het continue afzoeken van laadjes en bureaus naar equipment, bijvoorbeeld. Het is niet leuk om te doen, het is geen intelligent game-design, maar het moet maar, want o-wee als je net dat ene goede wapen laat liggen. De beloning komt in zulke games voort uit een dwangmatige zoektocht naar de beloning. Breath of the Wild neemt afscheid van zulke paniekzaaierij en wil gewoon dat je op avontuur gaat. Rendement is altijd een zekerste.

BOTW

Zo vaak ging ik ergens heen om, zeg, situatie A op te lossen, maar belandde ik in situatie B, om daarna te vervallen in het oplossen van C, D en E. Met name de eerste tien uur kon ik daar met mijn hoofd niet bij. Hoe kan het dat deze game van iedere loze speelsessie of ogenschijnlijke kansloze verkenningstocht alsnog een grijpend avontuur maakt? Na honderd uur spelen weet ik ’t nog steeds niet helemaal. Het is het geheim van de chef. Nintendo weet waar ik ben, waar ik op dat moment naar kijk en hoe ik daar vervolgens heen wil.

Ik ervoer dat bijna als confronterend. The Legend of Zelda: Breath of the Wild is gemaakt door mensen die veel slimmer zijn dan ik, door mensen die weten wat ik wil doen voordat ik het zelf weet. Super Mario Odyssey heeft daar ook een handje van, maar geen open spelwereld is bewuster samengesteld dan die van Hyrule - een sterk staaltje progressief vakwerk, en dat van de authentieke smid.

Dit artikel delen:

Lees meer

Verliefd op de wereld van Assassin’s Creed Origins Bouw je eigen koninkrijk in Ni No Kuni 2
14

Reacties op: Hyrule is de beste open wereld ooit gemaakt

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • CroniC

    • 26 december 2017 13:20
    Zelda heeft dat gemaakt???

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LordLuc

    • 26 december 2017 16:03
    Zelda wordt nog leuker met mods. Zoals Link in bruidsjurk:
    www.youtube.com/watch?v=bUU8DL4Ths0

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 26 december 2017 17:54
    Ik heb er al zeker meer dan 200 uur inzitten en keer nog regelmatig terug.. De laatste open-wereld games waar ik meer dan honderd uur in vertoeft heb waren Fallout 4 en GTA 5 en daar was ik toen ook wel goed klaar mee..

    Ik sluit me volledig aan bij Ron, beste gamewereld ooit!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 26 december 2017 18:39
    The Witcher 3 blijft naar mijn mening de beste open wereld te hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 27 december 2017 01:43
    @armilo-theus

    Sluit me hier ook volledig bij aan. The Witcher 3 is kwa setting, story en graphics de beste open wereld tot nu toe. Met name de uitbreiding was fantastisch en samen met de basisgame zeker goed voor 250 uur. Zelda is echter wel magisch en ook bizar, heeft vele gezichten maar komt kwa setting en verhaal niet in de buurt van The Witcher III. Beste open wereld kwa gameplay vind ik dan toch GTA San Andreas en in de catagorie muziek, Niet Automata :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 27 december 2017 04:43
    @rreloaderr Zoiezo

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 27 december 2017 08:29
    @rreloaderr Mijn probleem met the witcher 3, (en daarbij de meeste open wereld games) is het quest systeem. Je wordt niet alleen gewezen welke richting je op moet, maar zelfs de meest ideale weg wordt voor je aangegeven, wat enorm verleid om puur van quest naar quest te rennen en niet zelf op onderzoek uit te gaan. Dit is iets wat Breath of the wild nou juist niet doet, die laat t je lekker zelf uit zoeken, en juist daarom kom je soms in van die magische momenten terecht. Hiermee wil ik overeigens niet zeggen dat de witcher geen goede game is hoor, t is een geweldige game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Red Dead Demon

    • 27 december 2017 13:35
    @darkmanwls Dat kun je allemaal uitzetten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 27 december 2017 18:02
    @Red Dead Demon Dat weet ik, maar het is er, en als het er is gebruik je t toch, ik in ieder geval wel

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 27 december 2017 11:46
    @armilo-theus
    Absoluut! De story telling en de karakters van the witcher zijn fenomenaal. Als ik alleen al denk aan de story line van The bloody Baron. Dat is schrijven op zijn best.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Xbox One GTA V

    • 27 december 2017 04:43
    Nee Zelda BOTW is veel orgineler dan Witcher 3.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 27 december 2017 19:05
    @Xbox One GTA V BOTW is totaal niet helemaal origineel de gameplay wel maar het verhaal totaal niet plus de open wereld van BOTW vind ik een beetje kaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • XtraLinkUK

    • 27 december 2017 09:21
    Tot nu toe zeker erg gaaf, en zeker wel één van de beste sandbox-rpg's die ik tot nu toe gespeeld heb. Of het ook de beste is weet ik nog niet. Ik heb er pas 30 á 35 uur ingestoken. Wel is het zo dat de opzet heel erg trouw blijft aan de serie.

    Je kunt niet zomaar ergens overleven, daarin is het op Metroid na zeker de beste. Als Metroid Prime 4 net zoals BotW wordt, dan wordt het genieten geblazen. Metroid Prime is dan geen open wereld game, toch geef ik de voorkeur aan dat spel als de nr 1. Ik ben nogal Metroid fan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Panzermeister

    • 27 december 2017 09:45
    World of Warcraft (origineel) had de beste open wereld, sorry Zelda.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.