E3 preview

Pokémon Let’s Go Pikachu en Eevee (hands-on)

Oude wereld, nieuwe trainers

Geschreven door Jacco Peek op
Het is bijna twintig jaar geleden dat we op stap gingen met Pikachu op die goede oude Game Boy. De geruchten voor de aankomende Pokémon-game wezen al op een terugkeer naar Kanto en bij de aankondiging van Let's Go Pikachu en Let's Go Eevee werd dit heugelijke feit inderdaad bevestigd. Wat ook werd duidelijk dat de Let's Go-games gemaakt zijn voor beginnende spelers, en dat is even wennen.

Ter verheldering: Let's Go Pikachu en Eevee zijn niet de Pokémon-titels die zijn aangekondigd tijdens de Direct in 2017, maar een geheel nieuwe serie. Enerzijds is het spijtig dat de echte rpg's pas volgend jaar verschijnen, anderzijds is het een opluchting dat Game Freak ervoor heeft gekozen de serie te splitsen, in plaats van hoofdgames te versimpelen.

Honderden pokéballen

Tijdens onze korte speelsessie kregen we een voorproefje van het Veridian Forest, dat heerlijk herkenbaar oogt. Pokémon die er rondwandelen, de trainers met naam en al en de structuur van het bos zien er allemaal vertrouwd uit, zelfs met de nieuwe graphics. De games zien er heerlijk kleurrijk uit en subtiele animaties, van het gras tot de zwiepende staart van je partner, presenteren de Kanto-regio levendiger dan ooit. Het is ook prettig om te zien dat de gezichten van personages eindelijk wat meer emotie tonen.

Hoewel Gamer.nl-hoofdredacteur Lucas dapper genoeg was om ongezien even rond te wandelen in Veridian City, waren we beperkt tot het kleine stukje bos. Onze speelsessie draaide volledig om de actieve vangmechaniek, die vrijwel rechtstreeks is overgenomen uit Pokémon Go. Je kunt enkel nog pokémon vangen en niet bevechten, waardoor het maar goed is dat we honderden pokéballen in onze tas hadden. Net als in Go is er een bewegende cirkel die de vangkans aangeeft zodra je erbinnen werpt en word je beloond met extra xp als de cirkel klein is. Ook berries zijn aanwezig om deze kans iets groter te maken.

Het gooien zelf gebeurt met de bewegingssensoren van de Joy-Cons, of in ons geval de schattige Pokéball Plus-controller. Het balletje is eenvoudig in een hand vast te houden en te besturen met de analoge stick en een additionele B-knop. Door het gesimuleerde gevoel van pokémon die een bal binnengaan, is de controller ideaal om de game meer te besturen, maar we kunnen het ons ook voorstellen dat een extra set knoppen op bijvoorbeeld de Pro Controller een prettige bijkomstigheid is.

Nieuw levelsysteem

We moeten toegeven dat het vangen van pokémon ontzettend motiverend werkt. Waar we minder over te spreken zijn is dat de pokémon zichtbaar zijn in het gras. Het voordeel is dat je ze kunt vermijden of kunt observeren in hun natuurlijke habitat, maar het absolute nadeel is dat de magie van willekeurige ontmoetingen teniet wordt gedaan. Het is een van de features uit Pokémon Go die we liever niet op de Switch zien.

Gelukkig zijn de beurtelingse gevechten volledig intact gebleven. Trainers die rondlopen dagen je uit tot een gevecht, elke pokémon heeft vier aanvallen en net als in Sun en Moon is de trainer in beeld. Pokémon hebben ditmaal niet enkel de uitgebreide statistieken uit de hoofd-rpg’s, maar ook de hierop gebaseerde combat power. Dit laatste is de score uit Pokémon Go en is waarschijnlijk toegevoegd om de connectie tussen de games te maken.

Voor het verslaan van trainers krijg je geld, spullen als pokéballs en xp. Vechten is niet de enige manier om je team te trainen, want voor het vangen van pokémon verdien je ook xp. In onze demo steeg ons team redelijk rap in level, maar waarschijnlijk schaalt de hoeveelheid punten mee met het level van wilde pokémon.

Ook voor hardcore Pokéfanaten?

Let's Go Pikachu en Let's Go Eevee zijn duidelijk bedoeld voor nieuwe trainers, en dat is oké. De vangmechaniek werkt motiverend en de Kanto-regio ziet er vrolijker uit dan ooit tevoren, maar het blijft de vraag of de games genoeg diepgang bevatten om de hardcore Pokéfanaten lang genoeg te vermaken.

Pokémon: Let's Go Pikachu en Let's Go Eevee komen op 16 november 2018 uit op de Switch.

Dit artikel delen:

Lees meer

Cyberpunk 2077 verschijnt wellicht in 2020 Gerucht: Battlefield V-bètacodes worden deze maand vergeven
6

Reacties op: Pokémon Let’s Go Pikachu en Eevee (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • watashi wa maurice desu.

    • 18 juni 2018 14:46
    Voor mij zou het zien van de pokemon eigenlijk een plus zijn, want die random encounters heb ik in de jaren wel gezien.
    Ik heb daar geen hekel aan, maar games als Xenoblade chronicles 2 maken het leuker omdat je tactisch kunt proberen langs veel sterkere vijanden te sluipen zonder dat ze je zien.
    Dus je kunt een gebied proberen in te komen en wat te vinden wat je eigenlijk nog niet kan vanwege je lage level. Terwijl random encounters altijd zorgen dat je de sterke vijanden krijgt als je in een gebied zit waar de monsters te sterk zijn.
    Dus graag zichtbaar, creëer voor mij een meer tactische game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaccoPeek

    • 18 juni 2018 15:03
    @watashi wa maurice desu. Ik vind het zelf wat minder, maar ik snap je punt!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 18 juni 2018 16:03
    @watashi wa maurice desu. Bij Xenoblade 2 zijn de gebieden echter veel groter en zit er tussen de vijanden veel meer ruimte. Het idee vind ik tof, maar Kanto leent zich er niet echt voor.

    Maar de random encounters zijn dus definitief uit de game gehaald? Want dan snap ik de reden voor het plaatsen van gras niet echt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • KoningDriessen

    • 18 juni 2018 16:03
    @Quintex De ruimtes zijn inderdaad behoorlijk klein, en wat ik kon zien uit de beelden is dat het ontwijken vooral in gras vaak niet echt een optie is. De reden voor gras is trouwens dat er rondom dat gebied meer pokemon zijn

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaccoPeek

    • 18 juni 2018 16:39
    @Quintex ja het is niet meer random. Wel zit er verschil in grootte en level.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 18 juni 2018 17:56
    Ja als de gebieden kleiner zijn dan is het misschien wel weer jammer dat ze zichtbaar zijn want voor mij de enige functie van zien is dat ik wat kan proberen te omzeilen. Maar als dat toch niet lukt dan had het net zo goed random kunnen zijn.
    Overigens heb ik geen hekel aan random. Mijn favoriete games in de Final Fantasy serie hebben dat. Sterker nog sinds ze het niet meer hebben vind ik die serie slechter geworden. Dus ik snap wel dat dat bij pokemon eigenlijk ook gewoon hoort.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.