E3 Interview
Splatoon 2

Splatoon-bedenker Hisashi Nogami: 'Animal Crossing zit altijd in m'n hoofd'

Gamer.nl vraagt naar de Octo Expansion en het publiek van Splatoon 2

Geschreven door Jacco Peek op
Tijdens E3 2018 kreeg Gamer.nl de kans om Hisashi Nogami te interviewen, de maker van onder andere Super Mario World: Yoshi's Island, Animal Crossing en Splatoon. Lees hier zijn antwoorden op onze vragen over de Octo Expansion, updates, het publiek van de game en de toekomst.

Gamer.nl: Laten we het eerst hebben over de nieuwe Octo Expansion voor Splatoon 2. Waar kwam het idee vandaan en wanneer zijn jullie eraan begonnen?

Hisashi Nogami: We begonnen aan de Octo Expansion toen Splatoon 2 veilig en wel werd uitgebracht. Destijds hadden we een aantal ideeën voor gameplay- en verhaalelementen die we wilden uitwerken, dus we hebben de Octo Expansion als mogelijkheid aangegrepen dit te doen.

Voor wie is de Octo Expansion bedoeld?

Ik zie de Octo Expansion als een uitbreiding voor diegenen die meegegaan zijn op deze reis en vanaf het begin Splatoon hebben gespeeld en meer willen weten over de wereld van de game. We hopen uiteraard ook dat de release van de dlc nieuwe spelers aantrekt en de rest van Splatoon 2 blijven spelen. De dlc bevat bijvoorbeeld een aantal elementen die hierbij helpen.

Splatoon 2 Octo

Hoe diep gaat de lore van Splatoon en welke rol vervult de Octo Expansion hierin?

Tot nu toe bestaat de wereld van Splatoon uit drie verschillende gebieden, die ieder hun eigen sfeer hebben. De wereld van Inkopolis is erg licht en kleurrijk en heeft een prettige sfeer, zoals je dat ziet in de multiplayermodus. De wereld van Salmon Run is mysterieuzer en ietwat griezelig. De wereld van de singleplayermodus, ook wel Hero Mode in Japan, draait om het gevoel van Menace. De Octo Expansion dient nu als een vierde omgeving met een ondergrondse metro om te verkennen.

Dit is onze manier om spelers duidelijk te maken dat er meer is dan het vrolijke Inkopolis en dat de wereld van Splatoon meerdere kanten heeft. De wereld van de Octo Expansion is nog onbekend voor de Inklings en betreft een los gebied met een hele op zichzelf staande maatschappij.

Jullie ondersteunen Splatoon 2 al een tijd en met de aankomende dlc wordt dit nog verder uitgebreid. Hoe lang zijn jullie nog van plan de game te ondersteunen?

We hebben voorafgaand aan de lancering van de game aangegeven dat we de multiplayermodus tot een jaar ondersteunen met updates, wat aankomende juli al is. We denken er nu echter aan de game tot december dit jaar te ondersteunen. Splatfests zullen lopen tot juli 2019.

Het laatste Splatfest in de eerste Splatoon had invloed op het verhaal van het vervolg. Hebben jullie al iets gepland, misschien zelfs met Splatoon 3 in gedachten?

Om eerlijk te zijn hebben we nog geen thema bedacht voor het laatst Splatfest. Eigenlijk bedenken we de thema's van de evenementen niet van tevoren, maar in plaats daarvan houden we in de gaten wat de community zou willen en maken we op basis daarvan beslissingen. We hebben nog even de tijd voordat het laatste Splatfest plaatsvindt, dus we blijven goed rondkijken.

Wat zou je nog willen verbeteren in de multiplayer tot aan december en wat is de grootste uitdaging in het balanceren van de game?

We zien de updates voor Splatoon 2 als een doorlopende dienst en gedurende die tijd luisteren naar wat de spelers graag willen, maar bepalen we ook wat de game nodig heeft op basis van analyses. Tot aan december gaan we gewoon door op deze manier en vinden we vanzelf wat er aangepast moet worden.

Wat de uitdaging van het balanceren betreft, denk ik dat we voorafgaand aan een release een ruimer schema hebben voor de ontwikkelpijplijn. Hierin brengen we het programmeren en andere middelen samen om de content uit te werken die we voor de hoofdgame hebben gepland. Waarschijnlijk is de grootste uitdaging van updates uitbrengen na de lancering dat we uiteraard de game willen blijven verbeteren, maar ook de reacties van de fans bekijken, en onze analyses uitvoeren. We moeten hiervoor nog steeds het programmeren en onze middelen organiseren, maar in een veel korter tijdsbestek.

We baseren de updates op een aantal verschillende bronnen. We luisteren uiteraard naar wat de community te zeggen heeft, maar diegenen die online berichten over Splatoon 2 plaatsen of verzoeken doen representeren maar een deel van de spelers. We willen dus ook alle andere spelers in ons achterhoofd houden, zelfs die zich niet laten horen. Tot slot spelen we de game ook zelf als Splatoon-fans en vragen we onszelf af wat er nog mist en wat er beter kan.

Splatoon ziet er ontzettend kleurrijk en vrolijk uit, maar de multiplayermodus is eigenlijk een zeer strategische game in teamverband. Was het moeilijk om dit te communiceren naar oudere spelers of spelers die gewend zijn aan volwassen ogende shooters?

Splatoon 2 is een game waarvan we willen dat niet alleen fanatieke shooter-spelers ervan kunnen genieten, maar ook spelers van een breed scala aan leeftijden en achtergronden. In de eerste plaats willen we dat de game er aantrekkelijk uitziet, zodat mensen het graag zelf eens willen spelen, in plaats van direct benadrukken dat er een diepere strategische laag is.

Als we een speler die de game uitprobeert vanwege het uiterlijk duidelijk kunnen maken dat zij ook gebruik kunnen maken van de diepte van Splatoon 2 door te oefenen, dan zijn we tevreden. We proberen spelers de game een kans te laten geven vanwege het aanlokkelijke uiterlijk en ze zich daarna laten realiseren dat er meer diepgang in de game zit. Dat gezegd hebbende, hopen we absoluut dat geoefende spelers van shooters Splatoon 2 oppikken en er voldoening uithalen, want we balanceren de game ook voor hen.

De Inklings zitten nu in Super Smash Bros. Ultimate, en spelen overigens ontzettend fijn. Zou je meer Splatoon willen zien in andere games, of zelfs een losse adventuregame?

Ik denk dat een goede manier om hiermee om te gaan is om niet na te denken over hoe we de Splatoon-IP kunnen gebruiken, maar meer wat soort game interessant en leuk is om te spelen. Als ontwikkelaars hebben we constant nieuwe ideeën, waaronder adventuregames waarbij je een omgeving verkent en zoekt naar antwoorden. Mocht het zo zijn dat Splatoon goed past bij een game als deze, dan is het zeker mogelijk.

Super Smash. Bros Ultimate.

Uiteraard heb je naast Splatoon een aantal ontzettend grote games ontwikkeld, waaronder Super Mario World 2: Yoshi’s Island en Animal Crossing. Hoe kwam deze ervaring van pas en hoe komt de ontwikkeling van Splatoon van pas in de toekomst?

Ik denk dat we ons niet constant bewust zijn van de invloed van games die we eerder hebben ontwikkeld, maar uiteraard heeft het een impact op wat we daarna doen. Animal Crossing begon bijvoorbeeld op de Nintendo 64 en bevatte de mogelijkheid om savedata te delen met vrienden en familie. Dit idee hebben we weer gebruikt in de DS-versie om data te delen via het internet.

Verder denk ik dat de manier waarop we de community in Animal Crossing hebben benaderd veel invloed heeft gehad op hoe we dat in Splatoon 2 hebben gedaan. Mensen vragen zich af waarom een ontwikkelaar van een game als Animal Crossing plotseling een online shooter zou willen ontwikkelen, maar ik ben zelf ook gewoon een gamer die van shooters houdt. Ik denk dat mijn ervaring met games spelen ook invloed heeft gehad op de games die ik heb ontwikkeld.

Hoe ziet de toekomst er uit? Zou je Splatoon 3 willen ontwikkelen, terug willen keren naar de Animal Crossing-serie, of toch een nieuwe IP ontwikkelen?

Ik zie Splatoon 2, de updates en de dlc-uitbreiding echt als een game van nu die we blijven uitbreiden en ondersteunen, maar Animal Crossing zit altijd in m’n hoofd. Ik ben iemand die altijd nadenkt over nieuwe ideeën, zoals Splatoon nu en Animal Crossing, die ik altijd in gedachten houd. Ik werk ook met veel anderen die nieuwe ideeën hebben en we blijven zoeken naar nieuwe ideeën, zoals nieuwe IP’s, zolang zulke ideeën blijven komen.

De nieuwe Octo Expansion voor Splatoon 2 is nu verkrijgbaar op Switch.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuwe Beyond Good & Evil 2-concept art online verschenen The United Front-dlc voor Call of Duty: WW2 aangekondigd
5

Reacties op: Splatoon-bedenker Hisashi Nogami: 'Animal Crossing zit altijd in m'n hoofd'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Quintex

    • 20 juni 2018 09:49
    Het is jammer dat Splatoon 2 niet zo bekend is buiten zijn vaste spelers. Uiteindelijk 6 miljoen stuks verkocht wat erg veel is, maar een derde daarvan is alleen al van Japan. Het is een geweldige game en vooral de DLC is érg goed als je niet van MP houdt.

    Edit: leuk interview!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaccoPeek

    • 20 juni 2018 11:30
    @Quintex mee eens. Wellicht dat Super Smash Bros. Ultimate de game wat meer onder de aandacht brengt. Melee bracht veel gamers destijds in aanraking met Fire Emblem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 20 juni 2018 13:25
    @JaccoPeek Wie weet :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dokter Caspari

    • 20 juni 2018 10:44
    Ik las dit niet om Splatoon ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaccoPeek

    • 20 juni 2018 11:29
    @Dokter Caspari haha, sorry voor de misleiding.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.