Eén van de grootste nadelen van de E3-presentaties van Sony is de lengte. De uitgever heeft er moeite mee snel en kundig haar games te tonen. De voortekenen zijn dit jaar goed. De conferentie is beperkt tot een relatief bondige negentig minuten. Een flinke geruststelling, want we kunnen ons de tergende PR-praat van Tretton en eeuwigdurende PSP-game-compilaties nog herinneren. Zouden we ditmaal niet op statistische poeha hoeven te rekenen?

Waardig vervolg

Ironisch genoeg begint Sony - onder begeleiding van wat subtiele dubstep – juist met een compilatie. Ditmaal van zowel Vita (jawel, zo heet de NGP)- als Playstation 3-games. In 3D welteverstaan, want ook dit jaar worden alle journalisten in de zaal gedwongen om met brilletjes op naar het gigantische scherm te kijken. Als de normaal altijd net iets te vrolijke Jack Tretton het podium opkomt (“Wow, what a crowd. There are a lot of people here.”), ontkomt hij er niet aan de hack-aanvallen op het Playstation Network aan te kaarten. Hij vervalt echter al snel in het oprakelen van loos cijfermateriaal en nietszeggende partnerschappen. Een verschrikkelijke manier om je conferentie te openen.

Gelukkig maar dat Tretton het podium na enkele minuten verlaat zodat Naughty Dog de show kan stelen met het imponerende Uncharted 3. We zien Drake rondsluipen op een schommelend schip. Hij breekt wat nekjes, gooit een granaatje en blaast een gat in de romp. Het water dat het schip binnenstroomt, ziet er ongekend mooi uit. We waren bijna vergeten hoe prachtig het Uncharted-universum kon zijn. De trailer die vervolgens van de game getoond wordt, bevestigt wat een ieder vermoedt: Uncharted 3 lijkt een waardig vervolg te worden. Een multiplayer-beta gaat overigens op 28 juni van start.

Bij Resistance 3 van Insomniac mogen de 3D-brilletjes weer op. Deel twee kon achteraf op de nodige kritiek rekenen, dus was binnen de redactie met name ondergetekende sceptisch bij de aankondiging van deel drie. De Resistance 3-demo tijdens de Sony-conferentie was van te korte duur om er een waardeoordeel aan te koppelen. Maar hetgeen we hebben gezien, oogde grafisch in ieder geval stukken beter dan deel twee.

Zwiepen, zwaaien en gamers-games

2K toont vervolgens de Move-ondersteuning voor NBA 2K12. Dat de gameplay daardoor wordt versimpeld, blijkt wel uit het feit dat zelfs Kobe Bryant het kan spelen. Uit de demo blijkt echter niet of de Move-ondersteuning wel of niet werkt, want we zien nauwelijks wat er op het scherm van Kobe gebeurt. De charme van de volgende Move-titel, Medieval Moves, zit ‘m in first person tover- en zwaardactie, maar ook deze titel overtuigt nauwelijks. De gameplay ontaardt uiteindelijk in zwiepen en zwaaien.

Wat volgt is gelukkig een reeks echte gamer-games. Na een korte maar actievolle trailer van Infamous 2 (die onze redacteur Jochem al heeft uitgespeeld), gaat de conferentie verder. Tretton kondigt Playstation Move-ondersteuning voor LittleBigPlanet 2 aan, waarop een eenzame, maar veelzeggende “Woo!” vanuit de zaal volgt. Ook StarHawk kan niet op een massale respons van de zaal rekenen, evenals de weinigzeggende CGI-trailer van het al aangekondigde Sly Cooper: Thieves of Time. Dust 514, een crossplatform-game voor de PC en PS3, toont first-person-schietactie in de wereld van EVE Online. De diepgang van Eve gecombineerd met toffe tactische actie? Dat zou zomaar eens interessant kunnen worden.

Vita

Het tempo zit er goed in. Zonder al te lang bij Dust 514 stil te staan, wordt nieuw beeldmateriaal van BioShock Infinite getoond. Zoals we in previews al aankaartten, ziet de game er geweldig uit. Overigens bevestigt Ken Levine, hét mannetje bij BioShock-ontwikkelaar Irrational Games, dat de game Playstation Move ondersteunt. Tja, leuk en zo, maar leuker is de aankondiging die Levine vervolgens doet: er komt hoe dan ook een BioShock-titel naar de Vita. En aangezien het befaamde team van meneer Levine die game hoogstpersoonlijk ontwikkelt, is dat wel degelijk iets om enthousiast over te raken.

Daarnaast is het is werkelijk ongelofelijk hoe prachtig de beelden zijn die de ‘PSV’ voorschotelt. Uncharted: Golden Abyss toont een nagenoeg identiek handheldbroertje van Nathan Drake. Zelfs de lichtinval doet op het eerste gezicht niet onder voor die in de consoleversie. De besturing via de touchscreen oogt vooralsnog knullig, maar gelukkig kan de game ook gewoon met de knoppen gespeeld worden. We vragen ons enkel af hoe het zit met de batterijduur. Die kan niet bijster lang zijn met zulke graphics, dunkt ons.

Ruin, een Diablo-achtige hack and slash-titel, toont aan dat de Vita ook in staat is om generieke actietitels op het scherm te toveren. En op je tv, want je kunt Ruin door het op cloud-servers op te slaan ook op je PS3 spelen. Die cross platform-mogelijkheden keren ook terug in ModNation Racers en de draagbare WipeOut-telg voor de Vita. Het Vita-segment in de presentatie wordt afgesloten met een schattig LittleBigPlanet, dat volledig gebruiktmaakt van alle mogelijkheden van de Vita (inclusief de camera), en het grafisch indrukwekkend ogende Street Fighter X Tekken. Cole, het hoofdpersonage van InFamous, maakt overigens ook zijn opwachting in de vechtgame.

Meer indruk

De prijs van de WiFi-versie van de Vita bedraagt 249 euro, tegenover 299 euro voor de variant die ook 3G-ondersteuning kent. Een zeer nette prijs, waarmee de Vita bovendien een nog geduchtere concurrent voor de 3DS wordt. En met die aankondiging loopt de conferentie verrassend op haar eind. Stiekem hoopten wij toch op een Megaton-aankondiging zoals God of War 4 (of in ieder geval weer eens beeldmateriaal van The Last Guardian). De nasmaak is wat dat betreft zuur, maar al met al heeft Sony geen reden tot klagen. De PlayStation 3-line-up van Sony staat als een huis en de Vita lijkt alles te kunnen dat de PSP niet kon. Uiteindelijk ontbrak het de Japanse uitgever aan exclusieve nieuwe games om echt van een machtsvertoon te spreken, maar dat deze presentatie meer indruk achterliet dan die van Microsoft, dat mag duidelijk zijn.

Al het nieuws live vanuit Los Angeles: Gamer.nl/E3