Bij het tekenen van die embargo’s keek ik verdwaasd in het rond, op zoek naar soortgelijke reacties van mijn Nederlandse collega’s. Die bleven niet uit. Dat het embargo voor één bepaalde consoleversie verschilt met de andere versies, is zeer ongebruikelijk. Des te meer gezien het verschil in publicatiedata: de Xbox One-recensie mocht pas op 12 november worden gepubliceerd, alle andere versies ruim een week eerder.

Toch tekenden we het embargo. Als we dit niet deden, konden we simpelweg niet ook de andere versies testen en zouden we ook coverage van die Ghosts mislopen. We geloven dat door het tekenen van het embargo we, zo ver als mogelijk, de lezers van Gamer.nl zo goed mogelijk kunnen informeren.

Het is extra raar dat zo’n splitsing plaatsvindt bij een game als Call of Duty: Ghosts, dé multiplatformtitel bij uitstek. Het is een soort van ongeschreven regel in de gamejournalistek (‘Gij test alle versies!’), maar doorgaans gaan we er vanuit dat er weinig tot geen verschil zit tussen de Xbox 360- en PlayStation 3-versies van Call of Duty. Beide consoles trekken de engine, effecten en resolutie prima. Normaliter is alles koek en ei.

Bij Ghosts is dat niet het geval. Bij het binnenlopen van de PlayStation 4-kamer in het hotel, nadat wij de game de gehele dag op de Xbox One hadden gespeeld, schrokken we van het verschil tussen beide versies. Het was veel groter dan verwacht. Call of Duty: Ghosts is op Sony’s console grafisch flink superieur: scherper , kleurrijker en gedetailleerder – en draaide al op 1080p –die met een patch beschikbaar komt . Het verschil konden wij al vanaf enkele meters afstand zien.

Toen we executive producer Mark Rubin naar het verschil vroegen, kwam een niet onverwachte reactie naar boven. Hij zuchtte. “That’s a question for Microsoft. You know…we uhm…high-res just didn’t work on One.”

Aan dit hele verhaal zijn nog geen uiteindelijke conclusies te verbinden. Wel kunnen we het volgende zeggen: ondergetekende speelt al zes jaar Call of Duty op de Xbox 360, maar op basis van mijn observaties kan ik niet anders dan de Xbox One-versie voorlopig afraden. Dit wordt ongetwijfeld vervolgd. Gamer.nl probeert de One-versie van Ghosts zo spoedig mogelijk in huis te halen – ondanks de latere levering van de console in enkele Europese landen, waaronder Nederland. We hebben de console al in de pre-order uit het buitenland staan. Pas als we het apparaat en de game in huis hebben, kunnen we definitieve conclusies aan dit verhaal verbinden. We houden je op de hoogte.