Bij het tekenen van die embargo’s keek ik verdwaasd in het rond, op zoek naar soortgelijke reacties van mijn Nederlandse collega’s. Die bleven niet uit. Dat het embargo voor één bepaalde consoleversie verschilt met de andere versies, is zeer ongebruikelijk. Des te meer gezien het verschil in publicatiedata: de Xbox One-recensie mocht pas op 12 november worden gepubliceerd, alle andere versies ruim een week eerder.
Toch tekenden we het embargo. Als we dit niet deden, konden we simpelweg niet ook de andere versies testen en zouden we ook coverage van die Ghosts mislopen. We geloven dat door het tekenen van het embargo we, zo ver als mogelijk, de lezers van Gamer.nl zo goed mogelijk kunnen informeren.
Het is extra raar dat zo’n splitsing plaatsvindt bij een game als Call of Duty: Ghosts, dé multiplatformtitel bij uitstek. Het is een soort van ongeschreven regel in de gamejournalistek (‘Gij test alle versies!’), maar doorgaans gaan we er vanuit dat er weinig tot geen verschil zit tussen de Xbox 360- en PlayStation 3-versies van Call of Duty. Beide consoles trekken de engine, effecten en resolutie prima. Normaliter is alles koek en ei.
Bij Ghosts is dat niet het geval. Bij het binnenlopen van de PlayStation 4-kamer in het hotel, nadat wij de game de gehele dag op de Xbox One hadden gespeeld, schrokken we van het verschil tussen beide versies. Het was veel groter dan verwacht. Call of Duty: Ghosts is op Sony’s console grafisch flink superieur: scherper , kleurrijker en gedetailleerder – en draaide al op 1080p –die met een patch beschikbaar komt . Het verschil konden wij al vanaf enkele meters afstand zien.
Toen we executive producer Mark Rubin naar het verschil vroegen, kwam een niet onverwachte reactie naar boven. Hij zuchtte. “That’s a question for Microsoft. You know…we uhm…high-res just didn’t work on One.”
Aan dit hele verhaal zijn nog geen uiteindelijke conclusies te verbinden. Wel kunnen we het volgende zeggen: ondergetekende speelt al zes jaar Call of Duty op de Xbox 360, maar op basis van mijn observaties kan ik niet anders dan de Xbox One-versie voorlopig afraden. Dit wordt ongetwijfeld vervolgd. Gamer.nl probeert de One-versie van Ghosts zo spoedig mogelijk in huis te halen – ondanks de latere levering van de console in enkele Europese landen, waaronder Nederland. We hebben de console al in de pre-order uit het buitenland staan. Pas als we het apparaat en de game in huis hebben, kunnen we definitieve conclusies aan dit verhaal verbinden. We houden je op de hoogte.
Reacties op: Over de Xbox One-versie van Call of Duty: Ghosts
xsuperaim
Verschil tussen ps4 en pc is er zeker niet gamer?
ultraspaz
Het is gewoon gemoedwillig informatie achterhouden met een soort van chantage.
ultraspaz
sp0rtl1fe
EdwinS
ShadowX
Wel denk ik dat de mensen die beide console`s kopen kijken op welke console hij er het mooist uitziet.
Ben zelf benieuwd of 1080P helemaal niet mogelijk was op de One of dat het later via een patch toch nog mogelijk wordt.
Daarnaast zal je dit alleen zien op een LCD/LED TV groter dan 37 inch en ik denk dat de grote groep onder de gamers hooguit niet groter heeft dan 32 inch.
Luckydude
Mutsaers78
Mijn vermoeden is toch dat laatste, gezien de erbarmelijk oude engine die CoD gebruikt.
StormX
http://www.youtube.com/watch?v=pyeYnmad5VM
valt het allemaal wel mee hoor,
Caddoc
xsuperaim
speelt een belangrijke rol kyk na bf3 en bf4 op de ps3 en xbox 360..
De FPS zou ook lager kunnen liggen later in andere games als ze niet lager kunnen qua resolutie.
Lightyears
Mrblueeyes
Caddoc
Bolt72
DutchamZz
xenomorf72
geert1
Gelukkig zijn velen van ons slim genoeg om de game iets later te halen en eerst toch de reviews te checken, voor zover die nog te vertrouwen zijn. Helemaal objectief wordt het pas als je de game zelf hebt uitgebreid heb uitgeprobeerd. Console-games kun je dan meestal alsnog retourneren (op de PC is dat meestal niet mogelijk).
@gamer: Bedankt voor de info in dit artikel!
Het verschil in hardware tussen PS4 en X1 wordt toch langzaamaan steeds duidelijker. Gelukkig zijn games meer dan alleen graphics, dus ook voor de Xbox-fans is er vast genoeg te genieten. Maar voor mij persoonlijk is de performance toch wel belangrijk genoeg om te kiezen voor de krachtigste van de twee consoles. Samen met mijn voorkeur voor de exclusives van de PS4, en het merk in zijn geheel.
geert1
En wat betreft schermgrootte enzo: Gamer.nl gaf in het artikel juist aan dat ze het verschil duidelijk zagen, van meerdere meters afstand. Het kan ook goed zijn dat niet alleen de schermresolutie lager is, maar er ook gesleuteld is aan de texturen, modellen en effecten om het op de X1 soepel draaiend te krijgen. Daar komt bij dat 40-50 inch tv's steeds meer gemeengoed worden, waarmee het verschil zichtbaarder wordt.
geert1
Het gaat hierbij niet alleen om de resolutie, maar om de algehele grafische rekenkracht. Als beide consoles op dezelfde resolutie draaien, dan is de framerate bij de X1 lager. Wil je de framerate gelijk houden, dan moet dus de resolutie omlaag op de X1. Maar er zijn ook nog de textuurresoluties, effecten, aantal polygonen per model, en alle andere grafische elementen. Ontwikkelaars proberen een goede mix te vinden, want de rekenkracht die je spendeert aan één van die dingen, heb je niet meer over voor de andere. En op een minder krachtige machine heb je gewoon in totaal minder rekenkracht te verdelen. Dit is geen X1-bashing, maar gewoon een constatering van feiten.
Hoe groot het verschil tussen de PS4 en de X1 nu echt is, en hoeveel je ervan ziet in beter geoptimaliseerde games, dat blijft te bezien. Maar zoals het artikel al aangeeft: het is een duidelijk zichtbaar verschil.