Commentaar

Het 'succes' van #Gamergate op E3 2015

Industrie streeft naar gelijkheid

Geschreven door Michel Musters op
Gamergate: het was niet uit het nieuws weg te slaan vorig jaar, en met goede reden. Seksisme is een veel voorkomend probleem in een industrie die al lang niet meer alleen uit mannen bestaat. Games worden net zo goed door vrouwen gespeeld als gemaakt. Deze E3 is echter een kanteling merkbaar.

Laten we voorop stellen dat Gamergate tegenwoordig voor heel wat meer staat dan waar het ooit om is begonnen. Gamergate draait niet meer alleen om een vrouwelijke ontwikkelaar die bedreigd werd. Die vonk heeft het vuur op het internet aangewakkerd en inmiddels is er  het groeiende besef dat vrouwen ook in de game-industrie werken en dat zij dat werk (logischerwijs) net zo goed kunnen doen als mannen. Dat games een tekort hebben aan vrouwelijke personages (denk aan het gebrek aan vrouwelijke personages in het vorig jaar verschenen Assassin's Creed Unity en Ubisoft's excuus dat het te moeilijk was vrouwen te animeren), en dat als ze er al in zitten, ze vaak niet op gelijke hoogte (even sterk) als mannelijke personages worden afgebeeld. 

Gamergate - op zichzelf natuurlijk een zorgelijke gebeurtenis - zorgt indirect echter voor een revolutie. Maar niet alle revoluties gebeuren plotseling en razendsnel. Sommige revoluties uiten zich door constante veranderingen verspreid over meerdere jaren, die er samen voor zorgen dat er iets essentieels verandert. En dat de gamesindustrie aan het veranderen is, was overduidelijk voelbaar tijdens E3 dit jaar.

Meer dan ooit namen vrouwen het woord tijdens de persconferenties. Sherida Halatoe kwam haar unieke game Beyond Eyes tonen op Microsoft's conferentie. AMD's ceo Lisa T. Su praatte over de nieuwste grafische kaarten tijdens de PC Gaming Show. Games als Star Wars Battlefront, Rainbow Six Siege en Mirror's Edge Catalyst werden allen uit de doeken gedaan door vrouwen. En dan de boothbabes: veel foto's voorbij zien komen op gamesites? Nee, wij ook niet.

En dan de games. Natuurlijk, de lichamen van Cammie en Chun-Li in Street Fighter 5 zijn nog altijd niet helemaal in proportie, maar wat hebben we er veel voor teruggekregen. Vrouwenvoetbal is nu een vast onderdeel in Fifa 16. Games als Dishonored 2, Assassin's Creed: Syndicate en Guerrilla's Horizon: Zero Dawn hebben allemaal krachtige vrouwen in de hoofdrol die er niet in zitten voor hun overdreven gestileerde figuur of omdat ze gered moeten worden, maar omdat ze iets toevoegen aan het verhaal en zelf de touwtjes in handen nemen. Zelfs de testosteronfeestjes die Call of Duty: Black Ops 3 en Gears of War 4 heten, toonden sterke vrouwelijke personages op de voorgrond.

Zijn we er nu? Zijn vrouwen gelijk aan mannen in de gamesindustrie? Ongetwijfeld hebben we échte gelijkheid nog niet bereikt, maar het proces is wel in gang gezet. De vrouwen die hun games kwamen presenteren op de persconferenties en de vrouwelijke personages die van zich afbeten in aangekondigde games, waren de manier van ontwikkelaars en uitgevers om te zeggen: 'Ja, we hebben jullie gehoord. Er moet een revolutie plaatsvinden en die gaan we met z'n allen bewerkstelligen.'

Meer nog dan The Last Guardian, meer nog dan die Final Fantasy 7-remake en meer nog dan Fallout 4, is dat het échte nieuws van E3 2015.

Dit artikel delen:

Lees meer

Eerste in-game beelden van Fifa 16 Maps Star Wars Battlefront passen zich aan rond winnende team
21

Reacties op: Het 'succes' van #Gamergate op E3 2015

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Wormpaul

    • 18 juni 2015 15:08
    Ik vind het alleen maar goed dat er sterkte vrouwenrollen komen in spellen (had je vroeger ook al alleen waren ze toen nog meer uniek) maar soms is een stereotype in videogames ook helemaal niet erg mits het maar met een reden is gedaan.

    Vrouwen in sommige fighting games moeten gewoon zo overdreven blijven, net als die allemaal net iets te sterkte/grote kerels in games want juist dat uitvergroten van specifieke verschillen maakt het toch weer leuk voor iedereen om te spelen.

    Dus prima als er in serieuze games ook de juiste toon wordt aangeslagen qua personages maar in games waarbij vrijheid iets meer gepast is vind ik het nog steeds geen probleem om met een vrouw (speel altijd als vrouw als het mogelijk is) te spelen die onwerkelijk grote borsten heeft en een taille die daar totaal niet bijpast.

    Leven & laten leven en laten we aub geen industrie maken die straks bang is zijn vingers aan te gaan branden en dat we allemaal games krijgen met alleen maar net fatsoen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ItsKatrien

    • 18 juni 2015 15:18
    WormPaul! Hi :3

    Anyway, ik vind een mooie combi van de twee ook het best. En dan natuurlijk een industrie waarin vrouwen niet bedreigd worden om het werk dat ze doen, dat is gewoon achterlijk en die mannen die zo zijn mogen aan de schandpaal genageld worden wat mij betreft. (There, I said it. Ik werk toch niet onder Reshift!) Respectloos en je loopt ongeveer 100 jaar achter in de samenleving ; herinner je die tijd nog dat vrouwen niet mochten studeren, niet mochten stemmen of mochten scheiden? Ik heb de eerste twee al gedaan en de laatste hoop ik natuurlijk nooit te hoeven doen ( :p ), maar het zijn wel belangrijke rechten! Daarna mochten vrouwen ook al het werk gaan doen dat eerst voor stoere mannen was, waarom kon dat in de game-industrie niet ook gelijk gebeuren? Als er een grotere groep mannen is omdat er nou eenmaal meer interesse bij mannen is voor deze branche, helemaal geen probleem, maar is het nou écht zou raar om een vrouwmensch op kantoor te hebben? Gedraag je even en kom eens wat meer buiten - er lopen overal vrouwen rond met een baan - big fucking deal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wormpaul

    • 18 juni 2015 15:27
    hey Katrien (GB?),

    Ik weet niet precies of dit een aanval is op mijn reactie maar ik heb bewust het hele topic van Gamersgate laten lopen qua dat vrouwen bedreigd werden in de gameindustrie.

    Op dat punt kan ik je niet anders dan gelijk geven, gelijke rechten zijn er gekomen met een reden en ondanks dat er nu (en misschien wel altijd) nog een lichte onbalans is in de wereld qua vrouwenrechten (licht in NL, andere delen is die balans veel schever) en ik hoop oprecht dat die met de jaren steeds rechter wordt getrokken.

    Vrouwen op het werk is het beste wat de man kon overkomen jaren geleden, zeker in een kantooromgeving waar ik werk is het een verademing als de balans man/vrouw 50/50 is want dat is voor zowel de sfeer als de productiviteit over het algemeen de beste verhouding die bestaat gemeten naar mijn ervaring van inmiddels 8 jaar kantoorwerk.

    Dus ik hoop dat jij ooit ook mag trouwen en nooit meer scheiden :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gjoene

    • 18 juni 2015 16:17
    Ik heb Gamer.nl nog niet kunnen betrappen op de werkelijke reden achter Gamergate.

    Gamergate begon doordat corruptie aan het licht kwam binnen de game industrie.
    In het vervolg werden artikelen de deur uitgestuurd door verschillende game-journailles die opvallend overeenkwamen . Er is toen uitgekomen dat er mailing list is van game-journalisten waar zij dergelijke afspraken maken

    Dit geheel is min of meer onderdrukt door verschillende media onder de noemer: gamen is vrouwonvriendelijk (gebaseerd op (misschien wel valse) bedreigingen aan de vrouwelijke ontwikkelaar Quinn.

    Graag zie ik een reactie van Gamer hierover

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MichelMusters

    • 18 juni 2015 16:27
    Je zegt het eigenlijk al: zo begon het inderdaad. Het moge duidelijk zijn waar de noemer Gamergate inmiddels voor staat.

    Mocht je je er aan storen dat we dan toch de noemer Gamergate gebruiken: denk die rustig weg uit het artikel. Ook zonder die noemer te gebruiken is het nog steeds het meest opvallende aan deze E3.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gekke Dirkie

    • 22 juni 2015 04:07
    "Je zegt het eigenlijk al: zo begon het inderdaad."

    Begon? Nee, Gamergate gaat over corruptie en nepotisme.

    Om de aandacht daarvan af te leiden is men vervolgens heel hard gaan roepen dat gamers seksistische ventjes zijn, en DAT is toen groot in het nieuws gekomen.
    Weg waren de problemen die desbetreffende reviewers en indie-ontwikkelaars hadden.

    Corruptie en nepotisme binnen de nogal gesloten videospelontwikkelingswereld is gewoon veel moeilijker voor de reguliere media te verslaan en te begrijpen dan de voor hun bekende formule "Vlug! Kijk! Die daar doet iets racistisch/seksistisch/discriminerends!".


    Er zullen best dingen niet goed zijn in de gamingwereld wat betreft gender- en geslachtsrelaties, maar dat is NIET waar Gamergate over ging.

    En of die geslaagde afleidingsmanoeuvre die NA Gamergate volgde uiteindelijk voor deze 'revolutie' op E3 heeft gezorgd dat weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat die afleidingsmanoeuvre over de rug is gegaan van miljoenen brave gamers door ze allemaal weg te zetten als seksistische 'man-childs'.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Generaal

    • 23 juni 2015 01:50
    Wat voor mij het opvallendste was was de mentaliteit die er heerste bij ons op KnowYourMeme en ook op Reddit(KotakuInAction) en Twitter; doe niets. Ga niet actie zitten voeren of wat dan ook. Ga rustig zitten, relax en geniet gewoon van wat E3 aan games te bieden heeft. Want daar zijn we immers voor bij E3.

    Het is niet vermeld in dit artikel (en ik denk ook niet dat jullie er van af weten) maar het feit dat ''gamers'' naar de voorgrond werden geschoven was niet het belangrijkste voor GG. Het belangrijkste was dat een developer naar ons toe kwam op Reddit om hulp te vragen omdat zijn concepten bij een aantal mensen in het verkeerde keelgat was geschoten. Dit was natuurlijk een bizarre verassing. reddit (dot)com/r/KotakuInAction/comments/3a6j7m/happeningsthe_game_dev_behind_mechanical/

    En erg veel verder hoefde we ook niet te doen, want Anita Sarkeesian en Jonathan McIntosh gingen volledig het pad op van Jack Thompson en haalde daarmee de woede van een aantal developers op de hals. imgur(dot)com/MdyC57M twitter (dot)com/georgeb3dr/status/611620790560124929

    Ik weet het, het is bizar. Ik zag dit ook niet aankomen.

    Nou ja, voorlopig is het voor ons GG'ers belangrijk te richten op de toekomst. Ik weet niet of het jullie boeit maar ik vertel maar even waar de GG'ers voornamelijk mee bezig zijn tegenwoordig. Van de zomer hebben we de Society of Professional Journalists Airplay waar een delegatie naartoe gaat, we hebben aanstaande vrijdag de Raad voor de Journalistiek zitting (waar ik GG vertegenwoordig), en dan nog het opzetten van de League4Gamers. Er zijn ideeën voor een academische afdeling (een soort DiGRA), een developers afdeling (een soort Gamasutra) en ook een vakbond; ik denk dat deze industrie dat hard nodig heeft, zeker met de vergrijzende oude groep die moeite heeft met de crunchtijd en daardoor lastig aan een baan komt. Ik zelf heb mee aangeboden proberen te helpen met het opzetten van de L4G, voornamelijk voor de academische afdeling samen met een paar professoren. De meeste GG'ers willen nu dat GG een soort 'watch dog' word voor de industrie, iig totdat de L4G goed draait. We zullen wel zien wat er gebeurd. ;)

    Doe de groeten nog aan je collega's van mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 18 juni 2015 17:17
    Goed dat je dit aankaart; volgens mij zitten er meerdere kanten aan GamerGate.

    Dit artikel gaat over de afschildering van vrouwen in games en hun rol in de industrie, waar veel over te doen is de afgelopen jaren, en wat tijdens deze E3 terugkwam in de games en de presentatoren. Waar jij op doelt zijn de kwesties rond journalistieke ethiek, omkoping van jury's en reviewers en vriendjespolitiek tussen gaming-media en de game-industrie. En de haat richting bepaalde figuren in de industrie.

    De twee kanten hebben veel verbanden met elkaar, maar staan deels ook los van elkaar inmiddels. Het is best een complex geheel geworden eigenlijk, met een hoop halve waarheden, overdreven reacties op reacties, censuur, bedreigingen, enz.

    Ik ben overigens blij dat Gamer.nl niet over elke wending in deze kwesties rapporteert. Er te veel aandacht aan geven is niet goed, en sommige wendingen zijn ook een storm in een glas water. Qua man-vrouw-gelijkheid zit de industrie volgens mij op het goede pad. Nu hopen dat de onafhankelijkheid van de gaming-media in de toekomst ook beter gewaarborgd kan worden, zodat we eerlijke reviews kunnen lezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dennispls

    • 18 juni 2015 16:22
    Ik kan mij niet voorstellen dat je als man zijnde een vrouw bedreigd omdat ze werkzaam is in de games industrie. Er zit dan een behoorlijk steekje los.
    Bij deze een high five voor alle getalenteerde vrouwelijke game developers. Laat je niet gek maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gjoene

    • 18 juni 2015 16:28
    Ze werd bedreigd omdat ze corrupt was.
    Kijk even op de gamergate wiki (eindigend op .me)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mzachary

    • 19 juni 2015 11:22
    Wat een onzin, ze werd helemaal niet bedreigd 'omdat ze corrupt was' dat hebben die gamergaters achteraf bedacht samen met een boze ex om hun eigen gedrag te vergoeielijken. Wat er aan de hand was is dat een boze ex wraak zocht en de gamergate beweging onstond om die ex te faciliteren. Dat gamergate moet liegen om dat te verbloemen is vrij walgelijk. Vergelijkbaar met die artikelen en die mailinglijst, een leuke complottheorie, maar gamergaters vergeten nogal eens eerlijk te vertellen dat veel schrijvers van die artikelen niet op die lijst stonden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Silva14

    • 19 juni 2015 23:11
    Hehe, eindelijk eens iemand die t fatsoen heeft om die knettergekke ex eens aan te wijzen als de boosdoener. Gamergate is van begin af aan een ontzettend beschamende en schandalige vertoning geweest.
    Het meest bizarre van alles is nog dat op de een of andere manier vooral indie game ontwikkelaars het moesten ontgelden. Als je het dan toch over ethiek in de journalistiek wilt hebben, kaart dan eens al die belachelijke previewtrips van de grote uitgevers aan, waaraan zoveel journalisten vrolijk meedoen, gamer.nl included. Want er is veel mis met games journalistiek, maar het heeft weinig te maken met wat Gamergate allemaal aan onzin uitkraamt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 18 juni 2015 16:34
    Ik vind het mooi om te zien dat vrouwen een steeds betere positie krijgen, zowel in games als in de game-industrie. Het is jammer dat hier nu pas een verschuiving in optreedt, maar beter laat dan nooit.

    Nu hoeft dit ook weer niet door te schieten. Ik hoop niet dat elke ontwikkelaar straks kritiek krijgt zodra er geen speelbaar vrouwelijk personage is bijvoorbeeld. Gelijke rechten wil niet zeggen dat alles op de weegschaal moet. Sommige games zijn het beste gediend met een mannelijk hoofdkarakter, andere een vrouwelijke, en andere beide. En zoals WormPaul hierboven aangeeft: Als games hier en daar eens een vrouw met extreme lichaamsverhoudingen bevatten, dan hoeft dat niet direct een ramp te zijn. Mannen worden tenslotte ook vaak erg overdreven neergezet qua spieren en mannelijkheid. Dat kan bij de setting passen, in specifieke games.

    Ten slotte hoop ik dat we snel op het punt belanden dat deze hele kwestie vanzelfsprekend wordt. Ontwikkelaars lijken nu een beetje te pronken met de optie voor een vrouwelijk speelbaar karakter, zo van "kijk ons eens politiek correct zijn". Dat is onnodig; het zou niet iets bijzonders moeten zijn. Net zoals we bij de stemhokjes geen bordjes zetten met "ook voor vrouwen". Dus maar snel door deze bewustwording heen ontwikkelen, zodat het echt vanzelfsprekend wordt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • daylife

    • 18 juni 2015 17:14
    "Gamergate: het was niet uit het nieuws weg te slaan vorig jaar"

    Dit klopt, ongeveer elke fatsoenlijke gameswebsite heeft er uitgebreid aandacht aan besteed. Toch is dit de eerste keer dat ik er iets over lees op gamer.nl. Hebben jullie het onderwerp vorig jaar bewust vermeden of heb ik jullie artikelen betreffende Gamergate over het hoofd gezien?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Obit

    • 18 juni 2015 17:24
    'het groeiende besef dat vrouwen ook in de game-industrie werken en dat zij dat werk (logischerwijs) net zo goed kunnen doen als mannen.'
    Vrouwen zullen misschien zefls beter programmeren dan mannen want statistisch gezien is het IQ van vrouwen groter geworden dan van de mannen in landen waar vrouwen gelijke rechten hebben.
    Maar dat neemt niet weg dat er tot vandaag nog steeds extreem weinig vrouwen kiezen voor ontwikkelaar. Dus ongeacht dat de vrouw de job evengoed (of zelfs beter) kan doen als een man, zijn er nog altijd grote verschillen in interesses. En ik heb meer en meer de indruk dat deze ook niet meer mogen bestaan. Hypocrisie alom.
    We mogen de lijn van de vrouw is gelijk aan de man niet te ver doortrekken. Er zijn verschillen, laat ons niet hypocriet zijn en deze erkennen zonder dat dit een nadeel voor een bepaald geslacht betekend.
    Als ontwikkelaar zou ik niet liever willen dat vrouwen ook kiezen voor dit vak.. Maar in praktijk is dat nog steeds niet zo en moet dat ook niet geforceerd worden imo.

    Dus als de game-industrie die lijn doortrekt tot het ontwikkelaarsniveau, denk ik dat het enkel nefast gaat zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NightyNite

    • 18 juni 2015 18:42
    Ik vind dit een goede ontwikkeling. Ik heb gelukkig een vriendin die ontzettend van gamen houdt, maar ze geeft ook zelf aan het leuk te vinden als een sterke, vrouwelijke personage in de hoofdrol zit.

    Het mooiste van dit allemaal is dat het ook niet geforceerd voelt. Uiteraard hebben titels als Tomb Raider en Mirror's Edge van zichzelf al vrouwen in de hoofdrol, maar ook de gepresenteerde titel, waarin een dame op robotdieren jaagt is het duidelijk niet geforceerd. Hebben jullie de gameplay/character creator van Fallout 4 gezien? Hierin is het mogelijk om een vrouw te selecteren als personage en het oogt natuurlijk, alsof het zo hoort. Ik weet vrij weinig van voetbal in het algemeen, omdat ik er gewoon helemaal niets mee heb, maar ik verbaasde mij dat vrouwenvoetbal er nog niet in zat. Ik hoorde laatst op de werkvloer mensen praten over vrouwenvoetbal en het blijkt best een populair te zijn, waarom heeft FIFA/EA hier nooit eerder iets mee gedaan? Het maakt voor de vrouwelijke voetbalfans de game een stuk toegankelijker, doordat ze zich meer kunnen inleven in de game.

    Zoals ik net zei is mijn vriendin, die al een gamer is, erg blij met dit soort spellen (mits het past bij de gameplay waar zij op zit te wachten), maar ik kan mij voorstellen dat dit de deur opent voor meerdere vrouwen om een spel uit te proberen, zonder dat vrouwen als lustobjecten worden neergezet. Persoonlijk denk ik nog niet eens dat dit het grootste probleem is, maar een gezond balans van 'stoere vrouwen' versus 'lustobjecten' kan hier ook aan bijdragen (in plaats van alleen maar als lustobjecten en dat dan ook erg overdreven).

    Als wij allemaal zo van games houden en dat met onze (toekomstige) vriendinnen willen kunnen spelen, dat moeten we er toch op kunnen hopen dat wij voor hen de games zo toegankelijk mogelijk maken. Een stukje respect en een kans om dezelfde hobbie verder uit te ontwikkelen kan alleen maar een goede zaak zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ransome

    • 18 juni 2015 19:08
    Jezus Michel, lekker vooringenomen. Misschien volgende keer toch je d'r een beetje in verdiepen in plaats van de gebruikelijke bs over te nemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • tielo

    • 18 juni 2015 19:35
    Ach de games die genoemd worden zijn gemiddeld al 3 jaar in ontwikkeling dus volgens mij is die hele gamersgate een storm in een glas water en is de toename van vrouwen op de werkvloer van gamecompanies en de bekendheid in de diversiteit van de gamers er eerder voor dat de industrie wat volwassener aan het worden is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hastur

    • 19 juni 2015 07:03
    Ik vond het inderdaad opvallend en tegelijkertijd ook een beetje gênant. Want de hoeveelheid vrouwen die ik ken, die actie games leuk vinden, kan ik op één vinger tellen.
    Ik vind het daarom vergelijkbaar met instellen van geslacht-neutrale WC's op scholen. Want stel je voor dat de 0,01% van de leerlingen die met hun geslacht in de knoop liggen, een keuze tussen de heren of dames WC zouden moeten maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • tielo

    • 20 juni 2015 00:38
    Zou je dit willen uitleggen.
    Het feit dat jij maar weinig vrouwen ken die actie games leuk vinden betekent voor jouw dat er op de hele wereld maar weinig vrouwen zijn die dat vinden. Ja ze zijn in de minderheid maar maken toch nog een enorme groep uit.
    De relatie met die wc's snap ik helemaal niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.