De lancering van nieuwe hardware is altijd spannend. Of het nou om een nieuwe iPad gaat of in dit geval de nieuwe handheld van Nintendo. Is het apparaat een verkoopsucces? Is er goede software beschikbaar? Oftewel: hoe is het jaar verlopen voor de Nintendo 3DS?

In het geval van de 3DS is het belangrijkste wapenfeit de mogelijkheid tot het spelen van spellen in 3D zonder zo’n irritant brilletje. Met een schuifje naast het bovenste scherm kun je zelf instellen of je games in 3D wilt ervaren of ouderwets in twee dimensies. Een nadeel van 3D zonder bril is dat je het scherm altijd goed recht voor je gezicht moet houden om het effect goed te ervaren. Wanneer je de 3DS teveel draait of kantelt, verlies je het 3D-effect en zie je dubbele beelden.

Karige line-up

Wat voor nieuwe snufjes er ook in zitten, het belangrijkste van nieuwe hardware is uiteraard de software die de lancering ondersteunt. De line-up van de 3DS bleek echter karig. De dertien titels die de handheld ondersteunden bij lancering waren voornamelijk overzettingen van games die al eerder op een ander platform uitkwamen. Het was misschien wel een gebalanceerde line-up, maar een echte ‘system seller’ ontbrak. Geen Mario, geen Zelda, geen Pokémon. In plaats daarvan kon je onder andere aan de gang met Nintendogs + Cats, Super Street Fighter IV: 3D Edition en Ridge Racer 3D. Ubisoft droeg nog eens een negatief steentje bij aan het gebrek aan goede lanceringsgames door met slechte ports aan te komen zetten als Asphalt 3D, Rayman 3D en Tom Clancy’s Splinter Cell 3D. Enige lichtpuntje van de uitgever was het originele Ghost Recon: Shadow Wars 3D.

Pas later in het jaar kwamen de echte krakers. In juni verscheen een remake van The Legend of Zelda: Ocarina of Time en sinds kort kunnen we genieten van spellen als Super Mario 3D Land en Mario Kart 7. Tot die tijd hebben we ons toch voornamelijk moeten vermaken met Streetpass. Een feature die we in eerste instantie gruwelijk onderschat hebben. Het tegenkomen van nieuwe Mii’s van andere mensen blijkt leuker dan gedacht. Met simpele spelletjes als het verzamelen van puzzelstukjes en de eenvoudig opgezette RPG Mii in Misère hebben we ons tussendoor stiekem vermaakt.

Te snel?

Waarom heeft het zo lang moeten duren voordat we degelijke games konden spelen op onze 3DS? Een mogelijke verklaring hiervoor is dat Nintendo de handheld versneld heeft moeten uitbrengen omdat de Nintendo DS zo enorm gebukt ging onder piraterij, dat er praktisch alleen nog maar shovelware voor wordt uitgebracht. Hierdoor zijn de verkoopcijfers van software voor de oude handheld volledig ingestort. Het zou verklaren waarom er pas later bepaalde functionaliteiten, zoals de eShop, aan de 3DS zijn toegevoegd.

De gok leek in eerste instantie goed uit te pakken voor Nintendo met klinkende verkoopcijfers. Binnen 24 uur was de handheld uitverkocht in Japan en ook elders over de wereld brak het apparaat verkooprecords. In Europa ging de 3DS in de eerste twee dagen meer dan driehonderdduizend keer over de toonbank.

Onvermijdelijk

Hoewel de start van de 3DS goed was, lagen de verkoopcijfers in de eerste maand toch achter op de verwachting van Nintendo. Zo duurde het in plaats van een maand, drie maanden voordat er vier miljoen exemplaren waren verkocht. Toch is het apparaat nog steeds in de race om het aantal verkopen in het eerste jaar van de Nintendo DS te overtreffen. Doorslaggevend hiervoor is de beslissing geweest om per 12 augustus de prijs met een derde te verlagen. In plaats van 250 euro ging de handheld vanaf die datum voor ongeveer 170 euro over de toonbank. Sindsdien zijn de verkoopcijfers flink gestegen. In de Verenigde Staten zelfs met 260 procent ten opzichte van de maand juli.

Nintendo had de verwachting dat de handheld ook voor 250 euro wel zou verkopen, maar dat was dus niet het geval. Retailers en uitgevers hadden al langer kritiek op de in hun ogen te hoge prijs. Toen de consument met zijn gesloten portemonnee zich liet horen, kon Nintendo niet langer om de kritiek heen. De prijsverlaging lijkt ook de deur open te zetten naar een betere ondersteuning op softwaregebied van derde partijen. Sommige uitgevers waren huiverig om in de beginperiode met games te komen, omdat ze hun twijfels hadden over hoe succesvol de 3DS zou worden, terwijl het budget voor ontwikkeling van een titel hoger ligt dan bij de DS. Nu de verkoopcijfers zijn verbeterd, is die drempel weggenomen.

Stimuleren

Voor Nintendo betekent de prijsverlaging wel dat ze van oude filosofie zijn afgestapt. Nooit eerder werd een console of handheld van Nintendo met verlies verkocht. Dat is nu wel het geval met de 3DS. Het bedrijf zegt dit risico te kunnen nemen door het succes van de Wii. Ze willen hiermee voorkomen dat de 3DS net zo weinig succes zou hebben als de GameCube. In consoleland is het overigens een vrij gebruikelijke tactiek om de hardware met verlies te verkopen om zo de verkoopcijfers te stimuleren. Zo gingen de PlayStation 3 en Xbox 360 ook pas echt goed verkopen nadat er een prijsdaling aan te pas was gekomen. In eerste instantie wordt de apparatuur veelal met een kleine winst in de winkel gezet.

Hoe duur of goedkoop je de handheld nu ook vindt en hoe interessant of oninteressant het 3D-effect ook voor je is, het is moeilijk te ontkennen dat Nintendo weer iets bijzonders in de markt heeft gezet. Het bedrijf blijft grenzen verleggen met zijn hardware. Nu alleen nog een sterke lading software in het komende jaar en ze hebben echt weer een succesformule in handen.