Column
Square Enix

Zo kan Square Enix de E3-primetime waarmaken

Bekende knallers en andere verrassingen

Geschreven door Erik Nusselder op
Het is een heerlijk sluwe zet van Square Enix: de Japanse uitgever heeft de oude plek van Sony overgenomen voor hun E3-persconferentie. De grote vraag is natuurlijk: kunnen ze de hype die ze zo opwekken ook waarmaken?

Square Enix heeft de primetime te pakken: de maandagavond (bij ons dinsdagnacht) voordat de deuren van E3 opengaan, pal in de avond (6 uur in Amerika, 3 uur ’s nachts bij ons). Het is het tijdslot waar Sony de afgelopen jaren hun allergrootste onthullingen lieten zien, met spectaculaire exclusieve games voor hun snel verkopende console. Ik wil maar zeggen: het wordt nog moeilijk om in die voetsporen te treden.

Het plekje is vrijgekomen omdat Sony heeft besloten E3 dit jaar over te slaan. Ze willen de volgende generatie duidelijk nog niet volledig onthullen, en de games die we op de PlayStation 4 nog kunnen verwachten, kennen we inmiddels al. Sony houdt zich liever stil dan dat ze nóg een keer Ghosts of Tsushima, Death Stranding en The Last of Us 2 tonen.

Babylon's Fall

Babylon's Fall

Schijnwerpers

Square Enix zag een buitenkansje en deed wat geen enkele andere uitgever kennelijk aandurfde. Het bedrijf besloot om de vrijgekomen plek te claimen en heeft zo alle schijnwerpers op zich gericht. Het is immers nogal een statement dat ze hiermee maken. Kennelijk zit de uitgever vol vertrouwen en denken ze genoeg knallers te hebben om die hype waar te maken. Dat is althans het signaal dat ze mij geven door op primetime te gaan zitten. Je laat immers ook geen TellSell-reclames op tv zien om 8 uur ’s avonds.

Het is opvallend, want vorig jaar was de persconferentie – of liever gezegd, de aaneenschakeling van trailers – van Square Enix nou niet bepaald bijzonder te noemen. We kregen vooral wat langere presentaties van games die al waren aangekondigd, zoals Shadow of the Tomb Raider en Just Cause 4. De verrassingen kwamen vooral uit kleinere dingetjes, zoals een crossover voor Monster Hunter of een gratis aflevering van Life is Strange. Nee, de onthulling van The Quiet Man tel ik niet mee, want die game was verschrikkelijk.

Er werd wel een andere game aangekondigd die sinds de E3 in nevelen is gehuld, en waarvan ik verwacht dat we er nu eindelijk meer informatie over krijgen: Babylon’s Fall. Het nieuwe spel van PlatinumGames zou in 2019 uit moeten komen, maar we weten nog niet eens in welk genre de game valt. De trailer hint in ieder geval naar een fantasygame. Een volledige onthulling tijdens E3 zou in ieder geval logisch zijn.

Final Fantasy 7

Final Fantasy 7-remake

Mijn geduld is op

Maar zo’n onbekend spel is natuurlijk niet genoeg om de primetimepositie vol te krijgen. Daarom denk ik dat het eindelijk tijd is om de vraagtekens rond twee van de grootste mysteries van Square Enix te beantwoorden, games die al eerder zijn aangekondigd maar vervolgens in stilte verdwenen. Het bedrijf is inmiddels berucht om het vroeg aankondigen van nieuwe games, veel te vroeg zelfs, als je het mij vraagt. Zo zitten fans al jaren te wachten op titels die al lang en breed zijn aangekondigd, maar vervolgens niet uitkomen. Denk bijvoorbeeld aan Kingdom Hearts 3 of Final Fantasy 15, die ons geduld nogal op de proef stelden.

De eerste klapper waarmee Square Enix gamers op de stoelen kan krijgen, is natuurlijk de remake van Final Fantasy 7. De nieuwe interpretatie van een van de meest iconische games uit de geschiedenis werd tijdens de E3 van 2015 (vier jaar geleden!) aangekondigd tijdens de persconferentie van Sony. Inderdaad, op het tijdstip dat Square Enix nu zelf heeft geclaimd. In de lange jaren daarna zijn we maar weinig wijzer geworden over de remake. De game zou mogelijk in meerdere episodes uitkomen, en onderweg zou het ontwikkelteam al helemaal veranderd zijn en wordt de game niet meer extern, maar puur intern gemaakt. ‘Play it first on PlayStation 4’, garandeerde Sony ons, maar na zo lang wachten vraag ik me af of dat niet PlayStation 5 gaat worden…

De andere game waar we al lang op wachten, is het mysterieuze Avengers-project. Begin 2017 kondigde de uitgever aan dat ze een deal hadden gesloten met Marvel om meerdere spellen over hun superhelden te mogen maken. Het eerste project is The Avengers, die gelijk werd geteased met een korte trailer. De game wordt ontwikkeld door Crystal Dynamics, die eerder verantwoordelijk was voor de eerste twee delen van de Tomb Raider-reboot. Ook krijgen ze hulp van Eidos Montreal, bekend van Deus Ex. Uit de korte teaser wordt duidelijk dat we met meerdere superhelden aan de slag mogen, maar in de afgelopen paar jaar hebben we jammerlijk weinig gehoord over dit project. Hoog tijd voor een update.

Project Prelude Rune

Andere verrassingen

Die twee games zouden wat mij betreft genoeg zijn om het primetimeplekje te verantwoorden, maar Square Enix zou natuurlijk altijd nog meer troeven uit zijn mouw kunnen schudden. Met wat kleinere verrassingen zou de persconferentie naar nog grotere hoogtes gestuwd kunnen worden.

Ik denk bijvoorbeeld aan een vervolg op Octopath Traveler, dat vorig jaar hoge ogen gooide op de Switch. En laten we vooral Nier niet vergeten. Er is al bevestigd dat er aan een derde deel wordt gewerkt en volgend jaar is de serie tien jaar oud (oké, als je de Drakengards niet meetelt). Een prima moment om het vervolg op een van de beste games van deze generatie aan te kondigen, zou ik zeggen.

Ook is er nog een samenwerking met de Poolse studio People Can Fly, bekend van Painkiller en Bulletstorm, die twee nieuwe studio’s opende om een shooter voor Square Enix te maken. Verder is het al lang stil rond Project Prelude Rune, een game die er in 2018 nog sprookjesachtig uitzag.

En ook Deck Nine, dat eerder Life is Strange: Before the Storm maakte, is bezig met een nieuw spel voor Square Enix. Genoeg mogelijkheden om ons te verrassen dus, zelfs als de klappers waar we eigenlijk al op rekenen, een beetje tegenvallen. Maar bij Square Enix weet je het nooit: er is geen pijl te trekken op hun marketingstrategie. Soms kondigen ze een game zes jaar van tevoren aan, soms onthullen ze een spel en is het bijna direct verkrijgbaar. Het tijdslot dat ze hebben uitgezocht voor hun persconferentie lijkt te wijzen op groot nieuws, maar ik zou er ook zomaar helemaal naast kunnen zitten.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: Gratis in-game geld en verbannen voor verklappen Endgame Eerste lichting van Valve Index vr-bundel direct uitverkocht
6

Reacties op: Zo kan Square Enix de E3-primetime waarmaken

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Wiepie

    • 4 mei 2019 11:19
    Gaat een belangrijke worden, laatste jaren meer missers dan toppers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 4 mei 2019 12:26
    Ik ben zeer benieuwd.
    Enkel de FF7 remake zou voor mij alles rechtvaardigen.
    Tenminste als ze dan ook echt eens meer info delen dan enkel een plaatje.
    Ik ben nu weer door FF7 aan het spitten op de switch. En ik moet elke keer weer bekennen hoe goed die game is, zelfs ondanks de primitieve ps1 gfx. Kijk naar FF9 en dan lijkt deel 7 wel stenentijdperk,
    Maar het verhaal doet veel goed.
    Samen met FF8 is dit mijn favo Jorge.
    Daarom vind ik het wel jammer dat FF8 niet wat leidde krijgt van square. All games krijgen remasters of gewoon rereleases, behalve FF8.
    Die word in alle vormen vergeten.
    Maar ja zo is het nu eenmaal, maar ik zou die ook meteen kopen.

    Maar we zullen wel zien wat SE op E3 gaat doen.
    Vast wel wat leuks.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MrGizMo

    • 4 mei 2019 13:41
    @watashi wa maurice desu.

    Is het niet zo dat ze bij FF8 de source code helemaal kwijt zijn? Van FF7 hadden alleen een oude build nog en niet de final.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 4 mei 2019 14:42
    @MrGizMo

    Geen idee wat de reden is. Kunnen ze die niet terug vinden dan in de game zelf?
    Ik bedoel er zijn nog zat pc en PS1 versies te vinden.
    Ik heb geen verstand van programmeren maar ik dacht dat via die weg wel gewerkt kon worden.
    Maar zoals ik al zei ik heb geen idee hoe zulke dingen werken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MrGizMo

    • 6 mei 2019 18:08
    @watashi wa maurice desu. FF7 kwam van een oude PSX build af. 2 maanden voor de PSX release, daarom zitten er dus een hoop bugs in die niet in de gold versie zitten

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NrFive

    • 6 mei 2019 10:28
    Voor mij moeten ze nu echt over de brug komen met die Marvel game. Zo’n hype met de laatste film en we hebben geen / nauwelijks fatsoenlijke Marvel spellen (op Spider-Man na), sinds ze Marvel Heroes gestopt hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.