Column
VR vrijdag

Vr Vrijdag: Half-Life: Alyx confirmed

Krijgt vr eindelijk een killer app, is het weer niet goed

Geschreven door Harry Hol op
In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: Half-Life keert terug!

Bij de onthulling van Half-Life: Alyx had ik veel dingen verwacht, maar geen woede. Opeens is daar een nieuwe Half-Life-game (waar volgens mij toch wel een paar mensen op zaten te wachten) en dan is het ook nog eens een game die gebruikmaakt van de allernieuwste technologie, die je werkelijk in het Half-Life-universum plaatst. Maar in plaats van unaniem gejuich zag ik ook veel frustratie en woede. Heel vreemd.

Vooral omdat ik al heel wat jaren op fora en Reddit lees: “Ik koop pas een vr-headset als er een killer app is!” Logisch. Je wil pas investeren in nieuwe technologie als je een hele goede reden daarvoor hebt. Overigens was voor mij vr als technologie al de killer app. Het feit dat ik opeens in de spelwereld sta is al zo’n vernieuwing dat het reden genoeg was om een dure pc en een Rift CV1 in huis te halen. Het moment dat ik opeens in de cockpit van mijn Cobra MK3 in Elite Dangerous kon zitten was het uitkomen van een droom die ik al had toen ik de eerste Elite op mijn MSX-computer speelde, in de jaren tachtig.

Half Life

Metal Gear

Meestal is het niet de tech zelf die mij overtuigt, maar wacht ik ook op een killer app voor ik een nieuwe spelcomputer in huis haal. Ik kocht pas een Nintendo 64 toen Ocarina of Time verscheen, en een PS1 bij het verschijnen van Metal Gear Solid. Mijn PS2 schafte ik aan voor Gran Turismo 3. En ja, Halo was de reden voor het kopen van een Xbox. Dus natuurlijk, ik snap dat voor de meeste mensen het bestaan van een killer app heel belangrijk is. Sterker nog: voor hardwarefabrikanten is de ‘killer app’ van levensbelang. Als je Zelda: Breath of the Wild wil spelen, moet je daarvoor een Switch kopen (of ergens een Wii U opduiken. Nou ja, doe maar niet). Nintendo gaat zijn killer app niet uitbrengen op concurrerende hardware. Het doel is om zoveel mogelijk Nintendo-machines in huiskamers te plaatsen.

Valve heeft veel geïnvesteerd in virtual reality maar weet ook dondersgoed dat mensen pas een headset kopen wanneer daar een onweerstaanbare reden voor is. Oculus investeert ook miljoenen in games om hun Rift en Quest aantrekkelijk te maken. Het is dus heel logisch dat Valve voor hun meest cutting edge technologie ook hun softwareparadepaardje van stal haalt. Sterker nog: het verbaast me dat ze dit nu pas doen. Valve heeft tot nu toe bar weinig gedaan aan het software-aanbod voor vr-bezitters. Sterker nog: het heeft tot nu toe zelfs headsets die draaien op hun eigen Steam-VR op slot gedaan, zodat ze niet zonder hack gebruik kunnen maken van de Oculus-winkel.

Het feit dat er nu eindelijk van Valve en een echte volwaardige game uitkomt en dat ze daar hun grootste game-ip voor gebruiken, is op zijn zachtst gezegd voor de hand liggend. Waarom zijn mensen hier dan boos over?

Metal Gear Solid

Duur

Het argument lijkt te zijn: vr is duur en ik wil geen vr kopen voor alleen Half-Life. Tja. Dat is een keuze en die zal iedereen respecteren. Als je echt geen enkele andere vr-game wil spelen, dan is het aanschaffen van de benodigde hardware natuurlijk van de zotte. Net zoals het eigenlijk best zonde van het geld is als je een Switch koopt en daar alleen maar Breath of the Wild op speelt, zonder zelfs maar te overwegen om er ook andere spellen op te spelen.

Wat betreft het argument dat vr heel duur is: ik ontken niet dat je inderdaad geen vr-headset cadeau krijgt bij een pak hagelslag. Je moet behalve de bril ook een pc hebben die dat aankan. Nu durf ik te wedden dat de meest fervente Half-Life fans ook dedicated pc-gamers zijn, die vast wel een aardig bakkie hebben staan. Een pc dus die zeer waarschijnlijk al best een aardig moppie vr kan draaien. En de headset zelf? Ja, je kan kiezen voor de absurd dure Valve Index. Maar je kan ook een Oculus Quest kopen, die je niet alleen stand-alone kan gebruiken, maar ook via een kabel aan je pc kan hangen. Dat werkt bijna net zo goed als de Index voor een fractie van de kosten. Wederom geldt: het zijn keuzes, en dat is hoe het nu eenmaal gaat met games. Software verkoopt de hardware. En wie daar niet aan mee wil doen, kan dus niet alles spelen.

vr

Moedeloos

Tenslotte is er nog een argument waar ik persoonlijk een beetje moedeloos van wordt: het ‘principe-argument’. Dat gaat als volgt: “een pc moet alles kunnen draaien, want dat is een open systeem en het is anti-consument om de gebruiker daar dure extra’s voor aan te laten schaffen.”

Okay, prima, afgezien van het feit dat niets van die redenatie klopt. De eerste Everquest vereiste een aparte 3DFX-videokaart in een tijd dat geen enkele pc-game dat deed. De eerste Half-Life vereiste het installeren van Steam (tot de gigantische woede van pc-gebruikers!). En wie binnenkort op pc Cyberpunk 2077 wil draaien, zal toch echt een flinke videokaart moeten hebben, alsmede voldoende ram. Hoe is het hebben van een vr-bril anders?

Het was erg jammer dat het conservatieve pc-gamer-geluid het goede nieuws dreigde te overschreeuwen. Het is namelijk fantastisch dat Valve eindelijk weer een Half-Life-game produceert en eindelijk laat zien hoe serieus ze zijn over virtual reality. De kans is ook heel groot dat Half-Life: Alyx een geweldig spel wordt, gezien wat er allemaal op zijn schouders rust. Bij het floppen van die game zou de schade aan het imago van Valve en virtual reality enorm zijn. Het zou de ontwikkeling van virtualrealitysoftware een dreun kunnen geven waar alle miljoenen van Facebook en Oculus niets aan kunnen doen.

Half-Life: Alyx is dus zeer waarschijnlijk de killer app met die bekende naam die vr een enorme duw voorwaarts kan geven. En tegelijk miljoenen gamers kennis kunnen kan laten maken met een geweldig medium. Alleen maar goed nieuws dus.

Dit artikel delen:

Lees meer

Games hoeven niet altijd leuk te zijn Google haalt Assassin's Creed-ontwikkelaars binnen voor Stadia
20

Reacties op: Vr Vrijdag: Half-Life: Alyx confirmed

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Excalibur82

    • 29 november 2019 15:15
    Amen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 29 november 2019 15:22
    Ik wil HL:A dolgraag spelen, maar ik ga er geen nieuwe pc en bijbehorende headset voor kopen. Ik vind het simpelweg te duur en ik heb al een headset, de PSVR, die toch ook een aantal erg gave games heeft. De PS5 staat voor volgend jaar op m'n verlanglijstje en ik verwacht HL:A daar in de toekomst ook gewoon op te kunnen spelen. Ik zit het voorlopig maar even uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Magister

    • 29 november 2019 16:34
    Gratis bij de Valve Index. Met de reeds beschikbare toffe titels en deze binnenkort uit komende titel ga ik zeker over tot aanschaf van een bril. Ben er al jaren over aan het denken ;) en sparen :0

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 29 november 2019 18:17
    Goed gezegd Harry. Ik word ook een beetje moe van die zeurkousen die het Valve kwalijk nemen dat ze niet "gewoon HL3 uitbrengen".

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Floks

    • 29 november 2019 22:44
    Ik heb een ps4 gekocht voor spiderman, dus er zullen net als ik gekken zijn om een dikke pc en toebehoren te kopen voor deze game

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jurry1984

    • 30 november 2019 06:48
    Leuk artikel. Ik denk dat de Oculus Quest het best bij mij past (ik wil geen draden) en denk dat HL mij over de streep gaat trekken (mits ie goed is).
    Ik was in tegenstelling tot veel geluiden onder gamers juist wel enthousiast. Eindelijk een goede reden om hem aan te schaffen!
    Want laten we eerlijk zijn, hoeveel volwaardige games (en dan heb ik het niet over beat saber) zijn er nu werkelijk de moeite waard om 500 piek voor neer te tellen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Excalibur82

    • 30 november 2019 07:25
    @Jurry1984 In mijn ogen geen. Een console of VR bril kopen voor één game vind ik sowieso een slechte investering. Gelukkig zijn er inmiddels een boel topgames en applicaties in VR die een aanschaf van een VR bril wel een goede investering maken: Asgard's Wrath, Lone Echo, Moss, Brass Tactics, Superhot, Contractors, Google Earth, Project Cars 2, Dirt Rally 1 en 2 bijvoorbeeld.

    Overigens moet je om Steam VR games op een quest te kunnen spelen, alsnog een draad gebruiken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jurry1984

    • 30 november 2019 08:08
    @Excalibur82 “ Overigens moet je om Steam VR games op een quest te kunnen spelen, alsnog een draad gebruiken.”
    Dat wist ik niet! Maar niet alle vr games kunnen op de quest gespeeld worden toch?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 30 november 2019 09:59
    @Jurry1984
    De Quest library is vrij beperkt. Het is maar een mobiele processor. Die is veel te zwak voor bovengenoemde games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 30 november 2019 09:59
    @Jurry1984 Waarom niet dan??

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Excalibur82

    • 30 november 2019 14:29
    @Jurry1984 Voor zover ik weet kan je wel alle VR games spelen op de Quest, maar dan wel bedraad. De PC rendert dan de games die te zwaar zijn om te rederen door de Quest zelf. Die beelden worden dan via een kabel doorgestuurd naar de Quest om de latency laag te houden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • macc

    • 2 december 2019 11:30
    @Excalibur82 Let wel dat het kabeltje dat nodig is voor de Quest (USB-C) nog eens 80 euro extra gaat kosten. Ook moet de data die vanuit de PC komt zwaar compressed worden om te laten werken op de Quest, wat bij een dedicated PCVR headset niet hoeft. Dit kan invloed hebben op de ervaring (latency bijvoorbeeld). Ik zou dus eerst wel reviews afwachten voordat je een Quest met link koopt. Als je vooral PC games gaat spelen is een dedicated PCVR headset misschien toch een betere optie. Maar zo te zien zijn de eerste ervaringen met de Link vrij goed, dus even afwachten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aquemini

    • 30 november 2019 10:56
    Een videokaart of het installeren van steam is wel ff een ander vereiste dan de juiste pc hebben en een dure vr-bril. En wat heb je nog aan die bril als je klaar bent met Alyx? Beetje hopen op een andere triple-a titel die wellicht jaren op zich laat wachten of gedwongen de huidige poep-games spelen die er zijn op vr-gebied. Ik zie ook op termijn weinig andere productenten volgen ook is Alyx een grote hit. De afzetmarkt is nog te niche en levert dus te weinig op. Wil Alyx dolgraag spelen, maar niet tegen deze hoge eisen, dan wel investering

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gekke Dirkie

    • 30 november 2019 13:03
    De eerste Half-Life vereiste het installeren van Steam (tot de gigantische woede van pc-gebruikers!)

    Harry Hol is een schrijver en (game)journalist die al weer wat jaartjes meedraait in het vak.

    Blijkbaar niet lang genoeg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vambier

    • 30 november 2019 20:19
    @Gekke Dirkie Haha, ik dacht precies hetzelfde :-D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Charlie Mopps

    • 30 november 2019 14:55
    Tja als je geld genoeg op de plank hebt liggen gaat iedereen een dikke PC en VR-bril aanschaffen. We hebben het over een investering van honderden euro's. Wie zegt dat Half-Life voornamelijk gespeeld wordt door PC-gamers. Half-Life 1, 2 en de episodes zijn ook allemaal op de console uitgekomen. Bovendien zijn consoles een grotere rol gaan spelen sinds Half-Life 2 uitkwam. Misschien dat deze Half-Life ook wel weer op de consoles uitkomt, maar om te zeggen dat Half-Life voornamelijk gespeeld wordt door PC-gamers vind ik een grote aanname en blijkbaar hebben die mensen ook niet snel een VR-investering voor over. Het installeren van Steam (om destijds kopies tegen te gaan) is wel heel wat anders dan een grote investering. En hoe zit het met de mensen die niet tegen VR games kunnen? Die er misselijk van worden? Die gaan deze boot ook missen.
    En hoe zit het met bedienen van de fans? Iedereen die erop wacht heeft de vorige delen met plezier gespeeld. Er is na al die jaren nog een enorme groep fans die meer van Half-Life willen. Logisch, want naast de grote gedeelde menig dat Half-Life een fantastische game is, heeft Valve een onafgemaakt product afgeleverd. We wachten nog steeds op een vervolg. Iedereen die Half-Life 2 heeft gespeeld (en dan bedoel ik natuurlijk ook de episodes) weet dit. Het is toch raar om na zo'n jarenlange tijd de franchise nieuw leven in te blazen met VR, dat nog behoorlijk ver weg staat van veel gamers, en waarvoor ze bovendien diep in de buidel moeten tasten als ze het wel willen spelen. Ik snap wel dat veel fans hun wenkbrauwen ophalen. Ik ben er één van. Valve mag van geluk spreken dat ik geduld heb en het spel (als deze inderdaad goed is, want dat moet nog blijken) ook over een paar jaar wil spelen. En dan misschien wel op de PS5 met een VR-bril. Maar of iedereen dat geduld nog heeft, vraag ik mij af.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Excalibur82

    • 30 november 2019 21:02
    @Charlie Mopps Toen Half Life 2 uit kwam moest ik een nieuwe pc aanschaffen om het te kunnen spelen. Dus grote investeringen in hardware om een specifiek spel te kunnen spelen zijn niet uitzonderlijk.
    Verschil met toen is natuurlijk wel dat je een pc én een VR bril nodig hebt. Maar als je nog geen sterk genoege pc hebt, dan ga je dat toch ook niet kopen voor één game? En als je wel een krachtige pc hebt, dan hoef je alleen een VR bril te kopen. Voor €400 heb je al een Rift S. Maar ook zo'n aanschaf doe je niet voor één game. Gelukkig zijn er al een boel toptitels.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vambier

    • 30 november 2019 21:55
    Er zullen altijd mensen zijn die zuur reageren, maar een grote game voor vr gaat veel mensen eindelijk over de streep trekken, inclusief ikzelf denk ik :-)

    En dat de game niet goed zou verkopen is ook onzin natuurlijk, Valve gaat hier goed aan verdienen. Er zijn nu ongeveer 1 miljoen steam gebruikers met een vr set, aangezien dit de enige grote vr game is gaat die dus sowieso 1 miljoen keer verkopen. En dan krijg je daarbij nog de mensen die speciaal hiervoor een vr kit aanschaffen. Nadat dit nieuws bekend werd raakte de index al uitverkocht :

    https://www.google.com/amp/s/www.techradar.com/amp/news/the-costly-valve-index-vr-is-sold-out-thanks-to-half-life-alyx-hype

    Hier komt bij dat steam van valve is en valve dus niet 30% van de winst hoeft af te staan. En uiteraard gaat deze game ook op de ps5 en nieuwe Xbox uitkomen. Ik ben in ieder geval blij dat valve dit wil pushen en een game als half-life is daar denk ik de geschikte titel voor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DevTrunks

    • 1 december 2019 00:25
    Heeft denk ik ook met het IP te maken. De exclusiviteit voor VR is wat het is, daar kan ik niets tegenin brengen. Maar dat Valve het uitgerekend met de HL franchise doet, prikte mij wel een beetje. Hoe lang wachten fans van de franchise al wel niet op een teken van leven? Sinds 2007(!) in ieder geval. En dan komt er iets en is het exclusief voor VR. Ik begrijp de frustratie wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HunterSeeker

    • 2 december 2019 08:19
    Ik denk niet dat dit VR avontuur het gehoopte Halflife 3 is maar een soort side project in het halflife universum.
    Voor de fans kan het ook over komen als bv een nieuwe diablo aankondigen en teleurgesteld zijn dat het voor mobile is ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.