Column
licentiegames

Voorzichtig enthousiast over de comeback van de licentiegame

Hopelijk gaan uitgevers respectvol om met deze tweede kans

Geschreven door Michel Musters op
Deze week is meer dan ooit duidelijk geworden dat de licentiegame weer in opmars is. Indiana Jones, meer Star Wars van zowel Ubisoft als EA, een (uitgesteld) Harry Potter-spel: games gebaseerd op andere media zijn weer helemaal hip en happening. Ik word er enthousiast van, maar wel met een flinke slag om de arm.

Het is niet moeilijk om je voor te stellen waarom games gebaseerd op andere media een zekere aantrekkingskracht op potentiële spelers hebben. De desbetreffende settings en personages ken je al van je favoriete films, series, boeken of strips, en komen vervolgens virtueel tot leven. Je loopt opeens écht door Hogwarts, of je zwaait écht met de zweep van Indy. Nou ja, je duwt tegen de analoge stick of drukt op een knop om rond te lopen of je zweep te laten knallen, maar het idee is vergelijkbaar.

licentiegames

Het voordeel van games

Of je nu een verhaal uit een film naspeelt of een speciaal nieuw script in een herkenbare setting doorloopt: het voelt even alsof je zelf op de filmset staat of letterlijk in dat ene boek gezogen wordt. Dát is het voordeel dat games hebben ten opzichte van andere, passieve media. In films en boeken ben je vaak de toeschouwer, maar in games heb je echt interactie met de personages en de omgeving. Daardoor maak je (deels) je eigen verhaal.

Dat uitgevers en ontwikkelaars het weer aandurven om licentiegames op de markt te lanceren, blijkt wel uit de eerder genoemde aankondigingen. Eind vorig jaar werd bekendgemaakt dat James Bond weer terugkeert naar het virtuele toneel in Project 007, van de makers van Hitman. En de Spider-Man-games op de PlayStation-consoles gooien de laatste jaren ook hoge ogen. Alleen de Avengers-game van Square Enix viel vorig jaar kritisch en verkooptechnisch wat tegen.

project 007

Slag om de arm

Toch houd ik nog een flinke slag om de arm voordat ik enorm enthousiast word van deze terugkerende trend. Ik ben immers al ‘oud’ genoeg om mij de hoogtijdagen van de licentiegame te herinneren. Zo’n beetje elke blockbusterfilm of tekenfilmfiguur die je je maar kon bedenken, kreeg zijn eigen game. Van de Flintstones en de Pink Panter tot Jurassic Park en Superman; van The X-Files en Shrek tot Pimp My Ride (echt waar) en het beruchte E.T. the Extra-Terrestrial: licentiegames verschenen bij de vleet en de kwaliteit was vaker wel dan niet van een bedroevend laag niveau.

Natuurlijk waren er uitzonderingen op de regel. Zo was GoldenEye 007 natuurlijk een absolute topper waar we met z’n allen nog altijd met weemoed aan terugdenken. Om het bij de licenties waar het deze week om draait te houden, zijn er ook diverse kwalitatief hoogstaande Star Wars- en Indiana Jones-games uitgekomen. Star Wars Episode 1: Racer en Indiana Jones and the Fate of Atlantis bijvoorbeeld. Maar dat waren echt de sporadische parels tussen héél veel troep.

Licentiegames verschenen bij de vleet en de kwaliteit was vaker wel dan niet van een bedroevend laag niveau.

Een nieuwe game-industrie

Dat ik toch voorzichtig enthousiast word van deze opleving van de licentiegame, is omdat we hedendaags met een compleet andere game-industrie te maken hebben. Natuurlijk is het uiteindelijke doel van bedrijven nog altijd geld binnenharken – en daar maak je met een game gebaseerd op een populaire filmfranchise nu eenmaal wat meer kans op – maar andere aspecten van de markt zijn onherroepelijk veranderd.

Zo is het ontwikkelen van een triple-A-game tegenwoordig een veel grootschaliger project dan voorheen. Er komen vaak honderden, zo niet duizenden werknemers bij kijken, en vele miljoenen dollars worden uitgegeven aan de ontwikkeling en de marketing ervan. Dat is ook niet zo gek, want onze hedendaagse gamesystemen zijn vele malen krachtiger dan de spelcomputers en pc’s uit de jaren negentig. Kort door de bocht was het voor veel bedrijven in die tijd een stuk gemakkelijker en goedkoper om er een simpele 2D-platformer uit te stampen. Er werd dan ook niet altijd even goed op de kwaliteit van het eindproduct gelet – dat was een gok die velen op de koop toe namen.

MARVEL AVENGERS

Faalt je product nu, dan ben je als bedrijf al veel sneller de sigaar. Je hebt miljoenen dollars uitgegeven en die moeten terugverdiend worden. Wereldwijde recensies zijn met een klik van de muis toegankelijk en websites als Metacritic vergaren al deze recensies om tot een koelbloedig gemiddelde te komen. Socialmediaplatformen geven elke potentiële speler een platform om hun onvrede te delen. En er is meer keuze dan ooit qua gamesaanbod, dus wanneer je de middenmoot niet ontstijgt, verdwijn je al snel in de meute en stagneert de verkoop. Doei winst, en doei rooskleurige toekomst van je bedrijf. Een kwalitatief hoogstaande game afleveren is dus al de eerste belangrijke stap in een succesvol traject voor je spel.

Met dat in het achterhoofd kijk ik toch voorzichtig uit naar de diverse licentiegames die we de komende jaren kunnen verwachten. De aankomende Star Wars- en Indiana Jones-spellen, alsmede Project 007, zijn vermoedelijk nog maar het puntje van de ijsberg. Dit is een trend die gaat groeien, mede omdat uitgevers lijken aan te voelen dat deze generatie gamers de licentiegame weer een kans wil geven. Hopelijk benutten ze die kans ten volste en schaden ze ons vertrouwen niet weer zoals in het verleden. E.T. wordt immers niet voor niets mede verantwoordelijk gehouden voor de toenmalige ondergang van de game-industrie in de jaren tachtig…

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees andere columns:

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoogtepunten: Nieuwe Star Wars- en Indiana Jones-game in ontwikkeling Dit heb je verder nog gemist op CES 2021
5

Reacties op: Voorzichtig enthousiast over de comeback van de licentiegame

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    coola

    • 16 januari 2021 10:33
    Ik heb opzich niks tegen licentie games, maar ik hoop niet dat de trend terug komt dat elke grote aankomende blockbuster tijdens release ook een game moet hebben. Zolang dat niet gebeurd vrees ik nergens voor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    BertThaBest

    • 16 januari 2021 10:44
    Nu moet ik denken aan Indiana Jones and the Infernal Machine, die vond ik ook behoorlijk geslaagd. Ben benieuwd, hopelijk zetten ze met die nieuwe games kwaliteit bovenaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 16 januari 2021 18:13
    Zo'n nieuwe Indy(ana Jones) game leent zich perfect voor een vette avonturengame in het straatje van Uncharted of Tomb Raider op papier natuurlijk, geldt voor veel van die film licenties eigenlijk wel. Ik ben er niet tegen ofzo, het hoort van oudsher ook bij videogames een beetje. Erg veel rush-job voorbeelden wel, het moet of moest tegelijk met de film en andere merchandise meeliften altijd. Crux is of het genoeg tijd, geld, en aandacht/visie heeft gehad. Licenties an sich prima, maar als het een ander product tegelijk moet ondersteunen gaat het vaak ten koste van de kwaliteit. Beter pas releasen als het echt op niveau is, ook al is dat pas een jaar later. Gamers willen een goeie game. Punt. Vaak betreft het ook spul met kids als doelgroep zoals Michel met die tekenfilm-voorbeelden al aanhaalt. Die malen niet om goede gameplay, speelduur en bugs/glitches. als het lijkend is, is het al goed. Makkelijk cashen met minimale inspanning, daar zit ook een deel van de slechte reputatie denk ik.

    Goldeneye 64 is denk ik m'n favoriete licentie titel, zó goed toendertijd dat het lijkt alsof de film op het spel gebaseerd is ipv andersom. Voor mij in ieder geval.🙂 Snel ff m'n fysieke collectie doorgelopen, andere voorbeelden van puik licentie-spul zijn voor mij Riddick Escape From Butcher Bay/Assault on Dark Athena en Die Hard Trilogy.. Nog verder terug waren een aantal van die Capcom Disney games ook altijd leuk.. Vond ik vroeger althans. Leuk stukje wat weer eens wat herinneringen ophaalt, Michel!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RdamRambler

    • 25 januari 2021 13:57
    @clandestine666 Persoonlijk zou ik dan toch liever nog even doorgaan als Nathan Drake, denk ik.
    Natuurlijk zijn de Indiana Jones films daar de blauwdruk voor geweest (zoals ook wel heel duidelijk is bij het spelen) maar om nu terug te keren naar Indi terwijl Nathan nog heel wat jaartjes zou kunnen slijten vind ik jammer. Ik vind ze ook net teveel op elkaar lijken om echt onderscheidend te kunnen zijn, denk je niet? Een crossover met Nathan Drake, Indiana Jones en misschien zelfs Lara Croft erbij zou ik misschien nog wel erg tof vinden….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hoofd

    • 20 januari 2021 10:36
    Vergeet twee andere relatief recente licentie-toppers niet: Alien Isolation en Mad Max :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.