Virtueel leven | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

De toekomst van de gamesindustrie is al vele malen besproken. Hieruit blijkt steeds weer dat online gamen een belangrijke rol in gaat nemen. Maar sinds kort is er ook een nieuw verschijnsel: de MMORPG's. In deze Ma ive Multiplayer Online Role Playing Games komen honderden, soms duizenden mensen bijeen in een complexe wereld. Daar kunnen ze met elkaar verder trekken of elkaar afslachten. Simpel gezegd tenminste. Ma ive Multiplayer Online lijkt wel de toekomst te hebben. Er komen steeds meer games uit gebaseerd op dit principe. Het zijn niet alleen RPG's meer, maar ook space sims, shooters en andere genres.

Dit klinkt natuurlijk erg mooi, maar naar mijn mening gaat het helemaal de verkeerde kant op. Neem nu een titel als The Sims 2. Dit tweede deel is ook online georienteerd. Het gaat de bedoeling worden om zoveel mogelijk sociale contacten te leggen, alleen dit keer niet met AI gestuurde mensen, maar door mensen bestuurde mensen. Je moet proberen om zoveel mogelijk vrienden te maken via het net en zo populair mogelijk te worden. Hierbij moet je dus echt rekening houden met gevoelens van andere "echte" mensen. En daar gaat het te ver.

Dit zijn geen spellen meer. In spellen doe je dingen die je in het echte leven niet zou doen. Simpelweg omdat ze niet mogelijk zijn, of omdat je er speciale vaardigheden voor nodig hebt die voor weinig mensen weggelegd zijn. Denk dan aan Formule 1 sims bijvoorbeeld. Maar met deze spellen ga je je sociale leven verplaatsen in de virtuele wereld. Alles dat jij doet reageert net zo als in het echte leven. Maar er is een verschil.

Wanneer je in het echte leven niet naar school gaat maar alleen plezier maakt in je leven, zal je dat in de toekomst nog gaan spijten. Het vinden van een goede baan is erg lastig en de salari en zijn laag (uitzonderingen daargelaten). Nu verplaats je je weer in het spel. Je hebt genoten van je jeugd en niets uitgevoerd op school. Je komt in de criminaliteit terecht of in een zwerversbestaan. Je vindt het wel grappig, maar je wordt uiteindelijk opgesloten voor de rest van je leven. Je drukt op escape en kiest voor 'reset character'. En tada, je wordt weer opnieuw geboren.

Heel leuk, maar in het echte leven kan dat niet. Als wij zo doorgaan met het nabootsen van het echte leven, komt het er nog eens van dat mensen het echte leven gaan verafschuwen. Ze durven niet meer te leven. Er zitten te veel risicos aan verbonden. Dit is mi chien een worst case scenario, maar de mensen gaan zich wel steeds meer verschuilen achter een virtueel wezen. De populariteit van MMORPG's is ook veel sneller aan het groeien dan die van andere genres. De mensen die er al verslaafd aan zijn, spelen gemiddeld meer uren online hun spel dan spelers van Counter-Strike of Unreal Tournament om maar wat te noemen.

Games zijn bedoeld als leuk tu endoortje, om je in een andere werkelijkheid te begeven. Dit moet alleen niet te letterlijk genomen worden, en die richting gaan we wel uit. Het is te triest voor woorden dat series als Big Brother en spellen als The Sims zo immens populair zijn. Het schaadt niet alleen de slechte imago van de mensen in het algemeen, maar het verschil tu en virtueel en werkelijkheid gaat kleiner worden. En dat is weer gevaarlijk voor het echte leven.

Maar ja, het leven is tenslotte ook maar een spelletje....


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou