Het leven van PC gamers gaat niet over rozen. Het downloaden van patches toepassen van upgrades, af en toe lijkt de gemiddelde gamer meer op een systeembeheerder dan iemand die ongestoord van een spel kan genieten. Helaas zijn patches een noodzakelijk kwaad. Tijdgebrek, verschillende configuraties en een spel te snel op de markt willen brengen dragen er allemaal aan toe dat games deze digitale lapmiddelen nodig hebben.

Dat patches niet alleen voor de gamer zijn bewees Ubi Soft dinsdag 9 december. De uitgever & ontwikkelaar, bekend van Rayman en andere titels, releasde patch 1.5 voor de tactische shooter Rainbow Six 3 : Raven Shield. Het bedrijf was echter vergeten te melden dat men voor de gelegenheid ook maar een nieuwe kopieerbeveiliging installeerde. Op zichzelf niets mis mee, hoe actiever men het illegaal kopieren aanpakt des te beter.

De beveiliging die geinstalleerd werd is echter van een andere orde dan de doorsnee CD-check of serial die ingevuld moet worden. Het programma kijkt namelijk of er zogenaamde clone of virtual drive programma's aanwezig zijn. Is dit het geval, dan zal het spel niet starten. Hiermee is Ubi Soft in overtreding van de gebruikersovereenkomst (er staat nergens dat je dit soort programma's niet geinstalleerd mag hebben) en daarmee van het consumentenrecht, maar erger nog, het is achterbaks, zeker wanneer ontwikkelaars bewust informatie gaan achterhouden. Het getuigt ook van geen respect naar de gamers toe. Iets wat helaas steeds vaker voorkomt. Uitgevers en ontwikkelaars vergeten waarschijnlijk dat zij er dankzij de gamers zijn en dat zij afhankelijk van de gamers zijn die hun produkten willen kopen, en niet andersom.

Het kan dan ook niet zo zijn dat een ontwikkelaar of uitgever gaat bepalen wat voor programma's jij op je PC mag hebben om een spel te kunnen spelen. Dan ben je het spoor echt bijster. Natuurlijk weet ik dat programma's als Daemon Tools, CloneCD of Alcohol 120% gebruikt worden om illegale kopieen te spelen. De programma's kunnen echter ook voor andere doeleinden gebruikt worden, maar dat is niet de kwestie. Het gaat erom dat een partij denkt te kunnen bepalen wat wel en niet kan op het systeem van iemand anders.

Ik snap dan ook niet waarom zoveel ontwikkelaars geen werkende oplossing voor hun kopieerproblematiek hebben kunnen vinden. Het Won-id systeem van Half-Life is aardig en ook de CD-keys die id Software gebruikt zijn redelijk betrouwbaar. Waarom deze methodes dan geen ingang bij andere ontwikkelaars vinden en men zelfs maar wat gaat aanklooien is dan ook onbegrijpelijk en zelfs respectloos naar de gamers toe die wel netjes de games kopen. Je hoeft trouwens geen Einstein te zijn om te begrijpen dat de eerst genoemde kopieerbeveiliging zo gekraakt kan worden en dat vermoedelijk al is.

Al met al hebben sommige ontwikkelaars en uitgevers de laatste tijd een brevet van onvermogen afgegeven en laten zien dat ze gamers die hun produkten kopen niet serieus nemen. Ik raad iedereen aan die de volgende keer een spel koopt om goed te overwegen of je de titel van zo'n uitgever of ontwikkelaar wilt kopen en daarmee dit soort praktijken, die absoluut niet door de beugel kunnen, wilt ondersteunen. Uiteindelijk zijn we straks allemaal het slachtoffer van dit soort partijen die onze mooie hobby kapot willen maken.

UPDATE VRIJDAG 19 DECEMBER 2003

De kritiek die Ubisoft uit de gamegemeenschap heeft gekregen vanwege de virtual drive check in haar laatste Raven Shield patch heeft zijn vruchten afgeworpen, want de ontwikkelaar / uitgever komt met een nieuwe patch voor het Rainbow Six spel. Ubisoft liet weten dat men niet op de hoogte was dat de patch op dit soort programma's checkte. Nu had deze check er in de eerste instantie nooit in mogen zitten en had men beter met de makers van Safedisc moeten communiceren. Dat men nu als nog met een nieuwe versie komt is dan ook goed nieuws voor alle gamers, want het laat zien dat we samen sterk staan en dat feedback geven werkt.