Stakers zijn stakkers | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Daar zit je dan boos, teleurgesteld en vol wrok achter je monitor. Je haat de wereld en iedereen die erop loopt, maar je hebt helemaal gehad met die ene ontwikkelaar. Een oncontroleerbare woede begeeft zich door je lichaming. Het is als een vulkaan die op uitbarsten staat. Er is nog maar een ding mogelijk: Revolutie. Je pakt je hooivork en fakkel en haast je naar het hoofdkantoor van Activision en Infinity Ward.

Zo begon eind november een kleine groep gamers. Ze waren zo woedend over de slechte ondersteuning van Call of Duty 2 dat er gedreigd werd met een staking van 24 uur en ze zouden al hun vriendjes en vriendinnetjes laten weten dat Call of Duty en alle andere spellen van Activision slecht zijn.

Activision kreeg zelfs een heuse deadline. Als men voor 17 december niet zou vertellen wat er aan alle cheaters gedaan zou worden en men meer informatie over een mogelijke patch zou geven, was de staking een feit.

Nu zijn gamers zeikerds. Dan zijn de levels weer te lineair, is het verhaal te saai of is het spel te kort. Zelden of nooit is het echt oké. Als kritische consument heb je natuurlijk het recht op een deugdelijk produkt, maar als ik kijk naar alle reviews van Call of Duty 1 en 2 dan zie ik alleen lovende kritieken, en lees ik nauwelijk iets over problemen.

De "problemen" zitten hem voornamelijk in de multiplayer, waar cheatende gamers het voor eerlijke gamers verpesten. Stel je eens voor dat werknemers bij een groot bedrijf de zakken van hun collega's rollen. De getroffen collega's besluiten niet naar elkaar te kijken en actie te ondernemen, maar gaan dreigen met een staking. Het bedrijf zorgt er namelijk voor dat er gestolen kan worden. In mijn ogen is dit vrij krom, maar dit is wel de situatie zoals die nu is.

In plaats van een grote schoonmaakactie op de eigen servers besloot men dus dit weekend 24 uur gaan te staken. In mijn ogen een teken van enorme zwakte. Het zijn trouwens niet alleen Activision en Infinity Ward die met het cheater probleem te maken hebben. Bij alle populaire spellen wordt gecheat, wat logisch is, omdat meer mensen ze spelen. En mensen zijn erg vervelende wezens die graag elkaars plezier vergallen. Ontwikkelaars doen er natuurlijk van alles aan om cheaters te voorkomen, maar hoe ver moet men gaan?

Het is niet zo dat je in de Call of Duty console het woord "Cheat" moet typen om als een wannabe Rambo rond te lopen. Dagelijks zijn er talloze mensen bezig met het rommelen in de code en het maken van nieuwe cheats. Een ongelijke strijd als je weet dat het team van Infinity Ward uit 50 man en vrouwen bestaat. Van die 50 zijn er 11 engineers, de rest is animator, designer of ondersteunend personeel. Elke dag spelen er 25.000 gamers een van de Call of Duty games. Zelfs als 0,1% zich zou bezighouden met het maken van cheats en exploits, dan spreek je nog altijd over 25 mensen, twee keer zoveel als de engineers van Infinity Ward, die ook nog eens allerlei andere taken hebben. Daar komt bij dat alles gekraakt kan worden, het is dus bijna verspilde moeite.

Nu zeg ik niet dat ontwikkelaars niets aan cheaters moeten doen, maar er zijn grenzen. Wat in mijn ogen absoluut niet werkt is het dreigen met stakingen waar je achteraf alleen maar om kunt lachen. Mensen zijn vervelend en irritant, iets waar je beter mee kun leven. Als alternatief kun je natuurlijk op een eigen server met bekenden gaan spelen. Niemand heeft tenslotte vrienden die cheaten.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou