Column

Sony’s kontgedraai met PlayStation Plus maakt me tureluurs

Wat is het nou, Sony?

Geschreven door Lars Cornelis op
Exact een jaar geleden dacht Sony dat het wel de stekker uit de online winkels van de PlayStation 3 en PlayStation Portable kon trekken. Want wie was er nou nog geïnteresseerd in die oude meuk? Best veel mensen, zo bleek uit de massale kritiek, waarop Sony besloot de winkels toch open te houden. Nu zijn diezelfde oude games opeens kartrekker van een premium abonnementsdienst. Tja…

Allereerst een groot ‘hoera’ voor het behoud van klassieke games! Dit soort initiatieven hebben we nodig om spellen toegankelijk en beschikbaar te houden. Als emulatie een probleem is (hallo PlayStation 3 met je drakenprocessor), dan is streaming het beste alternatief. Dus nogmaals: hoera! Maar het beleid ten aanzien van de PlayStation Stores is wel illustrerend voor het kontgedraai van Sony de afgelopen tijd.

De Japanners vielen immers vorig jaar ook al van hun geloof ten aanzien van consolegeneraties. Ineens kwamen games als Horizon: Forbidden West en zelfs God of War: Ragnarok toch naar PlayStation 4, terwijl Sony eerder met Returnal en Ratchet & Clank nog vol inzette op de nieuwe generatie. Voortschrijdend inzicht is een deugd en ik ben hartstikke blij dat Sony luistert naar de consument, maar het inconsistente beleid schept niet bepaald vertrouwen. Dat terwijl een online service als PlayStation Plus juist bestaat bij de gratie van vertrouwen.

Vertrouwen in plaats van eigenaarschap

Bij een online abonnement heb ik immers geen eigenaarschap. Ik moet er dus op kunnen vertrouwen dat de bibliotheek met content aantrekkelijk blijft zolang als ik lid ben. Dat is bij dit soort abonnements- en streamingdiensten natuurlijk altijd een heikel punt. Als klant weet je dat de content niet voor de eeuwigheid is, zeker als het gaat om de ingekochte (third party-) content. Dat is zo bij Netflix en Game Pass, en dat zal zo zijn bij PlayStation Plus Premium. Toch straalt Microsoft veel meer uit dat het weet wat het wil, en dat geeft mij als consument vertrouwen - ik weet waar ik aan toe ben.

Die visie is weliswaar geboren uit noodzaak om de opgelopen achterstand van vorige generatie goed te maken, maar daardoor timmert Microsoft wél al veel langer aan de weg. Bovendien zetten de Amerikanen veel meer gewicht achter hun Game Pass-strategie. Dat uit zich bijvoorbeeld in betere backward compatibility, met leuke extra’s als FPS Boost en Auto HDR als resultaat. Daarnaast zorgt het uitdijende portfolio van het koopgrage Microsoft ervoor dat abonnees verzekerd zijn van een constante stroom first party-games, nu én in de toekomst. De exacte content zal altijd variëren, maar de dienst blijft onverminderd sterk. Tenminste, dat straalt Microsoft uit. Garanties bestaan er in abonnementsland nooit.

God of War PC

Veel onduidelijkheid

Sony daarentegen maakt op mij een vertwijfelde indruk. Ja, je krijgt via het abonnement toegang tot (iets oudere) topgames als Death Stranding, God of War en Returnal. Nee, je krijgt niet automatisch toegang tot nieuwe first party-games. Dat is vanuit zakelijk perspectief overigens heel begrijpelijk, aangezien Sony’s topgames hun eigen investeringen prima zelf terug kunnen verdienen. Ook ik betaal graag voor zulke games. Maar het maakt de propositie van zo’n abonnementsdienst ook ingewikkeld.

Ik weet gewoon niet goed waar ik precies 120 euro per jaar voor neertel. Als Sony de afgelopen 365 dagen zo regelmatig het roer omgooide, wat is dan de komende 365 dagen de koers? Komen recente topgames als Horizon: Forbidden West en Gran Turismo 7 wel naar PlayStation Plus Premium? En wanneer dan? Na een half jaar, of een jaar? Varieert het per game? En, niet onbelangrijk om in Sony’s geval te vragen: komen dan ook de PlayStation 5-versies van die games naar PlayStation Plus Premium, of moet ik daar een tientje extra voor aftikken? Wat betekent het eigenlijk als Sony straks plotseling toch wél een game snel naar Plus Premium brengt, is het dan een slechte game? 

Klein plusje

Mijn eigen ervaring met Netflix, Disney + en soortgelijke diensten leert mij dat ik liever abonnementen laat doorlopen, dan steeds opzeg en weer opnieuw aanvraag. Uiteraard is dat gemakzucht van mijn kant, maar die gemakzucht kent wel grenzen. Zolang ik de dienst eens in de zoveel tijd opstart vind ik het wel best zo. Gebruik ik een dienst echter niet, dan stop ik er ook mee. Sterker nog: als ik verwacht dat ik snel uitgekeken raak, begin ik er niet eens aan. De concurrentie om mijn centen en vrije tijd is immers moordend. Er moet dus een lange termijnbelofte zijn en wat mij betreft ontbreekt die vooralsnog bij Sony. Te veel is (nog) onzeker. Het beschikbaar maken van PlayStation Portable-games is zeker een plus, maar nog geen Plus Premium. 

Dit artikel delen:

Lees meer

AMD verkoopt 'kapotte' PlayStation 5-chips voor cryptomining Makers Loop Hero delen zelf torrentlink naar de game
22

Reacties op: Sony’s kontgedraai met PlayStation Plus maakt me tureluurs

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Roy36NL

    • 30 maart 2022 12:30
    Goed onderbouwde column alleen heeft Sony gezegd niet te concurreren met de gamepass. Dus de vergelijkingen hadden weggelaten kunnen worden. Ik persoonlijk heb er niets mee al die oude meuk en retro gaming. Wat komt er nu daadwerkelijk uit op zo n gamepass of ps abbo? Een handvol Indie games en dan de grote games van Microsoft studio waar starfield de eerste echte triple a game van moet worden nou dan die koop ik dan wel. Ik vind gears 1 tot en met 5 goede games, maar ik speel het niet meer. Zeker niet in de tijd waar horizon en elden ring al mijn tijd opslurpen oja en discussieren met ziminar en hulstpower. Bij het nieuwe plus abbo is voor mij precies hetzelfde liedje. Leuk hoor al die oude games maar ga ze niet spelen dus waarom ervoor betalen. En als echte gamer heb ik natuurlijk returnal, Morales en death stranding al uitgespeeld dus voor mij geen meerwaarde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 30 maart 2022 12:52
    @Roy36NL want halo infinite is geen triple a? Forza ook niet?
    En ik kan je op een aantal punten gelijk geven, tuurlijk staat game pass niet helemaal vol met games die ik allemaal wil spelen. En ja wat mij betreft hadden er meer grote exclusives op moeten staan, wat betreft heb ik meer vertrouwen in de toekomst. Het duurt allemaal wat lang. Ik weet wel dat ik met alle games die ik wil gaan spelen goedkoper uit ben met gamepass. Ik ben geen verzamelaar dus ik hoef niets in mijn handen, spel vrijwel nooit iets twee keer.
    Ik heb ook te weinig tijd om alles te kunnen spelen op release en dus is de noodzaak weg om de games aan te moeten schaffen. Dan is gamepass ideaal, ze liggen op me te wachten tot ik wel tijd heb.
    Als een dergelijke dienst niets voor jou is, dat kan. In de huidige vorm van de dienst van Sony snap ik dat helemaal. Maar als de exclusives er day one op zouden staan, dan ook niet?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 30 maart 2022 13:11
    @Ziminar als ik heel eerlijk ben had ik meer van halo infinite verwacht en het voelde absoluut niet als een grote triple a game de singleplayer vloog je zo doorheen en bracht weinig spektakel. Was geen slechte game alleen van halo had ik meer verwacht. Je kan inderdaad forza ook als triple a game zien die was ik vergeten hou niet zo van race games vandaar.

    Ik hoop echt dat Sony nooit hun triple a games day one op de service gooit. IK kan het niet loskoppelen, voor mijn gevoel is er toch beknibbeld op het budget van halo infinite. Hoop zo dat Sony nooit die kant uit gaat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 30 maart 2022 13:18
    @Roy36NL Ik heb zowel Halo als Forza niet gespeeld dus ik kan niets zeggen of dat klopt of niet. Daarbij is het een smaakding lijkt me.

    Het budget van Halo infinite zou rond de 500 miljoen, daar is niet op beknibbeld lijkt me. Maar een bak met geld is geen garantie voor een goede game.

    Sony gaat die exclusives er niet opzetten door het gebrek aan de diepe zakken zoals die van de concurrentie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 30 maart 2022 13:24
    @Ziminar ik heb dat ook gelezen al staat er wel bij volgens de laatste geruchten dus is het echt 500 miljoen ?

    Tuurlijk kan Sony niet met Microsoft mee. Iemand die dat denkt leeft onder een steen. Maar voor een bedrijf met mindere zakken is gokken op de exclusives zo gek nog niet. Schijnt ook deze generatie weer te werken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 30 maart 2022 13:26
    @Roy36NL Klopt, is een schatting, maar ook al is het 10 miljoen dan blijft het reteveel.

    Zeker, het is niet gezegd dat Sony een foute keuze maakt. Maar is deze dienst dan nog wel interessant?
    Voor jou niet zei je al, maar ben benieuwd wat andere mensen vinden

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavalera

    • 30 maart 2022 13:35
    @Ziminar Voor de gemiddelde consument die niet alle exclusives of nieuwe games speelt zeker wel. Als ik kijk naar PS exclusives die sinds de ps5 zijn uitgekomen, heb ik tot nu toe alleen maar Horizon forbidden west gespeeld. Ratchet & clank & miles morales zijn korte games, die ik geen volle prijs waard vind, ben geen race fan en hou niet zo van challenging games, dus ook demon souls, returnal en gt7 heb ik niet gekocht of gespeeld nog. Als ik toegang ga krijgen tot dat soort games via bijv die playstation plus extra dan zou ik wel overwegen om de games te spelen. ZO heb ik FH5 ook wel gespeeld op gamepass ook al hou ik dus niet zo van racen, om wel een beeld te hebben van hoe het is.

    Dus het ligt er denk ik net een beetje aan wat voor type gamer je bent, hoeveel tijd je hebt, hoe diep je zakken zijn qua geld etc of het interressant voor je is of niet.

    Ik kijk de kat nog even uit de boom tot de lijsten bekend zijn wat je waarmee kan spelen tot ik de keuze maak of ik het bij de basis hou voorlopig of ga upgraden naar extra of premium.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 30 maart 2022 14:19
    @Lavalera Als ik het zo lees zijn wij ongeveer dezelfde type gamer, daarom heb ik ook game pass.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gamerlezer

    • 31 maart 2022 09:27
    @Roy36NL Dan is het toch een beetje vreemd dat je de kwaliteit van gamepass beoordeeld op je persoonlijke voorkeur voor deze 2 titels? zowel halo als forza zijn gewoon triple A games. Even los van de andere triple A games (guardians of the galaxy, msfs2020, EAplay (starwars). Ik heb zelf geen ps dus kan niet beoordelen hoe goed of slecht PSplus is. Ik vindt wel dat een abbo een duidelijke meerwaarde moet zijn voor dat geld, en niet alleen indie of budget games moet hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    COSMIC_TSAR

    • 30 maart 2022 12:58
    @Roy36NL en lekker gatekeepen, jij als echte gamer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 30 maart 2022 18:29
    @Roy36NL we weten je mening en de mijne en dat mag ik vermaak me prima met de games op gamepass niet alles zal ik spelen of me elke maand blij maken. Ik hoef ook niet zoals joj allees day one te spelen maar later mag altijd en daar is gamepass ideaal voor. Ga zelf voor de plus extra straks want retro games boeien mij ook niet altijd. En hey starfield moet zich wel bewijzen he dat het de game is waar jij op gewacht heedt kan altijd tegen vallen al vermoed ik van niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 30 maart 2022 12:51
    Sony heeft natuurlijk een wat verouderde strategie, tussen aanhalingstekens die ik niet mag gebruiken, die werkt tot nu toe goed natuurlijk, maar is sinds het begin van de PlayStation vrijwel niet veranderd. Dat was ook nooit echt nodig, ze vaarden er goed bij.
    Sinds een paar jaar is Microsoft met game pass gekomen en zijn ook andere grote spelers als Amazon en Google met streaming op de markt gekomen. Allerdrie hebben ze iets wat Sony niet heeft, namelijk een hele grote clouddienst waar alles op draait.
    Sony is van oudsher ook geen softwarebedrijf, maar een hardware bedrijf. Dat verschil merkte je vooral vroeger in kwaliteit van ondersteunende software van bijvoorbeeld een minidisc.
    Al die andere drie bedrijven zijn dat juist weer wel, Sony loopt hierin dus al enorm achter op het gebied van kennis en mogelijkheden. Dat zag je ook al terug in de onmogelijkheid om ps3 games te emuleren op de ps4.
    Sony is vooral de laatste jaren alleen maar aan het reageren en terugkomen op beslissingen en uitspraken.
    Ook nu zie je dat ze best bang zijn risico te nemen en van hun verouderde strategie af te stappen en exclusives bij release op de dienst te zetten. Ik snap het maar dat de dienst meteen een stuk minder interessant. Die exclusives hebben de meesten wel gespeeld tegen die tijd. Ik zal maar niet beginnen over grafisch achterhaald.
    Daarbij mist Sony nog iets wat de andere drie partijen hebben, schier oneindige bergen met geld om de dienst met investeringen interessant te maken en te houden.
    Ik ben dus zeer benieuwd hoe dit verder gaat met deze dienst en of Sony van de beproefde strategie durft af te stappen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 30 maart 2022 13:12
    @Ziminar en nog worden er by far meer Playstations verkocht dan Xbox consoles. De strategie is verouderd maar bij de fanbase heel geliefd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 30 maart 2022 13:19
    @Roy36NL Nee absoluut. Het is ook helemaal niet gezegd dat Sony een foute keuze maakt, maar het maakt de dienst wel minder interessant denk ik.
    Zolang er genoeg mensen zijn die consoles blijven kopen en ook de exclusives werkt die strategie. Dat was ook niet wat ik wilde zeggen. Daarom verouderd ook tussen aanhalingstekens.
    Zoals Lars al zegt in zijn column moest Microsoft iets anders doen, op dezelfde voet doorgaan was geen mogelijkheid. Ze konden op die manier niet tegen Sony op.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • ebiker

    • 30 maart 2022 14:15
    En Sony verliest hierdoor wel klanten. Omdat de PS5 zo moeilijk te krijgen is heb ik een Series S gekocht en een game pass ultimate abonnement genomen. En nou vooral door de game pass wil ik niet meer anders… en ben ik voor Sony na 20 jaar alleen maar playstations een verloren klant.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Michael-Raymond-Clayton

    • 30 maart 2022 14:38
    @ebiker bijzonder. Ik heb als tussendoortje ook een series s met GamePass aangeschaft en dat was voor mij juist een bevestiging dat ik liever op de PlayStation game en mijn eigen games aanschaf.

    @Roy36NL: volgens mij zijn deze diensten gewoon niet bedoeld voor ieder type gamer. Ik snap wat je bedoelt met echte gamer en daar hoeft niemand aanstoot aan te nemen. We zijn allemaal echte gamers. Al speel je maar een keer per jaar candy crush op de gsm van je moeder. Maar gamers die relatief veel nieuwe games aanschaffen en niet zo van de retro gaming zijn, hebben inderdaad weinig voordeel bij zo een dienst. Overigens leuk weetje: ik koop mijn spellen altijd nieuw in de winkel en verkoop ze na afloop weer. En in het eerste jaar van mijn PS5 heb ik op die manier een kleine 20 spellen uitgespeeld die ik zelf heb uitgezocht en die in veel gevallen net uit waren voor een prijs onderaan de streep die lager was dan een jaar GamePass. Dat had nog veel goedkoper gekund als ik mijn games ook tweedehands had ingekocht, maar ik wil de industrie wel steunen, vandaar. Kortom, ook wanneer het puur om de kosten zou gaan, is zo een dienst niet zonder meer aantrekkelijker dan gewoon spelen wat je zelf hebt uitgekozen vanaf de dag van release.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 30 maart 2022 14:50
    @Michael-Raymond-Clayton ja had eigenlijk moeten zeggen hardcore gamer. Iedereen is natuurlijk een gamer op zijn eigen manier. Ik heb ook gamepass gehad maar kwam erachter dat ik het weinig gebruikte en dat was in 2021 wat nogal een mager game jaar was zeker in vergelijking met wat we nu allemaal voorgeschoteld krijgen. Dan Koop ik ook liever mijn games los

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • ebiker

    • 30 maart 2022 15:06
    @Michael-Raymond-Clayton Een van de dingen die me opvalt en bevalt aan de gamepass games is dat er veel 'langzamere' spellen tussen zitten. Dan doel ik op bijvoorbeel turn based rpgs (Edge of Eternity), en niet op spellen met snel en veel knoppen drukken. Ik denk dat dit ook komt door de nadruk op cloud based gaming, turn based leent zich hier beter voor omdat de netwerk vertraging geen invloed heeft op hoe goed een spel speelbaar is.
    Ten tweede heb ik een grote backlog die zelfs nog teruggaat naar de PS2, ik koop geen spellen in de winkel meer want nog meer backlog… Met de gamepass download ik alleen wat ik nu wil spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Michael-Raymond-Clayton

    • 30 maart 2022 18:24
    @ebiker super dat er voor jou nog zoveel moois op Gamepass staat. Dan snap ik natuurlijk jouw enthousiasme wel. Game on!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Krytuun

    • 31 maart 2022 12:42
    @Michael-Raymond-Clayton eens!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.