De Amerikaanse tanks en troepen staan voor de poorten van Bagdad, klaar om de hoofdstad van het getergde Irak binnen te vallen. Het is de derde dag in "The siege of Baghdad" laat de tekst op mijn scherm weten. Ik kijk echter niet naar CNN mocht je dat denken, maar naar het begin level van Command & Conquer: Generals, en een vreemd gevoel bekruipt me. Een gevoel wat ik al had bij het lezen van het boekje waar je de tekst "De weigering van de (Veiligheids) raad om de anti-terroristische initiatieven van de Verenigde Staten in het Midden-Oosten de afgelopen jaren te steunen, ligt nog vers in het geheugen" tegenkomt. Ze hebben waarschijnlijk een zeer grote kristallen bol bij Westwood en EA, want de meeste RTS games verschijnen pas nadat de oorlog is afgelopen. Feit is wel dat oorlogen een gigantische bron van inspiratie zijn voor gameontwikkelaars.

Zonder oorlog zouden complete genres niet eens kunnen bestaan. De meeste games tegenwoordig bestaan uit het vernietigen van de tegenstander. Nu hoef je hiervoor geen politieke redenen te hebben en is een muisklik voldoende om het volgende land binnen te vallen, maar het moge duidelijk zijn dat "war sells". De "real world" blijft echter niet achterlopen, want steeds vaker lijken oorlogen en aanslagen op een computerspel. Neem de huidige Golfoorlog als voorbeeld. Deze is al meerdere keren uitgesteld, zit boordevol nieuwe features, wapens, karakters en gadgets, is de eindbaas de grootste schurk van het heelal en als zo vaak vinden veel mensen het vervolg slechter dan het origineel.

Zoals eerder gezegd is de een zijn dood de ander z'n brood. De Tweede Wereldoorlog heeft dan ook voor de nodige broodjes gezorgd en ook de eerste Golfoorlog heeft voldoende games opgeleverd. Ontwikkelaars zijn echter altijd opzoek naar nieuwe thema's en sindskort heeft men Vietnam als nieuwe melkkoe toegevoegd aan het genre van de oorlogs games. Terwijl Vietnam films schering en inslag zijn bleef het aantal games verrassend achter, maar dat lijkt met de releases van Platoon, Vietcong en Line of Sight te gaan veranderen. Toch zijn de meeste ontwikkelaars geen ethiekloze, op geld beluste software pushers die zonder blikken of blozen een "Auschwitz Tycoon" of andere moreel onverantwoorde spellen zouden maken. Zo is de oorlog in voormalig Joegoslavie nog niet in de winkelschappen verschenen en ook andere "vuile" oorlogen moeten het nog steeds zonder spel doen.

Het is dan ook vreemd dat het Amerikaanse fiasco in Somalie wel een spel heeft gekregen. Nu kon een spel na een boek en een film ook niet echter blijven, hoewel Novalogic volhoudt dat deze titel niets met de eerder genoemde media te maken heeft. Veel mensen vinden oorlog als computer entertainment verkeerd, maar ik zie geen verschil meer tussen wat ik zie op mijn scherm of op de televisie. De vraag blijft echter wat ontwikkelaars gaan doen met deze Golfoorlog, die toch met enige haken en ogen tot stand is gekomen. Krijgen we over twee maanden al een "Saddam Blaster 3D" en "Iraq aftermath" of laat men deze oorlog links liggen? Hoe het ook zij "Operation Free Iraq" zou geen verkeerde titel zijn voor de nog aan te kondigen uitbreiding van Command & Conquer: Generals.