Eindelijk! De langverwachte prijsverlaging van de PS3 is eindelijk aangekondigd. Voor de VS in ieder geval. En wat betalen de Amerikanen dan nu voor de PS3? 499 dollar. Dat is een hele verbetering ten opzichte van de oude prijs, want die was........ ehm 499 dollar. Oowkay, Sony had het toch duidelijk over een prijsverlaging? In de praktijk valt dit echter tegen.

De situatie is als volgt. Voorheen waren op de Amerikaanse markt twee versie van de PS3 te koop. Eéntje met een 20GB harde schijf en ééntje met een 60GB harde schijf en extra poorten voor geheugenkaarten. Deze werden respectievelijk voor 499 en 599 dollar verkocht, exclusief BTW. Van de 60GB versie is de prijs inmiddels verlaagd. Deze is nu het instapmodel, en voor 499 dollar te koop. Later komt er de 80GB versie op de markt inclusief de game MotorStorm. Deze zal de plek van het vorige topmodel innemen voor 599 dollar. Letterlijk genomen kan worden gezegd dat het 60GB model inderdaad een prijsverlaging heeft ondergaan. Maar verandert er dan zoveel voor de consument?

In de praktijk betaalt de Amerikaanse consument dus even veel voor de PS3 als voorheen. In plaats van een pricedrop is het eigenlijk beter om te zeggen dat je meer waar voor je geld krijgt. Je krijgt immers een grotere harde schijf en meer memorycard poorten en, in het geval van de 80GB versie, zelfs een extra game. Toch is er een wrange bijsmaak ontstaan bij veel Amerikaanse potentiële kopers. Er was namelijk ook nog die nederige 20GB versie. Waarom is die niet in prijs verlaagd? De officiële reden die Sony geeft, is dat men als gevolg van de vraag naar de console heeft besloten de productie stop te zetten. De realiteit staat hier echter lijnrecht hier tegenover te staan. Meteen na de lancering van de PS3 was al duidelijk dat de 20GB PS3 veel minder vertegenwoordigd was in de winkels dan de 60GB versie. Natuurlijk is dit een gevolg van de nadruk die Sony heeft gelegd op de duurdere versie. Het gevolg is voorspelbaar. Er worden veel minder 20GB versie verkocht, omdat er minder aanbod is. We hebben het hier dus over een typische self fullfilling prophecy. Sony's eigen handelingen hebben ervoor gezorgd dat de goedkopere PS3 minder populair werd. De redenering dat de PS3 minder in trek was bij de de consument is daarom dus erg krom.

Maar waarom doet Sony dit toch? Het antwoord is dat Sony relatief meer geld verliest op de goedkopere versies dan de duurdere versies. Het is simpelweg minder aantrekkelijk voor Sony om met de meest verlies gevende consoles door te gaan. Voor de consument was de 20GB versie echt de beste koop. Voor 100 dollar minder kocht je een console met minder features, maar het was een kleine moeite om voor minder dan 100 dollar een nieuwe harde schijf te kopen (de PS3 ondersteunt standaard SATA HDD's) met een grotere capaciteit dan 60GB. De mogelijkheid om memorysticks direct aan te kunnen sluiten op de PS3 is daarbij triviaal te noemen als extra feature. Ongetwijfeld kost deze functie Sony ook niet veel meer om te implementeren.

De grote waarde toevoeging moet dus van de extra schijfruimte komen. Voor Sony in ieder geval wel. MotorStorm komt natuurlijk als gebundelde game ook in de picture. Maar verliest Sony daar wel geld op? Niet echt. Het is immers een goed reclame middel om een console te verkopen. Natuurlijk wordt direct minder geld aan de game verdiend, maar vooral bij een intern geproduceerde game wordt nauwelijks extra geld verloren bovenop de oorspronkelijke ontwikkelkosten. En eenmaal in het bezit van een console, zal de consument natuurlijk meer games kopen. De 100 dollar verschil zit hem voor Sony dus vooral in de extra 20GB. En deze extra 20GB kost Sony maar een kleine fractie van 100 dollar.

Dit is dus de reden voor Sony om op hetzelfde prijspunt te blijven zitten en de consoles op te waarderen. De consument krijgt het idee meer waar voor zijn geld te krijgen (wat nu ook zo is) en Sony kan hierdoor relatief minder geld verliezen, dan wanneer ze werkelijk de prijs gaan verlagen naar bijvoorbeeld 399 dollar. Inderdaad, Sony verliest nog steeds geld op elk verkochte console, want de productiekosten zijn hoger dan de verkoopprijs.

Het is natuurlijk volkomen begrijpelijk dat Sony voor deze strategie kiest. Er moet winst gemaakt worden. Of eerst maar eens minder verlies. En dit wordt mede bereikt door relatief lage uitgaven meer geld binnen te krijgen. Het is echter onjuist van Sony om de recente ontwikkelingen te bestempelen als een prijsverlaging. Je hoorde toch ook niemand een kik geven toen de PS2 intern steeds meer features kreeg en de prijs gelijk bleef?