De entertainmentbusiness heeft voor de zoveelste keer de 2e Wereld Oorlog opnieuw uitgevonden met het fenomeen Band of Brothers. De serie die al meerdere awards kreeg heeft mij echter maar een paar afleveringen weten te boeien, terwijl de pers er toch helemaal lyrisch over is. Vreemd toch als je bedenkt dat er in heel de serie geen echt eenduidig verhaal zit en de afwisseling ver te zoeken is. Het zijn de steeds terugkerende ranzige wonden, de gevechten en het gezwam in de ruimte waarmee de soldaten hun vrije tijd vullen waardoor de serie snel mij aandacht verloor.

Maar dit is niet alleen het geval in de filmindustrie want ook de gamedevelopers weten van wanten. Het laatste halfjaar alleen al zijn er drie AAA titels gewijd aan dit thema. Zo hebben we het strategische Commandos 2: Men of Courage, het tegenvallende Return to Castle Wolfenstein en de megahit Medal of Honor: Allied Assault op de planken zien verschijnen. Een ware overkill aan games over de 2e Wereld Oorlog dus. En ook bij deze 3 titels was voor mij het verhaal niet helemaal duidelijk. Bij Commandos 2 waren het aan elkaar geregen missies waarbij je je vaak zonder duidelijke reden ineens aan de andere kant van de aardbol bevond. In RtCW was dan nog iets te vinden dat op een verhaallijn leek, maar deze was echter zo slecht uitgewerkt dat je nooit echt werd meegesleept en ook hier zat je het ene moment in de sneeuw waarna je na een korte briefing ineens een klus moest opknappen in een kalme, groene omgeving. Als laatste is er dan nog MoH:AA waarbij er wederom geen duidelijk plot is, de makers verwachtte zeker dat 'de oorlog' op zich al genoeg was. Oké, ik geef toe het was een zeer vermakelijk spel waarbij veel missies goed uitgewerkt waren maar je werd ook hier niet in het spel gezogen door verassende plotwendingen en spannende intriges.

Nu snap ik ook wel dat er geen compleet literair verantwoord verhaal ten grondslag hoeft te liggen voor een goede shooter, maar 'iets' waardoor de missies nog wat met elkaar te maken hebben zou wel fijn zijn.