Is Davilex dan de enige? | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Davilex, alleen al bij het horen van de naam van deze Veenendaalse ontwikkelaar en uitgever komt er een glimlach om de mondhoeken van de meeste hardcore gamers. Het bedrijf is op menig forum en website verguisd en door het slijk gehaald. Nu behoren de games van Davilex niet tot de allerbeste, de ontwikkelaar heeft wel de nodige kennis van de markt. Kijk bijvoorbeeld naar de verkoopcijfers van een A2-racer of een Red Cat, daar kunnen een hoop andere bedrijven nog wat van leren. Het komt er uiteindelijk op neer dat je een aansprekend product voor een betaalbaar en redelijk bedrag weet aan te bieden. Kosten de meeste doorsnee games tu en de 45 en 50 euro kosten, de titels van Davilex gaan meestal voor een bedrag tu en de 20 en 30 over de toonbank. Dit vind ik dan ook een mooie balans. Je weet dat je spel niet de absolute top is, dus pretendeer je ook geen top ontwikkelaar te zijn en dat komt tot uiting in de prijs. Een win-win situatie, want het publiek dat deze games kan waarderen hoeft de hoofdprijs niet te betalen en Davilex haalt een mooie omzet.

Nu ben ik geen digitale kruisridder die het geloof van Davilex wil verdedigen of verspreiden, het gaat me er meer om dat Davilex dit al jaren doet, maar veel andere Nederlandse ontwikkelaars er nog steeds geen kaas van hebben gegeten. Als we Davilex noemen, mogen we ook Triumph Studios, dat met Age of Wonders groot succes wist te boeken, niet vergeten. Het is echter al lange tijd stil aan het Nederlandsche gamefront, maar onlangs vond er enige beweging plaats. Zo is er het Haagse Khaeon dat met hun Alpha Black Zero de markt probeerde te veroveren en hebben we ook nog het in Amsterdam gevestigde Guerrilla dat voor Nam '67 de Vietnam oorlog uit de kast haalde.

Het is geen verra ing dat beide games shooters zijn. Shooters, zowel first- als third-person, zijn al jaren een van de populairste genres. De concurrentie is echter moordend en je moet als ontwikkelaar op de juiste manier het grote publiek weten aan te spreken, anders kiezen ze voor een ander product. Een manier om dit te doen is voor een lagere prijs te kiezen. Staat de doorsnee gamer in de winkel en kan hij uit tig DVD doosjes kiezen die allemaal 49,95 kosten, dan heeft een titel van 34,95 in ieder geval iets voor op de rest. Een andere optie is om gewoon een goed spel neer te zetten dat lovende kritieken krijgt, dit is echter voor de meeste Nederlandse ontwikkelaars een situatie waar alleen van gedroomd kan worden. Wat ook nog eens wil helpen is een gigantisch media offensief te lanceren, waarbij bladen, magazines, tv en radio plat worden gebombardeerd met advertenties om zo je titel in de aandacht te brengen.

Het is een bekend gezegde dat je lopen met vallen en opstaan leert. Iets dat lijkt te gaan gelden voor Guerilla. Nam '67 was, zeker op de PC, gewoon een slechte game. De kritieken, waarbij zelfs het rijtje 2,3,4,5,6,7 gehaald werd, waren over het algemeen allesbehalve positief. Guerilla lijkt echter meer in huis te hebben dan het afleveren van een halfgare shooter. Hun PS2 shooter Killzone moet namelijk zeer hoge ogen gaan gooien en wordt zelfs al de Halo voor de PS2 genoemd. De toekomst ziet er dan ook, ondanks deze mi er, zonnig uit.

Iets dat niet van Khaeon gezegd kan worden. Met genoeg manieren en met verschillende succesvolle voorbeelden van eigen bodem, zoals Davilex en Triumph Studios, zou je toch zeggen dat het neerzetten van een goede of succesvolle titel (twee heel verschillende dingen) toch een haalbaar doel moet zijn. Een doel dat Khaeon voorlopig niet lijkt te halen. Het is al zeer gewaagd om, in een tijd van Doom 3, Half-Life 2 en Far Cry, een titel te ontwikkelen die van de Serious Sam engine gebruikt maakt. Graphics zijn echter niet alles, maar als we alle recensies van Alpha Black Zero bekijken dan blijkt dat het spel ook op het gameplay gebied zeer ernstig tekort schiet en vol fouten zit. Het is in feite een budgetbaktitel, niks mis mee, want er zijn genoeg bedrijven die door het ontwikkelen van budgetbakgames de nodige centjes voor de aandeelhouders weten binnen te brengen. Als je echter ook nog het lef hebt om een product als Alpha Black Zero (De Zero in de titel is wel erg toepa elijk) voor 49,95 aan te bieden, dan heb je echt helemaal geen flauw benul waar je mee bezig bent en pretendeer je iets te zijn dat je niet bent. Het is te hopen dat onze Haagse vrienden voor de volgende titel hun ogen open doen en om zich heen gaan kijken hoe het wel moet, anders kunnen we over een aantal maanden niet alleen Alpha Black Zero, maar ook Khaeon uit de budgetbak vi en.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou