Zoek maar een andere website voor je dagelijkse porite gamenieuws, reviews en flamewars, want per 1 augustus veranderen we van doelgroep. Uit een onlangs gepubliceerd onderzoek blijkt namelijk dat huisvrouwen en andere vrouwen op leeftijd tot de nieuwe generatie online gamers behoren. Truus en Tina hebben het sherry uurje klaarblijkelijk voor een potje webdarts op spelpunt.nl ingeruild.

Niets mis mee, want hoe meer zielen online des te beter. Het heeft echter ook nadelen, althans, voor de standaard groep gamers. Naast het feit dat je moeder je PC in beslag kan nemen zullen ook allerlei partijen zich op deze doelgroep gaan richten. Wat dacht je van de nieuwe EA Line up voor volgend jaar: Patience 2005, Hearts 2005 en niet te vergeten Web Darts Deluxe Special Edition 2.

Je kunt ontwikkelaars die deze overstap maken ook geen ongelijk geven. Wie wil er nu een doelgroep die bestaat uit jongetjes van tussen de 13 en 20 jaar, die amper wat te besteden hebben, kopieren als het hun uitkomt en net zo loyaal zijn als een vlieg die ziet dat er verderop een grotere stronthoop op hem te wachten staat?

Naast het feit dat de digitale huisvrouw van de 21ste eeuw genoeg geld heeft te besteden, heeft ze ook voldoende tijd, de ideale combinatie. De online casino's en websites waar je webgames kunt spelen schieten dan ook als paddestoelen uit de grond. Het grote voordeel van deze games is dat ze toegankelijk zijn, je kunt ze op elk systeem spelen, ze zijn goedkoop om te ontwikkelen, ze zijn verslavend en vaak erg sociaal. Bij een website als spelpunt.nl wordt er behoorlijk wat afgechat in de speelrooms en fora. Tevens zijn de gebruikers ook een stuk loyaler dan de doorsnee hardcore gamer. De massa mensen die in deze doelgroep valt is ook niet vies om af en toe wat geld aan het spelen uit te geven, terwijl de meeste gamers het zelfs vertikken om voor het huren van een gameserver geld te betalen.

Zoals je kunt zien bieden webgames enorm veel voordelen voor een ontwikkelaar, uitgever en exploitanten, iets wat de hardcore gameindustrie nog niet lijkt te beseffen. Toch kunnen ook zij niet ontkennen dat het ontwikkelen van een spel vol risico's is. Grote games kosten vaak miljoenen om te ontwikkelen en het is maar de vraag of ze in de smaak vallen bij het altijd kritische gamepubliek en goed zullen verkopen. Met twee of drie "floppers" is het voor de meeste ontwikkelaars over, gedaan en kan men de toko sluiten. Je kunt dan ook beter laag inzetten, door een goedkope webgame te ontwikkelen, om later, via allerlei abonnementen en extra's, hoog te scoren.

Als straks de meerderheid van de ontwikkelaars overgaat op de webcards, darts en andere kaartgames, kan ook de rest van de industrie niet achterblijven. Webgames magazines, Webgames gamesites, waar je het laatste nieuws kunt lezen zoals "Webdarts krijgt andere achtergrond" en "86-jarige wint webpool" en natuurlijk allerlei evenementen. Wat denk je van Codemasters Cardzone, waar 1700 huisvrouwen en oudjes in hun caravan bij elkaar komen om 11 dagen lang webgames te spelen. Genietend onder de zon van hun sherry, keuvelend over de beste plek om je boodschappen te doen en natuurlijk even een digitaal kaartje te leggen.

De huisvrouwen komen eraan! Wij zijn er van huisvrouwgamer.nl klaar voor, jullie hopelijk ook...