En nu Drake’s Deception. Hoe goed gaat die game worden?! Naughty Dog heeft zich op de kaart gezet met Uncharted 2. Kunnen ze hun opmars naar de top doorzetten? Hoeveel grafisch geweld kan een console verdragen? Of beter: hoeveel kan ‘de normale man’ verdragen?! De man die vroeger wenste dat hij Indiana Jones was. De man die Lara Croft heeft zien opgroeien van klein parmantig meisje naar een wulpse vrouw en opkeek naar mannen als John McClane, Rutger Hauer en Chuck Norris. Kunnen die helden tippen aan Nathan Drake? Zetten wij onze idolen opzij voor deze computergeanimeerde archeologische held? Ik zeg volmondig ‘ja’.

Ja, wij willen weten hoe het voelt om Nathan Drake te zijn. Hij heeft onze hulp nodig. Hij kan het niet alleen. Met de controller in onze handen banen we ons een weg in de hectische wereld van Uncharted 3. Zet een flink glas water naast je neer, want het verhaal begint in de zinderende hitte van de Arabische zandvlaktes. Je komt bij bewustzijn, half begraven in het droge zand van de woestijn. Je knippert met je ogen en voelt dat je lippen zijn verbrand (dit is het moment om een slok te nemen van het glas water dat je zojuist verstandig hebt neergezet). Met moeite kom je overeind, maar je ziet geen hand voor ogen. Het zand waait als een dik gordijn om je heen. Je worstelt je een weg door de scherpe zandkorrels die om je oren vliegen. Ineens valt de wind weg en besef je je dat de wind afkomstig is van een in brand gevlogen vliegtuigmotor. De regie neemt het over en het camerastandpunt strekt zich uit zodat duidelijk wordt dat Nathan Drake is ontsnapt aan een vliegtuigcrash van beangstigend formaat. En je weet dat je aan het begin staat van een overweldigende en spectaculaire ervaring.

Het enige wat ik tot nu toe heb gezien van Uncharted 3 is een twee minuten durende trailer maar mijn gedachten gaan er klaarblijkelijk alweer mee aan de loop. Wat ik goed vind aan deze reeks is dat Naughty Dog heeft gekozen voor acteurs die een goeie voice-acting ten tonele kunnen brengen. De nerveuze lachjes en opmerkingen die Drake af en toe uitkraamt zijn soms briljant geplaatst. En, wat we gelukkig steeds meer terug zien in games, de interactieve achtergronden. Er gebeurt steeds meer in de wereld waarin wij spelen. Dit maakt de beleving van games nog intenser. Dit mag naar mijn mening ook meer in multiplayermodi worden gedaan. Online is het af en toe nog erg statisch. Voor deze game heeft Naughty Dog ook weer een multiplayer aangekondigd. Ze willen concurreren met de huidige vedettes van de multiplayer. Een vrijpostige uitspraak. Maar ik moet wel zeggen dat ik aangenaam verrast was door de online opties van Uncharted 2. Ze hadden het spelletje toen al redelijk goed door. Mijn interesse is gewekt. Maar deze game komt sowieso in mijn collectie. De singleplayer moet extreem goed worden. Dat alleen is het al waard.


Over de auteur: Gewoon Gamer is Auke van Leersum (31), de huiscolumnist van Gamer.nl. Terwijl gastcolumnisten vanuit hun positie in de industrie naar aan games gerelateerde onderwerpen kijken, ziet Auke alles vanuit één perspectief: de enthousiaste gamer. Dat is hij namelijk. Elke dinsdag snijdt hij een nieuw onderwerp aan.