Gewoon Gamer: Hoe hype je een game? | Gamer.nl

Gewoon Gamer: Hoe hype je een game? | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Recentelijk heeft de muziek van een game (Civilization IV) voor het eerst zelfs een Grammy gewonnen. Dit zegt veel over hoe ontwikkelaars tegenwoordig nadenken over de muziekkeuze. En niet alleen in de game zelf, maar ook bij het uitbrengen van de trailers. Er wordt steeds meer aandacht besteed aan de demo's en trailers van games. Dit geldt natuurlijk als visitekaartje voor de daadwerkelijke game dus dit moet op en top van je scherm spatten en uit je speakers knallen. Ik vond zelf erg goed; synchroon op de beats knallen de explosies van het scherm. Het nummer wat ze hier gebruiken is Barra Barra van Rachid Taha. Rock en raps ontmoeten elkaar in harmonie, wat me sterk doet denken aan de muziek van het album Judgment Night. Een ander goed voorbeeld is de . Hier gebruiken ze een opgepimpte kla ieke versie van Lacrimosa van Mozart. In dit geval was het niet zozeer de muziek die het 'm deed maar meer de slowmotion playback van de explosie in Croft Manor. Dit vond ik briljant gemaakt. Voor trailers wordt vaak gebruik gemaakt van bestaande nummers. Dit pakt in veel gevallen perfect uit. In de speelt het nummer Mad World van Gary Jules een grote rol. Fantastisch. En hoe ingenieus is het om bij de een kla ieke wals te gebruiken? Het wordt bijna poëtisch hoe de soldaten als poppen door de vlucht vliegen.

De details die ze in de trailers van tegenwoordig stoppen zijn van hoge kla e. Kijk bijvoorbeeld naar L.A. Noire, Starcraft II en Deus Ex: Human Revolution. De anticipatie die ze hiermee creëren word alsmaar groter. Deze week zag ik een waar Kratos (uit God of War) op het laatst Scorpion te grazen lijkt te nemen. Ik ben geen die-hard Mortal Kombat-fan, maar dit wekt toch mijn intere e. Over anticipatie gesproken: via een link op een van mijn socialmediakanalen zag ik een trailer van Dead Island. In één woord: subliem! De mensen die dit in elkaar hebben gezet lijken wel filmmakers. Denk nog even aan de trailers van A a in’s Creed II en Splinter Cell: Conviction. Dit lijken ook wel preludes voor films in plaats van games.

De gamesindustrie staat momenteel op ongeveer gelijke hoogte als de filmindustrie, of mi chien nog wel hoger. Acteurs en actrices lenen hun stem maar al te graag aan games. Ik denk aan Sam Worthington in Black Ops, Andy Serkis in Enslaved en Jack Black in Brütal Legend. Brütal Legend is een perfect voorbeeld van hoeveel invloed muziek en voice acting kan hebben op een game. Ik vond deze game niet echt vernieuwend maar door de heerlijke rock en funny-guy Jack Black heeft het me toch zeer vermaakt.

De juiste muziek en juiste voice acting kan een spel maken of breken. Ik vind een goede verhaallijn met bijpa ende goede muziek erg belangrijk in een game. En als het dan ook nog door een knaller van een acteur wordt ingesproken, ben ik een blij man.


Over de auteur: Gewoon Gamer is Auke van Leersum (31), de huiscolumnist van Gamer.nl. Terwijl gastcolumnisten vanuit hun positie in de industrie naar aan games gerelateerde onderwerpen kijken, ziet Auke alles vanuit één perspectief: de enthousiaste gamer. Dat is hij namelijk. Elke dinsdag snijdt hij een nieuw onderwerp aan.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou