Jurassic Park heeft voor mij een speciale betekenis. Het is de eerste film die ik in de bioscoop heb gezien. Wat was ik overdonderd zeg. Het licht dimt en de zaal wordt stil. Eerste scène: een dino sleurt een lokale eilandbewoner aan zijn voeten een kooi in en scheurt hem aan stukken. Oké, de toon is gezet. Ik zit bevend in mijn stoel, maar kan tegelijkertijd niet wachten tot de rest van de film begint. De volgende scène die ik mij nog goed herinner is dat onze semi-held Robert Muldoon afgetroefd wordt door een groep velociraptors. Dit personage was de uit de kluiten gewassen boswachter van het park. Naar mijn idee de voorganger van The Crocodile Hunter: Steve Irwin. Zijn uniform komt namelijk in detail overeen met wat Steve altijd heeft gedragen wanneer hij de reptielen in Australië aan het vangen was. Een toevalligheid…? Ik denk het niet. Maar goed, dit even terzijde. Want wat gebeurde er met onze boswachter: in zijn achtervolging op een velociraptor wordt hij in de val gelokt door diens kompanen die hem aan weerskanten vanuit de struiken bespringen. Knap staaltje intelligent roofdiergedrag, zou Steve Irwin hebben gezegd.
Mijn eerste ervaring met een dinosaurus in een game was de T-Rex in Tomb Raider. Toen Lara Croft nog uit driehoeken bestond in plaats van rondingen. Totaal onvoorbereid op wat er zou gaan komen, loop ik de jungle in totdat er angstaanjagende muziek begint. In de verte komt de T-Rex op me af denderen en ik weet van gekkigheid niet hoe snel ik weg moet komen. Intense scène. In Turok komen we weer in aanraking met dinosaurussen. Ditmaal ben ik niet zo bang uitgevallen en schiet met mijn shotgun zelfverzekerd om me heen.
Er zitten nog wel een paar redelijke games tussen mijn herinneringen, maar bij deze twee heb ik de leukste en misschien wel engste ervaring gehad. Ik hoop dat ze bij ontwikkelaar Telltale Games goed hebben gekeken naar de sfeer van deze games. En ik hoop dat ze het goede van de film in deze game kunnen stoppen. De intensiteit, zelfverzekerdheid en het heroïsme van de personages. De bloedstollende verhaallijn. Het machtige, bulderende geluid van de T-Rex. De doordringende muziek van componist John Williams. En natuurlijk moet de gameplay lekker aanvoelen. Dat is nog wel het belangrijkst. Ik weet niet of ze gaan voor een open wereld, maar dan zou de gameplay van Far Cry, naar mijn mening, wel passend zijn. Games gebaseerd op films pakken vaak niet zo goed uit en als ik iets niet wil, dan is het dat mijn jeugdherinneringen naar de Filistijnen worden geholpen. Maar deze jongens maken ook de Back to the Future-games, dus ze hebben er zeker ervaring mee. Ik heb er een voorzichtig vertrouwen in dat zij dit klusje kunnen klaren. De dino’s komen opnieuw terug.
Over de auteur: Gewoon Gamer is Auke van Leersum (31), de huiscolumnist van Gamer.nl. Terwijl gastcolumnisten vanuit hun positie in de industrie naar aan games gerelateerde onderwerpen kijken, ziet Auke alles vanuit één perspectief: de enthousiaste gamer. Dat is hij namelijk. Elke dinsdag snijdt hij een nieuw onderwerp aan.
Reacties op: Gewoon Gamer: De dino's komen terug
Baukereg
MichelMusters
Nemisis2003
Als je kijkt naar het track record van Tell-Tale games; Sam & Max, Monkey Island, Wallace & Grommit, vraag ik mij af of ze echt een spannende, sfeervolle Jurassic Park game neer kunnen zetten.
De prijsstelling van 34,99, 29,99 als je pre-ordered vind ik ook niet erg hoopgevend. Topgames worden online nog altijd voor 50 tot 60 euro aangeboden. De prijzen in de winkels vallen soms lager uit. Als ontwikkelaar al een prijs van 34,99 aan te geven vindt ik weinig hoopvol.
Ik ben bang van je jeugdherinneringen lelijk verstoord gaan worden. Kijk eens naar de trailer. De T-Rex is niet erg overtuigend in mijn ogen en het geluid klopt niet eens helemaal met de film. Jammer, jammer… En dino's met lichtgevende ogen? LOL, zat ook in geen van de films.
Ik kreeg een beetje een deja-vu gevoel met de game van de serie Lost. Daar had ook zo iets moois uit kunnen komen, maar het resultaat was huilen met de pet op. De gameplay was oersaai.
Bij het zien van de trailer keek ik dus ook meteen of tell-tale ook gewerkt had aan de Lost game, maar dat schijnt toch niet zo te zijn. Het zal mij benieuwen wat uiteindelijk het resultaat gaat zijn, maar ik vrees dat het de film geen eer aan zal doen.
Primate Ryan
Dinosaurussen in een adventure-achtige opzet doet waarschijnlijk toch wel afbreuk aan de spanning en het potentieel die de beesten brengen en ik vind het zo op het eerste gezicht niet de meest geschikte franchise voor Telltale.
Edwin1984
patfix
patfix
Dante010
Dat was sowieso trouwens een toffe game!
www.gamesgratisthuis.nl
Joooooop
Joooooop
Baukereg
MurderOne
enz007
Dino's zijn cool. Kom maar op.
En kent iemand die techdemo op diezelfde PSX nog: http://www.youtube.com/watch?v=NkEVKzZNQDY Best indrukwekkend voor 1994.
ems
Vichan
Die Manta Ray demo vond ik persoonlijk veel cooler, soms haal ik mn PSX van mijn zolder en dan bekijk ik die demo's urenlang in de hoop dat ik Steve Irwin zie, tot nu toe nog niks gezien..
Vichan
…Fuck it, waarom maken ze geen vervolg op Kung Fu Chaos? :(
Hellenvuur
alphatrion
Op de Resident evil engine, precies zoals vroeger.