Afgelopen weekend werd Battlefield 3 verkozen door de bezoekers van Firstlook 2011 als beste game van de show. Geen verrassende keuze, want Battlefield 3 heeft de wind mee.

De pers (s)preekt al maanden over Battlefield 3 alsof het de Heilige Graal betreft en de mondige gamer op internet papegaait graag na. Tezamen met het enthousiasme voor Battlefield 3 gaat veelal een antihouding gepaard richting Call of Duty: Modern Warfare 3. Alsof het een niet zonder het ander kan.

Ondergetekende viel van zijn stoel toen hij voor het eerst de PC-beelden van Battlefield 3 zag. Ik heb mijn enthousiasme voor de shooter van DICE eveneens niet onder stoelen of banken gestoken. Echter, het enthousiasme voor Battlefield 3 snap ik, de haat jegens Call of Duty niet. Althans, grotendeels niet.

Call of Duty heeft vorig jaar veel krediet verspeeld met Black Ops in het PlayStation 3- en PC-kamp. Bij release waren de online matches voor die platformen rampzalig. Dat was een spuug in het gezicht van je trouwe fan die op dag één van release 60 zuurverdiende euro’s neerlegt en dan logischerwijs een goed werkende game verwacht. We weten allemaal dat Black Ops op dag één, en op dag twee en op dag drie etc. etc. allesbehalve goed online functioneerde voor PlayStation 3 en PC. Een zeer kwalijke zaak waar Activision en Infinity Ward en Sledgehammer Games en Raven Software, en weet ik veel welke geheime studio’s in India en China nog meer aan Modern Warfare 3 werken, hopelijk een les uit hebben geleerd.


Call of Duty: Black Ops

De huidige cijfers laten echter zien dat ondanks alle tumult rond Black Ops de franchise springlevend - en verreweg de populairste Call of Duty uit de reeks is. Waar wij, de media en gamers op fora, ons met zijn allen dus vreselijk druk over maken, daar heeft de jan-met-de-pet blijkbaar geen boodschap aan. Even wat duizelingwekkende getallen:

•    Call of Duty: Black Ops spelers hebben gezamenlijk meer dan 2,6 miljard (!) uur online gespeeld op Xbox Live en PSN sinds de release van de game. Dat komt neer op 298000 jaar gamen in minder dan 12 maanden;
•    Meer dan 30 miljoen mensen hebben het afgelopen jaar Call of Duty online gespeeld;
•     Gemiddeld spelen meer dan 19 miljoen mensen iedere maand Call of Duty online, en meer dan 6,5 miljoen spelen CoD iedere dag online;
•    Voor de CoD-serie zijn er meer dan 38 miljoen DLC downloads genoteerd;
•    Voor Call of Duty: Black Ops alleen al zijn er meer dan 18 miljoen mappacks gedownload in de eerste 8 maanden na de lancering van de First Strike map pack.

Cal of Duty is dan ook allang de hype voorbij. Waar Battlefield 3 de joelende kritieken, de hosanna previews en de game of the show–awards nog keihard nodig heeft, kan Call of Duty bogen op tientallen miljoenen fans die, net als bij een nieuw FIFA- of Madden-deel, Modern Warfare 3 blind gaan aanschaffen. Dat betekent niet dat Activision op de lauweren kan gaan rusten. Er zullen zeker gamers zijn die dit jaar voor BF 3 kiezen ten koste van Modern Warfare 3. Electronic Arts zal dan ook een aanzienlijke piece of the pie van Activision afsnoepen, maar ik denk niet dat Kotick en co. spoedberaad zullen beleggen na 8 november.

Wel is 2011 een overgangsjaar. De techniek achter Call of Duty (de engine) vertoont scheurtjes en is aan vernieuwing toe. Wat ik tot nu toe gespeeld en gezien heb op het CoD XP weekend - waar Gamer.nl hoofdredacteur Michel ook vertoefde en waar de samenwerking tussen mij en Gamer.nl bezegeld werd – wordt MW 3 desondanks gewoon weer een beest van een (multiplayer)shooter die nuanceert, specialiseert en consolideert, maar niet revolutioneert. Voor nu is dat prima, maar in 2012 zal Treyarch op zijn beurt flink aan de bak moeten om én flink te vernieuwen én tegelijkertijd het online imago op te poetsen. Of dat gaat lukken is nog maar hoogst onzeker. Voor nu gaat Modern Warfare 3 gewoon dit najaar weer records breken en zullen de miljoenen verkopen en miljoenen spelers zich aandienen. Zoveel is wel zeker...


Over de auteur: Jan Meijroos is al meer dan vijftien jaar redacteur bij Power Unlimited, het grootste maandelijkse gametijdschrift van de Benelux. Daarnaast schrijft hij onder andere voor de Metro en Veronica Magazine. Volg Jan op Twitter via @janmeijroos