Column

Een lagere moeilijkheidsgraad verpest helemaal niks

Je mening is te makkelijk

Geschreven door Marcel Vroegrijk op
De release van roguelike Returnal deed vorige week aardig wat stof opwaaien. Zelfs na een grote update op dag één, die wat van de scherpe randjes eraf haalde, blijft Housemarque’s nieuwste game behoorlijk pittig. En dus laaide de discussie rondom moeilijkheidsgraden weer eens op. Althans… mag het nog een discussie heten wanneer er een goede mening is en een foute?

De hoeveelheid aandacht voor Returnal komt niet uit de lucht vallen. Het spel lanceerde in een luwte. Er komen dit jaar sowieso niet zoveel grote games uit, maar een nog kleiner deel daarvan verschijnt exclusief voor de nieuwe generatie spelcomputers. Voor PlayStation 5-bezitters is Returnal daarom de facto dé PS5-game van het moment. Daardoor spreekt het spel ineens een grotere en vooral bredere doelgroep aan. Niet al die mensen zitten te wachten op zo’n meedogenloze moeilijkheidsgraad.

Returnal policy

Dat vermoeden wordt bevestigd als je de comments doorspit onder talrijke speelsessies en tipvideo’s op YouTube. Nu moet je daar nooit te veel gewicht aan hangen, maar toch zijn al die verbaasde en soms zelfs verbouwereerde reacties veelzeggend. Returnal is bovengemiddeld moeilijk en dat schrikt sommige mensen dusdanig af dat ze de game niet meer verder willen spelen, of niet eens durven te kopen.

Ook in reviews kwam de pittige moeilijkheidsgraad regelmatig ter sprake, zo ook in de mijne. Hierin pleitte ik al voor een beter savesysteem, zodat spelers niet aangewezen zijn op de rustmodus van de PS5 om hun voortgang in het spel te bewaren. Er mogen van mij nog wel meer toegankelijkheidsopties toegevoegd worden, want Returnal sluit met zijn huidige opzet best een hoop mensen uit.

Beerput

Als je het onderwerp moeilijkheidsgraad aansnijdt, weet je dat je een beerput opentrekt. Het zal niet lang duren of er verschijnt onder deze column een reactie van iemand die zegt dat een game als Returnal bedoeld is om moeilijk te zijn. Dat dit onlosmakelijk verbonden is met de lol die je aan zo’n spel beleeft. Dat een lagere moeilijkheidsgraad die zorgvuldig gecreëerde uitdaging om zeep helpt - en daarmee ook het spelplezier verpest.

Tegen die persoon wil ik graag het volgende zeggen: je mening klopt van geen kanten. Als je oprecht denkt dat verschillende (en daarmee ook lagere) moeilijkheidsgraden de uitdaging uit een spel halen, dan vraag ik me af of je het principe van uitdaging wel begrijpt. Besef dat moeilijk of makkelijk subjectieve begrippen zijn.

Ik heb overigens niets tegen spellen die bewust uitdagend zijn of daar zelfs hun speerpunt van maken. Integendeel: ik zweer bij de vaak meedogenloze gameplay van een Dark Souls, Bloodborne of Sekiro. En ik kan niet wachten om ook door Elden Ring weer genadeloos afgestraft te worden. Maar dat ben ík.

Precies goed genoeg

Mijn speelvaardigheden sluiten aardig aan bij wat er nodig is om dit soort games tot de aftiteling uit te zingen. Voor mij is de uitdaging dus precies goed. Een hoop andere mensen staan voor een veel moeilijkere opgave. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Het idee van dit soort games is juist dat spelers collectief tegen dezelfde uitdagingen aanlopen en moeten leren om die te overwinnen. Dat werkt alleen als die uitdaging is afgesteld op hoe ‘goed’ je bent in gamen.

Anders gezegd: spellen als Returnal of Sekiro hebben wel degelijk verschillende moeilijkheidsgraden. Je ziet ze alleen niet. Voor de doorgewinterde gamer staan deze games op ‘hard’, voor minder ervaren spelers al op ‘very hard’. Mensen die om wat voor reden dan ook niet in staat zijn om razendsnel verschillende knoppen in te drukken, op precies de goede momenten en in de juiste volgorde, spelen standaard op ’impossible’. Kom dus niet aanzetten met de notie dat dit soort uitdagende spellen verpest zouden worden door de toevoeging van moeilijkheidsgraden. Dat zeg je alleen maar omdat de hoeveelheid uitdaging voor jou toevallig wel prettig is.

Doe niet zo moeilijk

Dat brengt me terug bij mijn punt: tegen de toevoeging zijn van moeilijkheidsgraden of andere opties die een spel toegankelijker maken, is echt zeldzaam elitair.

Toegegeven: ergens snap ik de weerstand wel. Het kan erg aanlokkelijk zijn om de moeilijkheidsgraad terug te schroeven als het even niet wil lukken. Het overwinnen van een ogenschijnlijk onmogelijke uitdaging komt met een zekere ontlading. Die krijg je mogelijk niet als je de moeilijkheidsgraad van de game voor die tijd al handmatig naar beneden hebt bijgesteld. Maar bedenk goed wat voor persoon je bent als je liever miljoenen mensen het plezier van een game ontzegt, dan dat je geconfronteerd wordt met de optie om het eventueel makkelijker voor jezelf te maken. Een optie die je niet eens hoeft te selecteren.

Wees beter

Als je zo per se zo wilt zijn, dan weet ik het ook niet meer. Ik vind het nogal makkelijk gedacht. Doe beter je best. Daag jezelf eens uit om verder te denken dan je eigen belevingswereld. Uitdaging is subjectief. Verschillende moeilijkheidsgraden en andere toegankelijkheidsopties zorgen er juist voor dat meer mensen hun sweet spot kunnen vinden. Als jij de jouwe hebt gevonden: gefeliciteerd, geniet ervan! Maar sta het spelplezier van anderen niet in de weg.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoogtepunten: Screenshots nieuwe Battlefield gelekt Vind al gamend je toekomstige baan
101

Reacties op: Een lagere moeilijkheidsgraad verpest helemaal niks

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • jan.vinck

    • 25 mei 2021 20:53
    @ErikNus Jouw vrouw is minder goed, of ze wil niet zoveel tijd in een game stoppen om goed te worden, zoals jij dat wel wil?

    Ik heb persoonlijk geen zin in "git gud". Heb een vol leven, en geen tijd of zin om de hele dag achter de PC the hangen. Dark Souls is dan ook niet mijn game hoewel het een fantastische dark fantasy setting vind. Maar ik ga geen uren lopen hakken op dezelfde baas.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Hellspawn

    • 8 mei 2021 10:24
    Op zich een goed verhaal, hier en daar wel wat scherp. Dat kan bepaalde reacties oproepen. Maar goed. Ik speel al jaren games en ben bijna 60 jaar oud. Ik merk dat mijn reactiesnelheid iets minder is geworden in de loop der jaren. Misschien is het maar een fractie van een seconde, maar toch. Dat is net genoeg om soms (of vaak) net te laat te zijn in reactiegerichte games. Dus ik ben blij dat er in de meeste spellen een gemakkelijker moeilijkheidsgraad aanwezig is.

    Ik vind het heel erg jammer dat ik bijvoorbeeld geen soulsborne games e.a. kan spelen. Misschien ben ik er sowieso niet goed in, maar Dark Souls, daar waag ik me niet aan. Ik heb ooit Sekiro uitgeprobeerd, maar dat spel heb ik teleurgesteld teruggebracht naar de gameshop. Ik vond het een machtig mooie game, maar voor mij ondoenlijk. Ben urenlang bezig geweest om enkele meters verder te komen, bij wijze van spreken.

    Ik heb groot respect voor ontwikkelaars die moeilijke of te moeilijke games maken, maar wat ik niet begrijp, is waarom er geen easy mode in kan? Wat is het probleem daarvan? Mensen die een hoge of bijna ondoenlijke moeilijkheidsgraad willen spelen, kunnen dit eigenlijk altijd wel. Als gameontwikkelaar jaag je dus bewust mensen weg van je games, als je de easy mode, of zelfs de very easy mode er helemaal uit laat. Zeker in spellen die zo moeilijk zijn, dat er maar een bepaald select publiek gebruik van kan maken.

    Maar goed, dat is mijn mening. Ik vind het gewoon heel erg jammer dat ik deze fantastische games niet kan spelen via een easy of very easy modus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 8 mei 2021 21:04
    @Hellspawn ik denk dat het daarom zo belangrijk is om games zo toegankelijk mogelijk te maken, moeilijkheidsgraad is daar, vind ik, een onderdeel van. In het geval van Dark Souls kan je gewoon aangeven wat de klassieke difficulty is en extra (makkelijkere en moeilijkere) opties toevoegen. Daarmee kunnen jij, en vele anderen, ongeacht de leeftijd, game-ervaring of beperking, alle spellen ervaren. Misschien niet zoals door de developers origineel bedoelt, maar dat maakt toch niks uit?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 8 mei 2021 10:40
    Helemaal mee eens.


    Ik speel games voornamelijk om plezier te hebben. Niet om gemarteld te worden dus ik ga als de mogelijkheid er is voor medium of zelfs easy difficulty. De makkelijkere moeilijkheidsgraad heeft in ieder geval nog nooit mijn ervaring verpest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • GekkeHenkie

    • 8 mei 2021 11:15
    @coola verbaast mij niks

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Akira

    • 8 mei 2021 11:03
    Ik blijf dit een lastig punt vinden. Toen ik met mijn ex Hollow Knight speelde hadden we het ook vaak over dit punt. Zij vond het een geweldig spel, maar wilde het graag iets makkelijker hebben. Ik vond de moeilijkheidsgraad goed bij het spel aansluiten.
    Maar ik begreep haar punt wel. Ze vond de sfeer geweldig, maar kon op een gegeven moment gewoon niet meer verder spelen en daar baalde ze enorm van.

    Ik sla Returnal waarschijnlijk over, want voor 70/80 euro ga ik de gok niet eens wagen.
    Als hij wat goedkoper is, wil ik het nog wel eens proberen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Dokter Caspari

    • 8 mei 2021 11:06
    In principe is er niets mis mee om moeilijkheidsgraden toe te voegen aan games. Zo kan iedereen in principe een game spelen op zijn of haar eigen wijze, en biedt een game dus voor iedereen de uitdaging die hij of zij zoekt. Ik heb daar werkelijk niets op tegen.

    en toch….

    Pittige games zou je haast kunnen bestempelen als een genre op zich 'deze games speel je wanneer je op zoek bent naar een uitdaging', je speelt immers ook geen farming simulator als je geen affiniteit met de argrarische sector hebt. Er zijn wel degelijk games die je verpest door ze te voorzien van een moeilijkheidsgraad. Neem nu Celeste, die game gaat over het overwinnen van een depressie. De moeilijkheidsgraad staat symbool voor een pittige strijd. Had je Celeste de optie geboden om op easy of super easy te spelen, dan had de game niet langer dezelfde impact gehad. Een groot deel van wat het probeerde duidelijk te maken ; het overwinnen van een depressie is geen eitje, zou dan verloren gaan. Maar ook het geniale level-design zou nooit het niveau bereikt hebben dat het nu heeft wanneer je deze toegankelijker had moeten houden (Celeste is namelijk moeilijk door haar level-design, dit moet dan op de schop, geen simpele tweak).

    Maar ook Dark Souls is een game-serie die juist bekend geworden is omdat deze zo onvergefelijk is. Ik geloof nooit dat deze games dezelfde populariteit hadden gekend wanneer deze verschillende moeilijkheidsgraden zouden bezitten. Het uitspelen van dit soort games geeft een gevoel van prestatie, zou je moeilijkheidsgraden toevoegen dan is dit gevoel praktisch weg ; iedereen kan deze game nu uitspelen. Je moet bereid zijn om goed te worden in dit soort games, aan je bek te gaan en weer op te krabbelen (x 500). Deze investering hoort bij deze type games, hou je daar niet van dan is deze game simpelweg niet voor jou.

    Kortgezegd ; moeilijkheidsgraden toevoegen vind ik echt geen probleem, want makkelijke games kunnen hierdoor moeilijk worden en vice versa. Dit kan niet alleen voor de minder ervaren maar ook voor de ervaren gamer die op zoek is naar uitdaging een pluspunt zijn. Zo had ik graag gezien dat Pokémon Sword en Shield een hard-mode hadden gekregen, de simpele en niet uitdagende gameplay schrikt mij nu af.

    Een ander verhaal wordt het wanneer een pittige moeilijkheidsgraad onderdeel is van de ervaring, en dit de game grotendeels maakt wat het is en hoort te zijn. Dark Souls hoort pittig te zijn ; je hoort animaties van vijanden te bestuderen, je hoort tactieken bij bepaalde situaties te bedenken en je hoort door te zetten om uiteindelijk als winnaar uit de bus te komen. Celeste ; je hoort het moeilijk te hebben, je zit verdomme in een depressie. Dat is geen makkie, maak het dus ook geen makkie. Hiermee verpest je wel degelijk bepaalde games, want je haalt het gevoel van prestatie weg.

    ff over je column: Je praat nogal met een bepaald toontje. Mensen die anders denken dan jij worden even goed de les gelezen, en je zet een andere mening rond moeilijkheidsgraden neer als feitelijk onjuist. Dit is niet helemaal waar en laat jou zelfs een beetje hypocriet overkomen; 'Jullie moeten breder leren kijken en denken, maar ik hoef dat niet want mijn mening is superieur'. Je hebt een mening, dit is prima, maar andere mensen hebben dit ook. Jij hebt een onderbouwing voor jouw mening, en zij voor die van hen. Live and let live.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 8 mei 2021 11:11
    @Dokter Caspari

    Live and let live.


    Als meer mensen dat hier eens zouden zeggen eh

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Dokter Caspari

    • 8 mei 2021 11:58
    @coola

    Klopt helemaal Meta. Niet alleen hier ;) Ik vind dat mensen op deze wereld sowieso wel wat meer van elkaar mogen gaan verdragen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 8 mei 2021 12:16
    @Dokter Caspari

    Eens. En wat ook wel eens minder mag is mensen aanspreken op wat ze 2 of 10 jaar geleden hebben gezegd/gedaan. Iets met ouwe koeien uit de sloot halen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Agent 4125

    • 8 mei 2021 11:24
    @Dokter Caspari Mooi gesproken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Dokter Caspari

    • 8 mei 2021 11:59
    @Agent 4125

    Bedankt, kon mij ook ook vinden in jouw comment trouwens ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ErikNus

    • 8 mei 2021 12:55
    @Dokter Caspari Celeste is met zijn Assist mode voor mij nou een voorbeeld van hoe het wél moet. De meeste mensen spelen het gewoon zoals de game is. Maar met allerlei Assist-opties kunnen anderen, die er misschien minder goed in zijn, de game zo tweaken dat zij er ook van kunnen genieten, bijvoorbeeld met een extra sprong of een langzamere speelsnelheid.

    'Gewone' gamers hebben dan nergens last van, zo te zien heb jij niet eens gemerkt dat de Assist mode erin zat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Dokter Caspari

    • 8 mei 2021 16:23
    @ErikNus

    Ik heb wel gezien dat hij er in zat, maar nooit een blik waardig gegund. Meende dat het een soort 'we doen t eerst ff voor en daarna mag jij het doen' modus was. Maakt het de game ook echt makkelijk, of ligt de lat nog steeds hoog? Gezien de doelstelling van de game past een assist-mode nog wel in het plaatje, gezien mensen met een depressie het vaak ook niet zonder hulp doen. Dit is dan zeker een mooie manier om de game toch toegankelijk te houden en het idee achter de game niet te verpesten.

    En toch blijf ik van mening dat ik deze type games een soort genre vind, en dat ze van mij ook echt geen moeilijkheidsgraad hoeven te krijgen. Laat die haast onmogelijke games maar lekker bestaan. We hebben games voor kinderen die qua niveau zo simpel zijn dat het voor iedereen bij te benen valt. Laten er dan ook lekker games bestaan voor mensen met bovengemiddelde vaardigheden die op zoek zijn naar een uitdaging. Het is soms ook best tof wanneer je iets uitspeelt waarvan je weet dat niet iedereen dit lukt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JoniMacaroni

    • 9 mei 2021 23:48
    @Dokter Caspari als ik dit eerder had gelezen, had ik heel mijn verhaal niet hoeven typen haha. 100% mee eens!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 8 mei 2021 11:09
    De hele grap is dat games als dark en demon souls eigenlijk helemaal niet zo moeilijk zijn. De jaren voor deze games (circa van 2000 tot 2007) zijn games eigenlijk alleen maar "dommer" geworden, je aan het handje vasthouden met talloze pop up schermen wat je moet doen, met waypoints en en maps die practisch enkel rechtdoor gaan ipv goed uitgewerkte werelden. health pickups om de meter.. Als je echt moeilijke games wilt spelen moet je terugspringen naar het nes tijdperk, die waren pas hard en moeilijk en gemaakt om je op elk punt van de game te breken (en vooral kunstmatig om je zo lang mogelijk in de game te houden).

    en nee ik ben niet tegen een keuze van moeilijkheidsgraden, maar zelfs games als demon en dark souls hebben een easy modus (genaamd co-op) , het zit meer in de gamers van vandaag de dag die niets gewend is en direct begint te piepen als ze het woord "souls" zien, want dat zijn in hun ogen onspeelbare games waar je bovenmenselijke skills voor moet hebben . .. er was laatst een artikel over een 5 jarig kind wat bloodborne uitspeelde.. 5 jaar. Daar moet je eens goed over nadenken als je dit artikel leest. :)

    het zijn geen moeilijke games, het zijn games die je aandacht en focus vragen ipv een call of duty of assassins creed waar je blind met 1 hand op je rug doorheen kan lopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 8 mei 2021 11:16
    @ali3n8tor

    Als die co-op nou een jump in jump out variant was had het ik het nog leuk gevonden. Ik wil niet eerst een item vinden voor ik aan co-op kan doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • GekkeHenkie

    • 8 mei 2021 11:21
    @coola jij wil zeker ook dat je vriend/vriendin je bommetjes voor je smeert? En dan op een zilvere dienblad al knielend bij je aanbied?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 8 mei 2021 11:33
    @coola "ik wil geen tijd in een spel stoppen om het te leren" … instant gratification. En dat is prima. Er zijn miljoenen dark souls spelers op de wereld en diegene die het spel echt spelen klagen niet over de moeilijkheid ervan.

    De klagers zijn enkel de mensen die ze willen spelen maar bij het idee al afhaken omdat het "moeilijk" is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 8 mei 2021 11:42
    @ali3n8tor

    Ik heb niks tegen tijd stoppen om een game te leren. Maar ik vind persoonlijk de manier hoe co-op in de soulsborne games gedaan word stom, dat doet een game zoals bijvoorbeeld Remnant from the Ashes beter imho.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.