De strategie van THQ Nordic is bizar, maar blijkbaar werkt het | Gamer.nl

De strategie van THQ Nordic is bizar, maar blijkbaar werkt het | Gamer.nl

Heb je nog een oude IP liggen? De kans is groot dat THQ Nordic die wel van je over wil nemen. De ene na de andere gameserie die je waarschijnlijk alweer was vergeten, wordt opgepikt door de uitgever. En dat schijnt ook nog best goed te werken.

THQ Nordic is voor mij op dit moment de koning van ‘goed genoeg’. Ze hebben nou niet echt een game in hun stal die snel als ’game van het jaar’ zal worden uitgeroepen, maar ze pompen er genoeg spellen uit die wel aardig zijn, prima om je even mee te vermaken. Ze brengen nieuwe games uit in franchises die je vaag herkent uit een ver verleden, zoals SpellForce of Titan Quest.

Blijkbaar werkt dat goed, want THQ Nordic trekt constant de portemonnee om nieuwe IP aan hun verzameling toe te voegen. Alles wat voor een grijpstuiver te krijgen is, halen ze binnen. Mi chien gaan ze niet alles gebruiken, maar ach, het is wel leuk om te hebben. Zo kochten ze Kingdoms of Amalur van het failliete 38 Studios, gewoon omdat het kon. Veel zal het niet gekost hebben.

Maar ook andere bekende franchises pa eren de revue, de een wat glamoureuzer dan de ander. Een nieuw deel in de TimeSplitters-serie zie ik absoluut gebeuren, maar zitten we echt te wachten op een nieuwe Alone in the Dark? Die games waren – met uitzondering van het origineel - toch nooit echt goed? En wat moeten ze bijvoorbeeld met strategiegame Act of War? Ik was eerlijk gezegd vergeten dat die serie bestond.

Kingdom of Amalur

Overnames

De overnames zitten de Oostenrijkse uitgever kennelijk in het bloed. Sterker nog, het zit letterlijk in de naam. Ze kochten het recht op het merk THQ in 2014, nadat ze een jaar ervoor een aantal franchises van het failliete bedrijf in een veiling op de kop hadden getikt. Voor die overname heetten ze nog gewoon Nordic Games.

De steenrijke eigenaar van Nordic, Lars Wingefors, schijnt zelfs wat van zijn eigen geld te hebben bijgelegd om die naam over te nemen. Maar de schijnbaar oneindige hoeveelheid geld om studio’s over te blijven nemen, komt verder van investeerders. Het bedrijf maakte eerder bekend dat ze 270 miljoen euro hebben opgehaald dit jaar, en dat willen gebruiken om nog veel meer te kopen.

Timesplitters

Een mooie naam voor het bedrijf, maar ook eentje waar een waarschuwing in schuilt. THQ ging mede ten onder omdat ze zich in allerlei zaken stortten waar ze weinig van af wisten. Het bedrijf maakte haar naam met het maken van kinderspellen, gebaseerd op licenties van populaire tekenfilms. Toen die markt dreigde op te drogen na de uitvinding van smartphones, stortte THQ zich halfslachtig op AAA-games, ook al hadden ze daar weinig expertise voor in huis.

Ze hadden een mmo in ontwikkeling, omdat daar geld mee verdiend zou kunnen worden, maar na een paar jaar werd die geannuleerd omdat het toch wel veel werk was om te maken. Ze gaven een shooter als Homefront niet de tijd die het nodig had om mooi gepolijst te worden en de concurrentie aan te kunnen gaan met andere AAA-games. En het schip ging uiteindelijk ten onder door uDraw, een tablet die op de Wii nog winst maakte, maar op PlayStation 3 en Xbox 360 nauwelijks werd ondersteund door games en dus absoluut niet verkocht.

Duik dus niet in zaken waar je geen verstand van hebt, is de les die we uit het verhaal rondom THQ kunnen trekken. THQ Nordic lijkt daar gelukkig wel van geleerd te hebben. Ze kopen vaak niet alleen de rechten op een serie, maar ook de mensen die de games kunnen maken. Zo voegden ze dit jaar Bugbear Entertainment, de makers van Wreckfest, en Coffee Stain Studios van Goat Simulator aan hun studio’s toe. En ze kochten niet alleen de rechten op TimeSplitters, maar hebben ook Dambuster Studios onder zich, waar nu veel oud-makers van die serie werken. Want die studio valt onder Deep Silver, die – natuurlijk – ook begin dit jaar werd gekocht door THQ Nordic.

Goat Simulator

Geld

Al die aankopen levert ze blijkbaar wat op, als we kijken naar de kwartaalcijfers. De netto inkomsten in het derde kwartaal waren dit jaar 1400 procent hoger dan vorig jaar. Dat is een ongekende stijging. Bij THQ Nordic zelf deden Titan Quest (echt?), Red Faction Guerilla Re-Mars-tered (ok…) en This is the Police 2 (huh?) het goed. Onder de vlag van Deep Silver scoorden Dakar 18 (serieus?) en Pathfinder Kingmaker (nooit van gehoord) hoge ogen.

Als je veel ijzers in het vuur hebt, kun je het ook veroorloven als er eens iets mislukt. Maar als je telkens je geld inzet op riskante games, kan het ook eens goed misgaan. Zo werd Darksiders 3, die afgelopen week uitkwam, niet bepaald goed ontvangen door gamers en reviewers. Onze Thijs beloonde de game met een 4. Het lijkt een niet te winnen strijd om het met een B-game op te nemen tegen toppers als Red Dead Redemption of A a in’s Creed. Tuurlijk, Darksiders werd met een veel kleiner budget gemaakt, maar uiteindelijk kan de klant zijn 60 euro maar één keer uitgeven.

Darksiders 3

Van één mispeer hoeft een bedrijf natuurlijk niet zenuwachtig te worden. THQ ging ook niet ten onder aan één flop. Maar het wordt de komende tijd intere ant om te volgen hoe andere net-niet-gigantische IP het gaan doen. Alle ogen zullen wat dat betreft zijn gericht op Metro Exodus, een potentiële topper. De naam is, net als Darksiders, wel enigszins bekend, maar ook weer niet zo wijdverspreid.

THQ Nordic blijft verder op volle stoom vooruit gaan. Het bedrijf zegt maar liefst 55 games in ontwikkeling te hebben, en het merendeel ervan is nog niet aangekondigd. De komende tijd geven ze bijvoorbeeld Biomutant en AquaNox uit, en Wreckfest komt nog naar consoles. Allemaal games waar ik nou niet echt om sta te springen, maar aan de andere kant lijken ze me ook wel weer leuk. Hopelijk is ‘goed genoeg’ dan ook echt goed genoeg…

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurteni en.

Meer columns

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou