De MMO-kunstenaar: Kleine ontwikkelaar tussen de giganten | Gamer.nl

De MMO-kunstenaar: Kleine ontwikkelaar tussen de giganten | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Het is 6 uur als mijn wekker gaat. Momenteel ben ik in de Verenigde Staten. Het land van de American dream en Nasa Space Centre. Ik zet mijn computer aan en direct begint mijn Skype-telefoon te rinkelen. Het is sinds tijden dat het weer zo druk is rondom onze game, Innebula. Heerlijk, het geeft mij het gevoel dat er iets gebeurt en dat er weer vooruitgang is. Eindelijk bereiken we het licht aan het einde van de tunnel.

Hoe het komt weet ik niet precies, maar de stimulans dat ons budget bijna op is geeft in ieder geval genoeg spanning en wilskracht om de boel van de grond te krijgen. Het begin is afgelopen maand gezet.

Ik neem mijn Skype-telefoon op en het is Pim de designer die belt. Of ik de nieuwe banners even wil checken. Heerlijk, de mooie plaatjes vliegen weer om mijn oren en ik kan niet wachten tot de promotie van Innebula begint. We hebben eindelijk ons eerste contract binnengekregen voor een samenwerking met een partij die veel spelers naar onze game kan brengen.

Aan de ene kant kan ik niet wachten om te beginnen. Aan de andere kant moeten er nog veel laatste dingen gefinetuned worden voor een goede release. Met onze minimale bezetting is dat toch een grote uitdaging. Veel van onze mensen werken op vrijwillige basis en zijn dus beperkt beschikbaar vanwege andere verplichtingen. Daarbij was onze belangrijkste developer afgelopen maand ook nog een week ziek. De spanning is bijna niet meer te houden. Elke dag zie ik de tikker van mijn bankrekening verder in de rode cijfers lopen. God, wat zou het fijn zijn als er nu wat geld binnen zou komen zodat we die laatste push zouden kunnen geven om een geweldige game af te leveren!

Op naar Amerika dus, het land van de dromen! In Nederland hebben we ook wel met wat investeerders gesproken. Toch is Nederland voor mijn gevoel conservatiever en behoudender als het gaat om investeringen in games. Een juiste match konden we daarom (nog) niet vinden. Door toeval kwam ik in Amerika bij een investeerdersnetwerk terecht. Volgende week moeten we gaan presenteren. Wat zou het toch geweldig zijn als hier iets uit zou komen! De houding hier is in ieder geval super open en enthousiast. Het is een geweldige ervaring om alle mensen hier te ontmoeten.

Nog even tandenknarsen dus van de spanning en hopen dat de eerste lancering goed zal gaan. Hopen dat het spelersaantal uit zijn voegen springt en onze serveropstelling dit weet te houden. Voordat we dat licht aan het einde bereiken moeten we eerst nog een stukje door die donkere tunnel. Fingers cro ed dat we het gaan halen!


Over de auteur: Anke Kuipers (27) is de oprichtster van Catching Games. Kuipers is de bedenker en producer van de browser-game Innebula, welke begin 2011 in beta online kwam. In haar column vertelt ze over haar ervaringen tijdens het ontwikkelproces van een game en het opbouwen van een gamebedrijf.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou