Iedereen kent het wel, je loopt stilletjes langs een muur, schuilt achter een doos en wacht tot er iemand voorbij loopt. Je staat al klaar om je tegenstander vol lood te pompen en dan hoor je de knal. Bloedend valt je tere lijf ten aarde, je bent doodgeschoten. Maar hoe kon dat? Je weet zeker dat niemand je zag terwijl je je achter de doos verstopte, misschien een lucky shot...

De volgende ronde, zwaar bewapend ga je een nieuwe poging wagen. Je ziet je tegenstander, maar voordat je met je oog kon blinken heb je een derde oog erbij. Dit begint toch wel erg verdacht te worden. En ja hoor, het is weer raak. Cheater alert.

Onderhand is elk succesvol spel getroffen door de wormen van deze aarde. Mensen die in het echte leven geen succes en erkenning kennen proberen door de anonimiteit van het internet hun superioriteit aan te tonen. Dat zij dit niet doen door training en het opbouwen van skills doet er niet toe. Dat zij het speelplezier voor anderen verpesten doet er niet toe. Dat ze bestaan, doet er wel toe.

Op allerlei geniepige manieren proberen ze uit te blinken. Van aimbot tot speedcheat, ze worden door de cheaters graag gebruikt. Maar hoe kan dit toch? Als de makers geen System Developing Kits zouden vrijgeven, of hun source goed zouden afschermen, dan zou het cheaten toch ook iets moeilijker worden?

Cheaten tegengaan is bijna onmogelijk, of je zou een agent in ieder zijn computerkamer neer moeten zetten. En dat lijkt mij ook voor andere redenen niet wenselijk.

Vandaar mijn stelling: Als geen SDK/open source leidt tot minder of geen cheaten, dan maar geen SDK/open source. Dit houdt wel in dat Mods en andere aanpassingen niet mogelijk zouden zijn. Maar liever een "eerlijke" game dan een game die kapot gaat door het cheatgedrag van sommige "mensen". Want eerlijkheid duurt het langst en is het leukst. Maar zo zouden cheaters weer hun zin krijgen, het verpesten van andermans plezier. Want Mods zijn een verrijking voor de game en dus ook voor de gamer.

Het bannen van IPadressen of keys wordt vaak als oplossing aangedragen, maar dan ben je bezig met symptoonbestrijding i.p.v. het werkelijke probleem aan te pakken.

Misschien moeten de makers van de games meer alert zijn op cheatmogelijkheden. Zodat er absoluut geen ruimte wordt gegeven aan "mensen" die proberen te cheaten. De makers moeten dan ook zorgen dat de game regelmatig geupdate wordt tegen nieuwe hacks en dergelijke onzin. Daarnaast moet het ook een game zijn die interessant blijft voor de gamers. Want zoals eerder gezegd zijn Mods een verrijking en levensverlenging van een game.

Daarmee komt ook een nieuw probleem. Als maker wil je veel games verkopen en Mods en andere kleine aanpassingen kan je niet verkopen. De Mod zorgt er voor dat het origineel verkocht wordt, maar heeft als minpunt dat nieuwe titels weinig kans maken.

Het probleem blijft dus bestaan en ik hou nu al mijn hart vast voor een titel als Tribes 2. Een nieuwe succesvolle game trekt vast weer zwermen cheaters aan. Misschien wordt het dan toch tijd voor de ongediertebestrijding. Gelukkig heb ik hier nog een grote spuitbus liggen, nu alleen nog het adres van een zo'n cheatende onverlaat...