Game design/development studeren is de grootste misstap die je kunt maken. Die opleidingen zijn zo ongelooflijk slecht en beneden het niveau dat ik er beter een boek over kan schrijven dan een column. Toch ga ik even proberen in anderhalf A4’tje uit te leggen waarom.

De scholen ruiken blijkbaar ergens een potje subsidie en voila: de Multimedia/Interactie/Web-flash- opleiding heet nu ‘Game design en development’.

Op de open dagen zullen ze je wijs maken dat de game-industrie in Nederland hot en booming is. Dat gamestudio’s als paddenstoelen uit de grond springen. En dat er voor iedereen een droombaan is.

Niets is minder waar; er is totaal geen werk. Wat ze namelijk niet vertellen is dat ze onder ‘games’ alles verstaan wat maar een beetje interactief is. Dus ook die ‘punch the monkey’-banner op je favoriete website. Ook dat duffe bordspelletje dat gemaakt is in opdracht van de overheid om kinderen te leren dat ze geen drugs moeten doen.

Echter blijven de Call of Duty’s verdacht op de achtergrond. En dat heeft ook een reden; voor een next gen-game is namelijk talent nodig. En daar beschikt helaas het gros van de studenten niet over, en de scholen hebben sowieso niemand op loonlijst staan die überhaupt iets van games af weet op dat niveau. Want mensen met talent werken namelijk voor een behoorlijk leuk salaris bij een van die top studio’s. Die staan niet voor de klas (op een gastlezing na).

En dus zie je vaak dat scholen mensen aannemen die net van de eigen opleiding afkomen, en dan zonder enige bewezen praktijkervaring studenten les mogen gaan geven.

Even terugkomend op dat talent van studenten. Hoe ik durf te zeggen dat ze geen talent hebben? Ik ken ze toch helemaal niet? Dat is waar, en er zullen ook altijd uitzonderingen op de regel blijven bestaan. Maar eigenlijk is het gewoon enorm naïef om te verwachten dat, wanneer je naar de rockacademie gaat zonder enige voorgaande kennis van muziek (afgezien van het feit dat je soms wel eens TMF hebt gekeken), je na 4 jaar samen met je vriendjes wel even de nieuwe Beatles gaat worden.

In de game industrie gaat het net zo. Er is niemand dat die even 40 miljoen ophoest zodat jij je idee kan uitbouwen tot een volwaardige next gen-titel. In plaats daarvan zul je in het meest positieve geval werk krijgen als een soort van productieslaaf, waarbij je aan de ketting ligt en vijf jaar lang legerhelmpjes kunt gaan tekenen volgens specificaties die iemand van hogerop heeft bedacht. Nul komma nul procent creativiteit van jezelf dus. In het slechtste geval ga je werken voor een duf reclamebureau en mag je flash-banners maken.

Je leert van alles een beetje, en van niets echt veel. Gevolg is dat ik wekelijks portfolio’s in mijn inbox vind van studenten van wie het tekenniveau niet boven een gemiddelde mangatekening uitkomt, die een 15 jarige puber op deviantART nog wel kan maken. En de programmeurs zijn helemaal triest.

Het ergste is dat de studenten zelf niet het besef hebben dat ze eigenlijk waardeloos zijn. Ze halen al hun projecten en cijfers, ze doen het goed op school. Maar dat is helaas geen graadmeter, zeker omdat de opleiding zo breed is en de verwachte kennis die de school eist van de studenten dusdanig laag, vooral op technisch vlak. Zo zijn er wel wat basis programmeerlessen voor de developers, maar vaak geen wiskunde.

Programmeren op dat soort opleidingen is een beetje als aan mij vragen of ik een Nederlandse dichtbundel kan schrijven. Maar ik kan toch Nederlands? Ja, maar niet dichten. Hetzelfde geldt voor de programmeurs: ze kunnen wel de syntax maar de 3d-wiskunde of de kennis van hoe de code zich vormt in het geheugen blijft helaas achterwege.

Het is een beetje als een opleiding voor vogelhuisjestimmerman: je kunt beter de opleiding voor timmerman volgen, die vogelhuisjes lukken dan ook wel.

Dus wil je programmeren? Ga dan naar de technische universiteit, doe daarnaast in je vrije tijd wat gameprojecten en ik weet zeker dat elke next gen-studio je niet alleen verkiest boven sollicitanten met een diploma als gameontwikkelaar, maar ook nog eens daadwerkelijk aanneemt!

Hetzelfde geldt voor tekenen: ga een goede kunstopleiding doen waarbij je leert om dingen te observeren, zoals het menselijk lichaam. Hoe je dan straks pixels verschuift met de muis kun je jezelf ook wel aanleren.

Over de auteur: Hugo Smits is game-ontwerper. Hij richtte in 2009 Goodbye Galaxy Games op, de studio achter Flipper. Deze game verscheen via DSi-Ware en won een Dutch Game Award. Inmiddels werkt hij aan Flipper 2.