Column
Rechtbank

Consumentenorganisaties hebben eindelijk aandacht voor gamers

Behartig mijn belangen

Geschreven door Erik Nusselder op
Na het lootbox-fiasco rond Star Wars Battlefront 2 lijken consumentenorganisaties wakker te zijn geworden. Gamers zijn ook consumenten en hun belangen mogen ook behartigd worden.

Ik denk vooral aan de Consumentenbond als ik een nieuwe wasmachine wil kopen en een goede prijs/kwaliteitvergelijking nodig heb. Maar als gamer heb ik me nooit echt vertegenwoordigd gevoeld door dit soort belangenbehartigers. In Nederland en andere landen bestaan dit soort organisaties om op te komen voor de belangen van consumenten, oftewel: iedereen die wel eens iets koopt. Vaak voelt het voor mij echter alsof deze clubs niet helemaal op de hoogte zijn van wat wij als gamers belangrijk vinden.

Nu gamers luid en duidelijk hebben geklaagd over lootboxes, lijken verschillende organisaties in Europa zich wat beter te beseffen dat wij ook belangrijk zijn. Oké, bij de kwestie van de lootboxes zelf is het de Kansspelautoriteit die hier ingrijpt. Dat is geen belangenbehartiger, maar een autoriteit die bekijkt of de wet niet wordt overtreden. Maar in andere zaken die ons aan het hart gaan wordt nu ook ingegrepen.

Lootbox

Nieuw nieuws

Een kijkje in het nieuws van de afgelopen week: de Noorse consumentenbond dient een klacht in tegen EA, Sony, Nintendo en Valve over het herroepingsrecht van games. Kort gezegd krijg je dan twee weken bedenktijd nadat je iets koopt en mag je het in die tijd nog terugbrengen. Nou hebben we dat in games natuurlijk niet, dat zou digitale winkels nagenoeg onwerkbaar maken, en dat komt doordat je je herroepingsrecht opgeeft als je in Steam of de PlayStation Store winkelt. Alleen, wat blijkt nu? Dat staat helemaal niet overal duidelijk aangegeven, en bij Steam staat dat er zelfs helemaal niet.

Nintendo's winkel maakt het nog bonter: daar kun je je pre-order niet ongedaan maken, zelfs niet als de game nog lang niet uit is. Je kunt je geld dus niet terugvragen voor een game die je nog niet eens hebt. Volgens de Noorse consumentenbond is dat tegen de regels. Een goede reden dus om aan de bel te trekken.

Ander nieuws: het garantiebeleid van Sony, Microsoft en Nintendo is op de korrel genomen door de Federal Trade Commision, een Amerikaanse organisatie die het voor consumenten opneemt. Ze tikken de bedrijven op de vingers vanwege die stickers binnenin je console. Je hebt ze misschien wel eens gezien als je het stof uit je apparaat probeert te krijgen of een nieuwe harde schijf plaatst: 'als je deze sticker verwijdert, vervalt de garantie'. Volgens de FTC is dat illegaal, omdat je geen beperkingen mag leggen op het recht van klanten om hun apparaten te repareren. Het is dus mooi dat daar iets over gezegd wordt.

FTC

Kom op voor gamers

Het is niet alsof consumentenbonden de afgelopen jaren met de vingers in hun oren games hebben genegeerd. Wie zoekt, komt redelijk wat berichten tegen, zoals een nieuwtje uit 2011 waarin onze Consumentenbond waarschuwt dat games de portemonnees van kinderen leegtrekken. Het is een beetje vergelijkbaar met het lootbox-schandaal dat nu door de industrie trekt. Maar het gaat wel bijna altijd om dit soort zaken, waarbij kinderen beschermd moeten worden, of ouders gewaarschuwd. Zelden komt de volwassen gamer aan bod.

Dat kinderen worden leeggeschud is natuurlijk een schande en daar moet absoluut tegen opgetreden worden, maar ik vind dat een consumentenbond ook wel voor andere dingen in de bres mag springen. Ik heb echter niet het idee dat deze bonden weten wat ons gamers aan het hart gaat. Van mij mogen ze zich ook laten horen als een game half af en vol met bugs in de schappen ligt. Of als de servers van een multiplayergame wekenlang haperen; je kunt dan immers de game waar je je zuurverdiende geld aan hebt besteed niet spelen. Ook als trailers en demo's een veel mooier beeld schetsen van een game dan het uiteindelijke product, voel je je belazerd. Of als het echte einde van een spel achter downloadbare content verstopt zit, en je van tevoren niet weet dat je extra geld moet neerleggen om van het volledige product te kunnen genieten. Dit zijn óók momenten waarop consumenten worden genaaid en wanneer ze dus wel een invloedrijke medestander kunnen gebruiken.

Want invloed hebben ze zeker, ook al kunnen ze juridisch niet zoveel uithalen. Een consumentenbond kan bedrijven niet daadwerkelijk dwingen om hun beleid aan te passen. Toch hebben ze genoeg macht, als grote lobbyorganisaties met een hoop leden achter zich. Al is het maar omdat ze onderwerpen op de agenda kunnen zetten en vaak korte lijntjes met de media hebben. Uitgevers zitten echt niet te wachten op dat soort slechte publiciteit.

Het is dus positief dat bonden vaker onze kant kiezen; hoe meer stemmen zich tegen louche praktijken van uitgevers scharen, hoe beter. Ik ben een gamer én een consument – behartig mijn belangen!

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen in de game-industrie.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: Red Dead Redemption 2 en Beyond Good & Evil 2 Harley Davidson-motoren voor The Crew 2 uitgelicht
17

Reacties op: Consumentenorganisaties hebben eindelijk aandacht voor gamers

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • obi-twan kenobi

    • 5 mei 2018 10:46
    Weer een mooie column Erik! En een goede ontwikkeling dat dit soort organisaties meer voor onze belangen opkomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 5 mei 2018 14:28
    @obi-twan kenobi dank je!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 5 mei 2018 14:58
    Mooi stukje.
    En inderdaad hoog tijd dat een Consumentenbond niet alleen opkomt voor de kwaliteit van witgoed, eten en zo maar ook games.
    Kwaliteit is een betrekkelijk begrip maar inderdaad een game vol bugs en een afgeschermd einde zou best wel gemeld mogen worden.

    Leuk om te lezen stukje in een saaie bus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheSpecialist

    • 5 mei 2018 16:45
    Inderdaad. Dat is slechts topje van de ijsberg waarmee de gaming industrie in een korte tijd met al deze armoedige praktijken wist te manifesteren. Een halfgebakken spel van 15E dat als triple aaa voor 60E verkocht word, is tegenwoordig algauw VANAF 60E. Verder kunnen spellen in verloop van tijd onbruikbaar worden omdat de publisher er geen zin meer in heeft een spel verder te ondersteunen. Wat ik niet snap is waarom hebben we of wie dan ook zo ver laten komen? Steeds meer verliezen de mensen of het nou werknemers zijn of consumenten of bewoners of wat dan ook hun rechten waardoor hun leven kwaliteit steeds verslechterd. De kwaliteit en de creativiteit is naar mijn mening sterk gedaald in de games en het is normaal of zelfs vanzelfsprekend geworden om een kapotte spel zonder enig inhoud met allerlei andere duistere transacties voor het spel te verkopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nuage

    • 6 mei 2018 15:01
    @TheSpecialist Je meeste argumenten vind ik niet op gaan.
    Niemand dwingt je een slecht spel te kopen voor 60 euro. Net zoals niemand je dwingt enig ander waardeloos product te kopen. Je kan gewoon naar reviews kijken voor je iets koopt. En als je iets te duur vindt, dan wacht je wat langer en daalt de prijs vanzelf.
    Er zijn maar enkele titels die onbruikbaar worden (met name mmo's) als ze niet meer ondersteund worden. Maar ook dit kan je vergelijken met andere producten: niks wat je koopt heeft een oneindige levensduur, dus bij games hoef je hier ook niet van uit te gaan.
    En hoe meer games er uitgebracht zijn, hoe lastiger het wordt om nog creatief te zijn…niet meer dan logisch. Maar ook originele games komen nog steeds uit..met name tegenwoordig door indie developers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 6 mei 2018 18:07
    @Nuage Om maar ven een paarb te noemen: Destiny (2), The Division, Star Wars Battlefront, Rainbow Six Siege, Need for Speed ( de reboot na Rivals) Op al die doosjes staat * Requires Internet to Play* wat inhoud, als de servers down zijn kun je de game niet meer starten.

    Dat is het verneukratieve van veel games tegenwoordig, een game als Destiny is zo gebouwd dat je het solo kan spelen, maar wel in een online HUB waardoor je soort van niks hebt als ze besluiten de game niet voor te zetten.

    Terwijl je bijvoorbeeld Star Wars Knights of the Old Republic en Mass Effect (1,2,3) nog wel kan spelen over 15 jaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nuage

    • 6 mei 2018 20:26
    @Krytuun O ja dat soort drm was ik vergeten..als een game met singleplayer tóch altijd een internetverbinding eist, dan boycot ik hem direct.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheSpecialist

    • 7 mei 2018 01:54
    @Nuage De meeste punten in deze column had ik in de Noorse topic aangehaald en hier nog de ‘verborgen’ punten aangehaald dat toch wel direct of indirect van invloed is op de markt.

    Elk game review is een default 9 uit 10 maakt niet uit hoe slecht een game is, dat kan vele redenen hebben waarom een cijfer zo hoog gegeven word. Spellen die een 7 of 8 krijgen zijn eigenlijk spellen die een 4 verdienen en spellen met een 9 zijn spellen dat 5 waard is. Wat ik mee bedoel te zeggen is , dat de reviews een vertekende beeld geven en niet alles of juist heel beknopt beeld weergeven en de meeste punten wegeglaten worden of gewoon genegeerd van wat je belangrijk kan vinden of juist wel heel belangrijk is, maar dat niet aangehaald wordt omdat het een zwakke review is of een betaalde review .

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 7 mei 2018 07:06
    @TheSpecialist ik voel me een beetje beledigd door deze comment. Ik stop altijd veel moeite in mn reviews, als ik God of War een 9 geef of Celeste een 9,5, dan betekent dat ook echt iets. Daarnaast geef ik genoeg 6en, 7s, 8en.

    En het fenomeen 'betaalde review' bestaat gewoonweg niet, ik heb iig nog nooit iets gezien dat er ook maar in de buurt komt. Hoe rijk zou ik anders zijn geweest??

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 7 mei 2018 20:50
    @ErikNus
    Je reviews zijn goed. Ik denk dat de meesten hier dat wel vinden. Dat geldt trouwens wat mij betreft voor de meeste reviews hier op Gamer. Het enige waar ik het niet mee eens ben is dat een 7 " goed" is. Wat jullie in de Podcast steeds zeggen. Een 8 is "goed" een 7 is " ruim voldoende" (voor mij meestal niet goed genoeg bw).

    Ik word wel een beetje moe van je anti lootbox crusade. Maar goed, daar heb ik bij de vorige column mijn mening al over gegeven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 8 mei 2018 09:27
    @TripleDad thanks voor je opmerking :-) het wordt mij altijd een beetje zwart voor de ogen als iemand over betaalde reviews begint haha

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheSpecialist

    • 7 mei 2018 21:31
    @ErikNus
    Oh Ik bedoelde jou niet mee of deze site, maar meer in het algemeen met andere websites. Zijn argument om reviews te lezen om alles over een game te weten komen is naar mijn mening iets te naief of men moet een spel zelf gaan spelen of uitproberen wat een beter beeld kan schetsen over het spel.
    edit no mans lie had van mij een 3 mogen krijgen.

    p.s. bijvoorbeeld last of us heeft overal hoge score gekregen, maar ik vond het een matige game misschien net een 7 (voor het verhaal) En Dark souls 1 had meer diepte en beter gameplay kortom was een beter spel voor mij een 9 waard. Maar er zijn genoeg spellen waar men 4,5, of 6 gegeven kan worden voor de eentonige gameplay , slechte AI, duur, einde, of andere gebreken oid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 8 mei 2018 09:30
    @TheSpecialist ah zo, tja dan komt het toch veel op smaak aan. Zeker als iets met The Last of Us, dat eigenlijk overal hoge scores krijgt (en ik een van de beste games ooit vind).

    Er zijn wel meer manieren om meer te weten te komen over een game gelukkig, zoals gameplay bekijken, maar je zult nooit weten wat je er zelf van vindt totdat je hem zelf speelt denk ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 6 mei 2018 11:52
    Wat we hier zien is het langzame begin van de wet die eindelijk begint te realiseren wat er allemaal gebeurt in de game wereld en hoe vaak game ontwikkelaars de wet overtreden. Het zal me dan ook niet verbazen dat er uiteindelijk dan ook wetswijzigingen zullen plaatsvinden en game ontwikkelaars (terecht) aan strengere eisen moeten gaan voldoen. Ze hebben jarenlang lekker kunnen doen wat ze willen, maar dankzij de gierigheid van EA (Star Wars Battlefront II) is het balletje eindelijk gaan rollen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Platina32

    • 6 mei 2018 16:04
    Goed stuk, ben het er volledig mee eens. Te vaak zie je gamers die publishers en/of developers verdedigen, omdat ze een paar spellen hebben gemaakt die ze leuk vinden. Maar uiteindelijk zijn het gewoon bedrijven die een slaatje uit je proberen te slaan en moeten ze in toom gehouden worden door belangenbehartigers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 6 mei 2018 18:32
    @Platina32 bedrijven die een slaatje willen slaan? Volgens mij zijn het gewoon bedrijven, met winstoogmerk, met een product waar vraag naar is

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Platina32

    • 6 mei 2018 19:32
    @timtim96 Maar die vraag proberen ze natuurlijk zelf ook zo hoog mogelijk te krijgen door middel van marketing en advertisement en daarnaast proberen ze je op allerlei manieren te verleiden tot het aanschaffen van aanvullende producten zoals DLC, microtransactions en merchandising. Nu is dit allemaal hun goed recht als commerciëel bedrijf, maar het moet wel goed in de gaten gehouden worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.