De verschillende varianten van Magic: The Gathering | Gamer.nl

De verschillende varianten van Magic: The Gathering | Gamer.nl

In de 25 jaar die Wizards of the Coast aan de weg heeft getimmerd om Magic: The Gathering bij een groot publiek in de smaak te laten vallen, staat het spel voor velen vooral bekend als relatief ontoegankelijk. Er zijn inmiddels duizenden kaarten beschikbaar en de traditionele spelvariant is genadeloos competitief. En laten we eerlijk zijn: dat is niet wat iedereen zoekt in een spel.

Elke Magic-speler kan beamen dat beginnen aan Magic soms kan aanvoelen alsof je een steile berg beklimt. Als je al aan die klim begonnen bent, merk je mi chien dat de afstand tu en jou en de ervaren spelers soms eindeloos lijkt te zijn. De decks waartegen je speelt lijken onverslaanbaar, en elk potje komen er weer regels voorbij waar je nog nooit van had gehoord. Dat kan als je het spel verder heel leuk vindt best ontmoedigend zijn.

Gelukkig hoeft Magic helemaal niet alleen maar bloedserieus of intimiderend te zijn. Naast de traditionele één-tegen-één systemen is het strategische kaartspel ook op vele andere manieren te spelen. Veel van die alternatieve varianten bieden verschillende voordelen voor beginnende spelers en zijn daarom vaak veel toegankelijker. De ideale keuze dus wanneer je op zoek bent naar een manier om Magic te ervaren zonder competitieve druk.

Magic

Baas boven baas

Een van de meest populaire spelvarianten onder de casual Magic spelers is Commander. Bij gebruik van deze regels speel je met een deck van honderd verschillende kaarten dat gebouwd is rondom één specifieke creature-card. Elke kaart mag hier voor worden gebruikt, zolang het maar een legendary creature is. De gekozen kaart benoem je als je commander en deze neemt een speciale plek in tijdens het spel. In plaats van dat je deze kaart in je deck schudt, leg je hem apart en vervolgens mag je hem spelen zolang je daar de benodigde mana voor hebt. Als de commander nadat je hem gespeeld hebt in de graveyard zou belanden of uit het spel verwijdert zou worden, leg je hem in plaats daarvan weer apart en kun je hem later gewoon opnieuw oproepen. Hij kost dan wel twee mana meer om te spelen voor iedere keer dat de commander het spel heeft verlaten. Commander decks mogen elke kaart maar één keer spelen, met uitzondering van basic land-kaarten. Spelers beginnen met veertig levenspunten in plaats van de gebruikelijke twintig, en een speler verliest zodra hij tenminste 21 aanval chade heeft opgelopen door één en dezelfde commander.

Commander-potjes zijn vaak spannend, iedere keer weer net anders en ideaal voor beginnende spelers of spelers die vooral voor hun plezier spelen. Omdat Commander-decks elke kaart maar één keer mogen bevatten en je twee keer zoveel levenspunten hebt, ligt het tempo lager dan bij een normaal potje Magic. Het is daarnaast eenvoudig om je verzameling tot toffe Commander-decks om te toveren, omdat je van al je goede kaarten maar één exemplaar nodig hebt. Zo heeft die ene sterke kaart die je onlangs uit een booster-pack trok meteen een geschikt thuis gevonden!

Hoewel Commander prima in duels kan worden gespeeld, leent het zich het beste voor potjes met meerdere spelers en dan in het bijzonder voor free-for-alls. Het gevaar dat het spelen tegen meerdere tegenstanders met zich meebrengt maakt spelers wat terughoudender en geeft de zwakkere of langzamere decks meer tijd om op gang te komen. Daarom is Commander een populaire keuze tijdens casual Magic-avondjes waarbij niet iedere speler van hetzelfde niveau is. Die populariteit is Wizards of the Coast niet ontgaan en het heeft ertoe geleid dat er officiële thema-decks zijn uitgebracht die speciaal voor Commander zijn bedoeld. Het verschijnen van kaarten die deze variant specifiek ondersteunen heeft het formaat nog populairder gemaakt.

Magic

De koppen bij elkaar steken

Free-for-all games zijn een ideale manier om met meer dan twee spelers te spelen, maar als de groep uit precies vier personen bestaat kun je Magic ook in teamverband spelen. Deze variant wordt Two-Headed Giant genoemd. Beide spelers van een team hebben elk een eigen deck, een eigen hand met kaarten en eigen mana-bronnen, maar delen beurten én levenspunten. Spelers kunnen dus wel afzonderlijke acties uitvoeren maar alleen als team uitgeschakeld worden, en dat maakt goede samenwerking e entieel. Gelukkig kunnen beide spelers hun monsters gebruiken om vijandelijke aanvallen af te weren en hun spreuken slim inzetten om hun teamgenoot een handje te helpen.

De Two-Headed Giant-regels stellen geen specifieke eisen aan de decks die spelers gebruiken en daarom is het makkelijk om in te stappen met de decks die je al hebt. Ook staan minder ervaren spelers er niet alleen voor en kunnen zij profiteren van de kennis van hun teamgenoot bij het maken van tactische besli ingen. Daarnaast kunnen de nadelen van het spelen van een langzamer deck worden verholpen, doordat de tweede speler een sneller of goed defensief deck gebruikt. Op die manier kunnen tekortkomingen in de eerste beurten door teamwork worden opgevangen en is het mogelijk om experimentele decks een kans te geven. De afwi eling die dat met zich meebrengt is voor veel spelers meer dan welkom. Een potje Two-Headed Giant zorgt hoe dan ook voor een heel ander spelverloop dan bij een normaal Magic-duel.

Ook al kun je elk deck gebruiken om Two-Headed Giant te spelen, het is wel slim om twee decks te gebruiken die elkaar aanvullen of in ieder geval niet dwarszitten. Strategieën bedenken die effectief zijn in teamverband en precies zijn afgestemd op die van beoogde teamgenoten brengt ontzettend leuke strategische diepgang met zich mee. Kaarten die normaal onbruikbaar lijken, kunnen in deze variant ineens erg sterk blijken te zijn en de kaarten die normaal de winst verzegelen slaan in team-duels geen deuk in een pakje boter. Als je Magic altijd alleen met de normale regels hebt gespeeld, is de kans groot dat je nog geen decks hebt die écht geschikt zijn voor Two-Headed Giant. In dat geval kan het lonend zijn om samen met vrienden om de tafel te gaan zitten en compleet nieuwe ideeën uit te werken die bij elkaar pa en. Dat levert de leukste en meest gestroomlijnde potjes op, waarbij beide teams goed aan elkaar gewaagd zijn.

Magic

Battlebondgenoten

Voor iedereen die deze varianten van Magic graag zou willen uitproberen, maar niet goed weet waar te beginnen, is er goed nieuws. Wizards of the Coast heeft een speciale set kaarten ontworpen die specifiek voor de Two-Headed Giant-regels is bedoeld, net zoals het bedrijf dat eerder deed voor de Commander-variant. Deze nieuwe set draagt de naam Battlebond en is sinds kort verkrijgbaar. Voorheen waren er relatief weinig kaarten die rekening hielden met spelers die in teamverband speelden, maar daar is met deze nieuwe set verandering in gekomen. Niet alleen zitten er in Battlebond veel kaarten die goed bij de aangepaste regels pa en, er zijn ook meerdere nieuwe spelmechanieken ontworpen die het samenspel tu en twee spelers aanmoedigen. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe mechanic A ist: de mana-kosten van kaarten met deze regel kunnen deels worden betaald door teamgenoten in plaats van alleen door de eigenaar van de kaart. Dat betekent dat je zulke kaarten toch kunt spelen als je (nog) niet genoeg mana hebt, maar je teamgenoot wel.

Naast A ist zijn ook de Parther en Friend or foe-keywords speciaal voor Battlebond ontworpen. Kaarten met deze mechanics zijn ideaal in Two-Headed Giant-potjes, maar hebben ook intere ante effecten als je níet in teamverband speelt. Wanneer je een creature met Partner in het spel brengt, mag je een speler naar keuze zijn of haar deck laten doorzoeken naar een bijbehorend creature die ook Partner heeft. Dat kan een teamgenoot of zelfs een tegenstander zijn, maar je mag ook gewoon jezelf kiezen. Zo zijn kaarten met partner ook prima bruikbaar in normale duels. Partner komt alleen voor op creature-kaarten en elke creature met Partner werkt samen met één andere specifieke creature-kaart. Het zijn altijd setjes van twee en ze komen ook altijd samen in een booster-pack voor. Je hoeft dus nooit bang te zijn dat met slecht één helft van een partnerschap komt te zitten.

Magic

Wanneer iemand een kaart met Friend or foe-regels speelt, moet hij voor iedere speler bepalen of hij of zij een friend of foe is. Vervolgens heeft de kaart een voordelig effect voor iedere speler die als friend is benoemd, en een nadelig effect voor elke foe. Als je Two-Headed Giant speelt is die verdeling vaak vanzelfsprekend, maar dergelijke kaarten kunnen ook op spectaculaire wijze free-for-all potjes beïnvloeden. Als één speler de overhand heeft en je die zelf niet direct kunt verslaan, kan het wel eens een goed idee zijn je andere tegenspelers tot friend te benoemen en wat goede wil te creëren, zodat je tijdelijk je krachten kan bundelen. Op die manier is free-for-all Magic niet alleen een competitief, maar ook een diplomatiek spel.

Naast deze nieuwe spelregels is er ook rekening gehouden met liefhebbers van de Commander-variant en zitten er voldoende kaarten in die daar perfect bij pa en, zoals legendarische creature-kaarten die perfect als Commander kunnen dienen. Enkele van die kaarten hebben ook nog eens de Partner-mechanic, waardoor ze ideaal zijn wanneer je de Commander- én Two-Headed Giant-regels met elkaar wil combineren. Battlebond is een set waar zowel veteranen als nieuwkomers veel plezier uit kunnen halen. Hetzelfde geldt voor de alternatieve regelsets van Magic in het algemeen. Zelfs als je al aan de normale regels verknocht bent, zijn de Commander en Two-Headed Giant-varianten op het spel echte aanraders. Ze leveren gegarandeerd bijzondere potjes én een gezellige avond op.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou