Advertorial
Lenovo

Helft van Nederlandse gamers identificeert zich meer met hun online dan offline persoonlijkheid

Voelen zich meer thuis tijdens het gamen dan bij familie

Geschreven door Partner bijdrage op
Nederlandse gamers voelen zich meer thuis als ze aan het gamen zijn, dan bij andere activiteiten. Zo voelen ze zich creatiever, hebben minder stress en gamen helpt bij communicatie en analytisch denken.

Dit artikel is een advertorial van Lenovo. Lees hier wat dat betekent.

Dat blijkt uit een onderzoek van Censuswide, uitgevoerd in opdracht van Lenovo. 65 procent van de ondervraagden voelt zich thuis tijdens het gamen, ten opzichte van 61 procent die zich thuisvoelt bij sociaal contact met familie en vrienden. Meer dan 30 procent van de Nederlandse gamers omschrijft zijn of haar online persoonlijkheid daarnaast als ‘leuk’, ‘fel’, en ‘creatief’, terwijl ze zelf op werk vooral ‘stil’ of ‘serieus’ zijn.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat werkende mensen tijdens het gamen creatiever zijn, minder stress ervaren en gamen helpt bij communicatie en analytisch denken. Ook blijkt dat strategiegames populair zijn bij mensen die werken in administratieve en creatieve sectoren, terwijl creatieve games populair zijn bij mensen die werken in de financiële en medische sectoren. Mensen die werken in IT en media hebben meer met first-person shooters, wetenschappers en mensen in de mode voelen zich thuis bij rpg's. 

Online alter-ego vieren

Om de online persoonlijkheden van spelers te vieren werkt Lenovo samen met striptekenaar Salva Espín. Espín is onder andere bekend van Marvel-comics als She-Hulk, X-Men en Wolverine en ontwikkelde zogenaamde 'Second Skin'-stickers om laptops mee te versieren.

"Het was geweldig om onderdeel te zijn van dit project, waarin ik al mijn passies op het gebied van design, gaming en technologie kwijt kon”, meldt de tekenaar.

Lenovo
Lenovo

“Ik heb enorm genoten van het hele creatieve proces, waarbij ik nauw heb samengewerkt met het Lenovo-team om vijf ontwerpen te maken die de onderzoeksresultaten het best illustreren. Mijn Legion 7 heeft al de sticker die mijn professionele en alter ego vertegenwoordigt. Ik kan niet wachten om te zien hoe deze ontwerpen deel zullen uitmaken van de laptops van duizenden mensen!"

Volgens Christian Dotzauer, EMEA Marketing Lead van AMD, laat het onderzoek van Censuswide zien dat online gamen mensen een vorm van zelfexpressie biedt. “De communities die zich vormen rond games en game-ervaringen zijn anders dan alle andere. We zijn blij dat we samen kunnen werken met Lenovo om te vieren dat gamers hun ware zelf naar andere aspecten van hun leven brengen door middel van Savage Stickers."

Tot slot krijgt de Lenovo-community de kans om ook zelfs stickers te ontwerpen. Gebruikers kunnen een zogenaamde dual persona-schets inleveren via de community thread, waarna waarna Salva persoonlijk zijn favoriet kiest en met de winnaar samenwerkt om het concept om te zetten in het uiteindelijke Second Skin-ontwerp. De deadline voor het inzenden is 26 januari 2023

Lenovo

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuwe variant RTX 4080-gpu verschilt niet bijster veel Friday the 13th: Killer Puzzle wordt komende week uit verkoop gehaald
6

Reacties op: Helft van Nederlandse gamers identificeert zich meer met hun online dan offline persoonlijkheid

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    coola

    • 17 januari 2023 14:10
    Hmmm oke dan. Ik heb geen alter ego. Oke ik gebruik online een andere naam maar zoals ik online ben en tijdens het gamen zo ben ik ook in het dagelijkse leven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CommanderKeen

    • 17 januari 2023 14:25
    Ik herken me hier niet in. Offline en online ben ik hetzelfde. Maar ik moet nu gaan, de aarde moet weer gered worden van Yorps en Gargs. Die verdomde Vorticons ook altijd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 17 januari 2023 14:25
    Wat dit onderzoek dus laat zien, is dat mensen meer aan hunzelf moeten werken in het echte leven! Wat voor uitslag hadden ze dan verwacht?
    Tuurlijk voelen ze zich online meer thuis. In de online wereld hoef je je nergens zorgen om te maken en zijn er geen echte consequenties voor je acties.
    Op je werk heb je te maken met echte targets en meningen van anderen. Als je het daar verknalt heeft het echte gevolgen voor het bedrijf. Gebeurt er iets online: "who cares, we starten gewoon een nieuw potje".
    Mijn advies aan deze mensen: stop met online gamen en ga de wereld in en zorg dat je je daar thuis voelt! En ga dan weer online gamen, zodat we een 100% hebben die zich thuis voelt bij sociaal contact met familie en vrienden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ShadowKiller

    • 17 januari 2023 17:29
    @CommanderKeen
    Ik heb ook niet veel tijd om te reageren, maar ik zal toch even mijn mening geven over dit artikel. Mijn pokemon worden nu behandeld in het pokemon center. Dus ik heb wel even…..Oh….dat is snel. Ze zijn al klaar. Ik ben er weer vandoor. De volgende gym wacht!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 17 januari 2023 14:42
    Mijn naam zegt het al.
    Ik ben Maurice. En dat is het enige wat ik kan.
    Ik oefen ook al 44 jaar om Maurice te zijn. Waarom zou ik dan graag ineens Pietje willen zijn. HAhah

    Dus nee ik herken me hier niet in maar ik ben ook geen online gamer. Denk dat dit ook niet gaat over mensen die reageren op een onderwerp maar meer mensen die heel hun vrije tijds leven online doorbrengen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 17 januari 2023 15:07
    Juist niet, ik zie games voor waar ze voor gemaakt zijn - escapism. Ik probeer me zo weinig mogelijk te identificeren met game personages, ik probeer juist een zo onrealistisch mogelijke situatie te scheppen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.