Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
Dirt Rally

Zo ‘echt’ is Dirt Rally in virtual reality

En hoe navigeren niet hetzelfde is als Guitar Hero

Geschreven door Joe van Burik op
Rally is de meest intense, rauwe en dus misschien wel mooiste vorm van autosport. Dankzij de vr-update voor topgame Dirt Rally (sinds kort ook de PS4-versie) wordt de werkelijkheid meer benaderd dan ooit. Toch?

Een korte anekdote: via een combinatie van werk en stom toeval belandde ondergetekende vijf jaar geleden in een rallyauto. Niet zomaar, maar voorzien van brandvrije kleding, een helm en een aantekeningenboek vol aanwijzingen in codetaal – de bekende pacenotes. Pas een uurtje of twee ervoor had ik de basics van navigeren in een rallyauto zeer vluchtig aangeleerd gekregen. Maar zowaar, het ging goed. Zó goed zelfs, dat ik sindsdien een bescheiden ‘hobbycarrière’ als navigator heb opgebouwd. En bij gelegenheden heb ik ook zelf achter het stuur van een rallyauto mogen kruipen.

None

De liefde voor games heeft daar niet onder geleden. Mede door de veel grotere toegankelijkheid (en vooral betaalbaarheid) speel ik bijna net zo graag Dirt Rally voor de betere adrenalinekick achter het stuur. Zeker in virtual reality. Dat was al mogelijk met de pc-versie middels Oculus Rift, maar sinds kort is ook de PlayStation 4-versie voorzien van een update voor PlayStation VR.

Dirt Rally

De PSVR-versie onderscheid zich allereerst van bestaande racegames voor het systeem met zijn visuele kwaliteit en inhoud. Zo zijn de graphics van Driveclub VR behoorlijk pixelig – een noodzakelijk offer om een soepele framerate te kunnen garanderen. De PSVR-update van Trackmania Turbo kende dat probleem niet, maar beperkte de speler wel tot een handjevol circuits in plaats van de mogelijkheid te bieden om het hele spel in VR te kunnen spelen.

Dirt Rally biedt wat dat betreft het beste van twee werelden: met één menufunctie schakel je alle gameplay om naar VR, waarbij de game op graphics nauwelijks lijkt in te leveren. De PS4-versie gaf daarvoor al vrij stabiel in zestig beelden per seconden weer in 1080p – vooral textures en wat grafische effecten ontbreken vergeleken met de pc-versie. Oplettende spelers zullen al snel zien hoe de mensen van ontwikkelaar Codemasters (waaronder ex-Evolution Studios-medewerkers, eerder verantwoordelijk voor Driveclub) het voor elkaar hebben gekregen om de Dirt Rally (in tegenstelling tot Driveclub) zo netjes te laten draaien in virtual reality: een blik over je schouder in de cockpit leert ons namelijk dat de achterste helft van de auto niet bestaat in de vr-stand. Een even gek als effectief trucje om de broodnodige rekenkracht elders te kunnen inzetten.

None

Virtual reality

Het mag duidelijk zijn dat de meeste games een stuk intenser worden in virtual reality, maar dat geldt extra voor Dirt Rally. Ten eerste omdat het jakkeren over de vaak nauwe, onverharde en ongelijke rallypaden sowieso garant staat voor een wilde rit. Misselijkheid is overigens prima te voorkomen dankzij de mogelijkheid om het eerstepersoonscamerastandpunt te fixeren, al reed ik juist liever met de ‘realistischere’ rijderscamera die alle kanten op meebeweegt. Zeker in de nacht maakt dat de ervaring zeer waarheidsgetrouw, met dank aan de schaduwen van objecten voor je koplampen en verstralers.

Het algehele rijervaring wordt op verschillende manieren versterkt. Al voor de start van een klassementsproef krijg je de gelegenheid om vanuit de bestuurdersstoel rond te kijken in je rallymonster. Eenmaal op weg zijn afstanden veel beter in te schatten: van referentiepunten zoals bomen en hekken tot heuvels en zelfs kleine kuiltjes in de weg. Sturen kan daardoor (zeker met een goed racestuurtje) een stukje preciezer. Ook opvallend: omdat situaties op de route in vr zoveel nadrukkelijker op je afkomen, zul je geneigd zijn om eerder en harder te remmen om te voorkomen dat je daarna (te) hard over een heuvel vliegt. Je moet dus daadwerkelijk natuurlijke reflexen onderdrukken en trainen om het maximale eruit te halen.

None

Guitar Hero

Ook de rallycross-modus (waarin je racet tegen een aantal anderen op afgesloten, deels onverharde circuits) komt nog beter tot z’n recht in vr. Zeker in de snellere, vierwielaangedreven auto’s ga je vaker driftend dan strak door de bocht, waarbij de headset je in staat stelt om door het zijruitje te kijken naar waar je naartoe wilt sturen – een veelgehoord en essentieel credo in de autosport.

Daarnaast beschikt alleen de PSVR-versie over een extra feature: een coöperatieve navigatiemodus, waarin een tweede speler zorgt dat de coureur op het juist moment de juiste aanwijzingen krijgt. Helaas hebben de ontwikkelaars daarvan een soort poor man’s Guitar Hero gemaakt, waarin de bijrijder op het juiste moment de juiste controllerinput moet geven. De timing van de aanwijzingen komt nauwelijks overeen met wat de bestuurder te horen krijgt. Het was leuker én realistischer geweest als de game een tweede speler een spoedcursusje pacenotes lezen had gegeven en de ‘codetaal’ vanaf het grote scherm zou kunnen oplezen. Vijf jaar terug lukte mij dat immers ook, nota bene in het echte leven.

De vr-update voor DiRT Rally is nu beschikbaar voor PlayStation 4. De pc-versie kun je al enige tijd met Oculus Rift spelen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Fans maken interactieve kaart van Zelda: Breath of the Wild Aanmelden gesloten bèta Quake Champions nu mogelijk
11

Reacties op: Zo ‘echt’ is Dirt Rally in virtual reality

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • casualkiller

    • 1 maand, 3 weken geleden
    Dirt in VR is ongelooflijk gaaf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 1 maand, 3 weken geleden
    @casualkiller

    Hoe zit het met motion sickness. Speel het liefst altijd met een vrije camera omdat ik me anders te beperkt voel. Is het zo erg als res evil en rigs? Of valt het wel mee?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 1 maand, 3 weken geleden
    @rreloaderr in de cockpit heb ik geen motionsickness, at all (en ik heb resevil in vr uitgespeeld zonder enig probleem, maar bij Rigs werd ik licht in het hoofd)

    maar de outside / behind the car view vond ik echt verschrikkelijk desoriënterend, en voelt ook niet 'echt'.

    als je tijdens het racen je kop door het zijraam duwt met de psvr, kun je de wind haast in je gezicht voelen ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 1 maand, 3 weken geleden
    @casualkiller

    Dankje, zal hem dan ook halen als die in de store in de aanbieding is. Eentje om in de gaten te houden dus. Zeer goede ontwikkeling dat steeds meer games nu VR implementeren. The future is now!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Darkness2K7

    • 1 maand, 3 weken geleden
    @casualkiller met Trackmania had ik er echt binnen 1 seconde last van..
    je kan (of ik kan het niet vinden) alleen maar achter de auto ipv erin…
    mega puke -alert..
    kijken en sturen los van elkaar is bij de auto toch wel belangrijk.

    maar 12 euro voor een "ander" camera standpunt?
    zelfde als bij driveclub veel te duur..
    5€ zou voldoende moeten zijn
    we hebben tenminste al het spel gekocht.
    gelukkig is trackmania dan wel gratis te updaten (dan maar puken :) )

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    TripleDad

    • 1 maand, 3 weken geleden
    @casualkiller
    Heb je een stuurtje? Ik heb er speciaal een T150 met wheel stand pro voor aangeschaft. Jeezussss christus! Wat een sensatie.
    Na een uurtje spelen ben ik best moe. Vooral mentaal. Het is een belevenis waarbij je geen moment de concentratie mag laten verslappen.
    Voor de geinteresseerden, het is wel pittig en niet vergevingsgezind. Ik heb in het verleden gelukkig heel wat uurtjes Colin Mcrae gespeeld dus ik kwam er snel in, maar als je geen ervaring hebt, is het echt even gevoel krijgen.

    En wat ben ik jaloers op Joe dat hij in het echt mee mag rijden. Lijkt me een geweldige ervaring.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Baukereg

    • 1 maand, 3 weken geleden
    @TripleDad Stuurtje is een must bij deze game. Met een controller heb je lang niet die precisie bij het sturen en balanceren van gas en rem. En inderdaad niet een makkelijke game, maar dat is voor mij de fun factor: beter presteren door voorzichtig te rijden, altijd een marge inbouwen en langzamerhand de grenzen verleggen en harder pushen.

    Ik heb een stuurtje, een losse schakelpook en een losse handrem, en zelf een eigen race seat gemaakt van een bureaustoel (incl. bass pumps), allemaal speciaal voor Dirt Rally. De laatste tijd heb ik ook naar tripple monitors gekeken, maar dat komt er niet van vanwege de VR ontwikkelingen. Nu heb ik nog geen oculust en zal mijn PC mogelijk een upgrade nodig hebben. Dan is speciaal hiervoor een PS4 aanschaffen niet eens zo gek, echter heeft de PC veel meer mogelijkheden en is simpelweg een beter platform voor race simulatie.

    272 uur op de teller en still counting. Niet een spel wat ik continue speel, maar wanneer er weer WRC is (zoals dit weekend, Rally Mexico) dan haal ik het stuurtje weer uit de kast en ben ik het hele weekend zoet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    TripleDad

    • 1 maand, 3 weken geleden
    @Baukereg
    Nice setup! Ik heb vroeger CMR gespeeld op de PC, met FF stuur. Ik heb DiRT VR eerst geprobeerd met controller. Viel me niet eens tegen, en voor mensen die het budget niet hebben of willen uitgeven, is het ook zo de moeite waard. Maar met een stuur en pedalen is fantastisch. Ik kan je écht aanraden tzt naar VR te upgraden. De resolutie is natuurlijk lager, maar dat was ik al heel snel vergeten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Excalibur82

    • 1 maand, 3 weken geleden
    De achterste helft van je auto niet bestaat? Op de pc hebben ze die 'optimalisatie' niet doorgevoerd, want daar zie je gewoon de hele auto. Alleen is Rallycross vervolgens weer onspeelbaar met de grafische instellingen die je voor het normale rallyrijden gebruikt ivm enorm lage framerates.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • hammmer

    • 1 maand, 3 weken geleden
    Wie heeft er ervaring met de PC versie van Dirt Rally met een stuurtje en een Oculus Rift?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • hammmer

    • 1 maand, 2 weken geleden
    De PC versie gekocht maar was toch wat teleurgesteld als ik de vergelijking maak met Assetto Corsa.
    Het rijdt aardig maar ik mis het brute gevoel dat ik met een rally auto aan het sturen ben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.