Bij een make-over denk je in de eerste plaats aan een dikke laag lippenstift met een nieuw kapsel, oftewel een grafisch update. Maker Wargaming.net heeft echter ook geprobeerd het spel technisch te verbeteren, iets waar we meteen bij onze eerste spelsessie op harde wijze achter komen: we donderen met onze tank van een berg en verzuipen bijna in een beekje!

Skiën met een tank

Waar vroeger een onzichtbare muur je tegenhield bij iedere minieme richel of verhoging, kun je nu redelijk vrij gaan en staan waar je wilt. Door de nieuwe physics engine is het nu mogelijk om tegen een berg op te rijden én om er vanaf te glijden (het roepen van ‘wiiiiiiiii’ is optioneel). Ook zijn de waterplassen en meren nu doorwaadbaar, al is dit helaas nog beperkt tot de ondiepe gedeeltes.

Dit brengt nieuwe tactische opties met zich mee. Wij werden in bepaalde maps ineens vanuit heuveltoppen beschoten waar vroeger niemand op kon. En wij verbeterden het bereik van onze artillerie door experimenteel op de randjes van afgronden te hangen om zo een efficiëntere richthoek te maken. Daarnaast vonden we nieuwe, onverdedigde sluiproutes door onze scout tank door oases en de kustlijn te laten racen.

Let overigens wel op: je kunt nu ook van een weg glijden en in diep water terechtkomen waar je jezelf niet uit kunt redden. Met een beetje timing, kun je andere spelers er zelf in duwen! Gamers krijgen met deze verbeterde physics meer ruimte voor creativiteit, wat erg belangrijk is als World of Tanks serieus genomen wil worden als e-sport. Dit is iets waar wij in Nederland momenteel nog niet veel over horen, maar Wargaming is in Rusland al druk mee bezig met competities en gaat steeds meer op dit onderdeel inzetten.

Schilderachtig

De grafische make-over is helaas iets minder spectaculair. Een aantal maps ziet er op het eerste gezicht werkelijk prachtig uit, maar deze schilderachtig mooie looks zijn vooral bereikt door een sterkere kleurenindeling en verhoogd contrast. De tanks zijn nog steeds dezelfde simpele constructies en, op wat aardige belichting- en watereffectjes na, is ’t vooral een mooi behangetje geworden.

De menu’s zijn ook aangepast en hebben een strakkere look gekregen. Het resultaat heeft echter zijn voor- en nadelen. Positief zijn de gedetailleerdere statistieken na afloop van de wedstrijden. Er zijn een aantal stats bijgekomen, zoals hoe effectief je scouting was, waardoor het iets minder om de kills gaat. Negatief is de nieuwe indeling voor technologische unlocks. De nieuwe horizontale indeling voelt een stuk onoverzichtelijker aan dan het vorige simpele verticale menu.

 

Boem!

Voor deze update zijn ook de geluiden verbeterd. De nieuwe terreinen (vooral water) geven foley-sounds en voor de tanks bewapening zou realistischer geluid zijn gebruikt. Vooral het bass-niveau is er op vooruitgegaan, waardoor een aantal tanks nu iets dieper dondert wanneer geschoten wordt. Uit onze tests bleken echter nog niet alle tanks deze audio-update te hebben gekregen.

We kunnen nog wel een opsomming geven van de andere, kleinere updates, maar dat zijn de gebruikelijke balansverbeteringen, extra (premium) tanks en achievements, geen verdere spelaanpassingen. Wij zijn in ieder geval positief over de update; met name de physics zijn een echte vooruitgang. We hopen nog wel dat Wargaming eens de auto-matching gaat verbeteren, want zelfs na deze update blijven ze mensen van een veel te hoog level verschil met elkaar matchen. Iets voor 9.0, Wargaming?