Succes op de PlayStation   

De eerste WipEout was in 1995 een lanceertitel voor de eerste PlayStation in Europa. Al eerder verscheen de game in Japan en dat was een primeur. WipEout was de eerste niet-Japanse game voor Sony’s console. Volgens Psygnosis was WipEout gebaseerd op Nintendo’s F-Zero en Mario Kart en invloeden van beide games zijn in alle delen zichtbaar. WipEout is een futuristische racegame waarin je niet met auto’s, maar met anti-zwaartekrachtschepen duizelingwekkende snelheden behaalt, net als in F-Zero. Maar behalve door de snelste te zijn, is het ook mogelijk te winnen door de sluwste te zijn. Diverse wapens zijn op te pikken, zoals mijnen en raketten, waarmee je tegenstanders kunt bestoken.


WipEout 2097

De even actievolle als futuristische racer bleek een succesformule, want het origineel zou een van de best verkochte PlayStation One-games in die periode worden. Deeltje één werd ook nog uitgegeven op de Sega Saturn en PC. Inmiddels is de game ook via het PSN te downloaden en is zodoende speelbaar op de PS3, PSP en Vita.

Een jaar later deed Psygnosis dit dunnetjes over met WipEout 2097. Het was een vervolg volgens het boekje. Meer tracks, meer schepen, meer wapens en bovendien een tactischere laag doordat de wapens nu ook echt schade toebrachten. Tegenstanders waren zelfs definitief uit te schakelen door ze op te blazen. Volgens velen is WipEout 2097 een van de beste racegames aller tijden voor de eerste PlayStation.

Gebrek aan innovatie doet vergeten

In 1998 deed Psygnosis een opmerkelijk uitstapje met WipEout 64 voor de Nintendo 64. De studio was immers vijf jaar eerder overgenomen door Sony. Toeval of niet, met dit deel begon ook de teloorgang van de serie. Niet zozeer qua kwaliteit, op dat punt viel er weinig op aan te merken, maar op de Nintendo 64 was de vergelijking met F-Zero nog sneller gelegd dan op de PlayStation en in die vergelijking kwam WipEout 64 niet gelijk als winnaar uit de bus. Met het ‘echte’ derde deel, Wip3out, ging de studio terug naar de spelcomputer van Sony, maar kon weinig meer innoveren. ‘Meer van hetzelfde’, is de algemene boodschap van recensenten. Een commercieel succes bleef dan ook uit.

WipEout 64

Met WipEout Fusion voor de PlayStation 2 werd die trend niet doorbroken. De game was absoluut niet slecht, maar wist weinig nieuws te doen. De game werd wisselvallig ontvangen. De één prees de algemene kwaliteit van de game, bij de ander schoot het gebrek aan vernieuwing in het verkeerde keelgat.

Wederopstanding op de handheld

Met WipEout Pure, een lanceertitel voor de PlayStation Portable in 2005, zette Liverpool de vergeten serie in één keer weer op de kaart. Voor die tijd was WipEout Pure een waanzinnig revolutionaire titel. De game was met maximaal acht man via Wi-Fi te spelen, werd regelmatig voorzien van gratis nieuwe content én ondersteunde Game Sharing, waardoor je in je vriendenkring maar één exemplaar nodig had om een multiplayersessie op te zetten. Wat gameplay betreft ging Liverpool met WipEout Pure juist terug naar de succesvolle basis die met WipEout 2097 werd gelegd. Een goede keuze, want het deel werd vrijwel unaniem goed ontvangen.

Enkele jaren later herhaalde Liverpool dit trucje met WipEout Pulse. Een prima game die dankzij de kwaliteit en kleine vernieuwingen in de gameplay, zoals magneetstrippen die loopings mogelijk maakten weer kon rekenen op prima cijfers in de media. Toch dreigde Liverpool zich opnieuw te stoten aan dezelfde steen, want vernieuwing was in WipEout Pulse ver te zoeken.



WipEout Pulse en WipEout HD

De zwanenzang van de studio blijkt nu WipEout 2048 te zijn. Wederom een lanceertitel voor een nieuwe handheld, ditmaal de Vita. Volgens sommigen - waaronder ondergetekende - de beste lanceertitel voor de PlayStation Vita. Studio Liverpool haalde het uiterste uit de nieuwe Vita, net als dat ze bij de originele PlayStation en de PlayStation Portable deden. Niet alleen met - voor handheldbegrippen - ongelooflijk fraaie graphics, explosieve actie en heel veel content in de vorm van talloze single- én multiplayeropdrachten, maar ook met een speciale cross-platform multiplayer. Spelers van WipEout 2048 kunnen online de strijd aangaan met bezitters van WipEout HD voor de PlayStation 3.

Deze game kwam in 2008 uit en was aanvankelijk enkel te downloaden. WipEout HD werd behoorlijk uitgesteld omdat de game epileptische aanvallen zou veroorzaken. Met de duizelingwekkende snelheid en circuits die pulseren op de maat van de muziek, verbaast ons dat nauwelijks. Ongeveer een jaar nadat de game dan eindelijk werd uitgebracht, verscheen uitbereiding Fury en legde Sony een totaalpakket met HD en Fury op Blu-ray Disc in de winkels. WipEout HD is niet echt een nieuwe game, omdat de tracks en gameplay bijna één op één zijn overgezet van WipEout Pure en Pulse. Met de full HD-graphics en het Dolby 5.1 geluid is de ervaring wel een stuk intenser. WipEout HD ondersteunde ook als een van de eerste (en nog altijd weinige) PS3-games eigen muziek, weer zo’n nieuwigheidje waar Liverpool direct op dook.

Rondom WipEout HD heeft Liverpool zich zelfs in de wereld van PlayStation Home gemengd. In de WipEout Space zijn enkele schepen te bezichtigen en is zelfs de minigame WipEout 2D te spelen, voor als je echt álle WipEouts in je leven gespeeld wilt hebben. Wie Liverpool nog een laatste eer wil bewijzen, kan dit doen door zijn of haar Home-appartement in te richten met WipEout-meubelen.

WipEout 2048

Ondanks dat Studio Liverpool/Psygnosis door de jaren heen heeft geprobeerd waar mogelijk te innoveren, viel de serie meerdere keren in herhaling. Misschien is dat ook wel de reden dat Studio Liverpool niet meer binnen Sony’s nieuwe, meer winstgerichte beleid past. Maar dat ligt mogelijk niet eens aan Studio Liverpool zelf. Het is niet voor niets dat soortgelijke racegames als Killer Loop en Kinetica al lang en breed vergeten zijn en dat Nintendo zeer voorzichtig is met het uitbrengen van nieuwe F-Zero’s. Het lot van WipEout voor de PlayStation 4, waar Liverpool aan werkte voordat de studio gesloten was, is dan ook uiterst onzeker. WipEout lijkt vooralsnog uitgeveegd.