De 21 jarige computerprogrammeur Brett W. Sperry en de illustrator Louis Castle hadden hun eerste plannen voor het maken van games in 1985, de tijd dat de pc zijn intrede nog niet had gemaakt en dat slechts een selecte groep gamers speelde op de Apple, Atari ST en de nieuwe Commodore Amiga. Games maak je in ….een garage

Net als andere computerlegendes zoals Bill Gates begonnen ook Brett en Louis in een omgebouwde garage met het maken van hun eerste projecten. Al was het maken van games nog geen big business, toch begonnen de twee jonge ondernemers (na enkele zelfstandige projectjes) aan hun eerste opdracht voor ontwikkelaar Epyx: “Temple of Apshai”. Dit driedelige spel werd ontwikkeld door de twee vrienden die tegen die tijd hard op zoek waren naar een naam voor hun nieuwe softwarebedrijf.

Terwijl Brett er sterk op aandrong dat het nieuwe bedrijf 'Associates' moest gaan heten (Brett en Louis waren natuurlijk zakenpartners), kwam Louis met het idee om de naam Westwood te gebruiken, een wijk in Californie waar Louis van droomde ooit te wonen. Uiteindelijk werd het bedrijf 'Westwood Associates' genoemd en begonnen de vrienden aan hun eerste gezamenlijke spel: 'Temple of Apshai', de eerste game in een trilogie.

Dat het maken van deze eerste 3 games sterk was onderschat bleek toen de twee op zoek moesten naar een extra werkkracht. Temple of Apshai kwam namelijk niet enkel voor de Apple, maar zou erna ook voor de Atari ST en Amiga verschijnen. Voor dit extra werk werd een oude vriend Barry in dienst genomen, die voor die gelegenheid ontslag nam bij Century 23 computers.

Na het succes van Temple of Apshai besluit Epyx al snel de 'Associates' een nieuwe opdracht te geven, namelijk het maken van een sportgame: “World Games”. Voor dit project nemen de twee gamedevelopers alsnog 3 extra personeelsleden aan en ze geven het spel uiteindelijk vrij in 1986 voor de Commodore 64.