Dankzij de extra ademruimte die Ubisoft Montreal, het team achter het destijds verfrissende Black Flag, krijgt, zijn er een aantal vernieuwingen doorgevoerd. Hieronder staan de belangrijkste nieuwe aspecten van Assassin’s Creed Origins op een rij.
Een gevarieerdere wereld
Ubisoft heeft zich de afgelopen jaren bewezen in het maken van grote werelden waarin spelers de vrijheid krijgen om te doen en laten wat ze willen. De spelwerelden werden alsmaar groter, en Assassin’s Creed Origins is geen uitzondering op die regel. In verschillende interviews heeft regisseur Ashraf Ismail door laten sijpelen dat het Egypte van Origins de grootste spelwereld in de serie ooit wordt en meer dan tien keer groter is dan die van Assassin’s Creed Syndicate.
Dat betekent dat Ubisoft er voor kiest om niet enkel een stad met omringende gebieden en dorpjes te creëren, maar een volledig land met verschillende grote steden, woestijnen, oases en meer diverse landschappen. De oase van El-Fayoum is bijvoorbeeld een groen gebied in het midden van de woestijn en de uitgestrekte delta van de Nijl is een bruisende plaats voor landbouw en visserij. De npc’s bewonen de wereld en hebben een eigen dag- en nachtcyclus. Ze staan op, eten, werken op het land en verdwijnen weer in hun huizen. Dit moet de wereld van de game levendiger laten aanvoelen tijdens de reis die hoofdpersonage Bayek maakt. Soms bieden inwoners de sluipmoordenaar zelfs hulp aan, zoals wanneer hij in het water op de hielen wordt gezeten door een krokodil en een visser hem aan boord van zijn boot laat.
In Assassin’s Creed 4: Black Flag was het overigens enkel tijdens bepaalde missies mogelijk om onderwater op zoek te gaan naar schatten en andere waardevolle spullen. In Origins kunnen spelers voor het eerst zonder onderbreking de onderwaterwereld van de game ontdekken, met bijpassende flora en fauna. Zoals eerder gezegd bevat de game ook dieren als krokodillen, die zich allemaal bevinden op de passende locatie. Hyena’s wandelen rond in de woestijn en zijn ’s nachts erg actief en leeuwen zijn te vinden in de meer begroeide gebieden. Kamelen en andere rijdieren zijn daarnaast ook geen overbodige luxe om je te verplaatsen van de ene oogstrelende locatie naar de andere. De nieuwe engine van de game levert namelijk prachtige plaatjes op met vergezichten die niet misstaan als vakantiefoto’s.
Nieuw gevechtssysteem
Een nieuwe engine betekent ook dat het gevechtssysteem van de game drastisch wordt veranderd. Voorheen maakte de serie gebruik van zogenaamde ‘gepaarde animaties’. Aanvallen van spelers of vijanden landden altijd op de juiste plaats en activeerden een set nieuwe bewegingen bij het inzetten van een spectaculaire counteraanval. Origins bevat daarentegen een hitbox-systeem dat bekend is uit andere moderne actie-rpg’s. Bayek beschikt over een lichte en een zware aanval, en dankzij zijn ontwijkmanoeuvres kunnen aanvallen compleet hun doel missen. Gevechten in Assassin’s Creed Origins bestaan daarom uit een dynamisch samenspel van afstand bewaren, ontwijken en op het juiste moment toeslaan. Zelfs groepen vijanden, die in eerdere games netjes hun beurt afwachtten, slaan nu tegelijk toe.
Tijdens gevechten kan Bayek zo nu en dan gebruik maken van krachtige Overpower-aanvallen, dankzij opgebouwde adrenaline. Bij genoeg succesvolle slagen met zijn wapen zonder schade op te lopen, kan Bayek deze aanval inzetten om door de verdediging van gepantserde te doorbreken. Dit is een van de extra’s die de ontwikkelaar heeft toegevoegd om gevechten dynamischer en tactischer te maken. Een ander voorbeeld hiervan is het uitgebreidere wapenarsenaal, dat bestaat uit gewone zwaarden, sikkelzwaarden, knotsen, zware messen, scepters en speren. Ieder wapen heeft is effectief tegen een bepaald type vijand, zoals speren die snelle vijanden op afstand houden. Ook is er een flink arsenaal aan pijlen en bogen, waarvan de Warrior-boog maar liefst vijf pijlen tegelijk af kan schieten.
Assassin’s Creed-rpg
Hoewel er verschillende categorieën zijn, zijn er verschillende versies van wapens met eigen statistieken, die verschillen in zeldzaamheid. Kampen van vijandelijke huurlingen infiltreren en looten loont om de meest zeldzame wapens te vinden, maar voor een groot deel bestaat upgraden uit craften. Bayek begint op level 1 met zijn uitrusting, en maakt progressie door nieuwe kledingstukken, schilden en wapens te craften met gevonden grondstoffen. Zoals bij menig rpg zijn vijanden daarom in ver gelegen gebieden nog te sterk en maken spelers voortgang door kleding te dragen die bij hun level past. Gelukkig heeft Ubisoft speciaal voor mensen met een verzamelwoede een oneindig grote inventaris gebouwd, zodat elke verzameling compleet kan worden gemaakt.
Behalve het upgraden van hun uitrusting, moeten spelers ook rekening houden met de vaardigheden van Bayek. De nieuwe skill tree van Origins bevat namelijk drie categorieën: Hunter, Warrior en Seer. Het uitbouwen van de Hunter levert betere vaardigheden voor stealth en afstandswapens op en de Warrior pure kracht en voordelen tijdens gevechten. De Seer richt zich op verschillende gadgets van sluipmoordenaars, waaronder het temmen van dieren, slaappijlen en het manipuleren van de economie. Alle drie de categorieën leggen de focus op een unieke speelstijl, maar bepaalde trucs kan Bayek altijd uithalen, ongeacht zijn specialiteiten. De hidden blade werkt bijvoorbeeld nog hetzelfde als voorheen en start geen gevechten met slachtoffers.
Quests
Tot slot maakt de game gebruik van een nieuw quest-systeem. Quests worden gestart en blijven openstaan wanneer Bayek besluit iets anders te gaan doen. Er is dus geen missiegebied waarin spelers moeten blijven om niet te ‘desynchroniseren’ met de game. Een andere grote verandering is het verwijderen van de minimap en vernieuwde eagle vision. Bayek kan zijn adelaar Senu namelijk de lucht in sturen om de het volgende doel voor actieve missies te vinden, vijanden te markeren en andere handige hulpmiddelen naarmate hij in level stijgt. Doelen voor actieve missies worden daarnaast niet exact aangegeven, maar vereisen wat extra speurwerk voordat spelers zelf kunnen kiezen hoe ze de situatie aanpakken.
Verhaalmissies draaien in grote lijnen om het leven van Bayek, die de laatste is van de Medjay, beschermers van de farao. Door de invloed het Ptolemeïsche rijk, een erfenis van Alexander de Grote, dreigen vele steden en tempels in verkeerde handen te vallen. In hoeverre de tegenwoordige tijd een rol speelt in Origins is nog niet bekend, maar we vermoeden dat Ubisoft ook hier weer iets mee gaat doen.
Flinke veranderingen
Dat Assassins Creed Origins een flinke verandering is ten opzichte van de rest van de serie staat behoorlijk vast, maar hoe goed de game daadwerkelijk uit de verf komt weten we pas bij release. De gevarieerde wereld, het dynamische gevechtssysteem, de rpg-elementen en de vrijheid tijdens quests is in ieder geval reden om de game goed in de gaten te houden. Ondertussen is hier de hands-on preview vanaf E3 2017 te lezen.
Assassin’s Creed Origins verschijnt op 27 oktober voor PlayStation 4, Xbox One en pc.
Reacties op: Wat is er nieuw in Assassin’s Creed Origins?
bigds9fan
Kerrigan
jewoenboy
Scream2Late
Welke glory na de ezio trilogy was het alleen maar rotzooi
armilo-theus
Rogue kon er nog net mee door, maar Unity en Syndicate waren voor mij poep.
Btw stop eens om bij elke AC bericht dit shit van je te gooien dat is gewoon te kinderachtig voor worden.
coola
voor jou is het rotzooi. Voor mij ( en met mij genoeg andere) waren Unity en Syndicate ook nog perfect.
Hiss
coola
De launch was vrij kut maar 4 maanden en 4 patches later vond ik het echt een heerlijke game die wat mij betreft een 8 waard is.
Hiss
rpenning
jewoenboy
Maar qua verhaal vond ik het al weinig meer aan na de trilogie.
MaTriX50
Xymie
Hiss