Gamers zijn net boeren. Wat ze niet kennen, dat eten ze niet. En soms lijkt het erop dat ze ook geen nieuwe dingen willen leren kennen. Afgaande van het aantal reacties op onze nieuwtjes valt het toch op dat spellen met een getal achter de titel, op veel meer aandacht van de gamers kunnen rekenen. Men kent de voorloper immers en men weet wat men kan verwachten. Want stel dat je een game koopt die origineel, leuk en vernieuwend is, dat wil je toch niet? Tegelijkertijd lopen diezelfde mensen trouwens te klagen over uitmelken, het gebrek aan innovatie en de slechte verkoopscijfers van Beyond Good & Evil. Vandaar dit artikel, waarin we een aantal onbekende games op een rijtje gezet hebben, die zeker je aandacht verdienen! Armies of Exigo (PC)

Armies of Exigo is de eerste game van Black Hole Entertainment en deze piepjonge ontwikkelaar heeft niemand minder dan Electronic Arts als uitgever weten te strikken voor deze veelbelovende RTS. Buiten de prachtige graphics zal Armies of Exigo het vooral moeten hebben van één belangrijke innovatie binnen het genre en dat is het vechten op twee niveaus tegelijkertijd, namelijk zowel op het aardoppervlak zelf, als in de grotten onder de grond. Er zijn wel een aantal games die hiertoe pogingen gedaan hebben, maar vaak was er toch één niveau dat de boventoon voerde. Bij Armies of Exigo zou de strijd boven en onder grond even heftig moeten zijn. Drie rassen liggen in de fantasywereld genaamd Exigo, namelijk met elkaar in de clinch: The Empire, The Beasts en The Fallen. Je legers kunnen groeien tot zo'n 200 eenheden, niet meteen Total War maar toch een stuk uitgebreider dan Warcraft 3, waar het spel vooralsnog het meest aan doet denken.

Release: Q4 2004 | Uitgever: EA | Ontwikkelaar: Black Hole

Ascension to the Throne (PC)

Ascension to the Throne is een grootste turn-based strategygame waarin de speler er met zijn leger op uit trekt door de gigantische spelwereld. De speler kan in real-time naar elke uithoek van de spelwereld lopen en is niet gebonden aan vaste missies. Het hoofddoel is terug de troon van Eden te bestijgen, als laatste afstammeling van de Illiar familie, de rechtvaardige heersers van Eden die ooit met geweld uit hun functie ontheven zijn. Op je pad door de wondere wereld zal je vrienden en vijanden ontmoeten, en met deze laatste zal gevochten moeten worden. Deze gevechten zijn turn-based en laten je maximaal 22 groepen van zestien eenheden over het speelveld dirigeren. Tactisch inzicht zal uiteindelijk bepalen of je terug het land van Eden zal mogen besturen.

Release: Q4 2004 | Uitgever: 1C | Ontwikkelaar: DVS

Advent Rising (PC, Xbox)

De makers hebben alvast het volste vertrouwen in het succes van Advent Rising, het eerste deel in een gametrilogie die zich afspeelt in de verre toekomst. De mensheid is zo goed als uitgeroeid en buitenaardse wezens hebben zich op de aarde gesetteld. Het intelligentie en geavanceerde ras, de mens, is onder deze aliens slechts een angstaanjagend fabeltje, een legende. Een van de nieuwe rassen, The Seekers, weten helaas wel van het bestaan van de mensen af en zijn er dermate bang voor, dat ze proberen alle overgebleven mensen te elimineren. Als Gideon Weyth zal de speler hier een stokje voor moeten steken. Supersnelle 3rd person actie, bullettime effect en een diepgaand verhaal aan de hand van sciencefiction schrijver Orson Scott Card, zijn de drie voornaamste elementen die het spel een succes zouden moeten maken.

Release: Q1 2005 | Uitgever: Majesco | Ontwikkelaar: GlyphX Games

Darkwatch (PS2, Xbox)

Darkwatch is de eerste game van de Amerikaanse ontwikkeldivisie van de Japanse gigant Sammy. Het spel wordt een first person shooter met een vrij originele setting, welke elementen van het wilde westen mixt met het horrorgenre. Spelelementen kenmerkend voor beide settings zijn dan ook in het spel aanwezig. Zo zal je het ene moment nog een vuurgevecht vanaf de rug van een paard in je voordeel beslechten, even later bijt je je als een vampier in de nek van een tegenstander. Het spel belooft een behoorlijke vrij spelopbouw waarbij de keuzes van de spelers invloed hebben op de omgeving. Het potentieel voor de nieuwe standaard op het gebied van console-FPS games is aanwezig en het ziet er nog eens erg lekker uit, wat te danken is aan opgepoetste Renderware technologie.

Release: Q1 2005 | Uitgever: Sammy | Ontwikkelaar: Sammy