Hoewel er binnen Naughty Dog in eerste instantie met twee losse teams aan de franchises is gewerkt, is die scheiding inmiddels niet meer merkbaar. De mensen die verantwoordelijk waren voor The Last of Us, werken nu immers ook aan Uncharted 4. Dit is niet verrassend, gezien het succes van de game. Oftewel: Uncharted 4 wordt mede om die reden beïnvloed door The Last of Us.
De twee gameseries hebben al veel verwantschap met elkaar. Zo voelde The Last of Us direct vertrouwd, omdat het op veel manieren een voortzetting van de Uncharted-serie was. Van het camerastandpunt en de schietmechanieken tot de manier waarop de personages tijdens de gameplay in gesprek gaan en zo het verhaal vertellen; de games liggen in elkaars verlengde.

Drama
De invloed van The Last of Us op Uncharted 4 valt ook gelijk op. Zo is Uncharted 4 vergeleken met zijn voorgangers een stuk duisterder en zwaarmoederiger. Ook is er in het verhaal meer nadruk op familie en wat die ingewikkelde relaties met ons doen. In de Uncharted-games heeft drama natuurlijk altijd een rol gehad, maar over het algemeen zijn het luchtige games gebleven. Avontuur staat voorop, niet de diepgaande karakterontwikkelingen.
We kijken uit naar een minder oppervlakkige Drake, maar het moet niet te zwaar worden. De makers stellen dat ze voor het eerst in de serie nagedacht hebben over momenten van stilte en ruimte voor kleine karakterontwikkelingen, omdat ze dit geleerd hebben uit het vertellen van het verhaal in The Last of Us. Maar kan Naughty Dog die diepte geloofwaardig combineren met de popcornactie van Uncharted?
Gameplay
Ook de gameplay van Uncharted 4 is beïnvloed door The Last of Us, onder andere wat betreft de vrijheid die je krijgt om situaties op te lossen. Hoewel je in The Last of Us ook genoeg lineaire gangetjes doorloopt, werd je regelmatig in een situatie gedropt waar je zelf mag bepalen hoe je het aanpakt. Je hebt een beperkt aantal wapens, een hoop vijanden en een ruim gebied waarin je een eigen route kiest.
In Uncharted 4 zien we Drake ook niet altijd een vast pad nemen, maar hij benut de ruimte om zijn eigen route te kiezen. Naast de lage muurtjes met golven aan vijanden, is er meer speelruimte voor uitwijkmogelijkheden. Drake’s nieuwe slingertouw is hier een belangrijk onderdeel van. Stealth kan nu tevens een oplossing zijn om conflicten volledig uit de weg te gaan. Hopelijk haalt dat niet te veel het tempo uit A Thief’s End.
Massamoordenaar
Naughty Dog krijgt nog wel eens kritiek dat de speler in Uncharted in de rol stapt van een zeer effectieve massamoordenaar. Hoewel het waar is dat Drake met het grootste gemak de meest getrainde slechteriken ombrengt en geen enkele terughoudendheid toont als het gaat om het gebruik van wapens, granaten of andere werktuigen, hoort dat bij de serie. Uncharted is namelijk niet enkel een avonturenserie, het zijn ook actiegames waar de kogels je om de oren vliegen en duizenden vijanden neergemaaid worden.
Naughty Dog heeft met The Last of Us voor PlayStation 3, de Left Behind-dlc en de complete remaster op de PlayStation 4 iets speciaals neergezet. Als ze Uncharted daarom willen veranderen, dan hebben ze daar uiteraard alle recht toe. Gelukkig zegt het team zelf ook telkens weer dat we ons geen zorgen hoeven te maken. A Thief’s End is nog steeds Uncharted. Laten we daarom hopen dat het team naast The Last of Us vooral ook naar Uncharted 2 heeft gekeken. Dat is immers hoe we de avonturen van onze sympathieke dief en massamoordenaar graag zien.
Uncharted 4: A Thief's End is vanaf 10 mei verkrijgbaar voor PlayStation 4.
Reacties op: Uncharted 4: The Last of Drake
woutkabout
Massiv
Dankzij TLOU ga ik Uncharted 4 zeker proberen.
RavenMMG
Kid
Sausbert
Ik ben het hier eigenlijk helemaal niet mee eens. Welk camerastandpunt? Het is gewoon third person perspectief. GTA ligt toch ook niet in het verlengde van Uncharted? Terwijl GTA qua movement waarschijnlijk meer op Uncharted lijkt dan TLoU.
De schietmechanieken? Die kunnen niet meer van elkaar verschillen. The Last of Us geeft je veel minder ammo en weapon sway. Voelt echt compleet anders aan. En dan kun je ook nog eens je wapens upgraden.
Verder heb je dus nog crafting en character upgrades in TLoU en wordt de nadruk veel meer op stealth gelegd. Dan heb je nog het gooien van flessen en stenen dat niet in Uncharted zit. Er zit geen platforming in TLoU en de snelheid waarmee je beweegt is langzamer. Je character voelt veel zwaarder en kan niet zo ver springen.
De engine en de manier waarop het verhaal zich ontvouwt, zijn in principe de enige elementen waaraan je kunt zien dat beide games van Naughty Dog afkomstig zijn. Verder voelen beide games in mijn optiek echt compleet anders aan.
garciagarcia
Het is wat in het verhaal ook al staat. In Uncharted kom je na knetterveel geklim, geklouter, instortingen en glijpartijen op de meest verborgen plekken. En dan staan daar juist de vijanden je op te wachten en deze vijanden schiet je zonder veel moeite allemaal door het koppie… Het is allemaal erg makkelijk, lineair en ongeloofwaardig.
RavenMMG
Grohe
obi-twan kenobi
Deel 3 is zeker een goede game, maar deel 2 blijft mijn favoriet vanwege de betere flow van het verhaal en de humor tussen de hoofdpersonen. Misschien gaat deel 4 daar verandering in brengen
marco300
RavenMMG
Niet alleen de gte , maar ook de oplichtende objecten , en lineaire opzet
Hoezo adventure game … Alles is uitgestippeld
Sausbert
Sausbert