Vroegâh was een spoiler op je Opel Ascona zetten al tuning. Maar vandaag de dag doe je met een spoilertje echt niet meer mee. Nee, een echte tuner bouwt zijn auto om met een full body kit en voert zijn motor op door op z'n minst de onboard computer te fine-tunen. Nu is het tunen van auto's hier al een tijdje populair geweest, maar met komst van films als The Fast and the Furious en games als Need for Speed Underground is de Car Tuning rage pas echt losgebarsten. Maar waar ligt eigenlijk de oorsprong eigenlijk van deze rage en de cultuur die erachter zit? Let's find out.

Het land dat aan de bakermat van het amateur tunen staat, is het land van de rijzende zon, Japan. In de jaren '80 begonnen een aantal verveelde en rijke jongeren genoeg te krijgen van hun nogal saaie auto's. Ontevreden met de prestaties van hun middenklassers begonnen ze met het opwaarderen van de motoren en wielophanging. Auto's zoals de Toyota Sprinter Trueno en Nissan Silvia waren gewillige slachtoffers om omgebouwd te worden tot racemonsters. Het voordeel was daarbij dat deze auto's relatief goedkoop waren, zodat al het geld gestoken kon worden in de onderdelen. En wat gebeurde er als een hele lading jeugdige Japanners hun auto opgewaardeerd hadden? Er moest natuurlijk geracet worden. Dit gebeurde onder andere in illegale straatraces, waarbij gekeken werd wie de snelste auto en de grootste durf had. Er ontstond zowaar een complete subcultuur van auto enthousiastelingen, die in het midden van de nacht halsbrekende toeren uithaalden met hun normaal uitziende, maar high powered middenklassers.

Oud en nieuw

Deze ontwikkeling bleef bij de grote Japanse autofabrikanten niet onopgemerkt. Zij zagen geld in de jonge enthousiastelingen en gingen hun eigen fully tuned versies maken. Elk merk had wel z'n paradepaardje, zoals de Nissan Skyline, Toyota Supra en Mazda RX7. Deze auto's vonden gretig aftrek bij de welvarende Japanners en het duurde niet lang of deze auto's leverden na wat extra tunen prestaties waar zelfs menig Italiaanse supercar bouwer van ging blozen. Auto's van dik 1000pk zijn vandaag geen uitzondering.

Hoewel de compacte japanse middenklassers niet echt populair waren in Amerika, kreeg een kleine groep mensen in Florida in de gaten waartoe deze pocketrockets in staat waren. Door de geschiedenis van het bouwen van hotrods, duurde het daarom niet lang voordat het ombouwen van Japanse merken ook in Florida immens populair werd. Er was echter een verschil met de Japanse community. Waar ze in Japan vooral keken naar de prestaties van de auto's, wilden ze in de V.S. ook dat de auto's er indrukwekkend en flitsend uit zouden zien. De aërodynamische aanpassingen van de Japanse tuning wereld werden gebruikt en uitgebouwd om de auto's er uniek uit te laten zien. De aanpassingen kregen uiteindelijk ook meer een esthetische functie dan een praktische functie. Met deze ontwikkeling was dan ook de nadruk komen te liggen op het gezien worden. Extra grote velgen en dikke geluidsinstallaties moesten zorgen voor het respect van andere tuners in de community. Tunen was in Amerika inmiddels populairder geworden dan ooit, maar tegelijkertijd ook professioneler. Er werd massaal meegedaan aan officiële tuning wedstrijden, waarbij design en techniek centraal stonden. Een ander voorbeeld van de immense populariteit van deze Japanse imports, is het feit dat de driftcontest de snelst groeiende tak van de autosport is in de V.S.

Het aantal dB is even belangrijk als het aantal pk's

Tot redelijk recent waren Japanse imports in Europa nog niet zo populair. De high powered modellen uit Japan werden hier maar mondjesmaat geleverd en hadden het stuur ook nog eens aan de verkeerde kant. Natuurlijk werd hier ook al getuned met modellen van Europese merken, maar nog lang niet zo uitgebreid als in Japan en de V.S. Eind jaren '90 kwam hier verandering in. De populariteit van illegale streetraces begon hier ook te stijgen. Hoofdzakelijk twintigers begonnen steeds meer hun auto's te modificeren om indruk te maken op anderen. En met de komst van films als The Fast and the Furious begon de scene echt populair te worden bij de massa. Vette uitgebouwde middenklassers met een geluidssysteem waar je U tegen zegt, waren opeens overal te zien. Het leek erop dat de tuning trend de hele wereld had overgenomen.

Het einde lijkt nog niet in zicht te zijn. Met het uitkomen van games als Need for Speed Underground 2 lijkt het erop dat een hele generatie enthousiast gemaakt wordt voor het fenomeen tunen. Autofabrikanten hebben dit in de gaten, want ook in Europa worden steeds vaker extra sportieve modellen uitgegeven die zich uitstekend lenen om te worden omgebouwd. Nu ook puur Japanse modellen hier uitgegeven worden is het einde nog niet in zicht. Tuning is here to stay.