Het land dat aan de bakermat van het amateur tunen staat, is het land van de rijzende zon, Japan. In de jaren '80 begonnen een aantal verveelde en rijke jongeren genoeg te krijgen van hun nogal saaie auto's. Ontevreden met de prestaties van hun middenklassers begonnen ze met het opwaarderen van de motoren en wielophanging. Auto's zoals de Toyota Sprinter Trueno en Nissan Silvia waren gewillige slachtoffers om omgebouwd te worden tot racemonsters. Het voordeel was daarbij dat deze auto's relatief goedkoop waren, zodat al het geld gestoken kon worden in de onderdelen. En wat gebeurde er als een hele lading jeugdige Japanners hun auto opgewaardeerd hadden? Er moest natuurlijk geracet worden. Dit gebeurde onder andere in illegale straatraces, waarbij gekeken werd wie de snelste auto en de grootste durf had. Er ontstond zowaar een complete subcultuur van auto enthousiastelingen, die in het midden van de nacht halsbrekende toeren uithaalden met hun normaal uitziende, maar high powered middenklassers.
Oud en nieuwDeze ontwikkeling bleef bij de grote Japanse autofabrikanten niet onopgemerkt. Zij zagen geld in de jonge enthousiastelingen en gingen hun eigen fully tuned versies maken. Elk merk had wel z'n paradepaardje, zoals de Nissan Skyline, Toyota Supra en Mazda RX7. Deze auto's vonden gretig aftrek bij de welvarende Japanners en het duurde niet lang of deze auto's leverden na wat extra tunen prestaties waar zelfs menig Italiaanse supercar bouwer van ging blozen. Auto's van dik 1000pk zijn vandaag geen uitzondering.
Hoewel de compacte japanse middenklassers niet echt populair waren in Amerika, kreeg een kleine groep mensen in Florida in de gaten waartoe deze pocketrockets in staat waren. Door de geschiedenis van het bouwen van hotrods, duurde het daarom niet lang voordat het ombouwen van Japanse merken ook in Florida immens populair werd. Er was echter een verschil met de Japanse community. Waar ze in Japan vooral keken naar de prestaties van de auto's, wilden ze in de V.S. ook dat de auto's er indrukwekkend en flitsend uit zouden zien. De aërodynamische aanpassingen van de Japanse tuning wereld werden gebruikt en uitgebouwd om de auto's er uniek uit te laten zien. De aanpassingen kregen uiteindelijk ook meer een esthetische functie dan een praktische functie. Met deze ontwikkeling was dan ook de nadruk komen te liggen op het gezien worden. Extra grote velgen en dikke geluidsinstallaties moesten zorgen voor het respect van andere tuners in de community. Tunen was in Amerika inmiddels populairder geworden dan ooit, maar tegelijkertijd ook professioneler. Er werd massaal meegedaan aan officiële tuning wedstrijden, waarbij design en techniek centraal stonden. Een ander voorbeeld van de immense populariteit van deze Japanse imports, is het feit dat de driftcontest de snelst groeiende tak van de autosport is in de V.S.
Het aantal dB is even belangrijk als het aantal pk'sTot redelijk recent waren Japanse imports in Europa nog niet zo populair. De high powered modellen uit Japan werden hier maar mondjesmaat geleverd en hadden het stuur ook nog eens aan de verkeerde kant. Natuurlijk werd hier ook al getuned met modellen van Europese merken, maar nog lang niet zo uitgebreid als in Japan en de V.S. Eind jaren '90 kwam hier verandering in. De populariteit van illegale streetraces begon hier ook te stijgen. Hoofdzakelijk twintigers begonnen steeds meer hun auto's te modificeren om indruk te maken op anderen. En met de komst van films als The Fast and the Furious begon de scene echt populair te worden bij de massa. Vette uitgebouwde middenklassers met een geluidssysteem waar je U tegen zegt, waren opeens overal te zien. Het leek erop dat de tuning trend de hele wereld had overgenomen.
Het einde lijkt nog niet in zicht te zijn. Met het uitkomen van games als Need for Speed Underground 2 lijkt het erop dat een hele generatie enthousiast gemaakt wordt voor het fenomeen tunen. Autofabrikanten hebben dit in de gaten, want ook in Europa worden steeds vaker extra sportieve modellen uitgegeven die zich uitstekend lenen om te worden omgebouwd. Nu ook puur Japanse modellen hier uitgegeven worden is het einde nog niet in zicht. Tuning is here to stay.
Reacties op: Tuning: de Geschiedenis
twiFight
Maar wat verboden zou moeten worden zijn die kadettjes met dubbele uitlaat, bmw diesels met M5 logo en civics met taartschep formaat australie.
Grimmie
Ik hoop hier niemand mee op z'n tenen te trappen maar Golfjes staan bovenaan in die lijst.
Maar verder heb ik niks tegen het amateur tunen, zelf ben ik er ook een…
Geen geld (nog niet) voor het grote werk, maar wel verlaagd, geblindeerd, grote velgen en een 120dB freeflow uitlaat.
(ik rijdt in het dagelijks verkeer overigens altijd met silencer, anders wordt je er knetter gek van)
Zo'n uitlaat kan alleen onder een Jappaner (heb zelf een Mazda 323F 1.8i GT) btw… je zou eens moeten zien hoe belachelijk dat staat onder een BMW, whahaha. Die moeten gewoon bij hun DTMetjes blijven.
SantaZ
Ronin
Damian
Een goed getunede auto met een turbo blok, en dan vooral dubbele turbo, zit snel aan de 700 pk, tel daar nog een zooi extra power van de NOS bij op. Makkelijk…
SpoBi
Speedy
Check verder deze even (Een R34 met 1340 pk)
http://www.velocidad-maxima.com/forum/showthread.php?t=9631
Shoarma kip
DeathClock
SpoBi, dat is echt niet overdreven… have a look:
1100pk Toyota Supra:
[link]http://store1.yimg.com/I/ntnsracing_1818_71884137[/link]
1222pk Toyota Supra:
[link]http://www.i-m-racing.com/saadnsaad.html[/link]
1350+ pk Nissan Skyline GT-R:
[link]http://www.cardomain.com/memberpage/324721[/link]
[link]http://www.cardomain.com/memberpage/255664[/link]
turboO
vooral skylines denk ik
ik heb er zelf 2 gezien (op internet) een R33 op de rollerback
en een R34 (door veilside getuned)
en dan nog iets over de dingen die verboden moesten worden zoals getunde gofljes en kadetjes met 2 pijpjes ..
Hey iedereen ze eigen ze smaak
ik ben zelf een golf lijpo, heb em nog niet, nog ff sparen, maar hij komt wel
ik hoef geen vr6 of gti of wat, ik ga voor de 1.8 16v ofzo geef eem mooie look en het is wel oke, velfjes bumpertjes en een uitlaat doen al heel veel
Grimmie
Propbleem is inderdaad dat die auto's onbetaalbaar worden, er wordt meestal voor zo'n 100 tot 400 duizend euro in tuning gestoken voordat alles eenmaal zover is.
En vervolgens moet je zo ongeveer de hele motor reviseren nadat je een race gereden hebt.
De motoren zijn nou eenmaal niet gemaakt voor die enorme krachten en zullen dus constant gecontroleerd moeten worden of alle (toegevoegde) onderdelen nog heel zijn.
1 kapot onderdeeltje kan er voor zorgen dat je hele motor vast loopt, en met 300000 euro projecten wil je dat risico niet lopen!!
Sponsors zoeken dus maar!!
vinniethaking
Jbk
Jbk
tegenwoordig halen ze zelfs met een 1.3 een dikke 200 pk.
is trouwens wel de enige voorlopig ;-) zie de nieuwe mazda rx8.
leuk wagentje ;-)
PjotrStroganov
el Salvador
Xaio
Nog niks aan getuned behalve velgen en uitlaat. verdcer getint glas en sideskirtss. Als ik later meer geld verdien wil ik hem nog chiptunen en turbo erop . Dan hoop ik toch weer meer te krijgen als de 155 pk die we nu hebben. Weet het is niet veel, maar snel is ie wel. Helaas 2 sec langzamer aan de 100 als de Civic Type R of Seat Leon Cupra R met beide 250 pk. Gewoon ff proberen te tunen motorisch em hem lichter maken. Dan moet die 6 sec naar de honderd makkelijk gehaald worden
Just me
Als ik wil racen dan rijd ik wel in de astra van me neefje met een turboblok van een calibera erin… 240 heeft tie nu. Nog even wachten en hij zit op de 300pk
cyberkayserili
cyberkayserili
kijk maar op http://www.vsmotor.no/bilder.html hier heb je een E34 3.5 M5 (voor de gene die het niet weten E34 staat voor het model het is een oud model) met 1033 echte pks