Lees ook nog de vorige aflevering na. Aflevering 1: nummer 100 t/m 71. Weten waarom sommige titels ontbreken in de lijst? Lees onze regels even na.


70. War of the Vikings

Ontwikkelaar: Fatshark | Releasedatum: Q1 2014

Vele honderden jaren later zien we Vikingen nog steeds als stoere mannen met indrukwekkende baarden, die al plunderend met de boot door Europa voeren. Daarom zijn we extra blij dat War of the Vikings aanpasbare baarden heeft, waarbij je steeds grotere baarden vrijspeelt naarmate je in level stijgt. Wel zo belangrijk voor een vikinggame waarin mannelijke dingen als op elkaar inhakken hoog in het vaandel staan.

Net als in voorganger War of the Roses is het dus vooral de bedoeling dat jij en je teamgenoten de tegenstanders in deze actiegame in de pan hakt. Omdat er in deze tijdsperiode minder technologische vooruitgang op oorlogsgebied was dan in de vijftiende eeuw, is het wapentuig iets versimpeld. Ook kun je niet langer op paarden rijden.

69. Murdered: Soul Suspect

Ontwikkelaar: Airtight Games | Releasedatum: 2014

Spoiler alert! Aan het begin van Murdered: Soul Suspect ga je dood. Schrik niet, je bent niet meteen game-over en nee, je bent niet opgelicht omdat je zestig euro hebt betaald voor een game van slechts een paar minuten. Als geest van een vermoorde rechercheur moet je je eigen dood zien op te lossen door mensen en objecten in de omgeving te beïnvloeden. Het verhaal heeft wel wat weg van Ghost Trick: Phantom Detective voor de Nintendo DS, maar de stijl is uiteraard volledig anders. Zoals we op het eerste gezicht kunnen beoordelen wordt het meer een kruising tussen eerdergenoemde DS-titel en de politieonderzoeken van L.A. Noire en Heavy Rain.

68. Armikrog

Ontwikkelaar: Pencil Test Studios | Releasedatum: Juli 2014

Hoewel point-and-click adventures de laatste jaren nog steeds gemaakt werden, was het pas met het enorme succes van onder ander Double Fine Adventure – dat tegenwoordig als Broken Age door het leven gaat – dat er weer echt aandacht aan het genre werd besteed. De hernieuwde populariteit zorgt ervoor dat veel oude series weer onder het stof vandaan gehaald worden en oude ontwikkelaars herenigd worden om iets nieuws te creëren. Zo ook bij Armikrog, dat een spirituele opvolger is van The Neverhood, een claymation adventuregame uit 1998. Het oorspronkelijke team is voor deze nieuwe game weer grotendeels van de partij met designer Doug TenNapel en animatoren Mike Dietz en Ed Schofield aan het roer.

67. Mew-Genics

Ontwikkelaar: Team Meat | Releasedatum: 2014

Kattenhaters kunnen maar beter naar de volgende titel scrollen, want dit stukje gaat louter over katten. De pluizige vriendjes spelen de hoofdrol in de nieuwste game van Team Meat, de makers van Super Meat Boy en The Binding of Isaac. Zelf omschrijven ze het spel als een ’kruising tussen Pokémon en De Sims met een beetje Animal Crossing en Tamagotchi’. Dat maakt het concept niet veel duidelijker, maar in Mew-Genics verzamel je katten en fok je ze om specifieke of betere soorten te krijgen. Er zitten ook gevechten in de game, maar de details hierover zijn nogal vaag. Wij gokken op een ‘Pokémon met katten’, maar dan wel in de kenmerkende stijl van Team Meat. Catfight!

66. Massive Chalice

Ontwikkelaar: Double Fine | Releasedatum: September 2014

Het mooie van Kickstarter is dat gamers door hun financiële ondersteuning tegenwoordig veel meer invloed hebben op het ontwikkelingsproces van een game. Massive Chalice, een turn-based tactische strategiegame, is deels beïnvloed door de feedback van fans, die met iets op de proppen kwamen dat door de ontwikkelaar simpelweg over het hoofd gezien was.

Omdat je over de duur van meerdere generaties een demonische invasie moet afweren, moeten de helden van het spel ook kinderen hebben die het stokje van ze over kunnen nemen. En hoe krijg je ook alweer kinderen? Oh ja, juist… Maar wat nou als je twee mannen hebt of twee vrouwen? Daar hadden ze bij Double Fine niet aan gedacht, maar de fans schreeuwden er hard genoeg om en nu zit het in het spel. Geweldig, toch?

65. Hyper Light Drifter

Ontwikkelaar: Heart Machine | Releasedatum: Juni 2014

Wanneer je op Kickstarter vraagt om 27.000 dollar en je bijna 650.000 dollar terugkrijgt, dan weet je dat je op de goede weg bent. Hyper Light Drifter grijpt, net als veel indiegames de laatste jaren, terug naar het 8-bit- en 16-bit-tijdperk. Een wereld waarin veel te verkennen valt als in The Legend of Zelda: A Link to the Past, met nieuwe gebieden om te ontdekken wanneer je bepaalde items in je bezit hebt á la Metroid en met een lokale coöperatieve multiplayer in de stijl van Diablo. Die welbekende inspiratiebronnen zijn vertaald naar de wensen van de moderne gamer, met vloeiende combat en een prachtige visuele stijl, ondersteund door een soundtrack van de populaire chiptune-componist Rich “Disasterpiece” Vreeland.

64. Project CARS

Ontwikkelaar: Slightly Mad Studios | Releasedatum: 2014

Niet ieder crowdfunding-project zoekt zijn heil bij Kickstarter. Toen ontwikkelaar Slightly Mad Studios naar een manier zocht om zijn nieuwste raceproject van de grond te krijgen, stond Kickstarter nog maar net in de kinderschoenen en was het niet in Engeland beschikbaar. Dus begon de studio haar eigen platform om geïnteresseerde gamers naar zich toe te lokken: World of Mass Development.

WMD gaat nog even een stapje verder dan Kickstarter. Iedereen die geld stort heeft een redelijk vergaande invloed op de ontwikkeling. ’Backers’ kunnen stemmen op nieuwe dingen en op de hogere instaplevels zelfs vergaderingen van de studio bijwonen. De game zelf bevat een hoge mate van realisme, maar is dankzij een flink aantal opties ook geschikt voor de meer casual coureur.

63. EVE: Valkyrie

Ontwikkelaar: CCP Games | Releasedatum: 2014

Het EVE-universum blijft zich maar uitbreiden, wat voor een ruimtegame een bewonderenswaardige prestatie is. Eerst was er Dust 514, de massively multiplayer online shooter voor de PlayStation 3 en nu is de IJslandse ontwikkelaar bezig met EVE: Valkyrie, een first-person dogfighting game voor onder andere de Oculus Rift. Over de invulling van het spel - buiten de player-versus-player ruimtegevechten om – weten we weinig. Hoe is het spel verweven met EVE en Dust 514? Op welke platformen verschijnt de game? Inderdaad, onduidelijkheid alom. Desalniettemin ziet EVE: Valkyrie er ongekend spectaculair uit en willen we de game, net als onze vriend TheDutchSlayer, maar al te graag met de Oculus spelen.

 

62. Mario Golf: World Tour

Ontwikkelaar: Camelot Software Planning | Releasedatum: 2014

De nieuwe Mario Golf had eigenlijk in 2013 al moeten verschijnen, mede om ‘Het jaar van Luigi’ te vieren, maar Nintendo heeft daar van afgezien. Of dat was omdat er toch al genoeg lekkers op de 3DS was te krijgen, of omdat World Tour nog wat extra ontwikkeltijd nodig had, is niet bekend. Toch vertrouwen we er op dat de game weer dezelfde uitgebreide en tegelijk leuke gameplay meekrijgt als zijn voorgangers, vooral omdat wederom Camelot Software (ook bekend van de Hot Shot Golf-reeks) aan het roer staat.

Voor het eerst in een Mario Golf-game zitten er ook een aantal realistische golfbanen in het spel, al maakt ons dat niets uit. Wij willen gewoon lekker golven met Mario en consorten, of dat nou in de echte wereld of in Mushroom Kingdom is. We hebben daarnaast goede hoop dat het 3D-effect van de 3DS er voor zorgt dat de afstand tussen de golfbal en de hole nog beter zichtbaar is, wat de precieze gameplay ten goede kan komen.

61. Plants vs Zombies: Garden Warfare

Ontwikkelaar: PopCap Games | Releasedatum: 20 februari

Na twee tower defense-games gooit Plants vs Zombies het nu over een volledig andere, vrij onverwachte boeg: het wordt een third-person online shooter. Maar hoe vreemd die combinatie misschien ook klinkt, ze werkt wel.

Met de keuze uit vier verschillende klassen in de stijl van Battlefield, een scala aan mogelijkheden om je personage aan te passen en tien maps bij de lancering heeft Garden Warfare een solide basis om op verder te bouwen. We twijfelen er wel aan hoe lang het spel echt leuk blijft. Met een prijskaartje van dertig (Xbox 360) tot veertig euro (Xbox One) begeeft PopCap zich wellicht op glad ijs.

60. Castle Story

Ontwikkelaar: Sauropod Studio | Releasedatum: 2014

Nog zo'n titel die maar een klein bedrag op Kickstarter vroeg maar vervolgens overstroomd werd met geld. In Castle Story bouw je met behulp van je schattige volgelingen, de Bricktrons, een kasteel. De opzet en het uiterlijk van het spel zijn vergelijkbaar met Minecraft, omdat het ook een voxel-based-spel is en je de grondstoffen voor je bouwwerken uit de grond en omgeving moet halen.

Toch is dit geen Minecraft-kloon, wat een beetje de standaard kreet is geworden voor iedere game die voxel-based is. Castle Story is een real-time strategiegame waarin je overdag bouwt aan je kasteel, alleen of met een vriend, en je je stekkie 's avonds moet beschermen tegen monsters en andere indringers. Het is nog onduidelijk of en wanneer er ook een multiplayer komt waarin je tegen elkaar speelt, dus tot die tijd is het samen spelen, eerlijk delen.

59. Valiant Hearts: The Great War

Ontwikkelaar: Ubisoft Montpellier | Releasedatum: 2014

Met een historisch enigszins correcte achtergrond op de proppen komen is al een flink karwei, laat staan dat je die wilt vormgeven in een stripstijl. Valiant Hearts waagt een poging door de Eerste Wereldoorlog te combineren met een luchtige tekenstijl. Het ligt voor de hand dat die twee werelden te hevig botsen, maar onze eerste indruk van Valiant Hearts: The Great War stelt ons gerust.

De serieuze verhalen, waarvan sommige zijn gebaseerd op echte personen en verhalen, passen prima in de prachtig vormgegeven wereld. Het enige waar we na het zien van de game nog niet overtuigd van zijn is de moeilijkheidsgraad van de puzzels, maar Ubisoft heeft aangegeven dat die steeds moeilijker worden.

58. The Crew

Ontwikkelaar: Ivory Tower en Ubisoft Reflections | Releasedatum: Q3 2014

Meerdere redactieleden hebben The Crew aan de tand mogen voelen. We waren enorm te spreken over de vele aanpassingsmogelijkheden die je bij iedere wagen hebt en die verder gaan dan menig ander racetitel. Daarnaast is het natuurlijk prachtig dat je dwars door Amerika mag scheuren in je bolide in deze nieuwe open wereld-racegame. Wel zetten we onze kanttekeningen bij de besturing van de auto's, die wat ons betreft nog een beetje losjes besturen, wat ervoor zorgt dat het rijgedrag niet subliem aanvoelt. Met nog ongeveer driekwart jaar ontwikkelingstijd voor de boeg is dat wel een euvel dat we verwachten dat nog flink aangepakt gaat worden.

57. Galak-Z: The Dimensional

Ontwikkelaar: 17-BIT | Releasedatum: 2014

Dat Sony veel vertrouwen heeft in Galak-Z: The Dimensional blijkt wel uit het feit dat ontwikkelaar 17-BIT tijdens de afgelopen E3-persconferentie op het podium verscheen om de game uit de doeken te doen. Het is één van de onafhankelijke ontwikkelaars die door Sony het hof is gemaakt om tijdelijk exclusief op hun platform(en) te verschijnen. De Japanse gigant wil zo nog meer indies naar zijn consoles lokken.

Galak-Z is een moderne open wereld-actiegame, gezien door de ogen van een klassieke 16-bit shmup. Het spel kent net als zijn voorganger Skulls of the Shogun, visueel overduidelijk veel Japanse invloeden. Op het gebied van gameplay lijkt het een rustigere versie te worden van Geometry Wars: Retro Evolved, gecombineerd met het verkennen van de wereld zoals in Insanely Twisted Shadow Planet.

56. WildStar

Ontwikkelaar: Carbine Studios | Releasedatum: Lente 2014

De vier spelerstypes, zoals omschreven door Richard Bartle, zijn in MMO's altijd op de achtergrond aanwezig. De een houdt meer van het verkennen van de wereld, terwijl de ander liever monster na monster in de pan hakt. In WildStar worden deze types duidelijker gedefinieerd. Als speler moet je bij het creëren van je personage al kiezen welk pad jij bij voorkeur wilt volgen. Die keuzes leveren in de spelwereld hun eigen specifieke voordelen op, die niet aanwezig zijn als je een van de andere paden kiest. In onze hands-on leverde dat nog een mooi facepalm-moment op, maar in een flink bevolkte spelwereld verwachten wij niet dat de keuzemogelijkheden een negatief effect hebben.

55. Survarium

Ontwikkelaar: Vostok Games | Releasedatum: 2014

Hoewel S.T.A.L.K.E.R. 2 met de teloorgang van ontwikkelaar GSC Game World dreigde te verdwijnen, is er met de oprichting van Vostok Games een nieuwe studio ontstaan die de visie van het gecancelde project wil vertalen naar een nieuwe game. Het grootste verschil met S.T.A.L.K.E.R. 2 is dat Survarium een free-to-play MMOFPS wordt. Hoewel de PvP-elementen in eerste instantie niet bijzonder aantrekkelijk klinken, kijken we uit naar de veelbelovende coöperatieve gameplay. De S.T.A.L.K.E.R.-serie kende tal van unieke aspecten. Hopelijk laat de nieuwe ontwikkelaar dergelijke ideeën niet voor wat ze zijn, zodat Survarium zich echt kan onderscheiden van het gros aan andere free-to-play shooters.

54. EverQuest Next

Ontwikkelaar: Sony Online Entertainment | Releasedatum: 2014

Eén van de meest invloedrijke MMO's krijgt met EverQuest Next eindelijk een vervolg. Van veel van de huidige populaire MMO's zijn de ontwerpkeuzes te herleiden naar het originele EverQuest: Lord of the Rings Online, Champions Online en ja, zelfs World of Warcraft. Met het nieuwe deel wil Sony Online Entertainment weer een vernieuwende MMO uitbrengen. De ideeën die de ontwikkelaar hiervoor heeft zijn veelbelovend, van permanente invloed van de acties van spelers op de spelwereld tot een dynamische kunstmatige intelligentie van de monsters. Ze klinken ons als muziek in de oren en kunnen, indien goed uitgevoerd, weer als een golf door het MMO-landschap bewegen.

53. Murasaki Baby

Ontwikkelaar: Ovosonico | Releasedatum: 2014

In Murasaki Baby bestuur je eens niet een stoere actieheld(in) of domme spierbundel, maar een bang meisje dat je als speler niet enkel figuurlijk aan de hand moet nemen. Murasaki Baby is wat ons betreft een erg geschikte titel om gebruik te maken van het touchscreen van de Vita. Met het touchscreen aan de achterkant van de handheld verander je de achtergrond van het spel, wat helpt bij het oplossen van bepaalde puzzels.

Daarnaast moet je ervoor zorgen dat de paarse ballon van Baby niet stuk gaat of dat ze de ballon kwijtraakt. Anders is er geen land meer te bezeilen met het kind. Buiten het inventieve gebruik van het touchscreen valt deze game ons vooral op door de eigenzinnige visuele stijl: een zwart-witte voorgrond op een gekleurde achtergrond, aangevuld met talloze surrealistische wezens.

52. Stasis

Ontwikkelaar: The Brotherhood | Releasedatum: Augustus 2014

Het oog voor detail en de passie voor science fiction spatten van het scherm bij het kijken naar Stasis, een isometrische adventuregame aan boord van een verlaten ruimteschip. Het passieproject van 3D-artist Chris Bischoff is inmiddels al drie jaar in de maak. De liefde voor isometrische games gaat bij hem zo ver dat hij inmiddels al meerdere bekende titels van een isometrische make-over heeft voorzien. Bekijk maar eens zijn visie voor Assassin's Creed IV: Black Flag en BioShock: Infinite. Daar zouden we graag meer van zien.

51. Yoshi's New Island

Ontwikkelaar: Arzest | Releasedatum: Lente 2014

Yoshi’s Island was een meesterlijke platformer op de Super NES, die de Mario-formule nieuw elan gaf. Niet langer speelde je met Mario, maar met Yoshi die een babyversie van de loodgieter naar het einde van het level moest dragen. Gecombineerd met de waterverf-achtige graphics zorgde dat voor een unieke game die nog laat in de levenscyclus van de SNES hoge ogen gooide. Sindsdien is er eigenlijk nooit een fatsoenlijk vervolg gekomen. Yoshi’s Story op de Nintendo 64 kon dankzij de makkelijke moeilijkheidsgraad en eigenlijk geheel andere gameplay niet in de schaduw van het origineel staan, en ook het ‘echte vervolg’ dat op de DS verscheen miste de kwaliteiten van de SNES-klassieker.

Nintendo wil dit met Yoshi’s New Island op de 3DS goedmaken. Grafisch lijkt de game zich tot onze grote opluchting weer richting het origineel te bewegen, maar het is onmogelijk om te zeggen of de gameplay eindelijk weer eens van het niveau is dat we gewend zijn, tot we er zelf mee aan de slag mogen. Een titel die in potentie één van de sleeper hits van 2014 kan worden, maar die we misschien ook weer net zo snel vergeten.

50. Tropico 5

Ontwikkelaar: Haemimont Games | Releasedatum: April 2014

Hoewel Tropico 4 meer aanvoelde als een uitbreiding dan een nieuw deel, lijkt Tropico 5 de nodige veranderingen met zich mee te brengen. Nog steeds ben je de leider van een tropische eilandstaat, maar ditmaal moet je je eigen paradijsje van de koloniale tijd tot aan het heden in stand houden. Zo moet je beter in de gaten houden wat er in de buitenwereld gebeurt en aan welke kant je gaat staan tijdens wereldwijde conflicten. Daarnaast moet je er natuurlijk voor zorgen, zoals het een goede dictator betaamt, dat je familieleden altijd de beste baantjes krijgen, zodat je macht door de eeuwen bewaard blijft. De grootste nieuwe toevoeging aan dit deel is de coöperatieve en competitieve multiplayer voor vier spelers.

49. Octodad: Dadliest Catch

Ontwikkelaar: Young Horses | Releasedatum: Januari 2014

Iedereen die altijd al wilde weten hoe het is om een octopus te zijn in een mensenwereld hoeft niet veel langer te wachten: Octodad: Dadliest Catch verschijnt binnenkort al. Je kruipt in deze game letterlijk in de huid van een octopus, die voor zijn familie en de buitenwereld moet verbergen dat hij geen mens is. Maar probeer maar eens simpele alledaagse taken te doen met tentakels in plaats van handen en voeten! Koffie zetten, het gras maaien en je aankleden wordt ineens een stuk lastiger om te doen. Het resultaat is een hilarische game met een heerlijk slapstick-gehalte.

48. Gods Will Be Watching

Ontwikkelaar: Deconstructeam | Releasedatum: Lente 2014

Eén van de indiegames van volgend jaar waarvan we zowel hoge verwachtingen als de nodige vraagtekens bij hebben, is Gods Will Be Watching. Begonnen als inzending voor Ludum Dare 26, een tweedaagse gamejam, moet Gods Will Be Watching nu een volwaardige titel worden die is opgepikt door indie-uitgever extraordinair Devolver Digital. De speelbare Ludum Dare-inzending, waarin je een groep gestrande onderzoekers veertig dagen in leven moet houden, is briljant in zijn eenvoud . Met steeds maar een beperkt aantal acties tot je beschikking moet je soms harde keuzes maken om het voortbestaan van je groep veilig te stellen. De verschillende scenario's in de volledige game spelen als op zichzelf staande puzzels waarin je voor morele dilemma's komt te staan.

47. Tales of Xillia 2

Ontwikkelaar: Namco Bandai | Releasedatum: 2014

Wat maakte het eerst deel van Tales of Xillia nou zo geweldig? Een lastige vraag, waar we in onze review maar moeilijk onze vinger op konden leggen. Dat maakt het net zo lastig voor ons om het tweede deel hoog in de lijst te zetten, maar we hebben veel vertrouwen in dit tweede deel. Het is goed om te zien dat de ontwikkelaar ervoor gekozen heeft om een nieuwe uitdaging aan te gaan en het verhaal zich afspeelt in een moderne setting met een meer volwassen toon. De speler wordt voor de nodige (zware) keuzes gesteld om het verhaal en de personages om hem heen te beïnvloeden.

46. Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Ontwikkelaar: Square Enix 1st Production Department | Releasedatum: 14 februari

Lightning Returns: Final Fantasy XIII moet het laatste deel worden in de XIII-serie. Aan de verdeeldheid van jullie reacties op de aankondiging en previews van de game is wel te merken hoe de fanbase van Final Fantasy verdeeld is geraakt over de afgelopen jaren. Wat voor de één een topper was, vond de ander weer een flop. Het nieuwe vechtsysteem is vooralsnog het grootste lichtpunt van dit deel en voelt frisser en dynamischer aan dan de vorige spellen. Als nu ook het verhaal aan de hoge eisen weet te voldoen, is Lightning goed op weg om alle neuzen weer dezelfde richting op te krijgen.

45. Professor Layton vs Phoenix Wright

Ontwikkelaar: Level-5 en Capcom | Releasedatum: 28 maart

Professor Layton en Phoenix Wright kruisen volgend jaar voor het eerst de intellectuele degens. Dat deze cross-overgame er werkelijk aan komt is verrassend te noemen. De producer van de Layton-games, Jun Suzuki, had voor de aankondiging nog nooit een Ace Attorney-game gespeeld. En Shu Takumi, de bedenker van Ace Attorney, hoorde pas van het bestaan van het project toen het al onderweg was. Het spel is dan ook voornamelijk ontstaan als wens van Level-5 president Akihiro, die een enorme fan van de Ace Attorney-reeks is. Toen er ook bij Capcom niemand een bezwaar tegen de samenvoeging van beide helden kon bedenken, was de game een feit. Gelukkig maar.

44. Elite: Dangerous

Ontwikkelaar: Frontier Developments | Releasedatum: 2014

Toen de eerste Elite in 1984 verscheen zaten de meesten van jullie waarschijnlijk nog in de luiers of waren jullie een nog te gebeuren ongelukje in de toekomst. Samen met opvolger Frontier: Elite II heeft Elite zijn plekje in de geschiedenisboeken verdiend. Sindsdien hebben David Braben en zijn team bij Frontier Developments een zeer gevarieerd portfolio opgebouwd, met titels als Kinect Disneyland Adventures en RollerCoaster Tycoon 3. Elite: Dangerous is de langverwachte wederkering naar de wortels van Braben en moet de beste elementen van Elite en Frontier combineren tot een nieuw meesterwerk.

43. Daylight

Ontwikkelaar: Zombie Studios | Releasedatum: Q1 2014

Veel horrorseries zijn de afgelopen jaren uit het zicht verdwenen of hebben de nadruk op actie en coöperatief spelen gelegd. Denk maar aan Silent Hill, Dead Space en Resident Evil. Gelukkig zijn er meerdere onafhankelijke ontwikkelaars die zich vol overgave in het ontstane gat gestort hebben. Amnesia: The Dark Descent, Outlast en Lone Survivor zijn stuk voor stuk enge games op hun eigen manier. Zombie Studios hoopt Daylight, gemaakt met de Unreal Engine 4, aan dit rijtje toe te voegen. En ondanks dat het spel vrij kort zal zijn, moet de willekeurig gegenereerde wereld iedere keer voor een andere (enge) ervaring zorgen.

42. Trials Fusion

Ontwikkelaar: RedLynx | Releasedatum: 2014

De Trials-titels vallen iedere keer weer in die speciale categorie games waarbij je denkt even vlug een beetje te spelen, maar al gauw tot diep in de nacht met dat ene godsgruwelijk moeilijke level bezig bent. En zelfs wanneer je die foutloze race hebt gereden, baal je nog steeds om te zien dat één van je vrienden net een halve seconde sneller was. Ach, zo heb je weer een nieuw doel voor ogen. Met de toevoeging van een scoringssysteem voor trucjes is het wel de vraag of Trials Fusion de formule niet te veel overhoop gooit. De uitdaging zat hem altijd in de balans die je moest vinden tussen snelheid en controle. Om trucjes vaak genoeg en goed uit te kunnen voeren zijn we bang dat de weegschaal te veel in het voordeel van snelheid uit gaat vallen. Blijken de scores voor trucjes echter een gewenste toevoeging, dan betekent dat enkel een nieuw front om je vrienden op te verslaan. RedLynx kennende komt het met de balans bovendien wel goed.

41. Deep Down

Ontwikkelaar: Capcom | Releasedatum: 2014

Bij een eerste oogopslag heeft Deep Down veel weg van Dark Souls. Vooral in visueel opzicht vertonen beide titels de nodige gelijkenissen. Deep Down heeft aanvankelijk een middeleeuws fantasy-stijltje. Je baant je dan ook vooral een weg door slecht verlichte ondergrondse kerkers. Maar dan blijkt ineens dat het verhaal zich in het New York van 2094 afspeelt, en je steeds terug in de tijd reist om de eerder genoemde kerkers vrij te maken van monsters. Horen we daar iemand Assassin's Creed zeggen? Als Capcom diens verhaal vweet te combineren met de onvergeeflijke moeilijkheidsgraad van Dark Souls, dan heeft de uitgever een potentiële topper in huis. Tel daarbij op dat de game free-to-play is en de instapdrempel is volledig verdwenen. Iedereen kan nu gratis de held uithangen of roemloos ten onder gaan.

Morgen op Gamer.nl de nummers 40 tot en met 26!

De top 100 van 2014 werd gemaakt door Pascal Badenbroek, Bas Bastiaans, Merijn de Boer, Joe van Burik, Lars Cornelis, Harry Hol, Sander Hölsgens, Tobias Mauel, Frank Meijer, Eline Muijres, Michel Musters, Gerard van Nieuwenhuijzen, Gillian de Nooijer, Erik Nusselder, Thomas Picauly, Kevin Shuttleworth, Anna Sonnemans, Thom Stokkel, Gijs van Veen, Daniël Verlaan, Arthur van Vliet, Ron Vorstermans, Marcel Vroegrijk en Simon Zijlemans.