100. Earth Defense Force 2025

Ontwikkelaar: Sandlot | Releasedatum: 4 februari

Niet iedere game in de Top 100 hoeft iets speciaals te doen om zijn plaats te rechtvaardigen. Soms is verdomd leuk hersenloos vermaak genoeg reden om opgenomen te worden in de lijst. En dat is precies het geval met Earth Defense Force 2025. Uit de kluiten gewassen buitenaardse insecten? Check. Meer wapens dan in de vorige delen bij elkaar opgeteld? Check. Jeukende vingers? Dubbelcheck! De meest ingrijpende verandering ten opzichte van EDF: Insect Armageddon is dat de ontwikkeling weer in handen is van de studio die de eerdere delen ook heeft gemaakt. Een nieuwe op en top Japanse EDF-game, dan resteert er nog maar één ding te zeggen: EDF! EDF! EDF!

99. Yarn Yoshi

Ontwikkelaar: Good-Feel | Releasedatum: 2014

Kirby’s Epic Yarn was een superschattige platformer waarin de roze bol transformeerde in roze wol. Met de stof waar we onze wintertruien van breien vallen genoeg leuke ideeën te bedenken voor een 2D-platformer, maar Epic Yarn was wel erg simpel. Met Yarn Yoshi doet ontwikkelaar Good-Feel het nog eens dunnetjes over, en hopelijk zit er in die game wel wat meer uitdaging. Een paar screenshots en een kort filmpje is alles wat we tot nu toe hebben, maar het geheel oogt in ieder geval al prettig. We kunnen ons niet voorstellen dat de game niet lekker wegspeelt, maar gaat het niet teveel op Kirby’s Epic Yarn lijken, of wordt die vergelijking alleen bij elkaar gehouden door een dun draadje wol? Omdat we daar nog nauwelijks antwoord op kunnen geven, vinden we Yarn Yoshi op de 99e plek.

98. Fleish & Cherry in Crazy Hotel

Ontwikkelaar: Red Little House Studios | Releasedatum: September 2014

Eén van de meer visueel onderscheidende spellen in de Top 100 is toch wel Fleish & Cherry in Crazy Hotel. Deze tweedimensionale adventuregame is overgoten met een jaren ’30 tekenfilmsausje en wordt volledig in zwart-wit weergegeven. In de stijl van deze oude tekenfilms, die zich vooral door middel van visuele komedie uitten, moet het hoofdpersonage flink door de mangel gehaald worden om omgevingspuzzels op te lossen. Voor het uiterlijk van deze titel heeft de Spaanse ontwikkelaar zich niet door de minsten laten inspireren: Walt Disney, Max Fleischer, Ub Iwerks en Isadore 'Friz' Freleng. Saillant detail is dat de rollen van dame in nood en stoere held nu eens omgedraaid zijn en de vrouw de held mag spelen die haar vriend moet zien te redden.

97. Kirby Triple Deluxe

Ontwikkelaar: HAL Laboratory | Releasedatum: 2014

Kirby is altijd al één van de meest toegankelijke figuren uit Nintendo’s stal geweest. De games bieden nooit echt veel uitdaging, maar weten daarmee wel de jongere platformfans te vermaken. Ook Kirby voor de 3DS lijkt die kant op te gaan, met kleurrijke platformlevels waarin Kirby zoals vanouds vijanden en objecten kan opzuigen om hun krachten over te nemen. Grafisch maakt de game in ieder geval gebruik van de technologie in Nintendo’s handheld, met allerlei objecten op de achtergrond die het scherm in komen gevallen of gereden. Verder verwachten we weinig verrassende elementen, maar dat is helemaal niet erg in een spel dat zo’n brede doelgroep wil aanspreken. Tegelijkertijd denken we niet dat het de meeste hardcore gamers opeens weet te overtuigen van de roze held. Kirby op de 3DS lijkt dan ook een fijn tussendoortje te worden.

96. Sniper Elite III: Afrika

Ontwikkelaar: Rebellion Developments | Releasedatum: 2014

Sniper Elite III heeft wat ons betreft iets goed te maken ten opzichte van zijn voorganger. Want hoewel het leuk is om eens als sniper te spelen en niet alleen maar als een rambo door ieder level te rennen zoals in vele andere shooters, liet de uitwerking nog enigszins te wensen over. Met een setting die zich verplaatst van de stedelijke omgeving van Berlijn naar de weidse landschappen van Afrika zijn er genoeg mogelijkheden om de speler de vrije hand te geven in het aanpakken van de verschillende scenario's. De kunstmatige intelligentie van de vijanden zal voor een groot deel gaan bepalen of de makers in hun opzet gaan slagen.

95. Maia

Ontwikkelaar: Simon Roth | Releasedatum: 2014

In de ruimte hoort niemand je schreeuwen. Behalve als je een ruimtekolonie moet managen. Doorwerken jullie! Dat is het geval in Maia, een door de jaren zeventig geïnspireerde managementgame met invloeden van Alien, Space: 1999, Dungeon Keeper en Dwarf Fortress. Het is aan jou de taak om ervoor te zorgen dat de kolonisten die neergestort zijn op 3452C[MAIA] zien te overleven. Er is namelijk het vermoeden dat er leefvormen op dit stuk ruimtesteen zijn en zolang je niet weet of ze vredelievend zijn of niet kun je je beter maar voorbereiden op het ergste. Het is mogelijk in een sandbox-modus te spelen, maar daarnaast biedt het spel ook een singleplayer campagne.

94. Darkwood

Ontwikkelaar: Acid Wizard Studio | Releasedatum: Mid 2014

Darkwood is zeker niet het mooiste spel die je in deze lijst tegen zult komen, verre van dat. Toch durven wij voorzichtig te voorspellen dat het één van de betere horrorgames van 2014 wordt. Alleen al bij het bekijken van de alfabeelden bekruipt een gevoel van angst en benauwdheid over het onbekende dat overal op de loer lijkt te liggen. Net als bij veel spellen tegenwoordig worden de wereld en opdrachten willekeurig gegenereerd, waardoor geen enkele speelsessie hetzelfde is. De game doet niet aan handje vasthouden, dus de enige manier waarop je nieuwe dingen leert is door ze uit te proberen. Leer je aan te passen aan de omgeving en vergeet je niet voor te bereiden op de nacht. Tel daarbij de aanwezigheid van permadeath op en je hebt het recept voor een beangstigend uitdagende horrorgame.

93. Endless Legend

Ontwikkelaar: Amplitude Studios | Releasedatum: Lente 2014

Met Endless Legend staat ontwikkelaar Amplitude Studios weer met beide benen op de grond na de ruimtegevechten in Endless Space. Hoewel het chronologisch gezien het tweede spel is, is Endless Legend een prequel op Endless Space en vormt het samen met het nog te verschijnen Dungeon of the Endless één geheel. Hoewel het spel zich nu op de grond afspeelt is het net als zijn voorganger een 4X-strategiegame, wat staat voor 'explore'. 'expand', 'exploit' en 'exterminate'. Het spel is turn-based, maar de gevechten spelen zich in real-time af.

92. Defense Grid 2

Ontwikkelaar: Hidden Path Entertainment | Releasedatum: Eerste helft 2014

In 2012 lanceerde ontwikkelaar Hidden Path een Kickstarter met als doel geld op te halen voor Defense Grid 2, het vervolg op de succesvolle tower defense-game Defense Grid. Met de crowdfundingactie werd echter net genoeg geld opgehaald om een uitbreiding voor Defense Grid 1 te ontwikkelen, waardoor de toekomst van DG2 lange tijd onzeker was. Met de komst van een investeerder is er echter genoeg geld om de game nu daadwerkelijk af te maken en hopen we in de eerste helft van 2014 met de titel aan de slag te kunnen.

91. The Long Dark

Ontwikkelaar: Hinterland Studio | Releasedatum: Oktober 2014

Eindelijk weer eens een survivalgame waarin je niet probeert te overleven tussen zombies of monsters. In The Long Dark moet je vooral strijd leveren met de koude omgeving van een afgelegen gebied in Canada. Zonder moderne hulpmiddelen moet je je redden met de middelen die in je omgeving te vinden zijn. Het spel wil je vooral op intellectueel niveau bezighouden en zich niet laten definiëren door gevechten en actie. Je moet continu nadenken over je situatie en hoe je die kunt verbeteren. Daarnaast is er nog het mysterieuze noorderlicht dat er voor gezorgd heeft dat je vliegtuig is neergestort. Wat zit daarachter?

90. Carmageddon: Reincarnation

Ontwikkelaar: Stainless Games | Releasedatum: 2014

Ah, Carmageddon. Dat is nog eens jeugdsentiment voor velen van ons. Hoewel je tegenwoordig in meerdere spellen voetgangers aan kunt rijden, was dit gegeven in 1997 compleet nieuw en uiteraard vrij controversieel. Eindelijk eens niet een racegame waarin je alleen wint door als eerste over de finish te komen, maar waarin je ook wint door de tegenstanders uit te schakelen of alle voetgangers in het level te doden. De ledematen en het bloed vlogen dan ook rijkelijk door ieders scherm. Carmageddon: Reincarnation probeert datzelfde gevoel van totale chaos en geweld van toen weer terug te brengen in een nieuw, flitsender jasje. Reincarnation wil laten zien dat je aan sommige concepten gewoon weinig hoeft te sleutelen om ze nog steeds leuk te laten zijn. En zeg nou eens eerlijk, wie heeft er niet tijdens een autoritje gedacht aan het verdienen van bonuspunten voor het aanrijden van dat oude omaatje dat zo langzaam de straat oversteekt?

89. Helldivers

Ontwikkelaar: Arrowhead Studios | Releasedatum: 2014

De makers van Magicka ruilen met Helldivers de fantasiewereld in voor een sciencefictionsetting en de magische spreuken voor meer conventionelere wapens. Net als bij Magicka staat Helldivers bol van de mogelijkheden om niet alleen de vijand, maar ook je vrienden dwars te zitten, onbedoeld of niet, met soms hilarische en nagelbijtende momenten als gevolg. Naast Magicka is er ook goed gekeken naar Dead Nation. De overeenkomsten met die game zijn vooral te vinden in de overkoepelende statistieken, die van alle spelers ter wereld bij elkaar worden opgeteld, om zo bepaalde doelen en mijlpalen vrij te spelen. Daarnaast moet het een erg uitdagend spel worden, die met een combinatie tussen het gevaar van friendly fire en de soms overweldigende tegenstand de moeilijkheidsgraad flink omhoog schroeft. De titel van het spel lijkt dan ook uitermate treffend gekozen.

88. Fantasia: Music Evolved

Ontwikkelaar: Harmonix | Releasedatum: 2014

Fantasia was en is nog steeds één van de meest aparte films uit de stal van Disney. Een betoverend samenspel tussen beeld en geluid tilt deze animatiefilm naar een hoger niveau. Harmonix wil nu dat jij in de schoenen van Mickey stapt en zelf het dirigeerstokje in handen neemt met Kinect. De prachtige animaties om de muziek aan te vullen blijven jammer genoeg achterwege, maar dat is misschien maar goed ook om het beeld overzichtelijk te houden. In plaats van puur klassieke composities zoals in de film, is er nu gekozen voor moderne muziek en hits van vroeger. En in plaats van spellen als Rock Band en Guitar Hero speel je de muziek niet na, maar beïnvloed je het meer. Er zijn vaak meerdere mixen van nummers waar je regelmatig tussen kunt wisselen tijdens het spelen. Bij Bohemian Rhapsody heb je bijvoorbeeld het originele nummer, een rockmix en een orkestrale versie. Alle invloeden die je tussendoor uitoefent hebben de rest van het nummer effect, wat soms een prachtige versie van een bekend nummer oplevert.

87. Dungeon Defenders 2

Ontwikkelaar: Trendy Entertainment | Releasedatum: Lente 2014

Dat er studio's zijn waar de werksituatie soms onmenselijk is, zal bijna niemand meer verbazen. Lange werkdagen, mismanagement en seksuele discriminatie zijn een veelgehoord probleem. Zo ook bij ontwikkelaar Trendy Entertainment, waar veel medewerkers zelfs bang waren voor het haast dictatoriale management van hun baas. Als dan ook nog eens de achterban in verzet komt tegen nieuwe elementen die men in Dungeon Defenders II wilde stoppen, zoals de aangekondigde MOBA-elementen die de ontwikkelaars van hun baas van League of Legend moesten afkijken, dan weet je dat er iets goed mis is. Met een nieuwe projectmanager lijkt de rust nu weer een beetje teruggekeerd. De richting van het spel zou weer op koers liggen met wat de fans willen en verwachten: een verbetering en uitbreiding van het origineel. Een actievolle tower defense-game op zijn best.

86. Age of Decadence

Ontwikkelaar: Iron Tower Studio | Releasedatum: 2014

De lead designer van Age of Decadence heeft het niet zo op met veel van de huidige populaire role playing games. Volgens hem zijn de meeste spellen teveel versimpeld om een groter publiek aan te kunnen spreken. Vooral Diablo en Oblivion krijgen er van hem flink van langs. Er is naar zijn mening vanuit de grotere uitgevers geen interesse meer om goede, turn-based rpg's te maken die betekenisvolle keuzes hebben, meerdere paden om uit te kiezen en goede, uitgebreide dialogen bevatten. De nichemarkt die hiermee gecreëerd wordt, is waar Age of Decadence zich op wil richten. Gamers die gameplay boven graphics verkiezen en weer een complexe turn-based role playing game willen spelen kunnen volgend jaar bij Age of Decandence terecht.

85. Divinity: Original Sin

Ontwikkelaar: Larian Studios | Releasedatum: 28 februari

De role-playing game Divinity: Original Sin stond eigenlijk gepland voor afgelopen herfst, maar door een uitermate succesvolle Kickstarter-campagne moest het team opeens grote delen van het spel aanpassen om de behaalde stretch goals erin te verwerken. Het resultaat mag er zijn: de game heeft een grafische oppoetsbeurt gekregen, is veel meer gedetailleerd geworden en heeft een dag- en nachtcyclus. Daarnaast zijn er meer gebouwen voor de speler om naar binnen te gaan en hebben een aantal gebouwen een extra verdieping gekregen. En met de meegeleverde uitgebreide editor kun je straks zelf je eigen multiplayer- of singleplayeravonturen creëren.

84. South Park: The Stick of Truth

Ontwikkelaar: Obsidian Entertainment | Releasedatum: 6 maart

Hoewel er in het verleden meerdere games met de South Park-licentie zijn verschenen, is The Stick of Truth het eerste spel waar de makers van de televisieserie ook daadwerkelijk bij betrokken zijn. Dat mocht ook wel eens, want de kwaliteit van de voorgaande spellen was over het algemeen genomen om te huilen. Het idee voor The Stick of Truth is ontstaan na de aflevering waarin de jongens The Lord of the Rings naspelen met een (porno)film die ze naar de ouders van Butters moeten brengen. De game moet ongeveer op dezelfde manier spelen als die aflevering zich afspeelt; als een game binnen een game. Het feit dat het spel op dezelfde manier is vormgegeven als de show stemt ons hoopvol, maar door het vele uitstellen houden we toch een kleine slag om de arm.

83. Nosgoth

Ontwikkelaar: Psyonix | Releasedatum: 2014

Nadat er in het afgelopen decennium al twee nieuwe spellen in de Legacy of Kain-serie zijn geannuleerd, te weten Legacy of Kain: Dark Prophecy in 2004 en Legacy of Kain: Dead Sun in 2012, komt er eindelijk een nieuw spel in de geliefde, maar door de massa zeer ondergewaardeerde reeks. Het nieuws dat het om een free-to-play multiplayergame gaat is echter minder goed gevallen bij de achterban. Nosgoth is waarschijnlijk een voortzetting van de multiplayer van Dead Sun, die ook in ontwikkeling was bij Psyonix. Waar fans zich echter zorgen om maken, buiten het free-to-play-gedeelte, is dat Nosgoth niet voortborduurt op de bestaande spellen, maar echt op zichzelf staat binnen het Legacy of Kain-universum.

82. Stronghold Crusader 2

Ontwikkelaar: Firefly Studios | Releasedatum: Q1 2014

Luisteren naar je fans is de beste, en waarschijnlijk meest logische, beslissing die je als ontwikkelaar kunt maken. Dat moet haast ook wel de gedachte zijn geweest achter het idee om na twaalf jaar met een vervolg op Stronghold Crusader te komen. In de jaren ertussen zijn er nog menig Stronghold-titels verschenen, maar die kunnen geen van alle op onverdeelde steun van de fans rekenen. Terug naar de basis van je succes is dan de beste keuze die je kunt maken. Het bouwen, managen, verdedigen en belegeren van kastelen staat nog steeds centraal. Ook skirmishes tegen de kunstmatige intelligentie zijn weer een belangrijk onderdeel. Proberen om van daaruit de serie te moderniseren op een manier die je trouwe supporters bedankt voor de jaren van onvoorwaardelijke steun en tevens proberen een nieuwe generatie fans voor je te winnen is waar Firefly Studios zich nu op richt.

81. Volume

Ontwikkelaar: Mike Bithell Games | Releasedatum: 2014

Wat doe je wanneer je nog geen doorgewinterde programmeur bent, maar wel graag je eigen project wilt maken? Juist, dan ontwikkel je een spel met een simpel uitgangspunt en ga je daar aan sleutelen tot je het perfect vindt. Zo is het ongeveer gegaan bij ontwikkelaar Mike Bithell toen hij Thomas Was Alone maakte; een platformer met rechthoeken in de hoofdrol. Deze ervaring heeft hem de kennis en het vertrouwen gegeven om bezig te gaan met zijn droomproject sinds hij klein was: Volume, een moderne herinterpretatie van Robin Hood. Het moet een stealthgame worden zoals de eerste twee Metal Gear Solid-titels dat waren. En door het succes van Thomas Was Alone heeft Bithell nu de middelen om het iets grootschaliger aan te pakken.

80. EA Sports UFC

Ontwikkelaar: EA Canada | Releasedatum: Lente 2014

Hoewel de UFC-licentie de afgelopen jaren bij het inmiddels failliete THQ was ondergebracht, wilde UFC-baas Dana White in eerste instantie met EA in zee gaan. Niet geheel onlogisch aangezien zij met Fifa, Tiger Woods en Madden enkele van de populairste sportreeksen in de industrie in bezit hebben. EA zag deze match echter niet zo zitten en noemde MMA volgens White zelfs “niet eens een echte sport”. Toen de uitgever het jaar erop zelf opeens met een MMA-titel op de proppen kwam, schoot dat flink in het verkeerde keelgat bij White. Hij verkondigde direct dat iedere UFC-speler die zich aan de game van EA wilde verbinden uit de UFC verbannen zou worden. Nu een paar jaar later lijken beide partijen de strijdbijl te hebben begraven en heeft EA alsnog de UFC-licentie in handen. De enige vraag die resteert is of EA Canada zich wél in dezelfde gewichtsklasse bevindt als voormalig ontwikkelaar Yuke's. EA Tiburon is destijds door ons gewogen en te licht bevonden.

79. Godus

Ontwikkelaar: 22Cans | Releasedatum: 2014

Klik, klik. Klik, klikkerdeklik. Wacht even hoor. Klik, klik. Oké, nu kunnen we gaan praten over Godus, de nieuwe godlike van Peter Molyneux, creatief brein achter grote namen in het genre als Populous en Black & White. Wel potverd... klik, klik. We hebben de game inmiddels al even aan de tand gevoeld en vonden de nodige verbeterpunten. Het concept an sich klinkt zeer interessant, maar het spel komt erg traag op gang en wordt pas na een paar uur enigszins boeiender. Op dit moment is vooral het vele geklik wat ons – en uit de reacties op te maken een aantal van jullie ook – soms even teveel wordt. Je wordt er gewoon helemaal geklikt van! Tegelijkertijd weet Molyneux net zo vaak te verrassen met een sterk eindproduct. We hebben dus goede hoop.

78. War for the Overworld

Ontwikkelaar: Subterranean Games | Releasedatum: Begin 2014

Aangezien War for the Overworld een subtitel was van het nooit uitgebrachte Dungeon Keeper 3, is het niet moeilijk om te raden dat we hier te maken hebben met een spirituele opvolger van Dungeon Keeper 2. De ontwikkeling van deze game is al in 2009 begonnen onder leiding van een groep fans, die zich later verenigden in Subterranean Games. Met een succesvolle Kickstarter-campagne achter hun naam en de steun van Peter Molyneux (de man achter de oorspronkelijke Dungeon Keeper-spellen), staat niets ze meer in de weg om komend jaar de (onder)wereld over te nemen.

77. Always Sometimes Monsters

Ontwikkelaar: Vagabond Dog | Releasedatum: Lente 2014

Laat je niet in de luren leggen door het schattige uiterlijk van Always Sometimes Monsters, met zijn Gameboy Advance-vibe. Dat is waarschijnlijk waar veel mensen zich op verkijken bij het zien van dit spel. Kijk echter verder en je komt erachter dat deze role playing game zich diep in je hart probeert te nestelen en ondertussen ook aan je geweten begint te knagen. Met de beslissingen die je neemt – of juist het gebrek daaraan – beïnvloed je het leven van personages om je heen. Soms met dodelijke afloop. Waar trek je de grens tussen onzelfzuchtigheid en egoïsme? Of ben je stiekem altijd al een monster geweest?

76. Frozen Endzone

Ontwikkelaar: Mode 7 Games | Releasedatum: 2014

American Football maakt in gamevorm niet een bijzonder grote impact in Europa. De verkoopcijfers liggen hier mijlenver van de FIFA-reeks, terwijl in Amerika de animo voor voetbal juist betrekkelijk lager is. En dan zien we opeens Frozen Endzone voorbij komen, een futuristische versie van American Football met robots in de hoofdrol. En van Engelse makelij ook nog eens! Echter, schijn bedriegt. Frozen Endzone mag er misschien wel uitzien als een American Football-spel, maar het is gewoon een turn-based strategiespel met een sportthema om het vorm te geven. Plan een strategie om de endzone van je tegenstander te bereiken, terwijl hij probeert te raden wat jij gaat doen. Kijk vervolgens in realtime of je beurt je punten oplevert of dat je onderschept bent. Met willekeurig gegenereerde omgevingen is geen enkel potje hetzelfde en is er geen winnende strategie waar je van op aan kunt.

75. East vs. West – A Hearts of Iron Game

Ontwikkelaar: BL-Logic | Releasedatum: Q2 2014

Terwijl menig gamer duizelig wordt van alleen al het kijken naar screenshots van veel van de complexe strategiespellen van uitgever Paradox Interactive, lijken Gamer.nl-bezoekers bij uitstek het publiek te zijn dat juist aangetrokken wordt door deze uitdagende titels. Dit werd ons vooral duidelijk gemaakt door Gamer.nl-lid Baukereg, die met de vasthoudendheid van een pitbull weken, zo niet maanden, pleitte voor een review van Crusader Kings II. Het zal ons niet snel meer gebeuren dat we één van de strategische juweeltjes van Paradox overslaan, dus vandaar dat je op deze plek het nieuwste deel in de Hearts of Iron-reeks kunt vinden.

74. Might & Magic X: Legacy

Ontwikkelaar: Limbic Entertainment | Releasedatum: 23 januari

Hoewel er de afgelopen jaren nog een aantal titels zijn verschenen die aan Might & Magic waren verbonden, is het straks toch alweer twaalf jaar geleden sinds we een reguliere game in de serie mochten verwelkomen en geen spin-off. Met het verdwijnen van oorspronkelijk ontwikkelaar New World Computing is het nu de zware taak aan Limbic Entertainment om de franchise weer op de rails te krijgen na de minder goed ontvangen Might and Magic VIII en IX. Misschien niet geheel verrassend in het kader van de overname van de licentie door Ubisoft, maar desondanks opmerkelijk, is het feit dat Legacy geen voortzetting is van de gebeurtenissen in het negende deel, maar verder gaat waar Might and Magic Heroes VI is geëindigd. De gameplay grijpt echter wel terug naar de oorsprong met turn-based gevechten op een kaart die in vakken is ingedeeld.

73. Dying Light

Ontwikkelaar: Techland | Releasedatum: 2014

Als Mirror's Edge en Dead Island een kindje zouden krijgen, ziet het er waarschijnlijk uit als Dying Light. Niet verwonderlijk ook, want Dead Island is van dezelfde ontwikkelaar. Met een combinatie van free running en het proberen te overleven tussen massa's ondoden lijkt Techland een leuke, nieuwe manier gevonden te hebben om met zombies te spelen. We houden echter nog wel even een slag om de arm, aangezien de Poolse ontwikkelaar er een handje van heeft om zijn spellen op technisch gebied niet goed genoeg af te werken.

72. Fortnite

Ontwikkelaar: Epic Games | Releasedatum: 2014

Je zou bijna vergeten dat Fortnite nog in ontwikkeling is. Deze game werd in 2011 aangekondigd, maar is sindsdien redelijk in de schaduw gebleven. Slechts sporadisch druppelen er nieuwe details binnen. Zoals de gesloten bèta die begin 2013 van start zou zijn gegaan en afgelopen oktober nog dat Epic Games Poland (voorheen People Can Fly) zich naast de North Carolina-vestiging met de ontwikkeling bemoeit. We hopen in ieder geval dat ze samen een leuke coöperatieve survivalervaring weten neer te zetten in een genre dat sinds de aankondiging van het spel een tsunami aan nieuwe titels heeft mogen verwelkomen. Daarnaast moet Fortnite vooral Epic's eigen paradepaardje worden van de nieuwe Unreal Engine 4.

71. Satellite Reign

Ontwikkelaar: 5 Lives Studios | Releasedatum: Eind 2014

We sluiten het eerste overzicht af met Satellite Reign, de spirituele opvolger van Syndicate Wars. Een titel die het net als verschillende andere games in de lijst in eerste instantie vooral moet hebben van de nostalgische gevoelens om via Kickstarter bij mensen de portemonnee open te krijgen. Met Mike Diskett, hoofdprogrammeur van Syndicate Wars, aan het roer heeft men echter iemand in huis die weet wat fans verwachten van een nieuwe Syndicate. En dat is niet de shooter waar EA vorig jaar mee op de proppen kwam, maar een terugkeer naar een real-time strategiespel die zich afspeelt in een open cyberpunk wereld.

Morgen op Gamer.nl de nummers 70 tot en met 41!

De top 100 van 2014 werd gemaakt door Pascal Badenbroek, Bas Bastiaans, Merijn de Boer, Joe van Burik, Lars Cornelis, Harry Hol, Sander Hölsgens, Tobias Mauel, Frank Meijer, Eline Muijres, Michel Musters, Gerard van Nieuwenhuijzen, Gillian de Nooijer, Erik Nusselder, Thomas Picauly, Kevin Shuttleworth, Anna Sonnemans, Thom Stokkel, Gijs van Veen, Daniël Verlaan, Arthur van Vliet, Ron Vorstermans, Marcel Vroegrijk en Simon Zijlemans.