Top 100 van 2010: Nummers 100 t/m 71 | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

De Top 100 wordt afgetrapt met de dertig games in één keer, van nummer 100 tot en met 71. Vorig jaar stonden hier goede games als Red Faction: Guerrilla, Aion en Battlestations: Pacific, maar ook flops als Eat Lead en Damnation. Het kan alle kanten op met de games in deze regio van onze lijst, maar het is daarom niet minder leuk om te zien wat er nog meer komt naast de gedoodverfde toppers. Over de totstandkoming van de lijst lees je hier meer.

De nummer 100 t/m 71 in video

100. Fragile Dreams (Wii) Ontwikkelaar: tri-Crescendo Uitgever: Namco Bandai Release: 10 maart Wat is het: Eenzaamheid is het centrale thema in deze post-apocalyptische game waarin een jongetje denkt de laatste mens op aarde te zijn. Waarom wel: De desolate wereld vormt een perfect toneel voor een diep verhaal en mooie sfeerbeelden. Een game die de emoties van de spelers moet aanspreken. Waarom niet: Gaat ook deze Wii-game geplaagd worden door onnodige minigames? 99. Deadly Premonition (PS3, X360) Ontwikkelaar: Acce Games Uitgever: Ignition Entertainment Release: Maart Wat is het: Kla ieke horrorgame waarin je als detective Francis York Morgan het afgelegen dorpje Greenvale bezoekt om ze zogeheten 'Red Seed Murders' op te lo en. Uiteraard met link naar het bovennatuurlijke. Waarom wel: Goede horrorgames met een bescheiden setting zijn schaars. Seriemoorden oplo en zal altijd intrigeren. Waarom niet: Het oogt een beetje low-budget. Kan het de vaak frustrerende gameplay van horrorgames omzeilen? 98. Splatterhouse (PS3, X360) Ontwikkelaar: Namco Bandai Uitgever: Namco Bandai Release: Lente Wat is het: Een bloederige actiegame waarin rondvliegende ledematen en dodelijke finishing moves eerder regel dan uitzondering zijn. Remake van de originele Splatterhouse uit 1988. Waarom wel: Wie wil er nu geen monsters neerslaan met zijn eigen, afgerukte arm? Waarom niet: Het bloed vloeit rijkelijk en dit is duidelijk een speerpunt van de game, maar is er ook voldoende diepgang of blijf je gewoon hersenloos schoppen en slaan? De ontwikkeling verliep door wi elende ontwikkelaars niet bepaald zonder obstakels. 97. Gray Matter (PC) Ontwikkelaar: WizarBox Uitgever: Dtp Entertainment Release: 2010 Wat is het: De nieuwe point-and-click-adventure van Jane Jensen, de dame achter Gabriel Knight. Een verhaal over een weduwnaar die nog steeds bezoek krijgt van zijn overleden vrouw en een straatartiest op doortocht die bij hem logeert. Waarom wel: Jane Jensen kan briljante, mysterieuze verhalen schrijven. Wat we tot nu toe van het verhaal weten, klinkt zeer intere ant en is anders dan we van Jensen gewend zijn. Waarom niet: Buiten het verhaal lijkt het een vrij standaard adventuregame te worden, met geen bijzonder hoge productiewaarden. 96. Hellion: Mystery of the Inquisition (PC, PS3, X360) Ontwikkelaar: Flying Fish Works Uitgever: Onbekend Release: 2010 Wat is het: Fictief-historische actiegame waar je in een authentieke dertiende-eeuwse wereld eigenhandig de Apocalyps moet zien te stoppen, terwijl je intu en de ware aard van de inquisitie ontdekt. Waarom wel: Intere ante setting en mooie weergave van de middeleeuwen. De makers werkten eerder aan het uitstekende The Witcher. Waarom niet: Met gevechten tegen de demonen uit de hel wordt de setting mi chien iets te over-the-top. 95. Precursors (PC) Ontwikkelaar: Deep Shadows Uitgever: Onbekend Release: 2010 Wat is het: Enorm ambitieuze actie-RPG waarin je tu en verschillende planeten reist met elk hun geheel eigen culturen en flora en fauna. In de ruimte mag je zelf vliegen en vinden ook gevechten plaats. Waarom wel: Het is een alles-in-één-game. Gaan en staan waar je zelf wil in een universum met ruimteschepen, buggies, mechs en Aliens. Waarom niet: Ontwikkelaar Deep Shadows maakte het buggy Boiling Point: Road to Hell. Dit is nog ambitieuzer, dus nog buggier? Veel uitstel: Precursors staat nu voor de derde keer in onze top 100. 94. Spec Ops: The Line (PC, PS3, X360) Ontwikkelaar: Yager Development Uitgever: 2K Games Release: 2010 Wat is het: In dit vervolg op het elf jaar oude Spec Ops stuur je een team van drie soldaten aan in een zanderig en kapotgeschoten Dubai. Tu endoor moeten morele besli ingen worden gemaakt. Waarom wel: Knallen, knallen en nog eens knallen. Qua gameplay lijkt Spec Ops wel wat op Gears of War en Gears of War was goed. Als het de morele dilemma's tijdens een oorlog enigszins kan overbrengen. Waarom niet: Wat kunnen we naast zand nog meer van een setting als Dubai verwachten? Iedereen was de Spec Ops-serie al lang en breed vergeten en dat was niet voor niets. Sowieso lijkt het spel weinig van doen te hebben met de eerdere delen. 93. Lost in Shadow (Wii) Ontwikkelaar: Hudson Soft Uitgever: Konami Release: 2010 Wat is het: Een platform-puzzelspel waarin je raadsels oplost om zo de top van een enorme toren te bereiken. Je bestuurt echter niet het personage zelf, maar slechts zijn schaduw. Waarom wel: De kunstzinnige stijl doet denken aan de sublieme titels van Team Ico. Het is een veelbelovend idee dat het hoofdpersonage alleen maar in de wereld van de schaduwen leeft. Waarom niet: Het is nog maar de vraag hoeveel variatie Lost in Shadow kent. Tot dusver hebben we alleen nog maar één soort puzzel gezien, namelijk dat je moet inspelen op licht en schaduw. 92. LEGO Harry Potter: Years 1-4 (NDS, PC, PS3, PSP, Wii, X360) Ontwikkelaar: Travellers Tales Uitgever: Warner Bros Release: 2010 Wat is het: Na Luke Skywalker, Batman en Indiana Jones is het nu ook mogelijk om in de LEGO-huid van tovenaarsleerling Harry Potter te kruipen. In LEGO Harry Potter: Years 1-4 kun je de verhalen van de eerste vier Harry Potter boeken nog eens rustig overdoen. Waarom wel: Traveller's Tales LEGO-games staan eigenlijk altijd garant voor humor en leuke gameplay. Waarom niet: In hoeverre weet men wat nieuws te doen in vergelijking met de eerdere LEGO-games? 91. True Crime (NDS, PS3, PSP, Wii, X360) Ontwikkelaar: United Front Games Uitgever: Activision Release: 2010 Wat is het: Het derde deel in de True Crime-reeks, waarin je undercover gaat in de gangsterwereld van Hong Kong. Combinatie van schieten, vechten en spectaculaire achtervolgingen. Waarom wel: De Aziatische setting uit de trailer oogt ontzettend sfeervol. De spelwereld lijkt een lust om doorheen te racen, lekker in te matten of je geweer in leeg te knallen. Waarom niet: De eerste twee delen waren nu niet bepaald goede spellen. Het idee erachter was goed, de uitwerking een stuk minder. Maar dit deel is eigenlijk alleen True Crime bij naam. 90. Toy Soldiers (X360) Ontwikkelaar: Signal Studios Uitgever: Microsoft Release: 2010 Wat is het: Een Tower Defense-game met speelgoedsoldaatjes. En doordat je zelf de controle neemt over de eenheden mi chien nog een originele ook. Waarom wel: Elke jongen speelde vroeger met speelgoedsoldaatjes dus waarom nu niet? Bovendien is het Eerste Wereldoorlogthema nog redelijk nieuw. Waarom niet: Hoe origineel is het allemaal en wat heeft de game nog extra te bieden naast de al bestaande Tower Defense-games? 89. Resonance of Fate (PS3, X360) Ontwikkelaar: tri-Ace Uitgever: Sega Release: Tweede kwartaal Wat is het: Een game die het kla ieke JRPG-genre wil mixen met snelle actie uit de Hollywood-films. Een soort kruising tu en Devil May Cry en Final Fantasy. Waarom wel: De makers weten hoe een goede RPG in elkaar steekt. Nu alleen nog een goede balans vinden tu en de speelstijlen om zo het genre nieuw leven in te blazen. Waarom niet: Sommige kruisingen tu en genres werken gewoonweg niet. Mi chien lenen RPG's zich wel helemaal niet voor snelle gameplay? 88. Greed Corp (PC, PS3, X360) Ontwikkelaar: W! Games Uitgever: Onbekend Release: Eerste kwartaal Wat is het: Turn-based strategiespel waarin je het instortende landschap tactisch in je voordeel moet gebruiken. Van het Nederlandse W! Games. Waarom wel: Origineel concept en steampunk-stijltje geven het spel een eigen smoel in dit niche-genre. Er wordt behoorlijk veel content beloofd voor een goedkope, downloadbare game. Waarom niet: Het spelconcept moet wel diepgaand en verslavend genoeg zijn, wat lastig is in te schatten. De hexagonale wereld oogt wat kunstmatig. 87. Hydrophobia (X360) Ontwikkelaar: Dark Energy Digital Uitgever: Onbekend Release: 2010 Wat is het: Hydrophobia is een adventuregame waarin je een weg moet banen door een schip dat volloopt met water. Door de meest realistische waterphysics ooit kwam het water nog nooit zo angstaanjagend op je af. Waarom wel: De waterkrachten en de daaruit volgende puzzels zijn nooit eerder in een game vertoond. Waarom niet: We weten erg weinig over de gameplay en al helemaal niet hoe lang de nieuwigheid van het water weet te vermaken. 86. Prince of Persia: The Forgotten Sands (NDS, PS3, PSP, Wii, X360) Ontwikkelaar: Ubisoft Uitgever: Ubisoft Release: Mei Wat is het: Ubisoft negeert de nieuwe Prince of Persia-game die vorig jaar uitkwam en gaat verder waar The Sands of Time ophield. De prins kan dus weer met de tijd spelen en het gerucht gaat dat ook de natuur deze keer niet veilig voor hem is. Waarom wel: The Sands of Time wordt als de beste Prince of Persia in de hele serie beschouwd. Vooral het acrobatische rennen over muren en het spelen met de tijd was erg goed uitgewerkt en keert nu weer terug. Waarom niet: De game komt tegelijk met de bioscoopfilm van Prince of Persia uit, dus mi chien wordt dit wel een goedkope manier om veel geld binnen te harken. Net aangekondigd en in de lente van 2010 al in de winkels? 85. Ghost Trick (Wii) Ontwikkelaar: Capcom Uitgever: Capcom Release: 2010 Wat is het: Een avonturenspel waarin de nadruk ligt op het oplo en van puzzels door gebruik te maken van bizarre voorwerpen. Waarom wel: Ghost Trick wordt ontwikkeld Shu Takumi, de geestelijk vader achter de Ace Attorney-reeks. Dit soort unieke projecten zijn altijd intere ant. Waarom niet: Een unieke insteek kan ook verkeerd uitpakken. De visuele stijl zal lang niet iedereen aanspreken en het is nog maar de vraag of de puzzels wel goed tot hun recht komen. 84. Calling (Wii) Ontwikkelaar: Hudson Interactive Uitgever: Hudson Interactive Release: Eerste kwartaal Wat is het: Een horrorgame volgens het kla ieke Japanse recept. Gebruik je Wii-mote als mobiele telefoon terwijl spookachtige berichten worden doorgegeven. Waarom wel: Het gebruik van de Wii-mote als telefoon kan de spanning hevig doen oplopen. De opbouw van spanning en de schrikmomenten zorgen verder zonder twijfel voor kippenvel. Waarom niet: Ten opzichte van de The Ring-achtige horrorelementen lijken de personages iets te tekenfilmachtig. Mi chien is de game niet zo eng als wordt aangeprezen? 83. Inversion (PS3, X360) Ontwikkelaar: Saber Interactive Uitgever: Namco Bandai Release: 2010 Wat is het: De makers van TimeShift hebben genoeg van het spelen met de tijd en manipuleren nu de zwaartekracht. Daarmee hoop je de buitenaardse Lutadore van je af te vechten. Waarom wel: Lekker spelen met physics. Dankzij de nieuwste Havok Destruction Engine kan bijna alles kapot. Stadsbu en naar tegenstanders gooien. Waarom niet: Het verhaal en het hoofdpersonage zijn wel heel erg volgens het boekje. 82. Sonic & Sega All Stars Racing (NDS, PS3, Wii, X360) Ontwikkelaar: Sega Uitgever: Sega Release: 19 februari Wat is het: Een knotsgekke kartgame vol met Sega-personages uit het heden en verleden die het tegen elkaar opnemen met absurde voertuigen en vreemde wapens. Waarom wel: Sonic, Dr. Robotnick, Samba de Amigo en AiAi; veel van de bekende personage uit het Sega-universum maken hun opwachting. Eindelijk een Mario Kart-concurrent buiten de Nintendo-platformen. Waarom niet: Een sterk deelnemersveld is wel aardig, maar hebben de makers ook gedacht aan bijvoorbeeld een goede besturing? 81. Aliens: Colonial Marines (PC, PS3, X360) Ontwikkelaar: Gearbox Software Uitgever: Sega Release: 2010 Wat is het: Schieten op enge aliens uit de filmserie, samen met je teamgenoten. In tegenstelling tot het soortgelijke Alien versus Predator van Rebellion, wordt de actie op smaak gebracht met een vleugje tactiek. Waarom wel: Gearbox weet hoe een squad-based shooter ontwikkeld moet worden. Het universum van Alien leent zich perfect voor een enge, tactische shooter. Waarom niet: Sega komt in 2010 al met een andere Alien-shooter (Alien vs. Predator) en die belooft vrij simpeltjes te worden. Het is wel heel erg stil rondom Aliens: Colonial Marines en er gaan zelfs geruchten dat Gearbox met de ontwikkeling gestopt is. 80. Transformers: War for Cybertron (PC, PS3, X360) Ontwikkelaar: High Moon Studios Uitgever: Activision Blizzard Release: 2010 Wat is het: Een third-person schietspel in de stijl van Gears of War, maar dan met de bekende transformerende robots. Het verhaal kent raakvlakken met eerdere gebeurteni en uit het Transformers-universum. De Transformers zelf lijken een kruising tu en die van de eerste generatie en de recente films. Waarom wel: Het zijn de Transformers, waarbij de nieuwe stijl en het verhaal veel goeds beloven. Waarom niet: De ontwikkelaar leverde nog geen fantastische games af en de recente Transformers-titels waren geen grote succe en. 79. MotoGP 09/10 (PS3, X360) Ontwikkelaar: Monumental Games Uitgever: Capcom Release: Maart Wat is het: De MotoGP-licentie is terug van weggeweest en zit nu voor alle platformen bij één uitgever. Het nieuwe deel beslaat twee hele seizoenen. De gameplay is bovendien flink op de schop genomen, zodat zowel arcade als realistische racers aan hun trekken kunnen komen. Waarom wel: Het jaartje pauze in de MotoGP-licentie heeft gezorgd voor flink wat verbeteringen aan de oude formule. Waarom niet: Met de uitgave van Grand Turismo 5 in dezelfde periode als MotoGP 09/10 zal het niet makkelijk zijn voor de game om zijn eigen plekje te vinden. 78. Allods Online (PC) Ontwikkelaar: Nival Interactive Uitgever: Gala Networks Europe Ltd Release: 2010 Wat is het: Eindelijk weer eens een game met piraten op vliegende schepen! In deze Free-to-Play MMORPG kun je tu en twee facties kiezen en vlieg je van eiland naar eiland terwijl je PvP-gevechten houdt. Waarom wel: Uniek is dat je je eigen schip kunt bouwen om vervolgens met een hele groep vrienden aan boord te gaan en de spelwereld te verkennen. Eerste speelbeurt verraste positief. Waarom niet: Een MMORPG valt of staat met een aanhoudende stroom enthousiaste spelers. De stijl is wel erg afgekeken van World of Warcraft. 77. Dead Island (PC) Ontwikkelaar: Techland Uitgever: Onbekend Release: 2010 Wat is het: Een shooter die zich afspeelt op een eiland vol met zombies. Vooral een grote mate van interactiviteit en vrijheid moeten van deze game een topper maken. Waarom wel: Een soort S.T.A.L.K.E.R. met zombies op een tropisch eiland kan toch eigenlijk alleen maar goed zijn? Eindelijk weg van die warenhuizen en kerkhoven. Waarom niet: Het is de laatste tijd erg stil rond deze game, maar dat is waarschijnlijk omdat het inmiddels een uitgever heeft opgepikt. Wordt het niet te eentonig? 76. Huxley (PC, X360) Ontwikkelaar: Webzen Games Uitgever: Webzen Games Release: 2010 Wat is het: Veelvuldig uitgestelde MMOFPS waarvan de nieuwigheid toch een beetje is uitgewerkt. Desondanks weet Huxley nog steeds te intere eren door de gameplay die doet denken aan Quake en Unreal Tournament. Waarom wel: Waar de meeste schietspellen hooguit potjes van acht tegen acht bieden, kunnen er bij Huxley maximaal tweehonderd spelers tegelijk de strijd met elkaar aangaan. Waarom niet: Huxley zou oorspronkelijk in 2006 het levenslicht zien. Met de jaren vertraging die het spel heeft opgelopen is ook de anticipatie gedaald. Wat er eens zo indrukwekkend uitzag, ziet er inmiddels vrij achterhaald uit. 75. Arcania: A Gothic Tale (PC) Ontwikkelaar: SpellBound Uitgever: Jowood Release: 2010 Wat is het: Voortzetting van de Gothic-reeks onder een nieuwe ontwikkelaar. Meerdere eilanden met verschillende klimaten staan klaar om ontdekt te worden. Waarom wel: De Gothic-reeks heeft zijn unieke kwaliteiten die ook in dit deel weer van de partij zijn. Wie weet dat een nieuwe ontwikkelaar een stabieler en toegankelijker spel kan maken dan Piranha Bytes. Waarom niet: Spellbound heeft geen ervaring met projecten van deze omvang, noch van RPG's. De beelden tot nu toe laten maar weinig wezenlijks zien. 74. S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat (PC) Ontwikkelaar: GSC Game World Uitgever: bitComposer Games Release: Februari Wat is het: Het directe vervolg op S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl. Trek voor een tweede maal The Zone in en ontdek wat er met het Ru ische leger is gebeurd. Waarom wel: Als de makers geleerd hebben van hun fouten uit het voorgaande deel, dan lijkt er niets hen in de weg te staan om van Call of Pripyat een echte topper te maken. Waarom niet: GSC lijkt het maar niet te lukken om een stabiele, uitgebalanceerde S.T.A.L.K.E.R.-game af te leveren, dus waarom zou het nu wel lukken? 73. Warhammer 40.000: Space Marine (PS3, X360) Ontwikkelaar: Relic Entertainment Uitgever: THQ Release: 2010 Wat is het: Actie-RPG waarin je in het Warhammer-universum met een brute Space Marine alles en iedereen op je pad aan gort mag hakken. De nadruk ligt overduidelijk op de actie en niet op het RPG-element. Waarom wel: Relic is een topontwikkelaar en kent het Warhammer-universum door en door. Warhammer is oorlog en daarom lijkt de keuze op de actie met een snufje RPG de juiste. Waarom niet: Uitstapjes naar andere genres dan RTS blijken moeilijk voor Relic; The Outfit was geen groot succes. Het RPG-element kan wel eens ondergesneeuwd worden en meer voor de sier aan de game hangen. 72. Blur (PC, PS3, X360) Ontwikkelaar: Bizarre Creations Uitgever: Activision Release: 2010 Wat is het: Arcade racegame waarin je met power-ups je tegenstanders kunt bestoken. Blur kenmerkt zich door echt bestaande auto's te combineren met arcade rijgedrag. Waarom wel: Bizarre Creations heeft zijn sporen op racegebied lang en breed verdient met hun Project Gotham Racing-serie. 'Mario Kart voor volwa enen' klinkt als een gat in de markt. Waarom niet: We hebben inmiddels meerdere speelse ies met het spel gehad en de game heeft nog geen indruk weten te maken. Vooral op het gebied van power-ups is weinig inventiviteit te ontdekken. 71. The Agency (PC, PS3) Ontwikkelaar: SOE Uitgever: SOE Release: 2010 Wat is het: Een MMO in een spionnenjasje die wil breken met de RPG-focus en zich meer als een shooter laat spelen. De game wordt wellicht ook cro mediaal speelbaar op de PC en PS3. Waarom wel: Een James Bond-achtige wereld met spionnen die elkaar op de hielen zitten. Niet de statistieken, maar je eigen vaardigheid maakt je een goede speler. Alle sociale facetten van de MMO zijn aanwezig. Waarom niet: Enkele kopstukken van het ontwikkelteam verlieten onlangs het team. Het koppelen van PC- en PlayStation 3-spelers is tot heden nog nooit succesvol geweest.

Morgen volgt de tweede aflevering van de Top 100 van 2010 met daarin de nummers 70 t/m 41. Tot dan!

De nummers 100 t/m 71 in video


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou