Tijdens de tweede dag van onze Top 100 Meestbelovende Games van 2007 behandelen we wederom dertig games, betreffende de nummers 70 tot en met 41. Het principe is hetzelfde al de dag ervoor: wat is het, wat valt positief op en wat valt negatief op? 70. Rail Simulator (PC) Ontwikkelaar: Kuju Simulation Uitgever: EA Release: Q1 2007 Wat is het: Simulatiegame waarin het besturen van treinen zo realistisch mogelijk wordt nagebootst. Dender over echt bestaande routes in zowel Duitsland als het Verenigd Koninkrijk. Waarom wel: Van de makers van Microsoft Train Simulator. Samenwerking met spoorbedrijven zorgt voor een hoge graad van realisme. Treinfans hebben lang moeten wachten op een realistische treinengame. Waarom niet: Wanneer het toch niet zo realistisch wordt als beloofd. Er zijn vooralsnog geen Nederlandse trajecten in het spel aanwezig. Het zal geen heel grote groep gamers aan weten te spreken. 69. Free Running (PS2, PSP) Ontwikkelaar: Rebellion Software Uitgever: Reef Entertainment Release: Q2 2007 Wat is het: Free Running is vernoemd naar de gelijknamige sport, waarbij mensen slechts met hun handen en voeten door allerlei omgevingen springen, rennen en stunten. Waarom wel: Het is een origineel concept, met allerlei licenties en verschillende speelmodi. Bovendien wordt de game ontwikkeld door de veteranen van Core Design (de studio die door Rebellion is overgenomen), die onder andere verantwoordelijk zijn voor de Tom Raider reeks. Waarom niet: Dergelijke games schieten qua gameplay vaak net tekort (zoals Getting Up), doordat het speciale concept niet al te goed is uitgewerkt. Het team achter deze game heeft met zijn jongste games Tomb Raider: The Angel of Darkness en Smart Bomb twee teleurstellingen afgeleverd.

 

68. ArmA: Armed Assault (PC) Ontwikkelaar: Bohemian Interactive Studios Uitgever: 505 Game Street Release: 16 februari Wat is het: Spiritueel vervolg op Operation Flashpoint. ArmA: Armed Assault biedt een verbeterde grafische engine, een nieuwe setting, veel vrijheid in aanpak van de 20 singleplayermissies en een multiplayermode waarin je met zijn honderden virtueel oorlogje kunt voeren. Waarom wel: Grootschalige gevechten zoals je die niet vaker ziet, daar zit ArmA vol mee. Als de community de game omarmd, ben je verzekerd van een norme hoop aan nieuwe content, wat de levensduur van de game aanzienlijk verlengd. Waarom niet: Is het niet meer dan een Operation Flashpoint v.175? Is de community nog wel zo happig op ArmA, of wachten ze liever op een écht vervolg op Operation Flashpoint? 67. Super Paper Mario (Wii) Ontwikkelaar: Intelligent Systems Uitgever: Nintendo Release: 2007 Wat is het: Een 2D Mario-platformgame in de grafische stijl van de Paper Mario-RPG's. Waarom wel: De grafische stijl van Paper Mario blijft charmeren. Eindelijk weer eens een 2D Mario-platformgame op een thuisconsole! De unieke eigenschappen van Paper Mario kunnen voor inventieve gameplayideeën zorgen. Waarom niet: De game kan wel eens geannuleerd zijn, aangezien de game in eerste instantie voor de GameCube werd aangekondigd, maar we er inmiddels al tijden niets meer van gehoord hebben. 66. Europa Universalis III (PC) Ontwikkelaar: Paradox Interactive Uitgever: Paradox Interactive Release: 26 januari Wat is het: Historisch zeer accurate en zeer diepgaande strategische game waarin je 250 landen kunt laten uitgroeien tot heersers van Europa over een periode van 300 jaar, beginnende in 1453, door middel van verkenning, handel, diplomatie en oorlogsvoering. Waarom wel: Zeer diepgaand en historisch correct. Nieuwe 3D-engine geeft het spel wat meer uitstraling dan de statische 2D-kaarten. Veel historische figuren maken hun opwachting. Waarom niet: Het spel kan zo diepgaand worden, dat veel spelers door de bomen het bos niet meer zien. Wanneer de 3D-engine vooral overbodig en onhandig blijkt. 65. Indiana Jones (PS3, X360) Ontwikkelaar: LucasArts Uitgever: LucasArts Release: 2007 Wat is het: Indiana Jones keert terug op de next-gen consoles met een nieuw avontuur waarin LucasArts vooral de nadruk wil leggen op de interactie met de omgeving. Via de NaturalMotion techniek ligt geen enkele interactie vast en wordt alles dynamisch weergegeven. Waarom wel: Indiana Jones is dé avonturier! De technieken die LucasArts wil gaan gebruiken klinken goed. Waarom niet: Al die technische poespas, waarom niet gewoon de focus op een knalgoed verhaal? De vorige Indiana Jones games waren ietwat houterig. 64. Jeanne d'Arc (PSP) Ontwikkelaar: Level-5 Uitgever: SCEE Release: 2007 Wat is het: Een strategische RPG, losjes gebaseerd op het historische figuur Jeanne d'Arc. Waarom wel: Level-5 heeft een goede naam op gebied van RPG's. Na alle matige RPG's kan de PSP wel weer eens een kwalitatieve RPG gebruiken. Waarom niet: De game heeft jammer genoeg geen multiplayer mode aan boord. 63. Earthworm Jim (PSP) Ontwikkelaar: Shiny Entertainment Uitgever: Atari Release: 2007 Wat is het: Een nieuwe Earthworm Jim game met oldskool gameplay, maar in een 3D jasje. Deze remake van de oude game zal geheel opnieuw worden opgebouwd. Waarom wel: Alles wat de oude Earthworm Jim games goed maakte lijkt weer terug te zijn, inclusief humor en gameplay. De 2,5D gameplay opent nieuwe mogelijkheden in level opbouw. Waarom niet: De 2,5D opbouw van de game haalt het qua artstyle misschien niet bij de 2D voorgangers op de SNES. 62. Sam & Max: Season One (PC) Ontwikkelaar: Telltale Games Uitgever: Onbekend Release: 2007 Wat is het: Sam & Max: Season One is het nieuwe, in episodes opgedeelde, avontuur van het legendarische politieduo Sam & Max, een hond en een konijn die met een fikse dosis humor allerlei bizarre situaties op een klassieke point-and-click manier oplossen. Waarom wel: Omdat het Sam & Max is! Een vers avontuur van dit duo is iets om naar uit te kijken en de eerste episode stelde niet teleur. Waarom niet: Omdat er misschien teveel concessies worden gedaan voor het grote publiek, waardoor adventurefans niet volledig tevreden worden gesteld. 61. Two Worlds (PC, X360) Ontwikkelaar: Reality Pump Uitgever: Nobilis  Release: Maart 2007 Wat is het: Een RPG die een erg grote wereld te bieden heeft waarin je als speler de rol van held zal mogen vertolken. Waarom wel: Het spel ziet er grafisch erg mooi uit. Het belooft een revolutionair vechtsysteem te bevatten en zal bovendien ook online gespeeld kunnen worden. Waarom niet: Hebben we na Oblivion en Gothic 3 ondertussen nog niet genoeg van dit soort RPG's de revue zien passeren? 60. Formula One: Championship Edition (PS3) Ontwikkelaar: SCEE Liverpool Studio Uitgever: SCEE Release: Maart 2007 Wat is het: Sony’s Formule 1-reeks komt naar de Playstation 3 en maakt grafisch een grote sprong voorwaarts ten opzichte van de PS2-versie. Het spel belooft tegelijk realistisch en zeer toegankelijk te worden. Waarom wel: Zowel voor beginners als gevorderden. Grafisch doet het spel de sport eindelijk recht aan. Historische Formule 1-auto’s vrij te spelen. Waarom niet: Wanneer het realisme toch nog tekort schiet voor de echte fans. Veel Formule 1-fans willen hun sport weer gewoon op de PC en willen geen peperdure PS3 aanschaffen. 59. Shadowrun (PC, X360) Ontwikkelaar: FASA Studio Uitgever: Microsoft Release: Q2 2007 Wat is het: Een first-person shooter die zich vooral richt op team-based multiplayer in een universum waar waarin oude magie en modern wapentuig samenkomen. Waarom wel: PC en Xbox 360 gamers kunnen het tegen elkaar uitvechten in de multiplayer, een nu nog unieke samensmelting. De klassen zijn erg verschillend van elkaar, wat voor leuke gameplay kan zorgen. Waarom niet: Grafisch lijkt het helemaal nergens op. Het eerste spel waarin de PC het tegen de Xbox 360 opneemt, zou dat goed werken? 58. NBA Street Homecourt (PS3, X360) Ontwikkelaar: EA Canada Uitgever: EA BIG Release: 23 februari Wat is het: Het vierde deel in de succesvolle arcade basketbalreeks NBA Street biedt naast de grafische schoonheid van de next-gen consoles ook een geheel naadloze wereld waarin gebasketbald kan worden. Waarom wel: Grafisch heeft het een apart sfeertje en ziet het er verdomd goed uit. De NBA Street serie heeft nog nooit teleurgesteld. Waarom niet: Wat is precies het nut van de naadloze basketbalwereld? 57. Virtua Fighter 5 (PS3, X360) Ontwikkelaar: SEGA-AM2 Uitgever: SEGA Release: 29 maart (PS3)

Q3 2007 (X360)

Wat is het: Nieuwste telg uit een populaire reeks aan 3D arcade vechtspelen met zeer diepgaande en complexe gameplay. Waarom wel: Virtua Fighter staat al jarenlang garant voor de meest complexe en diepgaande gameplay in een vechtspel. Uitgebreide mogelijkheden om je personage naar eigen smaak uit te dossen. Waarom niet: De complexe gameplay maakt deze game niet voor iedereen even toegankelijk. 56. Monster Madness: Battle for Suburbia (PS3, X360, PC) Ontwikkelaar: Artificial Studios Uitgever: South Peak Entertainment Release: 23 februari Wat is het: Een hectische actiegame vanuit een top-down view waarin op humoristische wijze monsters afgeslacht moeten worden. Waarom wel: Co-op multiplayer madness met vier spelers. Physics beloven te zorgen voor chaotische taferelen. Wapens zijn op te waarderen met alledaagse dingen die zijn te vinden in de levels. Waarom niet: De physics in de PC-versie kunnen wel eens gaan zorgen voor een zware belasting van het systeem. 55. Battlefield: Bad Company (PC, PS3, PSP, X360) Ontwikkelaar: Digital Illusions Uitgever: Electronic Arts Release: 2007 Wat is het: Battlefield: Bad Company is een nieuw deel in de FPS-reeks van Battlefield, met een uitgebreide singleplayer campagne, waarin 90% van de omgeving verwoestbaar is. Uiteraard is er ook weer de uitgebreide multiplayer ervaring. Waarom wel: Omdat het een nieuwe Battlefield is, met ook nog eens een uitgebreide singleplayer én met verwoestbare omgevingen. Waarom niet: We moeten nog zien of het de verwoestbare omgevingen waarmaakt (zeiden ze ook bij Battlefield 2), en hopelijk komen er nu eens wat echte vernieuwingen. 54. Vanguard: Saga of Heroes (PC) Ontwikkelaar: Sigil Games Uitgever: Sony Online Entertainment Release: Q1 2007 Wat is het: MMORPG die door de makers zelf wordt bestempeld als de eerste ‘derde generatie MMO’, waarbij weer een stapje verder wordt gezet na World of Warcraft en consorten. Vooral de invloed die spelers hebben op de fantasiewereld waarin het spel zich afspeelt, is uniek te noemen. Waarom wel: Grote invloed op de spelwereld door de spelers. Sony Online Entertainment, bekend van EverQuest, is de uitgever van dit spel en zeer ervaren op het gebied van MMO’s. Waarom niet: Microsoft deed het spel van de hand, misschien niet zonder reden? In de drukke markt van MMO’s is Vanguard met zijn vrij ‘standaard’ setting niet meteen de meest aansprekende. 53. Dark Sector (X360, PS3) Ontwikkelaar: Digital Extremes Uitgever: D3 Publisher Release: Q4 2007 Wat is het: Een actie-adventure waarin jij de rol zal vertolken van een geïnfecteerde huurmoordenaar die een opdracht zal moeten uitvoeren in een afgelegen gedeelte van Rusland. Waarom wel: Dark Sector ziet er erg mooi uit en de makers hebben ervoor gekozen om het spel filmisch weer te geven, met als gevolg dat de actie in het spel spectaculair in beeld gebracht wordt. Ook ziet het ernaar uit dat er veel verschillende mogelijkheden zullen zijn om tegenstanders om te brengen. Waarom niet: Tijdens de productie van Dark Sector is het spel helemaal van stijl veranderd, waardoor het er vandaag de dag helemaal anders uit is gaan zien in vergelijking met het originele concept. Wil dit zeggen dat Digital Extremes niet goed weet wat aan te vangen met Dark Sector? 52. Clive Barker’s Jericho (PC, PS3, X360) Ontwikkelaar: Codemasters Uitgever: Codemasters Release: Q4 2007 Wat is het: Het verhaal van Clive Barker’s Jericho draait rond een Special Forces team dat in de stad Jericho op onderzoek uittrekt en daar de meest angstaanjagende dingen zal tegenkomen. Waarom wel: Het spel ziet er levensecht uit en Clive Barker weet als geen ander pure horror weer te geven. De verhaallijn die achter het spel zit belooft ook lekker complex te worden, doordat je met je team telkens naar een andere eeuw zal terugkeren om daar het kwade uit te roeien. Waarom niet: Het is al een heel tijdje stil rond dit spel en zal Jericho zich staande weten te houden tussen het toekomstige geweld van Resident Evil 5 en Alone in the Dark: Near Death Investigation? 51. Too Human (X360) Ontwikkelaar: Silicon Knights Uitgever: Microsoft Release: TBA Wat is het: Too Human is een inmiddels al jaren in ontwikkeling zijnde actiegame met RPG-invloeden. De focus van de game is op de psychologische ontwikkeling van de hoofdpersoon, met alles dat daarbij komt kijken. Waarom wel: Silicon Knights heeft met Eternal Darkness een topper op de GameCube afgeleverd. Alle mystiek rond de game heeft de verwachtingen hooggespannen gemaakt. Beloofde actie in combinatie met Unreal 3 engine wordt een grafisch spektakel. Waarom niet: Het spel begon als PS1 game, verhuisde naar de GameCube en komt nu uit op de Xbox 360: niet echt een positief teken zo’n lange ontwikkeltijd. Wordt het een husseltje van alles? 50. The Witcher (PC) Ontwikkelaar: CD Projekt Uitgever: Atari Release: Q2 2007 Wat is het: Singleplayer RPG gebaseerd op de boeken van de Poolse fantasy-auteur Andrzej Sapkowski. Het spel legt de nadruk op de actie en plaatst je vanaf het begin af aan in een al redelijk ontwikkelde held die zijn mannetje aardig kan staan. Het spel zoekt het midden tussen complete vrijheid en een strakke verhaallijn en biedt drie verschillende eindes. Waarom wel: Toegankelijke RPG met zowel plaats voor heerlijke actie als diepgaande quests en karakterontwikkeling. Grootmeesters BioWare leenden hun Aurora-engine uit voor dit spel en houden een oogje in het zeil. Waarom niet: De Poolse ontwikkelaar heeft nog maar weinig ervaring. Wanneer de actie te eentonig is en de diepgang niet genoeg aanwezig blijkt. 49. Frontlines: Fuel of War (PC, PS3, X360) Ontwikkelaar: Kaos Studios Uitgever: THQ Release: Zomer 2007 Wat is het: Frontlines: Fuel of War is een spel vergelijkbaar met de Battlefield-reeks, waarbij de frontlijn zichzelf verplaatst in plaats van dat je vlaggen verovert. Waarom wel: Omdat het van de makers van de legendarische Battlefield-mod Desert Combat is. Bovendien draait het op de Unreal 3 engine en is de gameplay, mits goed uitgevoerd, zeer innovatief. Waarom niet: Omdat het concept te ambitieus kan zijn om goed uitgevoerd te worden, waardoor het spel misschien toch neerkomt op een Battlefield-kloon 48. Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 (PC, Xbox 360, PS3, PSP) Ontwikkelaar: Ubisoft Montreal Uitgever: Ubisoft Release: Maart 2007 Wat is het: Na de knaller Ghost Recon: Advanced Warfighter afgelopen maart, kunnen we een jaartje later een tweede deel verwachten. Als verbeteringen zal dit vervolg onder andere realistischere rook, een uitgebreidere CrossCom, een slimmere AI en een volledige dag- en nachtcyclus met zich mee brengen. Waarom wel:  Meer van het zelfde, maar in het geval van Ghost Recon hoeft dat niet verkeerd te zijn. Waarom niet: Typisch gevalletje van een cash-in? Nieuwe features, mogelijkheden en verbeteringen lijken misschien wat summier. 47. Battlestations Midway (PC, Xbox 360) Ontwikkelaar: Eidos Hungary Uitgever: Eidos Interactive Release: Februari 2007 Wat is het: Strategische actiegame waarin je deelneemt aan diverse gevechten boven de Stille Oceaan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Je kunt ‘on the fly’ wisselen tussen zowel vliegtuigen, boten en onderzeeërs en ook andere eenheden commando’s geven. Waarom wel: Behoorlijke diepgang maakt dit meer dan een simpel schietspelletje. Gigantische gevechten in multiplayer waarin acht spelers samen meer dan 100 eenheden onder hun hoede hebben. Waarom niet: De meer dan vier jaar durende ontwikkeling had nogal wat voeten in de aarde: het spel is een keer van platformen gewisseld en de ontwikkelstudio ging failliet. Als dat maar goed afloopt! 46. Colin McRae: DIRT (Xbox 360, PS3, PC) Ontwikkelaar: Codemasters Uitgever: Codemasters Release: Q4 2007 Wat is het: Nieuwste deel in de befaamde Colin McRae-reeks brengt de reeks na enige jaren stilte naar de next-gen consoles. Vooral een grafische verbetering, maar ook eindelijk échte multiplayer. Waarom wel: Het is alweer lang stil rond het rallygenre en Colin McRae is altijd een grootmeester geweest. De rallysport leent zich met zijn diverse omgevingen, uitstekend voor het optimaal gebruiken van de kracht van next-gen consoles. Eindelijk multiplayer met meerdere spelers op één parcours. Waarom niet: Het spel lijkt iets meer een arcade aanpak te krijgen, wat echte fans misschien vervreemdt van de reeks. 45. Huxley (PC, Xbox 360) Ontwikkelaar: Webzen Uitgever: Onbekend Release: 2007 Wat is het: Een van de eerste Massively Multiplayer Online First-Person Shooters waarin je met duizenden spelers tegelijk een online arena instapt. Waarom wel: Klinkt als een bijzonder leuk concept dat nog niet zo uitgekauwd is. De Xbox 360 schreeuwt om een goede Masslively Multiplayer Online-game Waarom niet: Werkt het relatief simpele concept wel goed uit in een MMO, gaat het niet snel vervelen? 44. Army of Two (PS3, Xbox 360) Ontwikkelaar: EA Montreal  Uitgever: Electronic Arts Release: 2007 Wat is het: Coöperatieve gameplay is in Army of Two het beginstation gepasseerd. Je behoort de game in co-op te spelen. Twee soldaten zullen samen missies moeten voltooien en dat gaat er niet altijd even vriendelijk aan toe. Waarom wel: Co-op wordt voor de eerste keer echt uitgediept. Bovendien werken de commando’s bijzonder goed. Waarom niet: Het co-op gedeelte kan ook een overkill worden waarbij lekker vechten misschien naar de achtergrond verdwijnt. 43. Virtua Tennis 3 (PC, PS3, X360, PSP) Ontwikkelaar: SEGA Sports Uitgever: SEGA Release: Q2 2007 Wat is het: Een nieuw deel in de gewaardeerde tennisreeks Virtua Tennis, dat op de Dreamcast hoogtijdagen vierde. Veel bekende tenniss(t)ers hebben hun digitale uiterlijk aan de game verleend. Waarom wel: De gameplay van Virtua Tennis is altijd al zalig geweest. Aan boord zijn van grote tennissterren is een absoluut pluspunt. Waarom niet: Top Spin (2) is de nieuwe koning in de tenniswereld, is Virtua Tennis wel met z’n tijd mee vooruit gegaan? 42. Eternal Sonata (Xbox 360) Ontwikkelaar: Tri-crescendo’s Uitgever: Namco Bandai Release: 2007 Wat is het: Een Japanse RPG waarin je in het hoofd kruipt van de zieke componist Chopin. Waarom wel: Het verhaal om de pianist heen zorgt voor een uitgebreide scala aan mogelijkheden. De muziek van Chopin en de mooie wereld zorgt voor bijzonder veel sfeer. Waarom niet: Wat moet de game naast het verhaal gaan bieden, weinig origineel op het gebied van gameplay. 41. Mercenaries 2: World in Flames (PS3, Xbox 360) Ontwikkelaar: Pandemic Studios Uitgever: Onbekend Release: 2007 Wat is het: Mercenaries 2: World in Flames is een free-roam actiegame á la GTA, en speelt zich af op Venezuela, waarbij de speler zijn diensten als huurling aan allerlei facties aanbiedt. Vuur en vernietigbare omgevingen spelen een grote rol. Waarom wel: Omdat het groter, mooier, vernieuwender en uitgebreider is dan zijn voorganger was. En dat was al een topper. Waarom niet: Omdat de Venezolaanse president Hugo Chavez helemaal geen dictator is!