Dan is het nu tijd geworden voor de nummers 25 t/m 11 uit onze Top 100 meest veelbelovende titels van 2007. Deze titels vallen allemaal eigenlijk net buiten de Top 10. Het zijn allemaal zeer veelbelovende games, maar we verwachten toch net iets meer van de games die we morgen gaan onthullen. Dat haalt echter niet weg dat titels als Devil May Cry 4, Halo 3 en The Darkness hoog op ons verlanglijstje staan. In welke volgorde zie je hieronder. 25. Crackdown (X360) Ontwikkelaar: Real Time Worlds Uitgever: Microsoft Release: 23 februari

De bedenker van de Grand Theft Auto serie gaat een nieuwe weg in op de Xbox 360. Een compleet nieuwe weg is het niet, want Real Time Worlds' eerste game Crackdown is nog altijd een free-roaming game. Toch gaat het spel een hele andere richting op dan GTA, omdat de makers de speler nog veel meer vrijheid wilden geven. In het spel speel je de agent van de toekomst die in een stad gedumpt wordt om die maar eens op te ruimen. Aan de slag dan maar, en hoe meer je speelt, des te sterker je personage wordt. Op een gegeven moment zul je van gebouw naar gebouw kunnen springen en met auto's kunnen werpen alsof het spelcomputers zijn. Dat allemaal in combinatie met een comic-achtig sausje, moet van Crackdown een bijzonder leuke titel maken waarin plezier voorop staat.

Waarom wel: De ultieme vrijheid in je doen en laten, omdat je veel minder wordt beperkt door stomme wetten als die van de zwaartekracht.  Schieten, met auto's werpen, gigantische sprongen maken, scheuren in de meest brute wagens. What's not to like? Waarom niet: De zoveelste free-roaming game, we kennen het onderhand wel een beetje. Grafisch niet superieur. 24. Alone in the Dark: Near Death Investigation (PC, PS2, PSP, PS3, X360) Ontwikkelaar: Eden Studios Uitgever: Atari Release: 2007

Alone in the Dark is een reeks die we de laatste jaren een beetje uit het oog verloren zijn. Deeltje vier wist namelijk net echt te bekoren, waarna het een hele tijd erg stil is gebleven rond het bekende thriller. Ontwikkelaar Eden Studios wil echter opnieuw leven in de reeks blazen en dat doen ze met Near Death Investigation, een titel die qua opzet en uiterlijk een volwaardige next-gen ervaring belooft te worden. De plaats waar het zich allemaal afspeelt, Central Park, New York, is volledig vrij toegankelijk en belooft veel interactieve elementen. Op de X06 maakte de game indruk en grafisch ziet het er allemaal likkebaardend uit. 

Waarom wel: Alone in the Dark: Near Death Investigation is te vergelijken met een tv-serie zoals 24 of CSI: het spel zal namelijk in verschillende 'afleveringen' verschijnen die je, als je dat wilt, zal kunnen kopen. Dat wil dus ook zeggen dat elk appart deeltje telkens weer vol zal zitten met dingen die je honger doen krijgen naar het volgende stukje. Erg originele aanpak dus!    Waarom niet: Doordat het spel in allemaal kleine stukjes uitgegeven zal worden, zou het wel eens kunnen dat Alone in the Dark: Near Death Investigation zal gaan aanvoelen als een soort van soap, iets wat zeker en vast de bedoeling niet kan zijn. Verder is er nog niet zo heel veel bekend over de gameplay waardoor een volledig oordeel nog een tijdje zal uitblijven. 23. Hellgate: London (PC) Ontwikkelaar: Flagship Studios Uitgever: Namco Bandai Release: Begin 2007

Hellgate: London is een actie-RPG, gecreëerd door ex-medewerkers van Blizzard. In de game wordt Londen geteisterd door allerlei hellegespuis, en uiteraard moet de speler de straten van de Engelse hoofdstad schoonvegen. De game lijkt een shooter te zijn (je speelt het vanuit first-person en third-person en je schiet er lustig op los) maar is een echte RPG. De schade die je wapens doen hangen dan ook af van parameters van je personage. Het spel is tamelijk speciaal omdat de levels nooit twee keer hetzelfde zullen zijn: als je een stukje dat je al eerder af hebt gelegd, wederom zult afleggen, zal het er op een willekeurige manier anders uitzien en anders spelen. Buiten dit unieke gameplay-onderdeel, zul je je wapens naar hartelust kunnen modificeren. Al met al is Hellgate: London simpelweg een veelbelovende RPG.

Waarom wel: Omdat een groot aantal oud-werknemers van het legendarische Blizzard eraan werkt. Bovendien is het concept, met willekeurig gegenereerde levels en uitgebreid modificeerbare wapens, veelbelovend. En wat betreft PC RPG's is het aanbod dun gezaaid, dus dan komt Hellgate: London als een zeer welkome creatie. Waarom niet: Omdat de filmpjes die we tot nu toe gezien hebben een beetje ogen als kluitjesvoetbal door de F'jes: veel wezens, veel chaos, weinig overzicht, dicht op elkaar en algehele domheid. Laten we hopen dat het met de epiek en diepgang goed komt. 22. Devil May Cry 4 (PS3) Ontwikkelaar: Capcom Uitgever: Capcom Release: 2007

In Devil May Cry 4 zal de demonenverdrijver Dante voor het eerst kennismaken met de mogelijkheden van de next-gen consoles, specifieker de PS3. Hij zal trouwens niet alleen op pad gaan doordat de mysterieuze Nero hem in handje zal toesteken tijdens zijn avontuur. Verder kregen we nog niet zo lang geleden te horen dat er ook een belangrijke rol is weggelegd voor een vrouwelijk personage, maar wat haar relatie zal zijn ten opzichte van Nero en Dante is nog onduidelijk.

Waarom wel: Dante is terug en ziet er beter uit dan ooit! Als we eerlijk zijn heeft Capcom met alle vervolgen nog geen enkele keer het orinele Devil May Cry weten te overtreffen, maar met deze next-gen versie lijkt het de goede kant op te gaan. Natuurlijk zit Devil May Cry 4 weer vol met nieuwe aanvalstechnieken, wapens en vijanden, maar er zijn op dit moment ongetwijfeld nog enkel dingen die Capcom sluw achter de hand houdt tot de tijd rijp is om ze op het grote publiek los te laten. Waarom niet: We hebben al enkele filmpjes bestaande uit ingame beelden mogen zien van Devil May Cry 4, maar nog niemand heeft het spel écht grondig kunnen spelen. Toegegeven, het ziet er allemaal erg strak en stoer uit, maar als het voor geen meter speelt dan heb je nog niets. Het zal met andere woorden nog eventjes duren voordat we op onze PS3 met dit spel aan de slag kunnen. 21. Kane & Lynch: Dead Men (PC, X360) Ontwikkelaar: IO Interactive Uitgever: EIDOS Release: TBA

De Deense ontwikkelaar IO Interactive zegt de Hitman serie even vaarwel, om net als een aantal jaar geleden met Freedom Fighters even iets totaal anders uit te proberen. In plaats van sluwheid en tactiek, biedt Kane & Lynch: Dead Men juist het tegenovergestelde: keiharde, brute actie. Kane & Lynch vertelt het verhaal van twee ontwrichte personen, een huurling en een psychopaat, die omwille van verschillende redenen in Death Row beland zijn (de gevangenisbenaming voor wanneer je de doodstraf tegemoet gaat), maar hieruit weten te ontsnappen. De twee krijgen een opdracht van een ex-werkgever van Kane, waarbij Lynch puur een oogje in het zeil moet houden. Je speelt in de game dan ook enkel als Kane, de huurling. Kane & Lynch moet het hebben van extravagante locaties (een overvolle discotheek bijvoorbeeld), keihard wapengekletter en een overdosis aan John Woo-achtige actie.

Waarom wel: De spanning tussen Kane en Lynch als onvrijwillige partners levert hachelijke taferelen op. IO Interactive heeft met Freedom Fighters bewezen ook in een wat actierijker milieu te excelleren. De twee speelervaringen (Leipzig en X06) waren positief, lekkere hersenloze rauwe actie. Waarom niet: Verhaal is wel aanwezig, maar klinkt op voorhand al behoorlijk slap. In sommige missies krijg je ook teammaatjes: past dit wel in het karakter van de game? En uiteraard ook: wat doet IO om herhaling te voorkomen? 20. World of Warcraft: The Burning Crusade (PC) Ontwikkelaar: Blizzard Uitgever: Vivendi Games Release: 16 januari 2007

De uitbreiding voor wereldtopper World of Warcraft. De spelers kunnen weer hun lol op met twee nieuwe rassen. Aan de kant van de Alliance komen de Draenai, terwijl de Horde de Blood Elves ter versterking krijgen. Nieuwe rassen brengen nieuwe beroepen met zich mee waarvan jewelcrafting nieuw is. Voeg daar wat nieuwe talents en skills aan toe en je hebt een volwaardige uitbreiding. Uiteraard moeten we niet vergeten te vermelden dat voor de level 60 spelers een heel nieuw gebied speelbaar zal zijn, de Outland, waar vliegende mounts te vinden zijn evenals nieuwe instances. Uren speelplezier voor de boeg!

Waarom wel: De uitbreiding biedt spelers weer voldoende nieuwe uitdagingen en omgevingen. Blizzard heeft duidelijk tijd en moeite gestoken om World of Warcraft goed te balanceren en elk ras heeft weer voldoende nieuwe aspecten die voor een nieuwe boost kunnen zorgen. Al met al een hele complete uitbreiding. Waarom niet: Of het voor de die-hard spelers nu echt zoveel vernieuwing en afwisseling brengt? De nieuwe instances zijn tof, maar zijn ze ook echt vernieuwend? En is een vliegende mount dat alleen in één gebied gebruikt kan worden wel echt een toevoeging? 19. Motorstorm (PS3) Ontwikkelaar: Evolution Studios Uitgever: SCEE Release: 30 maart

Motorstorm is een game uit de handen van de ontwikkelaars van de kwalitatief hoogstaande WRC Rally reeks. Als een van de eerste racegames op de Playstation 3 lijkt deze game op het gebied van physics en graphics te gaan tonen waartoe de PS3 in staat is. Het racen in Motorstorm zal gebeuren tijdens een racefestival dat plaats vindt in de woestijn. Verschillende ondergronden zorgen voor uiteenlopende raceomstandigheden. De uitgebreide physics zorgen ook nog eens voor spectaculaire crashes.

Waarom wel: Meerdere voertuigtypen (buggies, motoren, vrachtwagens) tijdens één race staan garant voor interessante gameplay. Real-time vervormende modder zorgen er bovendien voor dat geen race gelijk is. De parkoersen zijn zeer groot met veel alternatieve wegen. Online gameplay is een groot aspect van de game. Waarom niet: Het kleine aantal tracks kan ervoor gaan zorgen dat de game snel eentonig wordt. De Japanse versie miste veel features, hierdoor is het onzeker welke features er aanwezig zullen zijn in de meer volledige Europese versie. 18. Lost Planet: Extreme Condition (X360) Ontwikkelaar: Capcom Uitgever: Capcom Release: 12 januari

Lost Planet speelt zich af op een planeet waar de kou zo venijnig is, dat je niet alleen tegen de vele monsters, maar voornamelijk ook tegen de bevriezing vecht. Om te overleven heb je thermische energie nodig, wat onder andere gevonden kan worden in de Akrid monsters op de planeet. Jij bent een sneeuwpiraat die zijn geheugen grotendeels kwijt is, maar het gevecht aangaat met de Akrid en een bedrijf dat de volledige planeet dreigt uit te roeien. Het spel is een third-person shooter, waarin je een shitload aan monsters, maar ook soldaten met al het geweld van de wereld moet neerhalen. Geen langzaam tactisch spel, maar gewoon hard en snel schieten. Lost Planet biedt gigantische maps met steden, vijandelijke basissen en grotten vol vliegende en kruipende wezens. Om je daar nog eens extra tegen te verdedigen en je ook tegen de kou te beschermen zijn er warme Vital Suits, een soort robotpak waarin je stapt, waardoor je ook nog eens speciale mogelijkheden krijgt.

Waarom wel: Het idee van het gevecht met de kou is erg origineel en lijkt goed te werken in het spel. De Vital Suits die nodig zijn om je er tegen te beschermen bieden elk speciale mogelijkheden, zoals hoger springen, wat voor veel variatie in de gameplay zorgt. De Akrid zijn er in veel verschillende vormen: van gigantisch groot tot klein en talrijk, wat heerlijk afknalt. Tevens hebben we de single- en multiplayer demo’s al kunnen spelen en dat bevalt bijzonder goed! Waarom niet: Er zijn bij de demo’s al snel problemen opgekomen die Capcom belooft te maken met een patch, maar wie weet wat er nog meer schaadt aan het spel. 17. Brothers in Arms: Hell’s Highway (PC, X360, PS3) Ontwikkelaar: Gearbox Uitgever: Ubisoft Release: Q2 2007

Na twee uitstekende delen maakt de tactische Tweede Wereldoorlog shooter Brother in Arms de overstap naar de volgende generatie consoles, wat ook het grafische niveau van de PC-versie weer meetrekt. De plaats van bestemming is ditmaal niets minder dan ons eigen landje tijdens Operation Market Garden. Ontwikkelaar Gearbox is weer met man en macht richting het strijdtoneel vertrokken, om alles zo authentiek mogelijk over te laten komen. En als wij waslijnen, fietsen en rode bakstenen zien, weten we genoeg: dit wordt een dijk van een ervaring. Gameplaytechnisch heeft Gearbox geen radicale veranderingen doorgevoerd. Er is een tweede squad bij gekomen (de kornuiten uit de vorige twee delen werken nu samen) en de nadruk zal nog meer liggen op het uitvoeren van verrassingsaanvallen. Het goed werkende verplaats- en schietsysteem is behouden en dit in combinatie met overheerlijke next-gen graphics en de typische, spannende Brother in Arms sfeer, maakt het geheel compleet. 

Waarom wel: Nederland op uitstekende wijze digitaal vertaald. Grafisch next-gen geweld zoals we het graag zien: sfeervol en groots. De vorige twee games stonden als een huis, wat laat ons twijfelen aan deel drie? Waarom niet: Geen échte fundamentele veranderingen, meer van hetzelfde is mogelijk. Gearbox werkt ook aan een nieuwe titel (de Alien shooter voor SEGA) en is niet meer puur gefocust op Brothers in Arms, blijven ze bij de les? 16. Overlord (PC, X360) Ontwikkelaar: Triumph Studios Uitgever: Codemasters Release: Q3 2007

Overlord wordt in Nederland gemaakt en is een game waar we trots op gaan zijn. RPG ontmoet tactiek en strategie, met een flinke dosis humor. Een uniek concept dat nog niet eerder op de markt is verschenen en bovendien grafisch prachtig te noemen is. Hoewel de titel verwijst naar het personage waarmee je speelt, zijn het de Gremlin-achtige minions die de show stelen. De Overlord krijgt van deze wezens hulp, maar dat luistert nauw. Elke soort minion heeft weer andere eigenschappen, dus zul je goed moeten nadenken welke minions je waarvoor gebruikt. Op deze manier kun je de kwaadaardige lords verslaan en zelf weer aan de macht komen…maar is dat wel zo positief?

Waarom wel: De minions zijn hilarisch, het verhaal is pakkend en blijft boeien, grafisch is het een genot voor het oog. Het is een Nederlands product! Overlord is een verfrissende, nieuwe game die een soort mix lijkt tussen Pikmin, tactiek en RPG. Een bijzondere combinatie die Nederland misschien nogmaals goed op de kaart kan zetten. De game werd niet voor niets genomineerd voor meest belovende nieuwkomer op de E3 van 2006. Waarom niet: Misschien zitten er voor sommige spelers iets te weinig wapens in en het feit dat de Overlord niet kan praten is jammer. Wellicht dat de minions op een gegeven moment op je zenuwen gaan werken, maar dat kan ook natuurlijk aan je gevoel voor humor liggen. 15. Command & Conquer 3: Tiberium Wars (PC, X360) Ontwikkelaar: EA LA Uitgever: EA Release: 23 maart

Met Command & Conquer schiep Westwood in 1995 eigenhandig nieuwe standaarden in het RTS-genre. Na wat uitstapjes in de Red Alert -franchise verscheen in 2001 de opvolger Tiberian Sun. Helaas werd deze niet zo goed ontvangen en we zijn dus erg benieuwd hoe EA (en helaas niet Westwood) het in dit derde deel aan gaat pakken. Dat de strijd voortgezet wordt tussen het Global Defense Initiative en de Brotherhood of NOD om het kostbare Tiberium is logisch, maar EA komt met Tiberium Wars met een nieuwe fractie op de proppen die hopelijk de gemoederen nog langer bezig zal houden. Origineel is deze fractie enigszins niet, we krijgen te maken met een stel Tiberium-geile aliens, maar gezien de geschiedenis van het groene goedje lijkt het prima te passen in de verhaallijn van de Command & Conquer-reeks.

Waarom wel: Kane en het beruchte NOD is terug! Derde deel uit een RTS-reeks met nog steeds een enorme aanhang, iedereen wil weten hoe het verhaal verder gaat. Waarom niet: We zeggen het niet graag, maar het is en blijft EA natuurlijk. Hoe zit het met de balancering nu er een nieuwe factie is? Wordt de game na de release nog maandenlang ondersteund of blijft het bij een eerste patch? En is het niet teveel Generals in een ander jasje? 14. Enemy Territory: Quake Wars (PC) Ontwikkelaars: Splash Damage, id Software Uitgever: Activision Release: Q2 2007

Enemy Territory: Quake Wars is een online first-person shooter waarin twee teams elkaar bevechten. Het is het vervolg op Wolfenstein: Enemy Territory, het razend populaire gratis multiplayer onderdeel van de geannuleerde game. In Quake Wars vallen de Strogg de aarde aan, en jij kunt aan deze aanval participeren of de verdedigende zijde van de Global Defense Force kiezen. In tegenstelling tot heel veel andere online games, bestaat Quake Wars uit missies met verschillende subdoelen waarna je uiteindelijk het hoofddoel moet volbrengen. Het ene team moet het doel proberen te bereiken, het andere moet dit verhinderen. Als je bijvoorbeeld een basis uit moet schakelen als hoofddoel, zul je eerst een brug moeten bouwen, vervolgens een speciaal voertuig moeten begeleiden, enzovoorts. Deze gameplay, met een aaneenschakeling van doelen waaromheen zeer hevig wordt gevochten, maakte Enemy Territory razend populair. En het is de bedoeling dat Quake Wars daar dik overheen gaat.

Waarom wel: Omdat het vorige deel fantastisch was en dit deel geen afdankertje van een geannuleerde game is, maar een volwaardige next-gen multiplayer ervaring. De gameplay die zo fantastisch werkte, is wederom behouden gebleven, maar dan uitgebreider en mooier. Het is een game die zich daadwerkelijk van de andere multiplayer shooters onderscheidt. Waarom niet: Omdat we hopen dat de game, door de grootschaligheid en de voertuigen, zijn eigen smoel niet verliest en aan zal gaan voelen als een Battlefield-kloon. Bovendien is teamwork een 100% vereiste, waarin vaak in potjes niet volledig wordt voldaan. De ervaring is pas compleet als elke speler zich op de allerbeste manier voor het team inzet, maar helaas is dat niet altijd het geval. 13. Rogue Galaxy (PS2) Ontwikkelaar: Level 5 Uitgever: Sony Computer Entertainment Release: 29 juni 2007

Wat is het: Rogue Galaxy wordt het laatste RPG-meesterwerkje van Level 5 voor deze consolegeneratie. Eerder al was deze studio verantwoordelijk voor uitstekende games als Dark Cloud, Dark Chronicle en Dragon Quest VIII. Rogue Galaxy speelt zich af in de ruimte en als Jaster sluit je jezelf aan bij een groep ruimtepiraten, de Dorgengoa. Zij zijn op zoek naar een legendarische planeet welke de sleutel tot het eeuwige leven zou herbergen. De game kent vijf uitgestrekte werelden die allemaal naadloos in elkaar overlopen zonder laadtijden. Alle gevechten verlopen in real-time, maar kennen wel de nodige tactische diepgang. Je kunt drie personages tegelijk besturen, combo’s creëren en samen met je maten speciale aanvallen op zetten. Het is bovendien mogelijk om zelf wapens en voorwerpen te creëren in de game. In Japan werd de game enthousiast ontvangen en voor Amerika en Europa is men zelfs zo ver gegaan door er nog allerlei extra’s en verbeteringen aan toe te voegen. Met een release eind juni zou dit wel eens de laatste grote PS2-game kunnen worden.

Waarom wel: Eén grote en naadloze wereld zuigt je helemaal op. De setting en de verhaallijn zijn behoorlijk uniek en niet bepaald onderhevig aan clichés. De gameplay geeft je als speler heel erg veel vrijheid en keuzemogelijkheden. De cell-shaded graphics zijn in deze game zeer geslaagd. De CV van Level 5 is van een erg hoog niveau. Waarom niet: Het blijft altijd een uitdaging om een game met zo’n lengte constant boeiend en interessant te houden. 12. Halo 3 (X360) Ontwikkelaar: Bungie Uitgever: Microsoft Release: TBA

Bij de lancering van de Xbox was het Halo die er voor zorgde dat de console op de kaart werd gezet en het was voor velen dé reden om een Xbox aan te schaffen. Voor hetzelfde systeem kwam later Halo 2 uit, welke met wat meer gemengde gevoelens ontvangen werd. Bungie wil met Halo 3 de trilogie waardig afsluiten en het gevecht zal deze keer grotendeels afspelen op de aarde. Over het verhaal is het nog maar gissen en de kans is groot dat het pas echt uit de doeken wordt gedaan wanneer je zelf het spel in handen hebt. In de lente van 2007 zal er een bèta plaatsvinden om de multiplayer te testen, welke alleen open is voor die gelukkigen die weten te winnen (of de gelimiteerde versie van Crackdown kopen..)

Waarom wel: Master Chief goes next-gen. Bungie heeft beloofd de singleplayer van Halo 3 meer op het eerste deel te doen lijken en dat is een bijzonder goed streven. Met een goede singleplayer die het verhaal mooi afsluit en een sterke multiplayer wordt Halo 3 gewoon weer een heerlijke shooter. Waarom niet: Halo 2 wist velen ook niet te overtuigen en het is dus maar afwachten of Bungie van die ‘fout’ geleerd heeft en het laatste deel in de trilogie minstens zo goed als het eerste deel maakt. Weet Bungie het spel wel genoeg te vernieuwen? 11. The Darkness (PS3, X360) Ontwikkelaar: Starbreeze Studios Uitgever: 2K games Release: 6 april

The Darkness is een spel dat zijn roots kent bij de gelijknamige stripreeks (gemaakt door Top Cow) die onder andere in Amerika ontzettend populair was in de jaren 90. Als speler vertolk je de rol van Jackie Estacado, een jongeman die op zijn 21ste verjaardag bezeten wordt door The Darkness. Opeens krijgt hij allerlei onnatuurlijke krachten die gebruikt kunnen worden om angst en verderf mee te verspreiden. Bovendien is er ook een nadeel aan The Darkness, deze heeft namelijk een eigen wil waardoor Jackie Estacado zijn eigen leven wel eens in gevaar zou kunnen komen.

Waarom wel: De verhaallijn van The Darkness is door de strips al voorzien van een mooie context, waardoor het niet alleen voor fans van de strips interessant is om het spel te spelen, maar het kan nieuwkomers ook aanzetten tot het lezen van de comic books. The Darkness is uitermate geweldadig, waarin je mensen op erg gruwelijke manieren kan doden: we like it! Ook grafisch ziet het er allemaal gelikt uit, waardoor we hier met een mogelijke topper te maken hebben. Daar komt bij: Starbreeze heeft al mooie dingen laten zien met Chronicles of Riddick. Waarom niet: The Darkness was al meerdere keren te zien op verschillende tijdstippen en gamebeurzen, maar het spel lijkt niet echt te evolueren. Als we dan al wat nieuwe footage te zien krijgen dan gaat het telkens weer over dezelfde dingen: een donkere stad waar Darklings rondkruipen en slachtoffers maken. Daarom, wat heeft het nog meer te bieden?