70. Battlestations Midway (PC, PS2, Xbox) Ontwikkelaar: Mithis Uitgever: Eidos Release: Q1 2006 Wat het is: Battlestations: Midway is een kruising tussen een actie- en een strategiespel. Je vecht te land, ter zee en in de lucht en hebt controle over tal van bommenwerpers, vliegtuigen en ander wapentuig. Waarom wel: Een spel dat eens niet de strikte RTS-'regels' hanteert en je gewoon flink laat knallen en oorlog laat voeren, kan best interessant worden. De online multiplayer is op het eerste gezicht een geweldige toevoeging. Waarom niet: Sacre Bleu, toch niet weer een spel dat zich afspeelt in de Tweede Wereld Oorlog? Het kan maar niet op de laatste jaren, laat eens wat nieuws zien! 69. Ape Escape 3 (PS2) Ontwikkelaar: SCEI Uitgever: SCEE Release: Maart 2006 Wat het is: Derde deel in de legendarische Ape Escape reeks, waarin de aapjes zich hebben opgesloten in de televisie. Waarom wel: Grappige setting met veel parodieën, waaronder een op Metal Gear Solid. Nieuwe gadgets en speelbare personages. Waarom niet: Zal het spel nu eindelijk eens buiten Japan aan weten te slaan? 68. Crashday (PC) Ontwikkelaar: Moon Byte Studios Uitgever: Atari Release: 24 Februari Wat het is: Een stuntgame volgens het sandbox principe. De speler kan zijn eigen stuntlevel bouwen en delen met anderen. Waarom wel: “Over the top” gameplay en sublieme graphics maken dit een must-have voor liefhebbers van verwrongen metaal. Waarom niet: Systeemeisen zullen hoog zijn, wil je deze game op maximaal detail draaien. 67. Anno 1701 (PC) Ontwikkelaar: Related Designs Uitgever: KOCH Media Release: Q4 2006 Wat het is: Van 1602 naar 1503 en nu 1701. Dit derde deel uit de geprezen RTS & management reeks zal de speler een rijk gedetailleerde wereld voorschotelen met levensechte reflecties, weerseffecten en belichting om te koloniseren, bebouwen en verdedigen. De karakteristieke kleurrijke stijl van flora, fauna en gebouwen is bewaard gebleven om in een 3D jasje zijn opwachting te maken. Waarom wel: Anno 1602 & 1503 hebben een stevige naam in de markt gezet. De ontwikkelaars willen na grootschalige enquêtes een nieuwe Anno op de markt te zetten die voor fans de gameplay uit de eerste spellen evenaart en minpunten wegpoetst. Waarom niet: De Anno spellen bestaan voor een groot deel uit micromanagement. De stap naar 3D kan de overzichtelijkheid hierbij in de weg zitten. 66. Hitman: Blood Money (PC, PS2, Xbox) Ontwikkelaar: IO Interactive Uitgever: EIDOS Release: Begin 2006 Wat het is: Na de compilatiegame Hitman: Contracts is Blood Money weer een geheel nieuw verhaal waarin we met de kale huurmoordenaar allerlei klusjes mogen klaren. Waarom wel: Meer vrijheid in je aanpak. Je daden in het ene level hebben consequenties voor de volgende levels (bewakers die je herkennen en dergelijke). Op Contracts na, is Hitman altijd goed geweest. Waarom niet: Uit Contracts bleek dat de inspiratie bij IO Interactive een beetje op is, lukt het ze Blood Money wel weer verfrissend te maken? 65. The Guild 2 (PC) Ontwikkelaar: 4HEAD Studios Uitgever: JoWooD Release: Q3 2006 Wat het is: Vervolg op Europe 1400: The Guild, een ondergewaardeerde RTS waarin je in de Middeleeuwen een ambachtelijk bedrijf draaiende diende te houden. Waarom wel: : Het concept blijft uniek en biedt nog genoeg mogelijkheden tot verbetering. Door verbeterde graphics komt de middeleeuwse sfeer nog beter uit de verf. Waarom niet: Te weinig vernieuwing buiten het grafische vlak. JoWooD heeft geen al te goede naam als het op afwerking aankomt. 64. Top Spin 2 (Xbox 360) Ontwikkelaar: Power and Magic Uitgever: 2k Sports Release: Januari 2006 Wat het is: Het vervolg op de majestueuze tennisgame Top Spin op de Xbox. De game is semi-realistisch opgebouwd en kent een heel pakket aan bekende tennissers en tennissters. Waarom wel: Top Spin op de Xbox was een fantastische game, de gameplay van dat spel in combinatie met Xbox 360 graphics alleen al is fenomenaal. Waarom niet: Mogelijk gebrek aan verbetering ten opzichte van Top Spin deel één. 63. Fight Night Round 3 (PS2, Xbox, PSP, 360) Ontwikkelaar: EA Sports Uitgever: EA Release: 3 maart 2006 Wat het is: Een boksgame met zowel legendarische als eigentijdse boksers. De game maakt volledig gebruik van de analoge controls. Waarom wel: Gameplay lijkt zeer intuïtief te gaan worden. De Xbox 360 versie is een grafisch hoogstandje. Waarom niet: Zoals de meeste EA titels is Fight Night Round 3 een multi-platform game. Optimalisatie voor een specifieke console is minder. 62. Warhammer: Mark of Chaos (PC) Ontwikkelaar: Black Hole Games Uitgever: Namco Release: Q4 2006 Wat het is: Een game gebaseerd op de originele versie van Warhammer. Je mag enorme mythische legers door uitgestrekte landschappen sturen. De ontwikkelaar Black Hole Games is bekend van Armies of Exigo. Waarom wel: Het Warhammer universum leent zich perfect voor een interessante strategiegame. Mythische monsters die het tegen elkaar opnemen in schitterende omgevingen, wij kunnen niet wachten. Waarom niet: Black Hole Games' eerste game, Armies of Exigo, was een redelijke Warcraft III rip-off. Hopelijk laten ze in dit spel wél zien dat ze originaliteit in huis hebben. 61. Dungeons & Dragons Online (PC) Ontwikkelaar: Turbine Uitgever: Atari Release: 31 Maart Wat het is: Een online RPG (MMORPG) gebaseerd op het legendarische rollenspel Dungeons and Dragons. Waarom wel: De 'Dungeons and Dragons'-franchise heeft zich reeds bewezen door geweldige fantasieverhalen op touw te zetten, die uitstekend tot game te vervormen zijn. Waarom niet: De laatste tijd hebben we al tientallen MMORPGs voorbij zien schuiven, waarvan de meeste dwergen en elfen bevatten. Hoe groot is de kans dat Dungeons and Dragons zich weet te onderscheiden van de rest?