Laat één ding duidelijk zijn: Titanfall is op de PC precies dezelfde game als op de Xbox One. Alle content komt overeen met de PC-versie en alle toekomstige downloadbare pakketten komen (vooralsnog) op dezelfde tijd uit. Dat Titanfall ontwikkeld is met de Xbox One als hoofdplatform is wel duidelijk zichtbaar.

Titanfall vs. Battlefield 4

Ten eerste: Titanfall is geen Battlefield 4-vervanger. Dat is natuurlijk simpelweg op te maken uit de verschillen tussen beide games, maar alles in Titanfall schreeuwt consoledesign in plaats van PC als hoofdplatform. Je start de game op vanuit Origin, waarna je direct in het hoofdmenu terechtkomt. Geen uitgebreide statistieken in je browser of alvast de mogelijkheid om je load-outs aan te passen zoals in Battlefields Battlelog. Gelukkig maar, want dat past veel beter bij de aard van het beestje: korte potjes waar je rap in en uit springt.

Eenmaal in de game zijn er geen servers om uit te kiezen of filters waarmee je specifieke potjes kunt opzoeken met een bepaald aantal spelers of met specifieke regels. Net als Call of Duty is dit een op matchmaking gebaseerde game waar je moeiteloos in kan springen. Wie die extra diepgang zoekt in zijn PC-games is hier niet aan het juiste adres. In ruil daarvoor krijgen we wel extreem stabiele dedicated servers, waardoor we in tien uur spelen geen enkele keer lag of een verloren connectie ondervonden.  

Meer opties

Wat de PC-versie wel heeft, zijn grafische opties. Alles wat je verwacht van een beetje PC-game is hier aanwezig, zodat je de grafische instellingen naar eigen wens kan aanpassen. Daar komt ook bij kijken dat de PC-versie van Titanfall een beetje mooier is dan zijn consolebroertje. De game draait soepeler, afhankelijk van de kracht van de PC in kwestie. Hierdoor heeft de PC-versie in veel gevallen scherpere textures en meer effecten. De zo af en toe voorkomende framedrops op de Xbox One zijn geen probleem.

Daarnaast is de resolutie van de Xbox One variant momenteel 792p in plaats van het gewenste 1080p. Ontwikkelaar Respawn Entertainment zegt hier wel aan te willen werken. "Het is mogelijk dat de game in resolutie stijgt nadat Titanfall is uitgekomen. We zijn aan het experimenteren met het verhogen en verlagen van de resolutie. [...] Het doel is of 1080p zonder anti-aliasing of 900p met FXAA", aldus Respawn Entertainment. Wanneer die grafische upgrade verschijnt is nog onbekend.

Controller vs. muis & toetsenbord

De één speelt graag met een controller, achterover hangend op de bank, terwijl de ander liever gebukt voor zijn bureau zit, twintig centimeter van zijn scherm. Waarvoor je ook kiest, op de PC zit je goed. De besturing met muis en toetsenbord werkt zoals je dat verwacht van een goede PC-shooter. Vanwege het vele wallrunnen en springen dat je doet, wordt de spatiebalk in plaats van de A-knop je beste vriend. De besturing wordt feilloos vertaald omdat een hoop acties onder dezelfde knoppen worden toegebracht. Hierdoor hoef je nooit te zoeken naar de toets om met de Titan een reeks raketten af te vuren op precies het juiste moment.

Noemenswaardig is dat met de controller spelen op de PC-versie geen schande is. Dankzij de sublieme, bijna onzichtbare auto-aim kunnen ook spelers die die vorm van besturing prefereren daadwerkelijk succesvol zijn. Iets dat je niet vaak ziet bij een PC-shooter, omdat het reactievermogen met muis en toetsenbord aanzienlijk sneller kan zijn. Als je met de Titans speelt, werkt een controller wél in je nadeel. Dat komt omdat het richten in zo'n logge robot veel trager gaat. Het spelen met de Titan is met een controller voor veel PC-gamers even wennen, terwijl dat met muis en toetsenbord op de PC niet anders aanvoelt dan het spelen met een voetsoldaat.

Ook op de PC is Titanfall een uitstekende multiplayergame. Spelers die de PC prefereren, kunnen zich met een gerust hart op deze versie van Titanfall storten. Nu nog zien hoe het spel op de Xbox 360 presteert. Lees hier onze volledige review.