1. Op de vuist met Demon’s Souls

Demon’s Souls is notoir om zijn moeilijkheidsgraad. Gewapend met slechts een schildje, zwaardje en toverstokje word je voor de slangvogelleeuwen gegooid. Het ligt wel wat genuanceerder, maar oog in oog met een baas of vijand is dat alles waar je op terug kunt vallen. Als je er vervolgens voor kiest om zelfs die middelen niet aan te wenden en enkel met je vuisten aan de slag te gaan, dan nemen wij ons petje af.

2. Battlefield 1942 – vliegtuigje omleggen, niemand zeggen

In scène gezet of niet, je moet er maar opkomen. Vliegtuigje uit, vliegtuigje in en ondertussen even een ander gevaarte uit de lucht halen.

.
 

3. Vierdubbele Zelda: Ocarina of Time-speedrun

Een speedrun is op zichzelf geen bizarre prestatie meer. Er zijn hele fora aan gewijd en ook YouTube staat er vol mee. Wat deze vierdubbele race zo bijzonder maakt, is dat de spelers uiteindelijk slechts op enkele seconden van elkaar verdwijderd de game uitspelen. En dat op een tijd van bijna twee uur, voor een goed doel.

De Zelda-speedrun is hier te bekijken.

4. Van de hoogste springplank in Grand Theft Auto IV

Hoog in de lucht uit een helikopter springen en te pletter vallen kan iedereen. Voor het gros van de spelers is dit al leuk genoeg om hen uren bezig te houden. Maar het hoeft niet altijd zo slecht af te lopen. Denk even niet na over de waarschijnlijke gevolgen van met een rotvaart op je buik op het wateroppervlak smakken en kijk naar dit kunstvertoon.


 

5. Met tien vingers in de neus Ikaruga uitspelen

Gamers trainen al sinds het eerste spelletje dat ze aanraken hun oog-handcoördinatie. Maar dat is nog niets vergeleken met het onderstaandje filmpje. De Japanner die speelt is een klasse apart en introduceert het concept oog-hand-handcoördinatie. Ikaruga uitspelen, met twee scheepjes en dan ook nog combo’s aaneenschakelen. Poehee.


 

6. Cubewerpen in Portal 2

Het idee van Portal 2 is dat je….portalen plaatst. Logisch, lijkt ons. Aan dat idee hebben we al in het eerste deel kunnen wennen en Valve kreeg daarom alle ruimte om zich bij het vervolg uit te leven. En dan komt er een grapjas die daar compleet lak aan heeft en gewoon een beetje met kubussen gaat zitten smijten. Moet (niet) kunnen..


 

7. De muzieknootjes van Super Mario World

De soundtrack van Super Mario Galaxy mag dan orkestraal zijn, het zal nooit de status van een symfonie bereiken. Onderstaande filmpje doet dat wel, zij het op zijn eigen manier.


 

8. Vrede op aarde in World of Warcraft

Een spel dat vooral draait om het herhaaldelijk doden van monsters spelen zonder ooit maar een vlieg kwaad te doen. En dan ook nog eens uit principiële redenen. Het filmpje mag dan niet interessant zijn, de achterliggende gedachte is dat des te meer. Zijn personage, Reinisch, is vernoemd naar een Duitse priester die in opstand kwam tegen Hitler en dat met zijn leven moest bekopen. Mooi eerbetoon.

.
 

9. Stof tot springen in Quake 3

Bunnyhoppen is één ding, maar wat je in dit filmpje ziet gebeuren heeft nauwelijks nog iets met normale vormen van transportatie te maken. Dit is eerder een choreografie, explosief en tot in de puntjes uitgewerkt. 


 

10. Bubsyhog day

De speler van dit laatste filmpje heeft naar eigen zeggen het tweede level van Bubsy 3D meer dan 500 uur gespeeld. Bizar. Wat hij allemaal uitspookt in het level ook trouwens. 


Gamer.nl zomermodus: Dit artikel valt onder de Gamer.nl zomermodus. In de zomer komen er minder games uit. Om toch interessante content te bieden, hebben we elke werkdag een andere rubriek op Gamer.nl. Elke vrijdag presenteren we een lijstje van vijf of tien games of dingen die aan games gerelateerd zijn, met elke keer een andere insteek.